sobhe-no.ir
480
دوشنبه، ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
12

خبر

در پی احضار زاکربرگ

مدیر فیس‌بوک نتوانست نمایندگان پارلمان اروپا را قانع کند

آقای مارک زاکربرگ، مدیر‌عامل و بنیان‌گذار شرکت آمریکایی فیس‌بوک متهم است با همکاری شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی بیش از 87‌میلیون کاربر در راستای حمایت از دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سوء‌استفاده کرده است. این رسوایی موجب شد زاکربرگ هفته گذشته به پارلمان اروپا احضار شود.

صبح نو

در پی احضار زاکربرگ

مدیر فیس‌بوک نتوانست نمایندگان پارلمان اروپا را قانع کند

آقای مارک زاکربرگ، مدیر‌عامل و بنیان‌گذار شرکت آمریکایی فیس‌بوک متهم است با همکاری شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی بیش از 87‌میلیون کاربر در راستای حمایت از دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سوء‌استفاده کرده است. این رسوایی موجب شد زاکربرگ هفته گذشته به پارلمان اروپا احضار شود.

برخی رسانه‌های انگلیسی چندی پیش اعلام کرده بودند که آقای آنتونیو تایانی، رییس پارلمان اروپا، نامه‌ای به زاکربرگ ارسال کرده و در آن به ضرورت حضور وی در پارلمان اروپا برای توضیح درباره فروش اطلاعات خصوصی شهروندان اروپایی تأکید کرده است. او در پی درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای احضار زاکربرگ درباره رسوایی فروش اطلاعات خصوصی بیش از دومیلیون‌و700‌هزار شهروند اروپایی به مؤسسات سیاسی و شرکت‌های اقتصادی اقدام به ارسال این نامه کرده بود. رسوایی فیس‌بوک در سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی کاربران و فروش آن به مؤسسات و شرکت‌های سیاسی و اقتصادی اعتراضات و انتقادات زیادی را از آمریکا و اروپا تا آسیا و آفریقا در پی داشته است.

حضور زاکربرگ در پارلمان اروپا
در جریان حضور زاکربرگ در پارلمان اروپا، رهبر اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌ها برای اروپا با الفاظ تندی به زاکربرگ گفت که باید میان دو راه تصمیم بگیرد: یکی این‌که در کنار نوآوران عرصه فناوری مانند بنیان‌گذار اپل، استیو جابز و بنیان‌گذار مایکروسافت، بیل گیتس قرار گیرد یا این‌که به‌عنوان نابغه سازنده هیولای دیجیتالی نام او در تاریخ ثبت شود.
اما سخنان زاکربرگ در این جلسه شنیدنی بود. او در حضور نماینده‌های پارلمان اروپا، اروپایی‌ها را بخش بزرگ و با اهمیت کاربران فیس‌بوک عنوان کرد و گفت که فیس‌بوک آماده سرمایه‌گذاری برای افزایش ضریب ایمنی حفاظت از داده‌های کاربران است. او همچنین به جنبه‌های مثبت تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حملات تروریستی پاریس، برلین، لندن و بروکسل مردم از فیس‌بوک برای اطلاع دادن سلامت‌شان بعد از وقوع این حوادث استفاده کردند. نکته دیگری که زاکربرگ اشاره کرد این بود که ۱۸‌میلیون بنگاه تجاری کوچک در اروپا برای کار خود از فیس‌بوک استفاده می‌کنند و اکثر خدمات به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و بیش از نیمی از این بنگاه‌ها توانسته‌اند با استفاده از خدمات فیس‌بوک، کارکنان بیشتری استخدام کنند.

اعتراف مدیر فیس‌بوک به نقض حریم شخصی کاربران
مدیر عامل فیس‌بوک در ادامه سخنان خود اعتراف کرد در سال‌های اخیر این موضوع روشن شده که فیس‌بوک برای جلوگیری از آسیب‌های بالقوه این شبکه اجتماعی، دارای ابزارهای مناسب نیست. این موضوع شامل اخبار جعلی، دخالت در انتخابات خارجی و سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی کاربران می‌شود. مدیر عامل فیس‌بوک در این جلسه ضمن عذرخواهی بابت نقص‌های اطلاعاتی فیس‌بوک، خود را متعهد به یافتن راه‌حلی برای مبارزه با این موارد دانست. او پیدا کردن راه‌حل توسعه تغییرات لازم برای فیس‌بوک را زمان‌بر عنوان کرد و گفت: خود را متعهد می‌دانم تا راه درست را پیدا کنم و در جهت فراهم آوردن امنیت برای کاربران، سرمایه‌گذاری عظیمی انجام دهم. او گفت پیش از این با دو برابر کردن کارکنانی که روی امنیت فیس‌بوک کار می‌کنند در این راستا تلاش کرده است و قول داد تا آخر امسال تعداد این کارکنان را به بیش از ۲۰‌هزار نفر برسد. زاکربرگ خاطرنشان کرد اگرچه هزینه و سرمایه‌گذاری در این زمینه سود حاصل از فیس‌بوک را به مقدار زیادی کاهش خواهد داد اما امنیت کاربران مهم‌تر است.مدیرعامل فیس‌بوک در ادامه گفت: فیس‌بوک در شناسایی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ناموفق بوده است. در کمتر از ۱۸‌ماه دو انتخابات مهم در پیش است. پیچیده کردن و بالا بردن امنیت، وقوع چنین حملات اطلاعاتی را سخت‌تر می‌کند و در نتیجه از دخالت در انتخابات جلوگیری خواهد شد. روش‌های اجرایی، امنیت شبکه‌های اجتماعی از چنین حملاتی را بالا برده است. همان‌طور که کمتر شاهد حملات اطلاعاتی در انتخابات فرانسه و آلمان بودیم. زاکربرگ همچنین از به‌کار بردن هوش مصنوعی در این راستا برای تعلیق حساب‌های جعلی، اطلاعات غلط، تبلیغات نامناسب و شفاف‌سازی روش‌های تبلیغاتی خبر داد. او همچنین از تعهد خود به ادامه اصلاحات این شبکه اجتماعی صحبت کرد و گفت تا پایان سال بیش از ۱۰هزار نفر از سراسر اروپا را استخدام خواهد کرد. زاکربرگ سخنانش را این‌گونه تمام کرد: «‌ما به اروپا متعهد هستیم.»

واکنش‌ها به سخنان زاکربرگ
اما سخنان زاکربرگ واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت و این‌گونه نبود که برای همگان اقناع‌کننده باشد و مورد پذیرش قرار گیرد. وب‌سایت شبکه تلویزیونی یک آلمان روز چهارشنبه دوم خرداد با‌ انتشار گزارشی به پاسخ‌های زاکربرگ در پارلمان اروپا پرداخت و عنوان کرد بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا، پاسخ‌های زاکربرگ را قانع‌کننده ندانسته‌اند. برخی از سران جناح‌ها نیز از نحوه پاسخ‌دهی زاکربرگ ابراز نارضایتی کردند. فلیپ لکبرت از فراکسیون سبزها گفت که من 6 سؤال پرسیدم که جواب آن‌ها می‌توانست با «بلی»‌ یا «خیر» داده شود اما حتی به یکی از این سؤال‌ها هم جواب داده نشد. یکی از این سؤال‌ها این بود که آیا فیس‌بوک برای اعضایش این فرصت را فراهم خواهد کرد تا خود را از تبلیغات به‌طور کامل دور نگه دارند؟ یکی از مسائل محوری نارضایتی در اروپا موضوع دفاع از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران است. به باور آن‌ها فیس‌بوک حتی اطلاعات افرادی را که عضو این شبکه اجتماعی نیستند نیز جمع‌آوری می‌کند و این موضوع همچون بهره‌گرفتن از اطلاعات کاربران در شبکه واتس‌آپ از منظر حقوقی و قانونی قابل قبول نیست. یان فیلیپ، از دیگر نمایندگان سبز پارلمان اروپا درباره عدم پاسخگویی صریح زاکربرگ به پرسش‌های نمایندگان این پارلمان گفته که آشکار است فیس‌بوک در موقعیتی نیست که نگرانی کاربران اروپایی شبکه‌های اجتماعی را برطرف کند. او به همین دلیل خواستار اعمال کنترل بیشتر از سوی نهادهای سیاسی کشورهای اروپایی شده است. اودو بولمان، رییس فراکسیون سوسیال دموکرات‌های اروپا پاسخ‌های زاکربرگ به پرسش‌های نمایندگان را چنین توصیف کرده است: «پاسخ‌هایی کوتاه، سطحی و کم‌مضمون‌» علاوه‌بر این نمایندگان می‌خواستند نقش فیس‌بوک در رسوایی اطلاعاتی کمبریج آنالیتیکا را بدانند که در سال‌۲۰۱۵ این موسسه موفق شده بود با تهیه یک ماسک مخصوص اطلاعات گسترده‌ای پیرامون کاربران فیس‌بوک جمع‌آوری کند. نمایندگان پارلمان اروپا مایل بودند بدانند که نقش مارک زاکربرگ در این ماجرا چه بوده است که پاسخی از سوی زاکربرگ به این موضوع داده نشد. اگر چه زاکربرگ پیش‌تر در جریان حضورش در سنای آمریکا این موضوع را توضیح داده بود.

حضور زاکربرگ در سنای آمریکا
رسوایی فیس‌بوک موجب شده بود هفته گذشته نیز زاکربرگ به دو کمیته مجلس سنای آمریکا احضار شود. برخی از اعضای سنای آمریکا او را به کمیته این سنا احضار کرده بودند. زاکربرگ در جریان این حضور نیز به خطاهای این شبکه اجتماعی در سوء‌استفاده از اطلاعات خصوصی افراد و نقض حریم خصوصی آن‌ها اعتراف کرده بود و گفته بود در پی جلوگیری از تکرار خطاهای فیس‌بوک است. حضور او در کمیته قضایی سنای آمریکا به‌طور زنده از برخی شبکه‌های تلویزیونی انگلیس پخش شده بود. او همچنین وعده داد نرم‌افزارهایی را که به میزان زیادی به اطلاعات کاربران فیس‌بوک دسترسی داشتند و مربوط به پیش از سال‌2014 است، مورد تحقیق و بررسی قرار دهد. در این جلسه او اعتراف کرد اقدامات کافی برای صیانت از حریم خصوصی کاربران و سوءاستفاده از اطلاعات آن‌ها صورت نگرفته است و درباره رسوایی فروش اطلاعات کاربران از سوی شرکت انگلیسی تحلیل داده‌های کمبریج آنالیتیکا عذرخواهی کرد. او همچنین گفته بود باید در این‌باره بیشتر تحقیق کنیم اما آن‌چه تاکنون به آن رسیده‌ایم این است که کمبریج با خرید اطلاعات به آن‌ها دسترسی پیدا کرده است و به ما گفته بودند که اطلاعات را حذف کرده‌اند اما سال پیش مشخص شد که این کار را نکرده‌اند.

 

captcha
شماره‌های پیشین