sobhe-no.ir
479
یکشنبه، ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
6
قیمت روغن و لاستیک به درخواست کامیون‌داران تعدیل شد

دنده‌عقب دلنشین دولت

افزایش نگران‌کننده تعداد کشته‌ها در حوادث رانندگی کشور

ترمز تلفات جاده‌ای را بکشید

تصادفات رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل تلفات انسانی در کشورها محسوب می‌شود. برای همین کاهش تصادفات رانندگی سال‌هاست از سوی مجامع بین‌المللی برای کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است، البته ایران در بین کشورهای جهان رتبه بالایی در آمار کشته‌های ناشی از تصادفات دارد . جاده، تصادف و خودرو، حلقه‌های یک زنجیرند که هر کدام یادآور دیگری است. سال‌هاست جاده‌های کشور به قتلگاه هرروزه‌مسافران ماشین‌ها تبدیل شده است.

صبح نو

افزایش نگران‌کننده تعداد کشته‌ها در حوادث رانندگی کشور

ترمز تلفات جاده‌ای را بکشید

تصادفات رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل تلفات انسانی در کشورها محسوب می‌شود. برای همین کاهش تصادفات رانندگی سال‌هاست از سوی مجامع بین‌المللی برای کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است، البته ایران در بین کشورهای جهان رتبه بالایی در آمار کشته‌های ناشی از تصادفات دارد . جاده، تصادف و خودرو، حلقه‌های یک زنجیرند که هر کدام یادآور دیگری است. سال‌هاست جاده‌های کشور به قتلگاه هرروزه‌مسافران ماشین‌ها تبدیل شده است.

رشد روز‌افزون آمار تصادفات و کشته‌ها و شاید تکرار هر روزه این آمارها حتی حساسیت افکار عمومی را نیز از بین برده و به نوعی تقریباً برای همه عادی شده است. اگر میانگین ۴۰ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین تعداد زخمی‌های این حوادث در نظر بگیریم، مانند این است که هر سال در ایران یک زلزله بزرگ اتفاق می‌افتد.  وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. متأسفانه کشورمان در این فهرست رتبه سوم را دارد و این رتبه را مدیون رانندگی بسیار بد و شتاب‌زده رانندگان، کیفیت پایین خودروها و جاده‌هاست. البته طبق آمار مهم‌ترین علت تصادفات در ایران رانندگی بسیار بد و شتاب‌زده رانندگان است که با وجود قوانین تقریباً سخت‌گیرانه موجب تصادفات مرگبار زیادی می‌شود.  عوامل ایجاد تصادفات رانندگی و جاده‌ای همان‌طور که می‌توانند شرایط را بهبود ببخشند، از طرف دیگر می‌توانند باعث تشدید خسارات شوند و خطر را افزایش دهند. برای نمونه، اگر انسان خطا کند، یک راه ایمن می‌تواند خسارت وارده و به‌ویژه خطرات جسمی را کاهش دهد خلاف این امر نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. در نتیجه باید ابزار لازم در ایمنی راه و وسیله نقلیه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد و در راستای پوشش خطای انسانی باشد اما از آن طرف نباید از تأثیر آموزش و فرهنگ‌سازی در عامل انسانی غافل شد.

تغییر زیرساخت‌ها
کارشناسان معتقدند هر تصادفی بر اثر چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط رخ می‌دهد. بسیاری از جاده‌ها و راه‌های کشور با ایرادات جدی ساختاری مواجهند که برخی از این مشکلات اصلاح‌پذیر نیست و نیازمند تغییر زیرساخت‌هاست. یکی دیگر از مشکلات جاده‌ای در کشور ما مربوط به مشکلات جاده‌های روستایی است. به این مفهوم که بیشتر جاده‌های فرعی روستایی نیازمند تسطیح و شن‌پاشی‌اند و راه‌های اصلی روستایی نیازمند عملیات بهسازی و آسفالت هستند.

اصلاح جاده‌ها
آقای علی صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه ۴۰ هزار ایرانی در حوادث مختلف که عمده آن حوادث ناشی از تصادفات رانندگی است، جان خود را از دست می‌دهند، می‌گوید: «با وجود اقدامات صورت گرفته برای اصلاح جاده‌ها، ایمن‌سازی خودروها و ترویج فرهنگ رانندگی هنوز هم آمار مرگ و میر در حوادث بالاست. ایران جزو ۲۰ کشور بزرگ دنیاست که پهنه آن بیابان، کوه، دشت، ساحل و... را شامل می‌شود که همین ویژگی‌های جغرافیایی، ارائه خدمات امداد زمینی را با دشواری‌هایی مواجه می‌کند.»

خطاهای انسانی
آقای سیاوش صحت، دبیر علمی جامعه جراحان ایران درباره میزان تصادفات جاده‌ای می‌گوید: «سهم تصادفات جاده در کشته و زخمی‌شدن هم‌وطنانمان بسیار مشهود است، براساس آمارهایی که از میزان تصادفات و کشته‌شده‌های تصادفات وجود دارد می‌توان گفت به طور متوسط هر دو ساعت، پنج نفر جان خود را به علت سوانح رانندگی در کشور از دست می‌دهند.» او با تأکید بر نقش خطاهای انسانی بر پیشگیری در تصادفات، ادامه می‌دهد: «هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند، زمان عکس‌العمل وی از نیم ثانیه به یک و نیم ثانیه افزایش می‌یابد. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند نیز چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر تصادف قرار دارند.»
او اضافه می‌کند: «استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران، 40 درصد از مرگ و 70 درصد از آسیب‌های مغز و جمجمه را می‌کاهد همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو حدود 70 درصد از مرگ نوزاد و 50 تا 80 درصد از مرگ کودکان را کاهش می‌دهد.»

درگذشت نیم میلیون ایرانی
در 20 سال گذشته بیش از نیم میلیون نفر از هم‌وطنانمان به دلیل صحبت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، سرعت غیرمجاز، نداشتن دقت و تمرکز کافی، رعایت نکردن فاصله مجاز، عبور از چراغ قرمز، رانندگی بعد از مصرف دارو، سبقت غیرمجاز جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده‌اند. سازمان‌های مرتبط در کمیسیون ایمنی راه‌ها باید سازوکاری برای فرهنگ‌سازی بهتر در کاهش تصادفات رانندگی در پیش بگیرند تا روند کاهشی آمار تصادفات ادامه یابد. با این حال ایمنی راه‌ها، جاده‌ها و حتی ایمنی خودرو هم در این باره تأثیرگذار خواهد بود. اجرایی شدن استفاده از ترمز استاندارد و اجباری‌شدن نصب کیسه هوا برای راننده و سرنشین در تمام خودروها و همچنین استانداردسازی جاده‌ها اعم از تأمین روشنایی و هموار بودن جاده و نصب دوربین‌های کنترل سرعت می‌تواند مهم‌ترین عامل در کاهش مرگ‌ومیر در تصادفات جاده‌ای کشور باشد. رشد روزافزون وسایل نقلیه و همچینن میل به سفر به‌ویژه در ایام تعطیلات، آمار کشته‌های تصادفات را افزایش داده است، در این بین در کنار فرهنگ‌سازی برای بهبود وضعیت رانندگی، بهبود شرایط ایمنی خودروها و همچنین وضعیت جاده‌ها هم بی‌تأثیر در کاهش میزان تلفات جاده‌ای نیست. سازمان‌ها و نهادهایی که متولی اصلی صنعت و راه هستند باید دست به کار شوند و اگر پروژه‌ای برای اقدام دارند زودتر اجرا کنند. این آمار هرسال بیشتر می‌شود و بهتر است به جای اعلام نگرانی اقدام مؤثری انجام دهند.

captcha
شماره‌های پیشین