sobhe-no.ir
479
یکشنبه، ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
12
گزارش «صبح نو» از ابهامات مالی کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب

داوودی‌پور: موانع برطرف نشود همه‌چیز را شفاف می‌گویم

از همان روزهایی که آقای همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران به «صبح‌نو» گفت که 3.7 میلیارد تومان از سوی ارشاد به مصلای امام خمینی (ره) داده شده تا تبلیغات محیطی در اختیار ارشاد و در ادامه در اختیار صنف یعنی شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران قرار بگیرد می‌شد حدس زد که این آغاز یک حاشیه جدید برای نمایشگاه کتاب است البته درست‌تر باید گفت که یک حاشیه ادامه‌دار چرا که شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران سال قبل از این نیز عهده‌دار کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بود و بنا به اعلام نزدیکان به وزارت ارشاد به‌رغم هزینه درآمد صفر را جلوی کارنامه خود ثبت کرده بودند و مجدداً امسال نیز عهده‌دار تبلیغات نمایشگاه شده بودند که خب این را باید مسوولان نمایشگاه کتاب توضیح می‌دادند که ندادند.

صبح نو

گزارش «صبح نو» از ابهامات مالی کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب

داوودی‌پور: موانع برطرف نشود همه‌چیز را شفاف می‌گویم

از همان روزهایی که آقای همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران به «صبح‌نو» گفت که 3.7 میلیارد تومان از سوی ارشاد به مصلای امام خمینی (ره) داده شده تا تبلیغات محیطی در اختیار ارشاد و در ادامه در اختیار صنف یعنی شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران قرار بگیرد می‌شد حدس زد که این آغاز یک حاشیه جدید برای نمایشگاه کتاب است البته درست‌تر باید گفت که یک حاشیه ادامه‌دار چرا که شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران سال قبل از این نیز عهده‌دار کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بود و بنا به اعلام نزدیکان به وزارت ارشاد به‌رغم هزینه درآمد صفر را جلوی کارنامه خود ثبت کرده بودند و مجدداً امسال نیز عهده‌دار تبلیغات نمایشگاه شده بودند که خب این را باید مسوولان نمایشگاه کتاب توضیح می‌دادند که ندادند.

تیمورزاده:
حق داریم بدانیم بودجه ناشران چگونه مصرف می‌شود
نخستین جرقه اعتراض به عملکرد داوودی‌پور در کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب را آقای فرهاد تیمورزاده زد.
او در کانال انتشارات خود نوشت: جناب آقای داوودی‌پور اسناد اینگونه گواهی می‌دهند که شما سال گذشته پس از ارائه هزینه‌های متفاوت اجرای تبلیغات نمایشگاه
-که از ارائه ریز آن به افکار عمومی صنف خودداری کرده‌اید و همین مساله، جای شبهات زیادی را باز می‌کند- در انتها مبلغ ۳۷۰میلیون‌تومان باقیمانده را نیز به‌عنوان حق‌العمل شرکت تبلیغاتی!؟ قلمداد کرده و کل درآمد حاصله را صفر! اعلام کرده‌اید! آیا صحیح است؟ شبهه مهم‌تر اینکه شنیده شده شرکت تبلیغاتی مجری این عملیات، متعلق به پسر شما یا اینکه مرتبط با ایشان است. لطفاً پاسخ دهید. البته که مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌ها -‌جناب آقای دکتر شهرام‌نیا- و هریک از اعضای کمیسیون معاملات نیز می‌توانند پاسخگوی افکار عمومی صنف باشند و نه فقط این مورد را بلکه ریز هزینه‌ها و درآمدهای تمام کمیته‌ها را در سه سال اخیر و سود نهایی حاصله را اعلام کنند. ما حق داریم بدانیم بودجه‌ای که به‌نام ما ناشران در اختیار مجریان نمایشگاه کتاب قرار می‌گیرد، چگونه مصرف می‌شود! من و بسیاری از ما می‌خواهیم بدانیم آیا این همه اصرار و لابیگری برای عضویت در هیات‌مدیره‌های اتحادیه و تعاونی و حتی تشکل‌های نشر برای منافع شخصی است یا برای رضای الهی و ایفای نقش در اقدامات عام‌المنفعه؟ و می‌خواهیم بدانیم چگونه بستر این مقدار سودآوری شخصی در فعالیت‌های صنفی فراهم است؟
اما چرا عملکرد داوودی‌پور در شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران حاشیه‌دار شده است؟ پاسخ به این سوال را باید در عملکرد این تعاونی در سال‌های گذشته دانست که درگیر یک حاشیه مالی شدند و به طمع واردات کاغذ و کسب سود سرمایه بیش از 105ناشر و مبلغی در حدود 15میلیارد تومان را از دست دادند‌. هر چند هنوز این پرونده بسته نشده و نتیجه نهایی مشخص نشده اما با این حال کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب برای اطمینان از بازگشت سرمایه چکی به مبلغ چهارمیلیارد تومان را از صنف گرفته و تا مبلغ مورد نظر تسویه شود و به اصطلاح نمایشگاه کتاب بابت عدم بازگشت هزینه متضرر نشود با این حال آقای یحیی دهقانی چند روز قبل به رسانه‌ها گفته بود بخشی از این مبلغ تسویه شده است و مابقی آن در ماه‌های آتی تسویه می‌شود.

ابراز امیدواری برای فرار شرکت تعاونی ناشران از ورشکستگی
با این حال به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین علت‌های واگذار شدن کمیته تبلیغات به تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران رهاکردن این تشکل صنفی از بدهکاری سال‌های قبل است آن‌طور‌که آقای عباس حسینی‌نیک، بازرس اتحادیه ناشران درباره این موضوع می‌گوید چنین است: در سال‌۹۳ که بنده به‌عنوان بازرس اتحادیه ناشران از طرف صنف انتخاب شدم، پرونده کیفری کلاهبرداری را پیگیری قضایی کرده و البته با همین انگیزه، سمت بازرس تعاونی را نیز قبول کردم و تا تیرماه‌۹۶ با تعاونی همکاری داشتم. در سال گذشته،
با کمک اعضای شورای برنامه‌ریزی و تلاش آقای داوودی‌پور، این واسپاری به‌طور کامل انجام شد و حتی به درخواست و اصرار خود وی، حساب بانکی تبلیغات نیز، حساب شخصی تعیین شد؛ استدلال او هم در این‌باره این بود که اگر پول‌ها به حساب مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی واریز شود، برای پرداخت‌هایمان با مشکل مواجه خواهیم شد؛ علی‌ای‌حال شورای برنامه‌ریزی صنفی کمک کرد تا این امر صورت گیرد. در پایان نمایشگاه سی‌ام، البته با اندکی تأخیر، گزارش مالی کمیته تبلیغات اعلام شد که مبلغ دقیق کارمزد بابت جذب تبلیغات بیش از ۳۳۳‌میلیون تومان بوده است. این مبلغ با مبلغ هزینه کمیته تبلیغات که توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی اعلام شده، حدود ۴۰میلیون تومان اختلاف دارد که ممکن است برای حق‌الزحمه مدیریت کمیته تبلیغات پرداخت شده باشد. بازرس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نسبت به واریز مجموع این دو مبلغ به حساب شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران و پرداخت بخشی از بدهی‌های این تعاونی، از این ناحیه ابراز امیدواری کرد و همچنین گفت: گزارش هیات‌مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران در مجمع عمومی سالیانه که در تیرماه امسال برگزار خواهد شد، می‌تواند همه ابهامات را برطرف کند. وی در خصوص وضعیت درآمدی کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب در سال‌جاری هم گفت: وضعیت تبلیغات در مصلی و انگیزه‌های رقابتی در بین بعضی از ناشران حکایت از درآمد چندبرابری نسبت به سال گذشته دارد. این تبلیغات شامل تابلوهای داخل مصلی اعم از فضاهای بیرونی و داخل سالن‌ها و تابلوهای سطح شهر و همچنین تبلیغات صوتی در محیط مصلی بوده است. علاوه‌بر تبلیغات، امسال مدیریت و درآمد واحدهای خدماتی و غذاخوری‌ها در سطح نمایشگاه نیز به کمیته تبلیغات و بازرگانی واگذار شده بود و واضح است که درآمد این بخش، می‌تواند بسیار بالاتر از تبلیغات باشد. البته مدیریت مصلی برای واحدهای خدماتی و تبلیغات، مبلغی را به‌صورت ثابت از مدیریت نمایشگاه کتاب تهران مطالبه کرده که در توافق با کمیته تبلیغات لحاظ شده است. به‌هرحال درآمد خالص کمیته تبلیغات و بازرگانی قابل مقایسه با سال گذشته نیست و امیدوارم امسال این درآمد بتواند شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران را از ورشکستگی برهاند.

داوودی‌پور: نباید درباره ادعاهای دیگران پاسخ بدهم
آقای محمدمهدی داوودی‌پور، مدعامل شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» درباره حرف و حدیث‌های روزهای اخیر گفت: باید از کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند و مدرک و سندی برای حرف‌های خودشان ارائه نمی‌کنند بپرسید من که نباید درباره ادعاهای دیگران پاسخ بدهم. وی درباره سخنان آقای حسینی نیک گفت: طبیعی است ایشان سنجیده عمل می‌کنند و اگر مطلبی را عنوان کنند حتماً درباره آن سوال می‌کنند ولی دیگرانی هستند که بدون سند و مدرک حرف می‌زنند و حکم نهایی را صادر می‌کنند. بنده فقط می‌گویم که این مأموریت از طرف صنف بوده است. موانع زیادی هم بر سر راه بوده که فعلاً درباره آن حرفی نمی‌زنم.
داوودی‌پور اظهارات اخیر درباره تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران را هم درست و هم نادرست خواند و گفت: اظهارنظرهای زیادی درباره صنف در روزهای اخیر شده است که شاید یک درصد آن درست بوده و مابقی نادرست است.
ما هم بنا نداریم که در مطبوعات پاسخ به دیگران بدهیم و پاسخ بشنویم درصورتی‌که برخی بی‌اساس یا با اساس نظراتشان را به مطبوعات می‌برند. برخی بسیار با انصاف و با شخصیت عمل می‌کنند و برخی هم درست نقطه مقابل آن هستند که بنده فعلاً با هیچ شخصی بحثی ندارم تا گزارش خودم را آماده کنم. اگر هم مشکلات ما را حل نکنند قطعاً و یقیناً مفصل و مصداقی خواهم گفت که طرف مقابل باید جوابگو باشد. امیدوارم آن‌هایی که می‌توانند مشکلات ما را حل کنند. بعد از آماده شدن گزارش آن را تقدیم صنف می‌کنم و بعد از آن هم هیچ رودربایستی با کسانی که مشکلات ایجاد کردند و آن را برطرف نکنند ندارم. موانعی ایجاد شده است اما شاید برطرف شود که اگر نشود من هم آنچه هست خواهم گفت و قضاوت را به مخاطبان خواهم گذاشت. وی در پاسخ به این سوال که تعاونی ناشران می‌تواند با منفعت مالی نمایشگاه کتاب از مسائلی که قبلاً به آن دچار شده بود رهایی پیدا کند، گفت: این مسائل را فعلاً نمی‌توانم بگویم. چون همان موانع باعث جلوگیری از کسب بخشی از درآمد شده است که الان من مدعی آن هستم. من فعلاً صلاح نمی‌دانم کاری را که به نتیجه مطلوب نرسیده است مطرح کنم و امیدوارم به زودی به نتایج درستی برسیم. اگر آن‌ها سریع‌تر عمل کنند ما ظرف دو روز می‌توانیم گزارش خود را ارائه کنیم.

امیرزاده: چهار میلیارد تومان تعهد صنف نسبت به نمایشگاه کتاب انجام شده است
آقای همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران هم درباره حواشی ایجاد شده پیرامون مسائل مالی کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب به «صبح‌نو» گفت: انجام تبلیغات نمایشگاه کتاب دو سال است که به‌دست آقای داوودی‌پور سپرده شده که وی نیز منتخب صنف است. ایشان تعهد کرد چهارمیلیاردتومان به نمایشگاه کتاب بدهد که تا امروز به تعهد خودشان عمل کرده است البته 480‌میلیون تومان آن از طریق تهاتر با گاج بوده است که در اختیار موسسه نمایشگاه‌ها بوده و مابقی آن نیز چک‌هایی بوده که دقیقاً ایشان چهار میلیارد را انجام داده است. امیرزاده درباره سود حاصله از تبلیغات هم با توجه به پرداخت 3.750.000میلیارد به مصلی گفت: این وسط سودی نصیب ارشاد نشد و این مبلغ هم تعهد کمیته تبلیغات بوده است. البته آقای داوودی‌پور دنبال این است که برخی هزینه‌ها از سوی ارشاد به کمیته تبلیغات پرداخت شود که فعلاً در حال مذاکره هستیم که بعید می‌دانم ارشاد زیربار آن برود.امیرزاده همچنین گفت: اگر درآمد کمیته بیشتر از چهارمیلیارد تومان باشد ما به‌عنوان نمایشگاه کتاب روی آن ادعایی نداریم. هدف‌گذاری کمیته بالغ بر 6میلیارد تومان بود اما آن چیزی که محقق شده چهارمیلیارد‌و‌220‌میلیون تومان است، بنا بر مستنداتی که از سوی کمیته در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفته است البته فعلاً 200میلیون تومان ادعا شده، اسنادش در اختیار نمایشگاه قرار نگرفته است.
به نظر می‌رسد با اینکه رفتار ارشاد نسبت به کمک به یک تشکل صنفی سابقه‌دار حرکتی مثبت تلقی شده است اما از آن‌سو باید توجه داشت که انحصاری کردن این مسأله می‌تواند در عملکرد این تشکل‌ها تأثیر منفی هم داشته باشد چه اینکه هر تشکلی بعد از ناکامی مالی به سوی ارشاد برود و ارشاد هم به بهانه‌های واگذاری امور به صنف بخشی را به‌عنوان هبه به آن‌ها واگذار کند.

captcha
شماره‌های پیشین