472
چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
12

خبر

مرمت موزه هنرهای معاصر بعد از 40 سال آغاز شد

افزایش ظرفیت گنجینه با ساماندهی فضا

موزه هنرهای معاصر تهران که در چند دهه گذشته به‌واسطه میزبانی از گرانبهاترین آثار هنری از پیکاسو گرفته تا جکسون پولاک، اندی وارهول و...، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و هنری در خاورمیانه شناخته شده است، به‌تازگی بعد از مدت‌ها درگیری با شرایط نامناسبی که به دلیل گذر زمان موجب شده بود تا حتی گنجینه هم در خطر باشد، درگیر مرمت و بازسازی شده است که باید زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد.

صبح نو

مرمت موزه هنرهای معاصر بعد از 40 سال آغاز شد

افزایش ظرفیت گنجینه با ساماندهی فضا

موزه هنرهای معاصر تهران که در چند دهه گذشته به‌واسطه میزبانی از گرانبهاترین آثار هنری از پیکاسو گرفته تا جکسون پولاک، اندی وارهول و...، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و هنری در خاورمیانه شناخته شده است، به‌تازگی بعد از مدت‌ها درگیری با شرایط نامناسبی که به دلیل گذر زمان موجب شده بود تا حتی گنجینه هم در خطر باشد، درگیر مرمت و بازسازی شده است که باید زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد.

نشست خبری تشریح روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور آقایان مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن عقابی، مجری طرح بازسازی و احمد طالبی‌نژاد مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران روزگذشته برگزار شد.
در ابتدای این نشست زارع با اشاره به اخبار و صحبت‌هایی که درباره لزوم این اتفاق سال‌هاست مطرح می‌شوند، گفت: پس از ۴۰ سال که از ساخت این موزه می‌گذرد، نیازهای فوری وجود داشت که باید به آنها رسیدگی می‌شد، به همین دلیل پس از پیگیری جدی توسط دولتمردان به‌ویژه دولت دوازدهم، مشاورهای خوبی برای این کار انتخاب شدند. ما نیازهای مورد نظر را با دفتر عمرانی وزارت ارشاد مطرح کردیم، ازجمله افزایش (ظرفیت محل نگهداری) گنجینه. زیرا گنجایش آن در ابتدا برای 600 تا هزار نوع اثر بود اما در حال حاضر باید برای بیش از چهار هزار اثر طراحی شود. نور، رطوبت و دما ازجمله موارد دیگری بود که مطرح شد.

برنامه‌ریزی برای دو نمایشگاه بعد از بازسازی
او در پاسخ به «صبح‌نو» پیرامون زمان اتمام این پروژه که در سایت آبان‌ماه ذکر شده و نخستین نمایشگاهی که قرار است در ادامه بعد از بازسازی انجام شود، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا شهریورماه کار بازسازی موزه به پایان می‌رسد، اما در فاصله پایان این پروژه تا شروع به کار موزه، زمانی لازم است ما شرایط را برای برگزاری نمایشگاه آماده کنیم. امسال تصمیم داریم که دو نمایشگاه را بعد از این جریان برگزار کنیم، یکی از آنها شامل آثار خارجی است که جزئیاتش را اعلام می‌کنیم و در نمایشگاه دوم هم آثار گنجینه را به نمایش می‌گذاریم.

سایت به زودی راه می‌افتد
زارع همچنین درباره تعطیلی سایت موزه در جریان این پروژه و این که قرار نیست گزارشی از طریق این سایت در طول روند بازسازی منتشر شود، به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: واقعیت این است که سایت برای مدتی بسته شده و ما در حال به‌روزرسانی و رفع مشکلاتی هستیم که برخی‌ها را نگران کرده بود. به همین دلیل بعد از مرتفع شدن مشکلات به زودی آن را باز می‌کنیم.

مرمتی که فایده نداشت
در ادامه مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ضمن بیان اهمیت این موزه و حساسیت اتفاقی که قرار است رخ دهد، گفت: ما هر 10 روز از دوستانمان می‌خواهیم که گزارش کاری بازسازی و پیشرفت آن را منتشر کنند، اهالی مطبوعات هم می‌توانند در جریان این اتفاق با حضور در موزه از روند آن مطلع شوند.
او با بیان اینکه تا به حال دو بار مرمت در این موزه انجام شده است، افزود: نخستین بار در دهه ۷۰ کفپوش‌ها مورد تعمیر قرار گرفت و در دهه ۸۰ سقف‌های موزه مرمت شد که این کار شتابزده بود و تأثیری در نم نداشت.
از این رو نیاز است برخورد جدی‌تری در این زمینه انجام شود.ملانوروزی با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که در این زمینه داشتند، ادامه داد: ما این موضوع را به جد دنبال کردیم و در این زمینه به رییس‌جمهوری هم نامه نوشتیم. نمایشگاهی که قرار بود از آثار گنجینه در برلین و رم برگزار شود نیز برای درآمدزایی همین کار بود.

تعامل با انجمن‌های هنری
وی در پاسخ به «صبح‌نو» درباره ورود انجمن‌های هنری به این موضوع و این که آیا تا الان با آنها مشورتی داشتند یا خیر. گفت: در حال حاظر به تازگی برخی از اقدامات شروع شده است و خوب است که آنها هم در طول این جریان نماینده‌ای داشته باشند، به همین دلیل ما به زودی و در روز شنبه با نمایندگان آنها جلسه‌ای خواهیم داشت و درباره ساز و کار حضور آنها در این پروژه صحبت می‌کنیم.

یک برگ هم از موزه خارج نمی‌شود
او درباره تکلیف گنجینه در این روزها اضافه کرد: برخی معتقد بودند برای اینکه گنجینه را وسعت بدهیم، تعدادی از آثار به کتابخانه ملی برده شود اما ما در موزه با اصرار گفتیم حتی یک برگ هم نباید از اینجا خارج شود. با وجود اینکه مشکل بود اما برای اینکه کمتر سوءظن پیش بیاید موزه هنرهای معاصر  را  6 ماه تعطیل کردیم. برای آثار گنجینه هم قرار شد در ابتدا دو گالری مرمت شود و آ‌نها را با حفظ امنیت برای حفاظت آثار در نظر بگیریم و در ادامه پایش نور، رطوبت صورت بگیرد و ریل‌ها بازسازی شوند و آثار به گنجینه برگردند.
البته در مقطع مرمت، تمامی آثار پلمب شده و حراست ویژه‌ای از آنها صورت خواهد گرفت. ملانوروزی بیان کرد: این نگرانی وجود داشت که این اثر ملی و فاخر (موزه هنرهای معاصر) صدمه ببینند و تغییر فرم داده شود، به همین دلیل از طرف موزه و معاونت برای انتخاب شرکتی که این پروژه را انجام می‌دهد از دهها شرکت دعوت شد و سوابق و صلاحیت آنها در این امر بررسی شد. همچنین برای کنترل بیشتر، شورایی در نظر گرفته شد که بر این موضوع نظارت داشته باشد.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از مستندسازی مراحل بازسازی موزه خبر داد و گفت: موزه هنرهای معاصر، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و شرکت پیمانکار، کار مستندسازی را در تمام مراحل به شکل عکس و فیلم انجام می‌دهند.

تلاش برای دریافت بودجه
سرپرست طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این نشست با بیان اهمیت بررسی و پرداخت به اماکن مهمی مثل موزه، گفت و از تلاش‌های بی‌نتیجه تا پایان سال گذشته برای دریافت بودجه و انجام همه این کارها در یک زمان گفت. او درباره بودجه فعلی افزود: اعتبارات ما مشخص است. موزه اعتبار سنواتی دارد، ۶ میلیارد تومان اعتبار سال ۱۳۹۶ است که ۱۰۰ درصد به ما اختصاص داده شده است.

افزایش ظرفیت موزه
همچنین احمد طالبی‌نژاد، مشاور طرح بازسازی هم از پیچیدگی گفت که در عین سادگی با یک اثر تاریخی اینچنینی مواجه آن هستیم. او درباره افزایش ظرفیت موزه هم گفت: ظرفیت گنجینه موزه را بنابر محدودیت‌های موجود فقط تا 50 درصد می‌توانیم افزایش دهیم و این کار از طریق الحاق فضاهای مجاور انجام خواهد شد، این فضاها اکنون مورد استفاده اداری و جانبی است. محسن عقابی به عنوان مجری طرح ضمن تشریح تجربیات خود، به حفظ کالبد اصلی بنا تأکید کرد و گفت: ما پروژه مرمت را به‌نحوی انجام می‌دهیم که صدمه‌ای به اصالت ساختمان وارد نشود اما این امر به‌گونه‌ای است که ساختمان بتواند حیات خود را حفظ کند.

گنجینه 10 میلیارد دلاری
ملانوروزی هم در پایان این نشست در پاسخ به سؤال‌هایی پیرامون مشورت با آقای کامران دیبا(سازنده موزه هنرهای معاصر) به‌عنوان طراح موزه بیان کرد: ما صحبت‌هایی را با آقای دیبا داشتیم و از حساسیت‌های او باخبریم اما دیبا در زمان ساخت موزه جوان بوده و تجربه ساخت این بنا را نداشته است. به‌عنوان مثال، موزه اتاق مرمت هم ندارد. او درباره ارزش کلی گنجینه یادآور شد: قیمت آثار هنری همیشه متغیر است. ما نیز نمی‌خواهیم آنها را برای فروش قیمت کنیم اما از حراج کریستیز قیمت آثار خارجی را می‌گیریم. ارزش گنجینه حدود پنج میلیارد دلار قیمت‌گذاری می‌شود، البته عده‌ای ارزش آن را تا ۱۰ میلیارد دلار نیز می‌دانند.

 

captcha
شماره‌های پیشین