472
چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
10
توضیح معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره گزارش «صبح‌نو»

مدیریت یکپارچه برای مناسب‌سازی شهر وجود ندارد

خانواده دومین شهید طلبه مدافع حرم از او می‌گویند

راهِ ناتمامِ تمام‌زاده

شهید حجت‌الاسلام علی تمام‌زاده با نام جهادی «ابوهادی» دومین شهید روحانی مدافع حرم است که از مدرسه تا سوریه، از خردسالی تا لحظه شهادت، از فعالیت‌های فرهنگی غافل نمی‌شد. در سوریه، علاوه‌بر رزمندگی و جنگ سخت، مشغول کارهای فرهنگی و جنگ نرم نیز بود و سرانجام 16‌آبان‌94 در جنوب‌غربی حلب سوریه در سن 39‌سالگی به شهادت رسید. با خانواده و همسر او به گفت‌و‌گو نشستیم تا جزییات بیشتری از زندگی و فعالیت‌های فرهنگی این شهید مدافع حرم بدانیم.

صبح نو

توضیح معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره گزارش «صبح‌نو»

مدیریت یکپارچه برای مناسب‌سازی شهر وجود ندارد

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در پاسخ به گزارش «تهران توان‌یابان را دوست ندارد» که 16‌اردیبهشت‌ماه منتشر شد، توضیحی بدین شرح ارسال کرده است:  ضمن تشکر از حسن توجه به این مهم، موارد ذیل در پاسخ به مطالب قید شده ارائه می‌‌شود: با مروری به سابقه امر مناسب‌سازی فضاهای شهری برای اقشار خاص جامعه و اقدامات انجام شده در این راستا همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهری، فقدان ضوابط منسجم و یکپارچه جهت دسترس‌پذیری مناسب و عملکرد جزیره‌ای و بعضاً موازی برخی از سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندر‌کار بوده است که با توجه به تاکید اسناد فرادست و دستگاه‌های مجری، معاونت شهرسازی و معماری به‌عنوان یکی از متولیان این امر نسبت به ارائه دستورالعملی جامع و دقیق جهت اقدام همسو و هم‌جهت سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار در این حیطه با در نظر گرفتن جنبه‌های تحقیق‌پذیری موضوع، اقدام و بر این اساس پروژه «تهیه و تدوین ضوابط و دستور‌العمل‌های مناسب‌سازی و تعیین شاخص‌های مرتبط» با هدف نظارت بر حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های مناسب‌سازی در اماکن و فضاهای شهری در دستور کار قرار داد که با شناسایی دستور‌العمل‌ها و ضوابط موجود مرتبط، یکسان‌سازی و ارزیابی آن‌ها و تبین ضعف‌ها وکاستی‌ها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، سه شیوه‌نامه اجرایی به‌همراه چک‌لیست نظارت بر طراحی و اجرای مناسب‌سازی بوستان‌های شهری، ساختمان‌های عمومی و معابر شهری را در تاریخ 06/06/95 تدوین و به مناطق 22‌گانه ابلاغ نمود، شایان ذکر است که شیوه‌نامه‌های موصوف از تاریخ ابلاغ تاکنون ملاک عمل طراحی و اجرای مناسب‌سازی فضاهای شهری‌اند. همچنین دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله معاونت خدمات اجتماعی-فرهنگی، معاونت حمل‌ونقل ترافیک، معاونت فنی-‌عمرانی شهرداری تهران و معاونت‌های مربوطه در مناطق 22‌گانه نیز در این زمینه تلاش‌های بسیار کرده‌اند که تاکنون منجر به مناسب‌سازی مساحتی بیش از 38‌میلیون مترمربع در سطح معابر شهر تهران شده است و از جمله این اقدامات احداث مسیر نابینایان، همسطح‌سازی تقاطعات، همسطح‌سازی گذر عرضی عابر پیاده، نصب پل‌های فلزی مناسب‌سازی ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، مناسب‌سازی پایانه‌ها و رفع موانع از سطح معابر است. ضمناً علاوه‌بر مناسب‌سازی معابر، مناسب‌سازی 44‌بوستان شهری، مناسب‌سازی دستگاه‌های اتوبوسBRT و اختصاص ون‌های مناسب‌سازی‌شده جهت جابه‌جایی مشترکین معلول صورت پذیرفته است. در راستای رفع موانع از سطح پیاده‌روهای شهری که در سنوات گذشته احداث شده‌اند، بخشنامه‌ای مبنی بر لزوم تاکید بر رعایت کدهای ارتفاعی ساختمان‌ها و رفع رمپ پارکینگ‌ها از سطح پیاده‌روها صادر شد. همچنین مد نظر است که در هماهنگی با سایر معاونت‌های شهرداری تهیه پروفیل‌های طولی معابر پر اهمیت شهری و بارگذاری آن‌ها روی سامانه GIS و طرح یکسان‌سازی پیاده‌روها انجام پذیرد. از این‌رو اقدامات انجام‌شده مناسب‌سازی در سال‌های اخیر نشان‌دهنده توجه به امر مناسب‌سازی و فراهم‌سازی بستر برای حضور هرچه بیشتر معلولان در جامعه در برنامه‌های فرادست از آن جمله برنامه‌های پنج‌ساله شهرداری تهران است و به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران شهری تهران مطرح و مورد توجه بوده است. در این خصوص ابلاغ مصوبه مناسب‌سازی فضاهای شهری (به شماره 160/638/7097 مورخ 22/04/84) شورای اسلامی شهر تهران و تشکیل ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری متشکل از کارگروه‌های مربوطه و انتخاب شهردار تهران در دوره‌های مختلف به‌عنوان رییس ستاد مذکور حاکی از اهمیت موضوع در سطح کلان مدیریت شهری است که در راستای میل به هدف فوق از سال‌84 تاکنون سالانه در شهردادی تهران ردیف بودجه قابل توجهی به این موضوع اختصاص یافته است و رقمی بالغ بر 47‌هزار‌میلیارد‌ریال هزینه در برداشته است. لازم به ذکر است این موضوع در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران که درحال‌حاضر در مرحله تهیه پیش‌نویس‌های اولیه است نیز لحاظ شده ومقرر است تا در یک فرآیند برنامه‌ریزی شده با تخصیص اعتبار به‌صورت منظم جهت مناسب‌سازی کلیه فضاهای عمومی و معابر شهری شهر تهران در دستور کار قرار گیرد و البته باید توجه کرد مشکلات عدیده‌ای همچون گستردگی شهر تهران، شرایط توپوگرافی و وجود شیب طبیعی زمین و گسست موجود در بین اقدامات نهادها و سازمان‌های دولتی باعث می‌شوند تا فاصله زیادی با وضعیت آرمانی و مطلوب داشته باشیم. این مشکلات خود مبین این موضوع‌اند که عملکرد شهرداری به تنهایی، نمی‌تواند رافع تمامی مشکلات موجود در این زمینه باشد و این موضوع مستلزم اختصاص بودجه کافی و هماهنگی بیشتر بین کلیه دستگاه‌های دولتی با تعریف و ایجاد مدیریت یکپارچه به منظور راهبری و نظارت کارآمد است.» توضیح صبح نو: امیدواریم تعامل و هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و نهادهای متولی و ایجاد مدیریت یکپارچه راهبری و نظارت، هرچه زودتر به ثمر رسیده و مجموعه این عوامل، در نهایت تهران را به شهری مهربان برای توان‌یابان تبدیل کند.

captcha
شماره‌های پیشین