466
سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
7
گزارش «صبح نو» از سیاست‌های وزیر راه برای عوارضی کردن اتوبان‌ها

مانور آخوندی روی باند عوارض

نگهداری از راه‌های کشور با استفاده از سیستم‌های مدرن راهداری می‌تواند هزینه‌بر باشد، سالانه میلیاردها تومان هم برای همین موضوع به صورت عوارض از وسایل نقلیه عبوری از برخی از مسیرها اخذ می‌شود، مطرح شدن اینکه وزارت راه برای سایر راه‌های عبوری هم در فکر دریافت عوارض است، موضوعی است که خیلی از مردم نسبت به آن واکنش خوبی ندارند. وزیر راه در اظهاراتی جدید درباره نبود بودجه و مشکلات توسعه راه‌های کشور و مشارکت مردمی سخن گفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری

حریرچی: از هر 9‌سالمند ایرانی یک نفر به زوال‌عقل مبتلاست

صبح نو

گزارش «صبح نو» از سیاست‌های وزیر راه برای عوارضی کردن اتوبان‌ها

مانور آخوندی روی باند عوارض

نگهداری از راه‌های کشور با استفاده از سیستم‌های مدرن راهداری می‌تواند هزینه‌بر باشد، سالانه میلیاردها تومان هم برای همین موضوع به صورت عوارض از وسایل نقلیه عبوری از برخی از مسیرها اخذ می‌شود، مطرح شدن اینکه وزارت راه برای سایر راه‌های عبوری هم در فکر دریافت عوارض است، موضوعی است که خیلی از مردم نسبت به آن واکنش خوبی ندارند. وزیر راه در اظهاراتی جدید درباره نبود بودجه و مشکلات توسعه راه‌های کشور و مشارکت مردمی سخن گفته است.

وزیر راه و شهرسازی گفته «واقعیت این است که با کسری منابع بسیار زیادی مواجهیم و دو انتخاب داریم، یکی اینکه کمتر کار کنیم یا اینکه بیشتر کار کنیم اما از نوع تجاری. فکر می‌کنم هم مردم، هم نمایندگان مجلس و هم وزارت راه این اجماع را داریم که امکانات بیشتر بهتر از کم کردن امکانات باشد» اما به قول آقای وزیر امکانات بیشتر نیازمند تأمین منابع مالی است ولی از طرفی مردم باید هزینه این امکانات را بدهند نه دولت!
آقای عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر با احتساب موتورسیکلت‌ها حدود ۳۰ میلیون وسیله نقلیه فعال داریم، گفته است: «برای کنترل این وسایل نقلیه باید حتماً به سمت سیستم‌های هوشمند حرکت کنیم، افزون بر این باید سیستم‌های هشدار، آب و هوا، ترددشمارها، توزین، اطلاعات خودرو و… فراهم شود. خوشبختانه در چهار سال اخیر اتفاقات کم‌نظیری روی داده و میزان سرمایه‌گذاری در بخش سیستم‌های هوشمند با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست.»
او حجم سرمایه‌گذاری روی دوربین‌های هوشمند را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد:‌ «۱۴۱ سامانه بسیار پیچیده‌ای است که طراحی و در اختیار مردم قرار گرفته و نیاز است که همواره به روزرسانی شود.»
او به تجاری‌سازی اشاره و در این باره ادامه داد: «بودجه دولت بسیار محدود است و باید ببینیم از آنچه سرمایه‌گذاری می‌کنیم چقدر بهره می‌بریم. برای مدیریت منابع باید منابع را به پروژه‌هایی تخصیص دهیم که بیشترین کارایی را برای مردم داشته باشد. در این حوزه چه بسا بتوانیم بخشی از فعالیت‌های راهداری را به فعالیت‌های تجاری تبدیل کنیم.»
وزیر راه و شهرسازی از اندیشه خود برای تجاری کردن آزادراه‌ها رونمایی کرد و گفته است: «آزادراه تهران-قم، تهران- ساوه، کرج-قزوین و کلاً آزادراه‌های دولتی باید در جهت ارتقای سطح سرویس و در جهت بهبود نحوه خدمات‌رسانی، سیستم علائم، ایمنی، هوشمند و… به پروژه‌های تجاری تبدیل شود تا بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند.»

ادبیات پولی
آقای مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات وزیر راه به روزنامه «صبح نو» می‌گوید: «به نظرم مردم در حال حاضر هم در حال پرداخت عوارض جاده‌ها هستند، آقای آخوندی می‌تواند با این ادبیات درباره موضوع صحبت کند که بگوید اگر عوارض برخی از مسیرها کم است و باید افزوده شود و این افزایش هم در اختیار دولت قرار دارد.»
او ادامه می‌دهد: «ما باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم بتوانند از اتوبان‌ها استفاده کنند نه اینکه مردم به وضعیتی برسند که ترجیح بدهند از جاده‌های فرعی استفاده کنند که توان ترافیک و حجم بالای مسافر را ندارد.» لاهوتی اضافه می‌کند: «در مجموع صحبت‌های وزیر راه از این جهت که نگهداری راه‌ها هزینه دارد و منابعی که دولت در اختیار این وزارتخانه برای اجرای برنامه‌های نگهداری قرار می‌دهد منابع کافی‌ای نیست. این حرف درستی است اما اگر قرار باشد برای تأمین همه منابع نگاه ما به جیب مردم باشد مسلماً مردم ناراضی خواهند شد.»
او تأکید می‌کند: «در حال حاضر از عمده اتوبان‌ها عوارض از مردم اخذ می‌شود، دولت هم که بخواهد میزان این عوارض را افزایش دهد می‌تواند با توجه به اختیاراتی که مجموعه دولت دارد این‌کار را صورت دهد و محدودیتی ندارد. اگر با وجود وضعیت امروز بخواهیم از جاده‌ها هم عوارض بگیریم مردم تحت فشار قرار می‌گیرند.»
عقب ماندگی از برنامه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است: «وظیفه حاکمیت این است که شرایط حمل و نقل را برای عبور و مرور مردم سهل کنند، در حال حاضر حمل و نقل ریلی کشور چه نسبت به سال‌های گذشته و چه به نسبت برنامه 1404 عقب است. اگر قرار باشد حاکمیت‌ها به جای انجام وظایف خود در راستای بهبود شرایط زندگی مردم، همه چیز را دوش آنها بگذارد، پس دولت چه کاری خواهد کرد.»
او ادامه می‌دهد: «باید آنقدر احداث آزادراه‌ها را اقتصادی کنیم که بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح‌ها تشویق شود، اما پولی کردن هر مسیر عبوری اصلی و فرعی‌ای نمی‌تواند راهکاری برای جبران کمبودهای این بخش باشد. با این اقدام وظیفه حاکمیتی گم
خواهد شد.»
لاهوتی با اشاره به اینکه تصمیماتی که منجر به پولی شدن اتوبان‌ها منتهی می‌شود نیازمند تصویب قانون است، اضافه می‌کند: «اینکه دولت بخواهد از همه جاده‌های اصلی و فرعی عوارض بگیرد اتفاق نخواهد افتاد، باید برای مردم راه را بازگذاشت و نمی‌توان همه راه‌های عبوری را بر مردم بست و از آنها مجبور به دادن عوارض کرد.»
او در پاسخ به این سؤال که مطرح شدن موضوعات و برنامه‌هایی از این قبیل که ممکن است هیچ‌گاه اتفاق نیفتد، چه شوکی را به جامعه وارد می‌کند؛ پاسخ می‌دهد: «مطرح کردن این موضوع از سوی وزیر به‌عنوان دغدغه‌های توسعه و نگهداری راه‌های کشور مشکلی ندارد و حرف ایشان درست است اما نباید مطرح کردن این موضوعات بدون برنامه،  باعث نگرانی مردم از افزایش هزینه‌هایشان شود.»
تصورات دولت از درآمدهای عمومی به حدی پیشرفته شده است که بعید به نظر نمی‌رسد در سال‌های آینده خروج از خانه هم شامل عوارض باشد. افزایش درآمدهای کشور نیازمند توانمندسازی است اما زمانیکه خود دولت برای رشد کشور مانعی بزرگ محسوب می‌شود و قصد دارد تا از راهی کم‌کاری خودش در کسب درآمدهای بیشتر از طریق تجارت جهانی، با فشار بر مردم جبران کند. با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی امروز مردم افزایش دریافت مالیات و عوارض، نه تنها مشکلاتی را حل نخواهد کرد بلکه می‌تواند مشکلات دیگری را نیز دامن بزند.

 

captcha
شماره‌های پیشین