465
دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
11
گزارش‌ «صبح نو» از وام هایی که فارابی می دهد و بر نمی‌گردد

تابش: تسویه نکرده‌اند، نامه زده‌ایم

اقدامات بنیاد سینمایی فارابی در حوزه مشارکت و اعطای وام در تولید فیلم‌های سینمایی، حواشی زیادی دارد که قابل بررسی‌اند.

خبر

صبح نو

گزارش‌ «صبح نو» از وام هایی که فارابی می دهد و بر نمی‌گردد

تابش: تسویه نکرده‌اند، نامه زده‌ایم

اقدامات بنیاد سینمایی فارابی در حوزه مشارکت و اعطای وام در تولید فیلم‌های سینمایی، حواشی زیادی دارد که قابل بررسی‌اند.

بنیاد سینمایی فارابی بر طبق اساسنامه، سازمانی است غیردولتی و غیرانتفاعی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه در زمینه سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند. این بنیاد علاوه‌بر تولید و توزیع فیلم در داخل و خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و پشتیبانی تولید، خدمات فنی (از جمله لابراتوار، تدوین، استودیوی صدا، دوبله و...) نیز ارائه می‌کند. طبق اعلام آقای لشکری‌پور، معاون بنیاد فارابی، حدود ۳۰‌درصد از تولیدات سالانه سینمای ایران محصول این بنیاد است.

سوالاتی از فارابی
از مدت‌ها قبل، نحوه تعامل فارابی با پروژه‌های سینمایی موضوعی قابل بحث در محافل سینمایی بود. اینکه استاندارد گزینش فارابی برای مشارکت یا حمایت از آثار چگونه است. چه فیلم‌ها و موضوعاتی در اولویت حمایت هستند؟ نحوه حمایت و کمیت آن چگونه است؟ سؤالات فوق از گذشته مطرح بود و مدیران فارابی هم در مصاحبه‌های مختلف به‌صورت کلی به این موارد پاسخ می‌دادند. حمایت از فیلمسازان نخست و همچنین موضوعات ملی و دینی مواردی بودند که مدیران فارابی آن‌ها را به‌عنوان اولویت‌شان نام می‌بردند؛ مواردی که به روی کاغذ قابل‌قبول و منطقی بود. پس از این مسائل، مورد دیگری که پیرو همین بحث مطرح می‌شد این بود که آیا به صرف ارائه طرحی ملی یا دینی، فارابی باید از آن حمایت کند و کیفیت آن طرح و همچنین میزان موفقیتش در اکران مساله مهمی برای این بنیاد نخواهد بود؟ تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شد اما نهایتاً آن‌چه مورد قبول اکثریت بود، این مساله بود که اگرچه فارابی بنیادی سودمحور نیست اما به‌هرحال نباید از کیفیت و خروجی یک اثر هم غافل شود.

گزارشی مالی
 اخیراً بنیاد سینمایی فارابی در حرکتی قابل تقدیر و شفاف‌ساز، اقدام به انتشار گزارش مالی خود کرد. بنیاد سینمایی فارابی گزارشی از کمک‌های مالی به پروژه‌های سینمایی طی سال‌های 90 تا 96 منتشر کرده، که نشان می‌دهد حدود 84‌میلیارد تومان طی این سال‌ها به نزدیک به 330‌فیلم سینمایی پرداخته شده است. این مبالغ را سازندگان فیلم‌ها در قالب تسهیلات، مشارکت، ساخت و خرید حقوق دریافت کرده‌اند. طبق این گزارش بسیاری از فیلمسازانی که خودشان را مستقل و غیروابسته(!) معرفی می‌کنند، از جمله بودجه‌بگیران دولتی هستند! بیشترین میزان پرداخت بنیاد سینمایی فارابی به پروژه «رستاخیز» آقای احمدرضا درویش بوده که بیش از 10‌میلیارد تومان است. این فیلم در توقیف است و هنوز نتوانسته یک ریال درآمد از اکران داشته باشد.

خوش‌حساب‌هاوبدحساب‌ها
سوی دیگر این معادله که شاید کمتر درباره‌اش صحبت می‌شود، جزییات دریافت وام توسط سینماگران است. اصولاً آن دسته از تهیه‌کنندگانی که موفق به کسب رضایت فارابی برای دریافت وام می‌شوند، برای رسیدن به آن مبلغ تضمینی می‌دهند؟ وضعیت تسویه‌‌حساب پروژه‌هایی که وام دریافت کرده‌اند چگونه است؟ آیا مبلغ را بازگردانده‌اند؟ آن‌هایی که هنوز تسویه نکرده‌اند چه شرایطی خواهند داشت؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، به مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مراجعه کردیم.
 آقای «علی‌رضا تابش» مدیرعامل فارابی به «صبح‌نو» گفت: بابت تضمین بازپرداخت وام به بنیاد، به دو شکل عمل می‌شود. دریافت چک از شخص تهیه‌کننده و همچنین کسب امتیاز رایت شبکه نمایش خانگی همان پروژه. وی درباره وضعیت تسویه‌حساب سینماگران فوق، بیان کرد: گروهی از تهیه‌کنندگان، مبلغ وام را با پرداخت نقدی تسویه کرده‌اند. گروهی هم رایت بین‌المللی، تلویزیونی یا نمایش خانگی آن فیلم را تهاتر کرده‌اند و تسویه‌حساب صورت گرفته است. تابش با اشاره به سینماگرانی که هنوز تسویه‌حساب نکرده‌اند افزود: برای آن دسته از تهیه‌کنندگانی که هنوز موفق به تسویه وامشان نشده‌اند، نامه‌ای ارسال شده است تا هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف دیون و بدهی اقدام کنند. مدیرعامل بنیاد فارابی درباره وضعیت تعامل این مجموعه، با سینماگرانی که به تعهدات مالی‌شان عمل نکرده‌اند، بیان کرد: آن دسته از سینماگرانی که تسویه‌حساب نکرده‌اند، در اولویت حمایت بنیاد فارابی (پروژه‌های جاری و آتی) قرار نخواهند گرفت.

گزارشی برای شفافیت بیشتر سینما

اعلام فهرست حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید فیلم در سینمای ایران، گامی برای ایجاد شفافیت بیشتر در مناسبات بین نهادهای رسمی و جامعه سینمایی کشور است. این اقدام می‌تواند به افزایش اعتماد میان نهادهای رسمی و دولتی از یک سو و جریان‌های فرهنگی و سینمایی کشور کمک کند و از آنجا که این اقدام براساس سیاست‌های کلان مدیریت در کشور صورت پذیرفته و ادامه خواهد یافت بدون شک در کاهش شایعات و تعامل مثبت بین نخبگان و کارشناسان و افکار عمومی در مسیر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های کلان نهادهای تخصصی و رسمی و نقد و بررسی کارشناسانه آن‌ها می‌تواند به پویایی بیشتر سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف بنیاد برای پیشرفت سینمای کشور منجر شود.
حمایت‌های مالی دولت‌های مختلف پس از انقلاب برای رشد و توسعه، از بودجه عمومی کشور و در چارچوب برنامه‌های کلان و جامع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، یک سیاست کلان و در‌عین‌حال یک تکلیف قانونی به حساب می‌آید.
این حمایت‌ها براساس کارشناسی پیشنهادها و طرح‌های هم‌راستا با سیاست‌های کلان انجام می‌شود و حتی در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته نیز امری معمول و در بسیاری از حوزه‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ از جمله این حوزه‌ها بخش‌های مختلف حوزه فرهنگ است. سینما به‌عنوان یک فعالیت فرهنگی-‌اقتصادی، ذیل این سرفصل قرار می‌گیرد و فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان یک بنیاد تخصصی در صنعت سینمای ایران، در این راستا ارزیابی می‌شود.
ممکن است این اقدام در کوتاه‌مدت موافقین و مخالفینی داشته باشد و این دور از انتظار نیست. حتی ممکن است نقدهایی مستقیماً متوجه عملکرد بنیاد باشد. این مدیر و آن مدیر و این دولت و آن دولت هم ندارد. اقتضای کار اجرایی آن هم در حوزه فرهنگ و مشخصاً سینما این فراز و نشیب‌ها و تبعات را دارد. وقتی در چارچوب برنامه‌های کلان و عمومی کشور و با نیت مشارکت و دخالت دادن افکار عمومی در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ای تنظیم و اجرا شود، حتماً اجرای آن در بلند مدت نیز خیر و صلاح همه دست‌اندرکاران و پیشرفت و ارتقای صنعت سینما را به دنبال خواهد داشت.

  یادداشت
  علی‌رضاتابش
مدیرعامل بنیادسینمایی فارابی

captcha
شماره‌های پیشین