460
یکشنبه، ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
11
درخشش«به‌وقت‌شام»و«لاتاری»ادامه‌دارد

سینما در تسخیر ملت

فیلم‌های سینمایی «به وقت شام» و «لاتاری» که در کنار دیگر فیلم‌های اکران عید، به روی پرده رفته‌اند، با گذشت چندین هفته از نمایش، همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرند.

خبر

صبح نو

درخشش«به‌وقت‌شام»و«لاتاری»ادامه‌دارد

سینما در تسخیر ملت

فیلم‌های سینمایی «به وقت شام» و «لاتاری» که در کنار دیگر فیلم‌های اکران عید، به روی پرده رفته‌اند، با گذشت چندین هفته از نمایش، همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرند.

«به وقت شام» به کارگردانی آقای ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی آقای محمد خزاعی و فیلم سینمایی لاتاری به کارگردانی آقای محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی است.

رکورددار مخاطب
ابراهیم حاتمی‌کیا  آنقدر نامش آشناست که نیازی به معرفی ندارد. او به همراه چند نفر دیگر از سینماگران جوان، به عنوان موج جدید کارگردانان سینمای پس از انقلاب شناخته شدند. او از همان ابتدا دلبستگی‌اش را به نظام آشکارا بیان کرد و فیلم‌هایش همه در همین مسیر بودند. البته او در این سال‌ها فیلم‌هایی مثل ارتفاع پست، دعوت و گزارش یک جشن هم ساخت که فضایی متفاوت داشتند اما باید آنها را نیز در مسیر دغدغه‌های آشنای فیلمساز دانست. حاتمی‌کیا پس از سفری که به سوریه و مناطق عملیاتی علیه داعش داشت، از ساخت فیلمی با موضوع فوق خبر داد.
«به وقت شام»، نام فیلم جدید این فیلمساز شد و گفته شد که قرار است به موضوع امدادرسانی دو خلبان ایرانی به مردم سوریه بپردازد.
در ابتدا آقای امیر جدیدی، بازیگر اصلی فیلم اعلام شد اما پس از مدتی آقای بابک حمیدیان که در دو فیلم قبلی حاتمی‌کیا هم نقش محوری داشت جایگزین جدیدی شد. آقای هادی حجازی‌فر هم در نقش مکمل این فیلم جای گرفت. نخستین نمایش فیلم در جشنواره فجر اتفاق افتاد و توانست نظرات مثبت و البته برخی انتقادات را به خود جلب کند.
 به عقیده بسیاری از کارشناسان، به وقت شام به لحاظ پروداکشن یکی از آثار عظیم سینمای ایران است. جلوه‌های ویژه میدانی و رایانه‌ای زیادی در این فیلم به کار گرفته شده که در اکثر موارد قابل توجه از آب در آمده است.
این فیلم در 9 رشته نامزد سیمرغ جشنواره سی‌وششم شد و توانست جایزه سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن و بهترین صداگذاری را کسب کند.
موضوع استراتژیک فیلم باعث شد که نظرات زیادی به آن جلب شود و مورد استقبال بسیاری از مخاطبان نیز قرار بگیرد. برخلاف برخی تصورات قبلی، به وقت شام با اینکه موضوعی جدی داشت توانست در فصل اکران نوروز و در کنار آثار کمدی بدرخشد و تا این لحظه حدود11میلیارد تومان بفروشد. اما نکته جالب توجه در این زمینه میزان مخاطب این فیلم بود.
فیلم جدید حاتمی‌کیا با آن که به لحاظ فروش در رتبه سوم جدول قرار می‌گرفت، از نظر تعداد مخاطب با حدود یک میلیون و سیصدهزار نفر، بیشترین تعداد مخاطب را به خود اختصاص داد. دلیل این اتفاق فروش بیشتر این فیلم در سینماهای شهرستان‌هاست که بلیت ارزان‌تری نسبت به تهران دارند.

فریاد شنیدنی
در سه سال اخیر آنقدری از محمدحسین مهدویان گفته شده که تا حدود زیادی برای مخاطبان شناخته شده باشد. فیلمسازی جوان که کارش را به طور جدی با مستند آغاز کرد و توانست پایه‌گذار شکل جدیدی از مجموعه مستندهای داستانی در تلویزیون ایران باشد. آخرین روزهای زمستان مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و حتی آنهایی را که فضای جنگ و مردانش زیاد نمی‌شناسند به خودش جذب کرد. او سپس با ایستاده در غبار وارد سینما شد و تحسین سینمایی‌ها را برانگیخت.
 سال بعد ماجرای نیمروز را ساخت که خیلی‌ها آن را با آژانس شیشه‌ای مقایسه می‌کنند و فیلم مهدویان را آژانس شیشه‌ای دهه90 می‌دانند. فیلم سوم مهدویان با موضوعی اجتماعی بود؛ موضوع تلخ قاچاق جنسی دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس. خیلی‌ها گمان می‌کردند مهدویان با سابقه آثار قبلی‌اش و همچنین حضورش در تیم تولید فیلم انتخاباتی حسن روحانی، برای دریافت مجوز ساخت فیلم جدیدش مشکلی نخواهد داشت ولی گویا این اتفاق رخ نداد. سوژه ملتهب فیلم باعث شد که ابتدا تهیه‌کننده تغییر و سپس چندین بار فیلمنامه اصلاح شود تا بالاخره اعضای شورای مذکور بله
را بگویند.
بالاخره لاتاری با وجود محدودیت زمانی بسیار، ساخته شد و در جشنواره سی‌وششم به روی پرده رفت. نظرات مثبت بسیار و البته برخی نقدهای جدی نسبت به فیلم صورت گرفت. برخی از بخش‌ها، از جمله عملکرد تیم بازیگران آنقدر خوب بود که بسیاری از کارشناسان سیمرغ این بخش را برای لاتاری کنار گذاشته بودند اما در شب اعلام کاندیداها اتفاق دیگری رخ داد.
در عین ناباوری هیچ کاندیدای مستقلی از فیلم اعلام نشد و همین موضوع تا مدت‌ها حواشی زیادی را برای هیأت داوران جشنواره به همراه داشت. لاتاری با رکوردشکنی در سانس‌های فوق‌العاده جشنواره را پشت سر گذاشت و برای اکران عمومی آماده شد. برخی از عدم مجوز اکران فیلم خبر می‌دادند اما این اتفاق رخ نداد. لاتاری درکنار فیلم‌های مهم دیگر اکران نوروز به روی پرده رفت و به‌رغم برخی کاستی‌ها در تبلیغات شهری، توانست قاپ مخاطب را برباید.
 فیلم جدید تهیه‌کننده پرده‌نشین تا به این لحظه حدود 11میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش داشته است.

خوب بساز تا دیده شوی!
آیا محتوای این دو فیلم ملی و ارزشمند است؟ آیا این دو فیلم به لحاظ هنری موفقند؟ آیا مخاطبان این دو فیلم که مجموعاً بیش از 2.5 میلیون نفر بوده، همگی از قشر خاصی هستند؟  موضوع دو فیلم به وقت شام و لاتاری، هردو در راستای منافع ملی و گسترش مفهوم عزت هستند.
تماشاگران با سکانس‌های شهادت در فیلم حاتمی‌کیا بغض و با سکانس‌های لاتاری مغرور می‌شوند. با«به وقت شام»، گوشه‌ای از ایثار جوانان وطن در سوریه دیده می‌شود و با لاتاری، برخی از حقایق تلخ پنهان در جامعه گوشزد می‌شود. قاب‌های تماشایی حاتمی‌کیا و فرم خاص مهدویان مخاطبان را به وجد می‌آورد. به وقت شام و لاتاری ثابت کردند که اگر موضوعاتی مهم، با استفاده از عواملی حرفه‌ای و با فرمی هنری تولید شوند، مخاطب را به سینما خواهند کشاند. مخاطبی میلیونی که با هر تیپ، سلیقه و نگاهی هستند ولی در یک موضوع مشترکند؛ همه ایرانی‌اند.

 

captcha
شماره‌های پیشین