459
شنبه، ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
8

خبر

گزارش «صبح نو» از پروژه‌های در حال اتمام شهرداری تهران که 11 ماه است تکمیل نشده‌اند

پایتخت فراموشی

تهران در طول تاریخ خود شاهد حضور مدیران مختلفی بوده که هرکدام تلاش کرده‌اند کاری برای شهر انجام دهند. شهردارانی چون آقایان کریم‌آقا بوذرجمهری یا غلامرضا نیک‌پی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و غلامحسین کرباسچی و محمدباقر قالیباف در دوران پس از انقلاب اسلامی بیشترین دوره مدیریت در بلدیه پایتخت را تجربه کرده‌اند. اما در صدر شهردارانی که طولانی‌ترین دوره مدیریت شهری را داشته‌اند نام محمدباقر قالیباف با 144‌ماه خدمت دیده می‌شود. قالیباف در دوره مدیریت 12‌ساله خود طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری را برای تهران اجرا کرد و به پایان رساند. از این جمله می‌توان به بوستان‌های نهج‌البلاغه، جوانمردان، یاس فاطمی، ولایت یا پروژه‌های عمرانی تونل نیایش، پل طبقاتی صدر، دریاچه شهدای خلیج فارس، ساخت کامل خطوط 6 و 7 و تکمیل دیگر خطوط متروی تهران و حدود 300 کیلومتر بزرگراه اشاره کرد. البته وی از ابتدای آغاز به کار در میانه شهریورماه سال 1385 تمرکز خود را بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمامی گذاشت که سال‌ها از آغاز آن‌ها گذشته بود اما پیشرفت آن‌ها قابل بیان نبود.

صبح نو

گزارش «صبح نو» از پروژه‌های در حال اتمام شهرداری تهران که 11 ماه است تکمیل نشده‌اند

پایتخت فراموشی

تهران در طول تاریخ خود شاهد حضور مدیران مختلفی بوده که هرکدام تلاش کرده‌اند کاری برای شهر انجام دهند. شهردارانی چون آقایان کریم‌آقا بوذرجمهری یا غلامرضا نیک‌پی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و غلامحسین کرباسچی و محمدباقر قالیباف در دوران پس از انقلاب اسلامی بیشترین دوره مدیریت در بلدیه پایتخت را تجربه کرده‌اند. اما در صدر شهردارانی که طولانی‌ترین دوره مدیریت شهری را داشته‌اند نام محمدباقر قالیباف با 144‌ماه خدمت دیده می‌شود. قالیباف در دوره مدیریت 12‌ساله خود طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری را برای تهران اجرا کرد و به پایان رساند. از این جمله می‌توان به بوستان‌های نهج‌البلاغه، جوانمردان، یاس فاطمی، ولایت یا پروژه‌های عمرانی تونل نیایش، پل طبقاتی صدر، دریاچه شهدای خلیج فارس، ساخت کامل خطوط 6 و 7 و تکمیل دیگر خطوط متروی تهران و حدود 300 کیلومتر بزرگراه اشاره کرد. البته وی از ابتدای آغاز به کار در میانه شهریورماه سال 1385 تمرکز خود را بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمامی گذاشت که سال‌ها از آغاز آن‌ها گذشته بود اما پیشرفت آن‌ها قابل بیان نبود.

برج میلاد که کار ساخت آن از دی‌ماه سال 76 آغاز شده بود، در شهریور سال‌84 با وجود گذشت هشت سال از کلنگ‌زنی تنها حدود 40‌درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با آغاز مدیریت جهادی در شهرداری تهران 60‌‌درصد باقیمانده کار در مدت سه‌سال به انجام رسید تا برج میلاد در مهر 87 افتتاح شود. تونل رسالت نیز وضعیتی مشابه داشت. کلنگ‌زنی ساخت این تونل نیز به اوایل سال‌76 باز می‌گردد، اما این تونل نیز در تیرماه‌85 و حدود یک‌سال بعد از آغاز به کار محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران زیر بار ترافیکی رفت. این تونل 950‌متری، تاخیری 76‌ماهه در بهره‌برداری را در کارنامه ساخت خود ثبت کرده است.
البته برج میلاد و تونل رسالت را می‌توان از شاخص‌ترین پروژه‌های میراثی از شهرداران پیش از قالیباف دانست که هر کدام چندین سال در صف ساخت و تکمیل بودند و بعد از آغاز به کار مدیریت جهادی در شهرداری تهران به بهره‌برداری رسیدند. در طول سال‌های 84 تا 96 پروژه‌های بسیار دیگری نیز در تهران طراحی، اجرا و بهره‌برداری شدند که امروز شهروندان از آنها استفاده می‌کنند. البته پروژه‌هایی نیز از لحاظ فنی به‌صورت کامل تکمیل شده و در نوبت نصب تجهیزات یا اقدامات نهایی برای بهره‌برداری بودند که دوره مدیریت جهادی در شهرداری تهران به پایان رسید و حالا مشخص نیست که این پروژه‌ها چه زمانی به بهره‌برداری خواهند رسید.

سالن‌های نمایش باغ کتاب
باغ کتاب مجموعه‌ای 110‌هزار مترمربعی است که حدود 70‌هزار مترمربع آن مربوط به سالن‌ها و تالارهای متعدد آن است. این مجموعه عظیم فرهنگی غیر از آنکه عرضه‌کننده حدود 400‌هزار جلد کتاب و فضاهایی مناسب برای قرائت و فعالیت فرهنگی است، 10‌سالن نمایش نیز دارد. اگرچه برخی از سالن‌های نمایش این مجموعه هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند و حتی آقای محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران نیز چندین برنامه فرهنگی با حضور هنرمندان را در همین سالن‌ها برگزار کرد، اما قرار بود سالن‌های سینمای باقیمانده این مجموعه نیز که تکمیل شده و آماده بهره‌برداری بودند در مدت کوتاهی بعد از 12‌تیرماه96 و افتتاح این مجموعه از سوی دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به‌صورت رسمی افتتاح شده و در اختیار شهروندان قرار گیرند.
باغ کتاب تهران یک سالن نمایش با ظرفیت 600نفر دارد که در برنامه‌های اخیر شهرداری تهران مورد استفاده قرار گرفته است. غیر از این چهار سالن که هر یک 150نفر گنجایش دارند در طبقه همکف قرار دارند. سالن دیگر نیز با ظرفیت هر یک 50نفر برای نمایش طراحی شده‌اند که در زیرزمین باغ کتاب قرار دارند. آمفی تئاتر روباز و تابستانی مجموعه هم با ظرفیت 500‌نفر در بام این مجموعه در انتظار مخاطبان است. در فاز نخست بهره‌برداری از این مجموعه در تیرماه سال گذشته تنها چهار سالن از ۱۰‌سالن نمایش باغ کتاب آغاز به کار کردند. بر اساس اطلاعات موجود از وضعیت بهره‌برداری این سالن‌ها، درحال‌حاضر دیگر سالن‌های نمایش این مجموعه در حال اكران فیلم‌های روز هستند و به نظر می‌رسد مدیریت شهری در دوره فعلی تصمیم گرفته است بدون برگزاری مراسم رسمی افتتاح کند و سالن‌های نمایش مجموعه باغ كتاب را در اختیار شهروندان قرار دهد.

فاز دوم باغ پرندگان
باغ پرندگان یکی از زیباترین باغ‌ها در نوع خود است که در شمال غرب تهران و در بخش شرقی جنگل‌های لویزان که روزگاری با انواع آسیب‌های اجتماعی مواجه بود، ایجاد شد. از همان ابتدا هم قرار بود این باغ در دو فاز به بهره‌برداری برسد. فاز اول این باغ در اردیبهشت سال‌92 به بهره‌برداری رسید و با استقبال گسترده شهروندان تهرانی و مسافرانی مواجه شد که به پایتخت سفر می‌کردند. در فاز نخست پرندگان آبچر قرار دارند که از توانایی کمتری برای پرواز برخوردار هستند. تکمیل فاز دوم این باغ اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایران و عدم امکان تهیه برخی تجهیزات به تأخیر افتاد چراکه فاز دوم قرار بود مخصوص پرندگان باشد که قابلیت پرواز دارند و این محدوده نیز باید با استفاده از توری‌های مخصوص مسقف می‌شدند. در نهایت کار تکمیل این مجموعه با استفاده از توان مهندسان داخلی در دستور کار شهردار تهران قرار گرفت تا اینکه محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران در بازدیدی که 30 مرداد 96 از این مجموعه داشت، از آماده بودن مجموعه و افتتاح فاز دوم باغ پرندگان تا مهرماه همان سال خبر داد. قالیباف در آن بازدید گفت: بیش از سه‌هزار قطعه پرنده در ۲۵۰‌گونه در فاز دوم پارک پرندگان نگهداری می‌شود و این پروژه در روز ابتدایی مهر ماه و آغاز مدارس آماده بهره‌برداری خواهد بود. به گفته وی، فاز دوم باغ پرندگان یک مجموعه هفت هکتاری است و سازه فلزی بزرگ آن که قرار بود توسط مشاوران خارجی انجام شود، بعد از کسب اطمینان بابت توان مهندسان و پیمانکاران داخلی برای انجام کار، این پروژه به نیروهای متخصص ایرانی سپرده شد. اما آقای سیدعلیرضا حسینی، شهردار منطقه چهار تهران در آخرین روزهای سال گذشته در گفت‌و‌گو با ارگان رسمی شهرداری تهران از افتتاح فاز دوم باغ پرندگان در نیمه اول امسال خبر داد. این در حالی است که تصاویر منتشر شده از سقف توری این مجموعه بعد از بارش سنگین برف در زمستان سال گذشته تهران که شهر را دچار مشکلاتی کرد، نشان داد که کارهای فنی و تخصصی این مجموعه به پایان رسیده و شاید فقط باید پرنده‌های مجموعه را تهیه و رها سازی کرد.

تونل آرش اسفندیار
تونل آرش اسفندیار هفتمین تونل شهر تهران است که با طول 1300‌متر خیابان آرش، بلوار اسفندیار و بزرگراه نیایش را به هم متصل می‌کند تا بتواند بار ترافیکی شمال تهران را سبک‌تر کند.
20‌آذرماه سال گذشته، محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران در یکی از معدود بازدیدهای خود از پروژه‌های پایتخت که به‌عنوان میراثی از گذشته در حال انجام هستند، به سراغ برخی از طرح‌های عمرانی رفت که آغاز آنها از دوره شهرداری محمدباقر قالیباف بوده و در مراحل پایانی قرار داشتند. یکی از این پروژه‌ها تونل آرش اسفندیار بود. محمدعلی نجفی آن روز بعد از بازدید از پارکینگ زیرسطحی نیایش و تصفیه‌خانه دریاچه خلیج فارس به مراسم افتتاحیه پل‌های تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45متری شهید باقری در منطقه 22 رفت. شهردار وقت تهران پس از بازدید از تونل آرش اسفندیار که در مراحل پایانی تجهیز چون نصب تجهیزات فنی و الکتریکی قرار داشت، قول داد این پروژه تا 22‌بهمن آماده بهره‌برداری شود. 9‌دی‌ماه سال گذشته هم آقای احسان نوش‌آبادی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از افتتاح طبقه دوم این تونل تا پایان دی‌ماه خبر داده بود اما این امر انجام نشد. ولی آقای پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و یکی از هفت گزینه فعلی شورای شهر تهران برای تصدی سمت شهرداری تهران، سومین مدیر در بلدیه پایتخت بود که زمان جدیدی را برای افتتاح این تونل مطرح کرد. وی ابتدای امسال در بازدید دیگری از پروژه‌های عمرانی شهر تهران از پایان فروردین‌ماه به‌عنوان زمانی نام برد که شهروندان می‌توانند از تونل آرش اسفندیار استفاده کنند. اگرچه امروز هشتمین روز اردیبهشت را پشت سر می‌گذاریم و این وعده نیز با تأخیر مواجه شده است اما شهروندانی که این روزها گذرشان به معابر اطراف این پروژه چون بزرگراه مدرس، خیابان‌های آرش و شهید دستگردی می‌افتد می‌بینند که اقداماتی برای افتتاح قریب‌الوقوع این پروژه در حال انجام است. با بهره‌برداری از هفتمین طرح تونلی شهر تهران، به‌عنوان یکی از یادگارهای دوره مدیریت جهادی در تهران، دسترسی‌های شرقی- غربی در یکی از پرتراکم‌ترین مناطق پهنه شمالی پایتخت تسهیل می‌شود. به این ترتیب از بار ترافیکی در بزرگراه شهید مدرس و خیابان ولیعصر کاسته می‌شود.

پارکینگ طبقاتی نیایش، گنجینه‌ای زیرزمین
فضای پارک کم برای خودروها با توجه به اینکه روزانه حدود یک هزار خودروی نو در تهران پلاک می‌گیرند از معضلاتی است که گریبان شهروندان را گرفته است. این مساله به‌خصوص در اطراف بوستان‌ها و فضاهای تفریحی مورد علاقه مردم شدت می‌گیرد. از همین رو مدیریت سابق شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف، ساخت پارکینگ طبقاتی نیایش را آن هم در زیرزمین و به شیوه‌ای نوین آغاز کرد. این پارکینگ طبقاتی یکی از پروژه‌های مهم پایتخت است که محمدعلی نجفی هم در هفته‌های نخست آغاز به کار خود در شهرداری تهران در بازدید از پروژه‌های عمرانی که آذرماه سال گذشته انجام شد، آن را پروژه‌ای منحصر به فرد دانست. پارکینگ طبقاتی نیایش با ظرفیت یک هزار و 278خودرو امکان دسترسی مستقیم به تونل نیایش و شریان‌های اطراف را فراهم می‌سازد. روش اجرای بالا به پایین (Top Down)‌نکته‌ای است که موجب منحصر به فرد بودن این پروژه شده است. این پارکینگ دارای 9طبقه زیرزمین و 2طبقه روی زمین برای فعالیت‌های تجاری است. این پروژه نخستین ساخت و سازی است که به جای اینکه از پایین و فوندانسیون شروع شود، از بالا شروع‌شده و به پایین می‌رود و با بهره‌برداری از آن و امکان مراجعت کم‌دردسر شهروندان به پردیس سینمایی ملت، بوستان ملت و بیمارستان قلب شهید رجایی فراهم می‌شود. ورودی این پارکینگ از تونل نیایش و سطح بزرگراه نیاش غرب است. خروجی این پارکینگ نیز بر اساس طرح مهندسی تهیه شده از طریق تونل 03 به بزرگراه کردستان جنوب و از سطح به بزرگراه نیایش غرب منتهی می‌شود.


تقاطع‌های غیرهمسطح بلوار ارتش
با بزرگراه امام علی (ع)
در روزهای پایانی بهار سال قبل قرار بود شهروندان ساکن در شمال پایتخت از گره‌های ترافیکی در محدوده زندگی خود خلاص شوند اما افتتاح مجموعه پل‌های تقاطع غیرهمسطح نیز چندین‌بار در دوره فعلی به تأخیر افتاده است.
پروژه تقاطع‌های غیرهمسطح بلوار ارتش با بزرگراه‌های امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی، شامل هفت دستگاه پل اصلی و رمپ جهتی و سه دستگاه دوربرگردان غیرهمسطح است که با بهره‌برداری از آن، مجموعه‌ای از گره‌های ترافیکی شمال شرق پایتخت برطرف خواهد شد. پیش از این نیز در بازدیدهای میدانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از این پروژه عنوان شده بود که تکمیل پل‌های تقاطع غیرهمسطح بلوار ارتش با بزرگراه‌های امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی با تمرکز بر پل دسترسی از بزرگراه امام علی (ع) به سمت غرب بلوار ارتش در حال انجام است که تا پایان اردیبهشت 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

captcha
شماره‌های پیشین