449
چهارشنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۷
11
گفت‌وگو با حسن روح‌الامین، سفیر هنر ایران، به بهانه هفته هنر انقلاب

رایزنان فرهنگی از جهادگران فرهنگی جاماندند

هنر ارزشی و متعهد، عنوانی است که در بین گرایش‌های گوناگون فرهنگی و هنری همیشه مطرح بوده و شیوه پرداخت به آن در مقاطع گوناگون مورد بحث قرار می‌گیرد. در این میان هنرمندانی حضور دارند که با هدف اشاعه این بخش از هنر فعالیت می‌کنند و در کنار آن،گاه رویدادهایی مثل هنر انقلاب سعی می‌کنند تا با پرداخت به این چهره‌ها به پیشبرد مسیری که در این حوزه وجود دارد، توجه و کمک کنند.

خبر

صبح نو

گفت‌وگو با حسن روح‌الامین، سفیر هنر ایران، به بهانه هفته هنر انقلاب

رایزنان فرهنگی از جهادگران فرهنگی جاماندند

هنر ارزشی و متعهد، عنوانی است که در بین گرایش‌های گوناگون فرهنگی و هنری همیشه مطرح بوده و شیوه پرداخت به آن در مقاطع گوناگون مورد بحث قرار می‌گیرد. در این میان هنرمندانی حضور دارند که با هدف اشاعه این بخش از هنر فعالیت می‌کنند و در کنار آن،گاه رویدادهایی مثل هنر انقلاب سعی می‌کنند تا با پرداخت به این چهره‌ها به پیشبرد مسیری که در این حوزه وجود دارد، توجه و کمک کنند.

در بین هنرمندان و افراد گوناگونی که سال‌هاست با جان و دل در حیطه هنر ارزشمند، دینی و انقلابی فعالیت می‌کنند، آقای حسن روح الامین جزو چهره های نام آشنایی است که علاوه بر خلق آثار قابل توجه در این حوزه، با برگزاری ورکشاپ ها و نمایشگاه‌های گوناگون در کشورهای دنیا، در جهت اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، گام برداشته است.
«مقتل» با موضوع شهادت امام حسین (ع)، «جوانان بنی‌هاشم»، «شیرین‌تر از عسل» درباره حضرت قاسم‌بن‌الحسن (ع)، «حضرت علی‌اکبر (ع)»، «علقمه»، «آتش پرستارم بود» درباره امام سجاد (ع)، «سقا» درباره حضرت ابوالفضل (ع)، «خرابه شام» و... برخی از آثار وی هستند. او که امسال نیز از بین 70 هنرمند حاضر، جزو پنچ نامزد چهره سال هنر انقلاب است، اخیرأ در سفری به بروکسل و پاریس اقدام به برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌هایی کرد که با حمایت مرکز اسلامی فرانسه اتفاق افتاد.

مسوولان اغلب عقب‌تر هستند
روح الامین در گفت‌و‌گو با «صبح نو» پیرامون این سفر و بازخوردهایی که از آن گرفته است، عنوان کرد: ما در پاریس و بروکسل حدود چهار کارگاه و نمایشگاه داشتیم که استقبال از آنها توسط مردم خوب بود اما به نسبت توقعی که داشتیم، این اتفاق می‌توانست به شکل گسترده‌تری رخ دهد.
مسأله قابل توجه در این میان برای من این بود که برخی که بابت رایزنی فرهنگی ایران در خارج کشور هزینه دریافت می‌کنند و از طریق آن درآمد دارند، کمک‌های کمی به این سفر که با هدف فرهنگی شکل گرفته بود کردند و از سوی دیگر کسانی مثل افراد حاضر در مرکز اسلامی فرانسه و شیعیان حاضر در بروکسل که جهادی عمل می‌کردند، بیشتر در این زمینه یاری‌دهنده و حمایت‌کننده بودند و می‌توان گفت که در این دست رخدادها مسوولان اغلب عقب‌تر هستند.
وی با اشاره به ادامه این سفرها در کشورهای دیگر ادامه داد: در کنار نمایشگاه‌های برگزار شده، ما ورکشاپ‌هایی داشتیم که اتفاقات خوبی را برایمان رقم زدند و تبلیغاتی برای تفکر و فرهنگ ما نه یک شخص محسوب می‌شدند. در کنار این رخداد، ما بازهم سفرهای دیگری به کشورهای گوناگونی که برخی از آن‌ها به واسطه همین نمایشگاه‌ها ما را دعوت کردند، خواهیم داشت، کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، روسیه، لندن، لبنان و‌...

تبلیغات آن‌طور که باید انجام نشد
روح‌الامین که پیشتر در افتتاحیه یکی از نمایشگاه‌هایش در این سفر مظلومیت اسلام را موضوع محوری خواند که در اغلب آثارش وجود دارد، درباره لزوم پرداخت به این حوزه و کاستی‌هایی که در جهت اشاعه آن وجود دارد، گفت: گاهی کاستی‌ها به دلیل عدم توانایی و وجود امکان آن اتفاق می افتد، اما گاهی کسی نمی‌خواهد که کاری را انجام دهد،
در همین رابطه می‌توانم بگویم که تبلیغاتی که درباره این نمایشگاه‌ها اتفاق افتاد، شاید یک پنجم کنسرتی بود که بعد از ما برگزار شد، این در حالی است که تأثیرگذاری چنین برنامه‌ای از نظر فرهنگی در مقایسه با یک نقاشی جای بحث دارد و به عقیده من هر یک از آنها زبانی برای انتقال فرهنگ محسوب می‌شوند که باید عادلانه به آنها پرداخته شود. به طور خلاصه در این میان گاهی مشخص است که گروهی تمایل دارند تا برخی از اتفاقات رخ ندهد.
تأثیرگذاری هنر به‌ویژه نقاشی و آثار این‌چنینی در حوزه انتقال فرهنگ و... موضوع دیگری بود که روح‌الامین درباره آن بیان کرد: بزرگ‌ترین رسانه‌ای که در حال حاضر بی هیچ مشکلی در همه جای دنیا وجود دارد، هنر است، چرا که هنر حتی به دور از هنرمندش نیز پیامی را که باید را انتقال می‌دهد و این حسنی است که باعث می‌شود تا هر حرف و پیامی به صورت خالص توسط اثری مثل نقاشی در هر فضایی حرفش را بزند.

تأثیر یک فیلم با نقاشی قابل قیاس نیست
روح‌الامین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره هنر انقلاب و شیوه انتخاب کاندیدای حاضر در آن گفت: در این رویداد هنرمندان حوزه‌های گوناگون در کنار هم قرار می‌گیرند، اما خوب نمی‌شود که مثلاً تیم والیبال را با بسکتبال مقایسه کنیم و درحوزه هنر نیز به همین ترتیب؛ چرا که تأثیرگذاری یک فیلم سینمایی با یک تابلو نقاشی قابل مقایسه نیست،
با این حال این قیاس از یک جنبه ممکن است و آن زمانی است که داوران می‌گویند که کدام اثر نسبت به الگوهای هنر انقلاب موفق‌تر عمل کرده و این یک اصل کلی است.

نگاهی که باید تغییر کند
وی درباره پرداخت به بحث هنر انقلاب نیز اضافه کرد: به عقیده من نباید هنر انقلاب را تک بعدی در نظر بگیرند و بگویند که هر کس درباره شهدا کار کرد، جزو هنرمندان انقلابی است و در غیر این صورت در این زمره قرار نمی‌گیرد. هنرمند انقلابی طرفدار حق است و به دنبال یک گروه یا دسته خاص نیست،
از همین رو باید دید وسیع‌تری فعالان این حوزه را رصد کنند و به آن بپردازند.  
به همین دلیل نباید تقسیم بندی‌های این‌چنینی صورت بگیرد چرا که اساساً نمی‌شود که هنر را دسته بندی کرد و در این بین اکثرأ منتقدین هستند که این تفکیک‌ها را ایجاد می‌کنند و همان‌ها بیشترین ضربه را به هنر می‌زنند. در این جا مسأله مهم این است که به بحث هنر انقلاب و مفاهیم آن بسیار محدود نگاه می‌شود و این دیدگاه باید تغییر کند.

دغدغه معیشت برای هنرمندان
این هنرمند در ادامه پیرامون مشکلاتی که هنرمندان ارزشی و فعالان این حوزه دارند، گفت: یکی از مشکلاتی که نه تنها من بلکه خیلی از افرادی که در حوزه هنر کار می‌کنند، دارند، این است که بعد از طی کردن مسیر اجرایی کار و تلاشی که برای آن می‌شود، در مرحله بعد تازه باید به فکر بیفتیم که چه طور آن را بفروشیم و چه طور زندگی‌مان را بگذرانیم، این اتفاق وجود دارد و کاری هم نمی‌توانیم کنیم.
برای حل این مسأله باید فرهنگ خرید آثار هنری را داشته باشیم، اما وقتی این فرهنگ وجود ندارد، چه باید کرد؟!

نمایشگاهی در زمستان
روح‌الامین در پایان درباره آخرین فعالیتش و رونمایی از آن خاطرنشان کرد: در حال حاضر اثری با موضوع وفات پیامبر را در دست دارم که در آن شکست‌هایی که پس از رحلت ایشان رخ می‌دهد به تصویر کشیده می‌شود و از آن رونمایی نمی‌کنم تا مثل تابلو عادیات، با تکمیل دیگر کارهایم طی یک نمایشگاه در زمستان امسال به نمایش گذاشته شود.

 

captcha
شماره‌های پیشین