444
چهارشنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
8

خبر

«صبح نو» از پیچ‌و‌خم‌های ورود به محدوده طرح ترافیک 97 گزارش می‌دهد

هزارتوی طرحی سرگردان

تردد، حمل‌و‌نقل، ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به‌ویژه در کلان‌شهری مانند تهران موضوعی است که بر زندگی تمام اقشار جامعه اثرگذار است. این اتفاقات مستلزم زندگی است و نمی‌توان آن را از بطن جامعه جدا کرد، اما این موضوعات بدون مدیریت به مشکلاتی بدل می‌شوند که علاوه‌بر اتلاف وقت، باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی قابل توجه و تحمیل بار اقتصادی سنگین بر بدنه جامعه و دولت می‌شود. در این میان تصمیمات مدیریتی هستند که می‌توانند نقش مؤثر یا مخرب را ایفا کنند، تهران شهری است که در محاصره خودروها قرار گرفته و ترافیک آن سرسام‌آور شده است. این ترافیک از مهم‌ترین دلایل بروز آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مشکلات زیست‌محیطی است.

صبح نو

«صبح نو» از پیچ‌و‌خم‌های ورود به محدوده طرح ترافیک 97 گزارش می‌دهد

هزارتوی طرحی سرگردان

تردد، حمل‌و‌نقل، ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به‌ویژه در کلان‌شهری مانند تهران موضوعی است که بر زندگی تمام اقشار جامعه اثرگذار است. این اتفاقات مستلزم زندگی است و نمی‌توان آن را از بطن جامعه جدا کرد، اما این موضوعات بدون مدیریت به مشکلاتی بدل می‌شوند که علاوه‌بر اتلاف وقت، باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی قابل توجه و تحمیل بار اقتصادی سنگین بر بدنه جامعه و دولت می‌شود. در این میان تصمیمات مدیریتی هستند که می‌توانند نقش مؤثر یا مخرب را ایفا کنند، تهران شهری است که در محاصره خودروها قرار گرفته و ترافیک آن سرسام‌آور شده است. این ترافیک از مهم‌ترین دلایل بروز آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مشکلات زیست‌محیطی است.

شاید یکی از پرحاشیه‌ترین اقدامات شهرداری تهران پس از دوران آقای محمدباقر قالیباف و حضور کم‌فروغ آقای محمدعلی نجفی و شورای جدید درباره طرح ترافیک و تغییرات آن بوده است که به اعتقاد برخی از کارشناسان این تصمیم منجر به اتلاف وقت چند برابری پایتخت‌نشینان در انبوهی از خودروها می‌شود و هزینه قابل توجهی را به جسم و روح شهروندان و محیط‌زیست وارد می‌کند، اما به باور برخی از کارشناسان سودآوری‌اش برای مدیران جدید پایتخت باعث شده تا چشمشان را بر همه عواقب طرح جدید ترافیک ببندند.

ثبات 40 ساله
نزدیک به 40سال از اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی کلان‌شهر تهران می‌گذرد، طرحی که تنها به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوای پایتخت به‌ویژه در محدوده مرکزی به اجرا درآمد، نجفی، شهردار تهران و معاونش -که هنوز نتوانسته افکار عمومی را درباره نقش‌اش در برخورد قطار تبریز-مشهد قانع کند- طرح جدیدی را برای اجرا به‌دست گرفتند که خیلی‌ها با آن مخالف بودند.
البته این تنها مشکل بر سر راه این طرح نبود، با وجود اینکه قرار بود شهرداری تهران به‌ویژه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران برای اجرای طرح عوارضی کردن طرح ترافیک سال آینده تمامی زیر ساخت‌ها را فراهم کند، اما در همان ابتدا و در بخش ثبت‌نام شهروندان با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. به گونه‌ای که از روز نخست ثبت‌نام در 26 اسفندماه 96 متقاضیان نتوانستند اقدام به ثبت‌نام در سامانه جدید کنند. با این وجود معاون اجرایی شورای شهر تهران معتقد است همه‌چیز برای اجرای طرح جدید آماده است.
آقای محمود میرلوحی، معاون اجرایی شورای شهر تهران درباره اجرای طرح ترافیک جدید به روزنامه صبح‌نو می‌گوید: «اعلام و تأیید این طرح در شورای ترافیک از قبل انجام و منطقه‌بندی‌های آن مشخص شده است. البته اجرای طرح ترافیک دو مرحله داشت که در یک مرحله آن تأیید و مشخص کردن محورها و خطوط طرح از سوی شورای ترافیک بود و بخش دیگر هم که به عهده شورا بوده مشخص شدن عوارض ورود به حوزه طرح بود، که هر دوی این کارها انجام شده است و براساس پیش‌بینی‌ها این طرح از اول اردیبهشت اجرا خواهد شد.»
او ادامه می‌دهد: «در مجموع 100 هزار نفر می‌توانند مشمول استفاده از طرح شوند که از این تعداد 40 هزار نفر شامل طرح روزانه می‌شوند، اینکه خواسته شده افراد برای بهره‌مندی از طرح ترافیک ثبت‌نام کنند امتیازی است که به آنها داده شده است، تا در زمان اجرا بتوانند از آن استفاده کنند.»
میرلوحی در پاسخ به این سؤال که چرا سامانه ثبت‌نام با ورود متقاضیان دچار مشکل شد، اظهارداشت: «ورود 40 هزار یا حتی 100 هزار نفر به سایت سامانه طرح ترافیک اتفاقی نیست که سیستم‌ها نتوانند آن را پیشتیبانی کنند، مشکل خاصی برای پشتیبانی برای بخش فناوری وجود ندارد.»

دوربین ثبت خروج
معاون اجرایی شورای شهر تهران درباره نوسازی و تکمیل سیستم‌های نظارتی محدوده طرح ترافیک می‌گوید: «مشکل اصلی نصب دوربین‌های ثبت ورود و خروج از محدوده طرح ترافیک بوده است که البته بخشی از دوربین‌های ثبت ورود از گذشته وجود داشته اما دوربین‌های ثبت خروج نبود. به همین منظور نیاز بود چون زمان توقف در این طرح جدید به‌ویژه برای ساکنان این مناطق، مطرح و مزیتی‌هایی پیش‌بینی شده است باید دوربین‌های خروجی نصب می‌شد.»
او با اشاره به برخی از این ساعات اضافه می‌کند: «به‌عنوان مثال اگر رانندگان قبل از ساعت هفت صبح از محدوده طرح خارج و قبل از ساعت 17 برگردند یا اینکه برای تردد ساعت 10 تا 16 را انتخاب کنند، تخفیف‌هایی به آنها داده می‌شود.»
میرلوحی اضافه می‌کند: «الان تمام دوربین‌های مورد نیاز در محدوده‌های طرح ترافیک نصب شده و سیستم‌ها برای اجرای طرح آماده است، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هم اعلام کرده است که مشکلی برای اجرای این طرح وجود ندارد.»

نفع همگانی
او در پاسخ به انتقاد مطرح شده از سوی برخی از کارشناسان بنا بر اینکه طرح جدید ترافیک بیشتر به نفع شهرداری است تا مردم اینطور ادامه می‌دهد: «حالا فرض بر اینکه به نفع شهرداری هم باشد مگر عیبی دارد اصلاً موضوع مردم و شهرداری نیست. امروز در دنیا محدودیت ترافیک ایجاد می‌کنند و این موضوع هم ناشی از موضوعات زیست‌محیطی و آلودگی هواست، ما هم از اول انقلاب به این نتیجه رسیدیم و منطقه‌ای را به‌نام طرح ترافیک در نظر گرفتیم.»
معاون اجرایی شورای شهر تهران تاکید می‌کند: «حالا اینکه شهرداری و شورای شهر طرح ترافیک را بعد 37 سال تغییر داده و چندین ویژگی جدید به آن اضافه کرده است که به نظر ما به عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد. حالا اینکه شهرداری هم بتواند از قبل این کار هزینه آلوده شدن شهر و هوای آن را از کسانی که خودرو استفاده می‌کنند بگیرد جای دوری نخواهد رفت.»
میرلوحی معتقد است: «نباید بین مردم و شهرداری ایجاد تعارض شود، اساس این کار به سود مردم خواهد بود. الان چهار میلیون خودرو در تهران وجود دارد و 100 هزار نفر بنا بوده از این طرح استفاده کنند، این عدد در مقابل چهار میلیون نفری که خودرو دارند چقدر است که به نفع شهرداری باشد؟ این کار به نفع چهار میلیون صاحب خودرو و 9 میلیون ساکن شهر تهران و محیط‌زیست است.»
او اضافه می‌کند: «همه این موضوعات در این طرح دیده شده و می‌توان امیدوار بود که وضعیت شهر تهران بهتر شود و نباید طوری تعریف کنیم که سود مردم و شهرداری در تعارض باشد. برای اینکه موضوع «نفع مردم» مطرح شود باید ببینیم خیر و صلاح 9 میلیون نفر در چیست. به هر صورت الان شهر تهران با آلودگی هوا درگیر است که 60 درصد آن به‌دلیل وجود خودروهاست.»

فرمولاسیون
معاون اجرایی شورای شهر تهران با اشاره به تغییر فرمول حساب و کتاب این طرح می‌گوید: «برای ورود هر نوع خودرو و وسیله نقلیه به محدوده طرح ترافیک فرمول جدیدی دیده شده البته کامل نیست، اما از فرمول بدون تغییر 37 ساله بهتر است که فقط یک شیوه داشت و خیلی هم اشکال داشت.»
او معتقد است: «امروز سعی شده تا بخش‌های زیادی از اشکالات موجود فرمول قبلی رفع شود و البته کاش می‌توانستیم همه مشکلات را برطرف کنیم، اما با محدودیت‌هایی که وجود داشت نشد. به نظر ما این طرح به نفع مردم است حتی اگر از طریق این طرح درآمدی هم برای شهرداری ایجاد شود.» میرلوحی با اشاره به پیش‌بینی‌های درآمدی این طرح اظهار داشت: «کل ترافیک قرار است 450 میلیارد تومان در سال درآمد داشته باشد این درحالی است که شهرداری در سال بالای پنج هزار میلیارد تومان در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک هزینه می‌کند و چه اشکالی دارد 10 درصد این هزینه از این طریق
تأمین شود.»
کاهش فروش طرح ترافیک
او در پاسخ به سؤال که سقف استفاده‌کننده از طرح ترافیک نسبت به سال‌های گذشته تغییری دارد یا نه، می‌گوید: «20 درصد اصل استفاده کننده‌ها را کاهش داده‌ایم، در سال‌های گذشته 103 هزار نفر به‌صورت ثابت و 20 هزار نفر به‌صورت شناور روزانه از این طرح استفاده می‌کردند، در طرح جدید 103 هزار به 60 هزار نفر تقلیل یافته و 20 هزار نفر مصرف‌کننده شناور به 40 هزار نفر افزایش یافته است تا مردم عادی که می‌خواهند بنابه ضرورت وارد محدوده طرح شوند فرصت بیشتری داشته باشند.»
میرلوحی ادامه می‌دهد: «سرجمع سقف مشمولان را از 123 هزار به 103 هزار نفر رساندیم و این بهترین پیام برای کنترل آلودگی هواست.»

امتیاز ویژه برای ساکنان طرح
معاون اجرایی شورای شهر تهران درباره تعیین وضعیت ساکنان در محدوده طرح‌های ترافیک نیز می‌گوید: «آنها نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام کنند و با ارائه مدارک مورد نیاز و معتبر که اثبات‌کننده سکونت آنها در محدوده طرح است، در این صورت می‌توانند بدون پرداخت قبل از ساعت هشت صبح از محدوده خارج و بعد از ساعت 17 وارد شوند که به نظرم امتیاز ویژه‌ای است که به این بخش داده شده است.»
او در پاسخ به این سؤال که اجرای طرح ترافیک جدید چگونه به برقراری عدالت اجتماعی کمک خواهد کرد، تاکید می‌کند: «به نظر ما روش قبلی اجرای طرح ترافیک درست نبوده است و کاهش 40 هزار نفری استفاده‌کننده‌های ثابت طرح ترافیک و افزایش 20 هزار نفری طرح شناور باعث رفع تبعیض و افزایش عدالت و نظم خواهد شد، اگر در یک سال بتوانیم این‌قدر طرحی را به سمت عدالت پیش ببریم می‌توانیم بگوییم که گام بلندی در برقراری عدالت برداشته‌ایم.»
توسعه حمل‌و‌نقل عمومی
میرلوحی معتقد است: «قبلاً مردم عادی برای ورود به طرح مشکلات زیادی داشتند که به نظرم این طرح به حد قابل توجهی هوشمند شده است، وضعیت ساکنان منطقه، وضعیت هوا، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، ورود جانبازان در آن دیده شده و امتیازات مختلفی به لایه‌های مختلف استفاده‌کننده‌ها مورد توجه قرار گرفته است.»
معاون اجرایی شورای شهر تهران می‌گوید: «اگر همین مسیر طی شود، در یکی، دو سال آینده می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود، در بیشتر محدوده‌های طرح ترافیک ایستگاه مترو و اتوبوس وجود دارد و مردم می‌توانند بدون هزینه وارد این محدوده‌ها شوند، باید به سمتی برویم که مردم از خود بپرسند با وجود امکانات عمومی تردد در بیشتر این محدوده‌ها چه نیازی به استفاده از خودروی شخصی وجود دارد؟»
او تاکید می‌کند: «البته ما هم باید به سمتی برویم که این امکانات و خدمات حمل‌‌ونقل عمومی را افزایش دهیم و به سطح کفایت برسانیم این موضوع هم مورد توجه است. این طرح در دنیا از سمتی تقاضای سفر با خودروی شخصی را با افزایش هزینه‌ها و محدودیت‌ها کاهش می‌دهد و از طرفی با توسعه، تجهیز و تسهیل استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی مردم را برای استفاده از آنها ترغیب
می‌کند.»
طرح ترافیک 97 به تصویب رسیده و قرار است از اول ماه آینده اجرا شود، این طرح چه به نفع ساکنان این شهر باشد و چه نباشد قرار است حداقل چهار سال آینده اوضاع را به‌دست بگیرد. اینکه برخی به این طرح ایراد دارند و آن را طرحی غیرکارشناسی می‌دانند شاید قبل از تصویب می‌توانست کمکی کند، اما حالا تنها کاری که می‌توان کرد این است که برای بهبود شرایط موجود با یکدیگر همکاری کنیم.

 

captcha
شماره‌های پیشین