441
یکشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
2

خبر

شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را تعیین کرد

لزوم معرفی مشاوران توسط نامزدهای ریاست جمهوری

شورای نگهبان سرانجام تعریف، معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را تصویب کرد کاری که رهبر معظم انقلاب آن را بر عهده این شورا گذاشته بود، در این میان اما برخی معیارهای مصوب شورای نگهبان را مبهم می‌دانند.

صبح نو

شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را تعیین کرد

لزوم معرفی مشاوران توسط نامزدهای ریاست جمهوری

شورای نگهبان سرانجام تعریف، معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را تصویب کرد کاری که رهبر معظم انقلاب آن را بر عهده این شورا گذاشته بود، در این میان اما برخی معیارهای مصوب شورای نگهبان را مبهم می‌دانند.

مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، در جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات، شورای نگهبان را مأمور  «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» تعیین کرد که که سرانجام این شورا بعد از بحث و بررسی این مأموریت را به سرانجام رساند و معیارها را در جلسه 20 دیماه تصویب کرد.
 روز گذشته آقای عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان این موضوع را به اصحاب رسانه اعلام و جزییات آن را تشریح کرد. تعریف و معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی با دو ماده و 11 بند و چند تبصره تصویب شده است. بعد از این خبر اما سیل سؤالات خبرنگاران به سمت سخنگوی شورای نگهبان روانه شد، بگونه ای که کدخدایی لازم دید تا توضیحات بیشتری را در این زمینه ارائه دهد. به گفته سخنگو هنوز موضوع جنسیت در تعریف رجل سیاسی مورد بررسی قرار نگرفته است و همچنان شورای نگهبان رجال را با تعریف لغوی‌اش دنبال کرده است.

تعیین شرط سن به مجلس واگذار شد
او همچنین در واکنش به سوالی مربوط به سن متناسب برای ریاست‌جمهوری عنوان کرد: قرار شد شرایط و معیارها با توجه به سیاست‌های کلی از سوی شورا و جزییات توسط مجلس و قانون لحاظ شود. اینکه چه سنی باشد هنوز مشخص نیست. سن متناسب برای نمایندگی چندین‌بار تغییر کرده و با توجه به این تغییرات به این موضوع زیاد ورود نکردیم و گذاشتیم مجلس تصمیم بگیرد و در قانونی که تدوین کرد آن را لحاظ کند. پس معیار سن را هم به‌عنوان شرط ریاست‌جمهوری تعیین کردیم. در این میان بسیاری از سیاسیون و کارشناسان معتقدند که شورای نگهبان باید معیارهایی دقیق‌تر برای رجل سیاسی عنوان می‌کرد درحالیکه همچنان موضوع جنسیت در این معیارها تغییری نکرده در‌حالی‌که خانم پروانه مافی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی معتقد است باید با تفسیر دقیق رجل سیاسی و قانون جامع انتخابات فیلترها و چارچوب‌های بیشتری برای ثبت‌نام در عرصه ریاست‌جمهوری قرار داد.  وی  در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس با اشاره به ذکر عبارت رجل سیاسی در اصل 115 قانون اساسی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاربرد دارد، گفت: از ابتدای امر که بحث رجل سیاسی مطرح شد اذهان به سمت جنسیتی بودن قضیه سوق پیدا کرد و تحلیل‌ها در این زمینه زیاد شد درحالی‌که رجل سیاسی مفهوم عام داشته و به جنسیت اطلاق نمی‌شود، خلاف اصول مردم‌سالاری دینی است که بانوان اجازه حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند از این رو در بحث رجل سیاسی بحث جنسیت مطرح نیست. مافی تاکید کرد: این موضوع که در طول سال‌های بعد از انقلاب هنوز تعریف مشخصی از رجل سیاسی ذکر شده در قانون اساسی وجود ندارد، ما را با مشکل مواجه کرده بود که باعث می‌شد در زمان‌های مختلف انتخاباتی افرادی رد صلاحیت شوند که شاید می‌توانستند برای جامعه مفید باشند و اعمال سلیقه باعث شده بود برخی به بهانه رجل سیاسی نبودن صلاحیتشان تأیید نشود.

ترقی: ثبت‌نام‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری محدود می‌شود
حمیدرضا ترقی در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره معیارهای مصوب شورای نگهبان درباره رجل سیاسی و تأثیر آن بر انتخابات گفت: این ضوابط مصوب شورای نگهبان ثبت‌نام‌ها در انتخابات را محدود می‌کند‌. رییس‌جمهور نباید از نظر رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن فاصله زیادی با رهبری داشته باشد چراکه این امر سبب اصطکاک فکری و ایجاد مشکل در تحقق سیاست‌های کلی نظام می‌شود.
فلذا باید به هر میزان بتوانند این ضوابط را
سختگیرانه تر ایجاد کرده و زمینه محدود شدن افراد واجد شرایط را ایجاد کنند، این امر به حل مشکلات در انتخابات منجر می‌شود، مشکلاتی که تعدد افراد غیرواجد شرایط برای ثبت نام به وجود می‌آوردند. در انتخابات 1400 سیاست‌هایی که رهبری ابلاغ کردند باید برای انتخابات آینده تحقق یابد و شورای نگهبان باید برای انتخابات 1400 این معیارها و ملاک‌ها را بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مشخص کنند، فلذا شاهد تغییر شرایط خواهیم بود.
ترقی افزود: یکی از ملاک‌ها عدم دخالت در فتنه 88 اشاره  شده، این مصداق‌ها، مصداق‌هایی ریز است و باید مصداق‌هایی اساسی‌تر برای رجل سیاسی و مذهبی  مبنا قرار بگیرد. باید یک مقدار شاخص‌های جدی‌تر فکری، ایدئولوژیک و رفتاری را ملاک قرار داد که در رجل سیاسی و مذهبی مورد توجه قرار گیرد به‌گونه‌ای که این رجلی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند، به هیچ‌وجه پا را از قانون  و معیارهای ارزشی انقلاب و ولایت فراتر نگذارد.
حال باید منتظر مصوبه مجلس درباره قانون انتخابات باشیم تا ببینیم این ابهامات را برطرف خواهد کرد
یا خیر؟

مصوبه شورای نگهبان درباره رجل سیاسی و مذهبی
ماده 1- تعاریف رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری عبارتند از: انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی‌ ویژه‌ای برخوردار باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت، شناخته و مشهور باشند.
2-رجال سیاسی،  رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده‌های سیاسی به جهت ‌آگاهی عمیقشان از مسائل سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت‌، شناخته و مشهور باشند.
3-مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره‌وری و
در راستای مأموریت، رسالت و  اهداف کلان نظام و ارزش‌های حاکم بر جامع داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه‌های مدیریتی کلان باشد.
4-مدبر، شخصی است که از توانایی پیش‌بینی و عاقبت اندیشی نسبت به امور، مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد.
ماده2-شرایط و معیارهای لازم برای تشخیص رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از:
1. سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع
2. سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسوولیت‌ها و مدیریت‌های کلان
3. سلامت و توانایی لازم برای ایفای مسوولیت‌های ریاست جمهوری
4. سن متناسب با انجام مسوولیت‌های ریاست جمهوری
5. صلاحیت علمی لازم برای ایفای وظایف ریاست جمهوری
6. ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام
7. معرفی مشاوران برای تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی و برنامه‌ها
8. عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری مؤثر
9. عدم محکومیت قطعی کیفری بر جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور
10. وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق
سوء امنیتی از جمله در فتنه سال 1388
11. عدم وابستگی به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن
تبصره (1)- داوطلبان موظفند مدارک مثبته برای احراز شرایط را هنگام ثبت نام ارائه نمایند
تبصره (2)- موارد مذکور در ماده (2)، اماره‌ای مبنی بر شناساسی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت‌نام آنان، در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
تبصره (3)- شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی‌صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل نماید.

captcha
شماره‌های پیشین