439
چهارشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
8

خبر

در روز استیضاح وزیر برای دو پرواز هم مشکل پیش آمد

تکرار تلخ تراژدی تأخیر

تأخیر پروازی در شرکت‌های هواپیمایی داخلی در حال افزایش یافتن است. در این بین اما مسوولان مرتبط بی سر و صدا و با زیر پا گذاشتن قوانین رسمی کشور و همچنین قوانین رسمی جهانی مسافران را از رسیدن به حق طبیعی خود با اتکا به ابزار ارعاب، تهدید و در نهایت بی‌احترامی محروم می‌کنند.

صبح نو

در روز استیضاح وزیر برای دو پرواز هم مشکل پیش آمد

تکرار تلخ تراژدی تأخیر

تأخیر پروازی در شرکت‌های هواپیمایی داخلی در حال افزایش یافتن است. در این بین اما مسوولان مرتبط بی سر و صدا و با زیر پا گذاشتن قوانین رسمی کشور و همچنین قوانین رسمی جهانی مسافران را از رسیدن به حق طبیعی خود با اتکا به ابزار ارعاب، تهدید و در نهایت بی‌احترامی محروم می‌کنند.

همزمان با استیضاح آقای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، اخبار رسیده از گوشه و کنار کشور خبر از نامناسب‌تر شدن اوضاع امور در دست این وزارتخانه دارد. از مشکلات راهداری گرفته تا شهرسازی و خطوط هوایی و خرید هواپیماهای برجامی که به بن بست رسیدند.

بی سقف تا تهران
در بخش خطوط هوایی کشور مشکلات زیادی وجود دارد، از خرید هواپیماهای برجامی که دولت آمریکا با یک قانون توانست آن را ملغی کند تا هواپیماهای داخلی که با سلام و صلوات روی آسمان بند می‌شوند. با سقوط هواپیمای ای‌تی‌‌آر تهران-یاسوج هم که پرواز با هشت هواپیمای دیگر ای‌تی‌آر خریداری شده به نتیجه بررسی پرونده این پرواز سقوط کرده موکول شد. داستان هواپیماهای کشور را پایانی نیست، همین دیروز بود که کاربران فضای مجازی عکسی از درون کابین هواپیمای پرواز 411 تهران به اهواز را منتشر کردند که در آن می‌شد به وضوح کنده شدن سقف هواپیما را دید که این موضوع با تعجب مسافران همراه شده و البته موضوع قابل تأمل‌تر این است که خدمه هواپیما با تهدید مسافران مبنی بر اینکه اگر از این صحنه عکاسی کنند تلفن همراه آنها ضبط می‌شود از آنها خواسته‌اند که بی سروصدا سرجایشان بنشینند.

بی مسوولیتی
این همه ماجرا نیست، تاخیرهای پیایی هواپیمایی نیز افزایش چشمگیری داشته و فرقی نمی‌کند چه شرکتی میزان باشد، هر شرکت هوایی‌ای به این عوارض دچار شده‌اند. مثلاً همین پرواز 2273 قشم‌ایر که مسافرانش را با 6 ساعت تأخیر به تهران رسانده است.  علیرضا  از مسافران پرواز شب گذشته تفلیس به تهران هواپیمایی قشم ایر بوده است و با 6 ساعت تأخیر و بدون توضیح به مسافران از مبدأ تفلیس به تهران آمده است، این مسافر درباره اتفاقاتی که در فرودگاه تفلیس رخ داد به روزنامه «صبح نو» می‌گوید: «مسافرانی که بلیت ساعت 22:30 روز دوشنبه به مقصد تهران را داشتند وقتی پرواز قشم ایر چندین بار به تأخیر افتاد و مسوولان پاسخگو نبودند تصمیم به اعتراض گرفتند.» او ادامه می‌دهد: «مسافران ایرانی ساعت‌ها در فرودگاه تفلیس بدون شام و پذیرایی، روی صندلی و کنار زمین خوابیده بودند و پس از ساعت‌ها معطلی، درخواست‌های آنها برای پاسخگویی نماینده قشم‌ایر هم بی‌نتیجه ماند و هیچ مسوولی حتی حاضر به پاسخگویی نشد.» علیرضا اضافه می‌کند: «مسافران معتقدند که قشم‌ایر باید حداقل از مسافران عذرخواهی و دلجویی می‌کرد و مکان مناسبی برای استراحت و پذیرایی پیش‌بینی می‌کرد نه اینکه حاضر به پاسخگویی نباشند.»

عدم ترک هواپیما از سوی مسافران
علیرضا با تاکید بر اینکه مسافران این پرواز ساعت به ساعت پروازشان به تأخیر افتاد و این پرواز سرانجام پس از 6 ساعت تأخیر انجام شد، می‌گوید: «با توجه به اینکه در فرودگاه تفلیس نماینده قشم‌ایر حتی برای پاسخگویی به جمعیت معترض هم حاضر نشد، مسافران در پاسخ به عدم پاسخگویی مسوولان این هواپیمایی، داخل هواپیمایی که به فرودگاه امام خمینی؟ره؟ رسیده نشستند و حاضر به پیاده شدن نبودند.» او اضافه می‌کند: «مسافران در هواپیما خواستار حضور رسانه‌ها بودند تا به فرودگاه بیایند و شاید با این روش و حضور رسانه‌ها مسوولان مجبور به پاسخگویی شوند، اما در آن ساعت امکان برقراری ارتباط با رسانه‌ها نبود از طرفی مسوولان این پرواز هم دست به تهدید مسافران  زدند که اگر از هواپیما پیاده نشوید برایتان مشکل
ایجاد می‌شود.»

فرار در سایه
این مسافر ادامه می‌دهد: «معترضان معتقدند که طبق قانون هواپیمایی می‌بایست به جای بی تفاوتی، از مسافران عذرخواهی و به آنها خسارت پرداخت کند، اما این اتفاق نیفتاد و مسوولانی که در تهران و فرودگاه امام دست به تهدید مسافران زدند در نهایت با دادن وعده جبران خسارت مسافران را از هواپیما پیاده کرده و به سالن اصلی بردند.» علیرضا اضافه می‌کند: «زمانی که مسافران به سالن اصلی آمدند و منتظر حضور مسوولی از این ایرلاین بودند، نه تنها هیچ کس نیامد بلکه در چشم برهم زدنی همان مسوولانی که به مسافران وعده دادند که خسارت وارده را جبران کنند، ناپدید شدند.» علیرضا تاکید می‌کند: «تعدادی از مسافرانی که با پرواز قشم ایر از تفلیس به تهران آمدند شهرستانی بودند و قصد داشتند تا با پروازی که رزرو کرده بودند به مقصد خود برسند که اینها هم از پرواز خود جامانده و متضرر شدند، حتی برای این مسافران هم هیچ کاری از سوی ایرلاین صورت نگرفت.»

برای جواب در کابین خلبان نشستم
آقای پویا صفدرپور نیز از دیگر مسافران این پرواز است که درباره وضعیت این پرواز به روزنامه‌صبح‌نو می‌گوید: «پرواز ما طبق چیزی که روی بلیت درج شده 10 و 20 دقیقه شب دوشنبه بوده اما مسوولانی که در فرودگاه تفلیس بودند گفتند که این پرواز به ساعت 12:30 و بعد به ساعت یک بامداد موکول شده است.»
او اضافه می‌کند: «مردم در فرودگاه تفلیس وضعیت خیلی بدی داشتند، در این 6 ساعت تأخیر با وجود اینکه بین مسافران سالمند هم بود یک لیوان آب دست کسی ندادند، با همه این وجود بالاخره نهایتاً ساعت 4:40 سوار هواپیما شدیم و پرید و به تهران آمدیم. در تهران هم من و چند مسافر دیگر در هواپیما مقاومت کردیم حتی رفتم در کابین خلبان نشستم تا جوابی برای این اتفاق بگیرم. رییس حراست فرودگاه آمد و با دفتر نمایندگی قشم ایر تماس گرفتند.» این مسافر اضافه می‌کند: «در فرودگاه امام هم هیچ پذیرایی از مسافران نشد و تنها کاری که اینها با این وضعیت کردند زدن مهری مبنی بر تأخیر طولانی پرواز روی برگه‌های بلیت مسافران بود. متاسفانه هیچ آدم مسوولی برای پاسخگویی در فرودگاه تهران وجود نداشت تا جواب درستی به مردم بدهند.»

پرداخت خسارت
برای اینکه بتوانیم جوابی هم از مسوولان قشم ایر داشته باشیم با مسوولان این ایرلاین در فرودگاه امام تماس گرفتیم. مسوولان این دفتر که نخواستند اسم‌شان فاش شود، درباره مشکلات این پرواز به روزنامه صبح نو می‌گویند: «ما از مسافرانی که با تأخیر وارد شدند پذیرایی کردیم، البته ما از اوضاع تأخیر در تفلیس خبر نداریم و باید نماینده ما در آنجا پاسخ بدهد.»
او در واکنش به عدم پیاده شدن مسافران از هواپیما برای احقاق حق‌شان، ادامه می‌دهد: «این کار درستی نیست که مسافر معترض در هواپیما بماند، اگر هم 100درصد قشم ایر مقصر باشد باید از هواپیما پیاده شوند، جدیداً مسافران درست یا نادرست یاد گرفته‌اند که در این مواقع در هواپیما می‌نشینند و پیاده نمی‌شوند تا خسارت بگیرند، اما این روش درستی نیست و مردم باید پیاده شوند و با مراجعه به یکی از دفاتر موضوع خود را مطرح کنند.»

قطعه نداریم
این مقام مسوول در دفتر نمایندگی قشم ایر در پاسخ به این سؤال که چرا تأخیر قشم ایر مدتی است که زیاد شده است، می‌گوید: «ما در تأمین قطعات دچار مشکل هستیم، به‌هر‌حال با جابجایی در این ایرلاین و آن ایرلاین مسافر جابه‌جا می‌شود و چاره‌ای هم نداریم باید این کار را انجام دهیم.» او ادامه می‌دهد: «با این وضعیت هم ایرلاین دچار آسیب است و هم مسافر متضرر و ناراضی می‌شود و همیشه این موضوع وجود خواهد داشت و این موضوع مربوط به مسائل فنی است.»

قوانین چه می‌گویند؟
در ویرایش دوم آیین‌نامه حقوق مسافر، شرکت هواپیمایی موظف است در صورت ابطال پرواز یا بروز تأخیر بیش از چهار ساعت، در کنار استرداد کامل مبلغ بلیت به مسافر، بسته به مسیر و نوع تأخیر، بین ۵۰ تا ۱۱۰هزار تومان نیز به مسافر خسارت پرداخت کند. آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی از ابتدای اردیبهشت ماه سال 94 توسط سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد تا در صورت بروز برخی تاخیرات پروازی این آیین‌نامه
اجرا شود.
آیین نامه مذکور در اردیبهشت 95 دومین ویرایش خود را داشت و در تیرماه 96 نیز بازنگری شد که شامل تغییرات در جدول محاسبه جبران خسارت پروازهای داخلی سال 96 و برخی تغییرات اصلاحی در سند است. انتظار ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری این است که ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت تدوین و اجرا کند، در واقع با تدوین این آیین‌نامه مردم با حقوق خود در مقابله با تاخیرهای پروازی آگاه می‌شوند. حقوق مسافر مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایتشان و منزلت در فرایند مسافرت‌های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو مصوب 31 تیرماه 54 مجلس شورای اسلامی برای همه شرکت‌های هواپیمایی لازم‌الاجراست.
الزامات شرکت هواپیمایی در صورت بروز
 تاخیرات پروازی
براساس آنچه قوانین مطرح می‌کنند، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز براساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر، ایرلاین باید فعالیت‌هایی انجام دهد، اول آنکه نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح درباره تأخیر پرواز اقدام کند. همچنین شرکت هواپیمایی باید از طریق سیستم اطلاعات پرواز به‌صورت مستمر
اطلاع رسانی کند.
در صورت تأخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول (نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی) به عمل خواهد آمد. اگر تأخیر پرواز بیش از دو ساعت و تا 4 ساعت باشد، باید پذیرایی مناسب از نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی انجام شود. همچنین فراهم کردن امکان برقراری تلفنی برای اطلاع‌رسانی،‌ تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات در اعزام مسافران با سایر ایرلاین‌ها در صورت درخواست مسافر و در صورت وجود پرواز در همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین، همچنین استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز، از الزامات ایرلاین است. در تاخیرات پروازی بیش از چهار ساعت شرکت هواپیمایی موظف است در کنار رعایت مفاد این بند نسبت به جبران خسارت به میزان مندرج آیین‌نامه حقوق مسافر
اقدام کند.
با این وجود هیچ یک از ایرلاین ها تا امروز این کار را نکرده‌اند و قصد هم ندارند تا انجام دهند.  آخوندی در وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال و نیم گذشته برخلاف آنچه اعلام کرده است از هر لحاظ عقب است و این موضوع قابل انکار نیست، استیضاح این وزیر که چندین بار از آن به واسطه دوستان دولتی‌اش گریخته بود، اقدامی قابل تحسین است. شاید با اتفاقات جدید و حضور افراد متخصص مشکلات بخش راه و شهرسازی
کمتر شود.

captcha
شماره‌های پیشین