439
چهارشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
7
حوزه خودروهای داخلی با استانداردهای جدید چه خواهد کرد

استانداردهای 52 گانه برای تحول

آمارهای جهانی می‌گوید به‌ازای هر 10هزار خودرو در جهان، حدود 9 نفر کشته می‌شوند، درحالی‌که در ایران به‌ازای این تعداد خودرو، 37 نفر به کام مرگ کشیده می‌شوند. یکی از دلایل آمار تلفات جاده‌ای به جز جاده‌ها و راه‌های نامناسب، استاندارد نبودن خودروهای ایرانی است که در صنعت خودروسازی ایران تولید می‌شوند. حال بعد از گذشت سال‌ها از تولد سازمان استانداردسازی ملی ایران که یکی از متولیان استانداردسازی در تولیدات ایران است، متولیان آن به فکر اضافه کردن بندهایی جدید برای استانداردسازی بیشتر در صنعت خودرو افتاده‌اند.

بی‌رحمی در حق مهاجران؛ این بار از سوی بانک‌ها

صبح نو

حوزه خودروهای داخلی با استانداردهای جدید چه خواهد کرد

استانداردهای 52 گانه برای تحول

آمارهای جهانی می‌گوید به‌ازای هر 10هزار خودرو در جهان، حدود 9 نفر کشته می‌شوند، درحالی‌که در ایران به‌ازای این تعداد خودرو، 37 نفر به کام مرگ کشیده می‌شوند. یکی از دلایل آمار تلفات جاده‌ای به جز جاده‌ها و راه‌های نامناسب، استاندارد نبودن خودروهای ایرانی است که در صنعت خودروسازی ایران تولید می‌شوند. حال بعد از گذشت سال‌ها از تولد سازمان استانداردسازی ملی ایران که یکی از متولیان استانداردسازی در تولیدات ایران است، متولیان آن به فکر اضافه کردن بندهایی جدید برای استانداردسازی بیشتر در صنعت خودرو افتاده‌اند.

 خانم «نیره پیروزبخت» رییس سازمان ملی استاندارد، دیروز در مراسم تحویل 200 دستگاه خودروی تجاری یکی از شرکت‌های خودروسازی از اجباری شدن 85 استاندارد جدید، از ابتدای دی‌ماه سال آینده خبر داد و گفت: «در تلاش هستیم شرایط به گونه‌ای پیش برود که از ابتدای دی‌ماه ۹۷ با اجرای استانداردهای جدید خودرویی، خودروهای تولید داخلی بتوانند این استانداردها را پاس کنند.» او البته تأکید کرد: «از این تاریخ بازرسی‌ها بر اساس استانداردهای جدید آغاز می‌شود و طبق تفاهم صورت‌گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت زمانی را برای اجرایی شدن استانداردهای جدید در نظر می‌گیریم تا از همان تاریخ که بازرسی‌ها آغاز می‌شود، خودروها بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کنند.»
رییس سازمان ملی استاندارد، توضیح داد: «سازمان استاندارد از سال 82 به طور جدی وارد بحث خودرو شد و قبل از آن بیشتر روی قطعات خودرو متمرکز بود. با این حال از این زمان مجموعه خودرو به‌عنوان یک مجموعه کاملاً مرتبط با حوزه ایمنی مدنظر سازمان استاندارد قرار گیرد.»
پیروزبخت درباره استانداردهای اجباری در سال‌هایی که سازمان به بحث استانداردسازی خودروها ورود کرده است، گفت: «در سال‌های اخیر تعداد استانداردهای اجباری صنعت خودرو به 85 مورد رسید، با این حال باز هم با این موضوع مواجه شدیم که مردم همچنان نارضایتی خود را از خودرو اعلام می‌کنند. به همین دلیل در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو در دولت قبل و دولت فعلی به این نتیجه رسیدیم که باید به خواست مردم احترام گذاشته شود و به سمت تولید باکیفیت‌تر حرکت کنیم که راهکار آن نیز افزایش تعداد استانداردهاست.»
 او این را هم گفت که در گام نخست استانداردهای 52‌گانه بازنگری شد تا کاملاً منطبق بر استانداردهای روز اروپا باشد و استانداردهای جدید نیز از اول دی‌ماه 96، اول تیرماه 97 و اول دی‌ماه 97 اجباری خواهد شد که پس از آن بازرسی‌ها بر اساس استانداردهای جدید صورت خواهد گرفت.

این خودروهای ناایمن
 تاریخچه صنعت خودروسازی در ایران به اوایل دهه 40 شمسی برمی‌گردد. در آن زمان البته تنها چهار خودرو ساخته می‌شد. بعد از انقلاب و پس از جنگ، در دهه هفتاد، صنعت خودروسازی در ایران وارد مرحله جدیدی شد. سال 80 اما، سال عجیب‌وغریب صنعت خودروسازی در ایران بود. زمانی که از ساخت پژو 405 چند سالی می‌گذشت و درست در نیمه دهه هشتاد شمسی، آتش‌سوزی‌های این خودرو، کمی عجیب به نظر می‌آمد. موضوع آتش‌سوزی 405، در این سال‌ها تبدیل به خبری جنجالی تبدیل شده بود. ماجرایی که تا چندین سال به طول انجامید. جالب اما این بود که در همین سال‌ها هم  405‌ها به عنوان یکی از پر فروش‌ترین خودروهای سال، لقب می‌گرفتند. مساله خودروی پرطرفدار دیگر، یعنی پراید اما با بقیه فرق داشت. سازمان پزشکی‌قانونی در سال 92، پراید را رکورددار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان عنوان کرده بود: «متأسفانه 2 هزار و 454 نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست داده‌اند که این مساله باعث شد تا 13.6 درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.»
طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل در تیرماه امسال منتشر کرده است، خودروی پراید به‌عنوان بدترین خودرو عنوان شده است. در این گزارش آمده است: «در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا، خودرو پراید بدترین خودروی سواری شناخته شده است که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در خودرو باز می‌شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند. جلوی خودرو به شکلی جمع می‌شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می‌شود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز 2 ستاره از 5 ستاره را به خود اختصاص می‌دهد.»  این‌ها البته در حالی است که در سال آینده، طبق تصمیمات که دولتی‌ها گرفته‌اند، دیگر قرار نیست پراید تولید شود.  آقای «سعید باستانی» عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی 10 دی‌ماه امسال در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره توقف تولید پراید گفته بود: «بر اساس تصمیم مجلس قرار است که تا آخر امسال خط تولید پراید متوقف شود.»  در حالی همه از توقف تولید پراید، ناایمن‌ترین خودروی ایرانی می‌گویند که مدیرعامل گروه خودروسازی تولیدکننده پراید، آقای «محسن قاسم جهرودی» در حاشیه مراسم تحویل 200 دستگاه خودروی تجاری گفت: «‌روی برخی محصولات چون پراید، مشکلاتی وجود دارد که تمام تلاش ما جایگزینی مناسب خودروهای دیگر با پراید است اما باید توجه داشت 49 هزار پرسنل در خط تولید این محصول مشغول به کار هستند که به هر حال باید به آن توجه کرد اما ما در یک برنامه زمان‌بندی شده در حال تلاش هستیم تا پراید را از رده تولید خارج کنیم و این اتفاق نیز خواهد افتاد اما در یک برنامه‌ریزی زمان بندی شده به تدریج تولید این محصول کاهش می‌یابد.»  او تأکید کرد: «در سال 88 چیزی حدود 89 درصد تولیدات گروه خودروسازی ما، پراید بود که امروز سهم تولید پراید از محصولات به 24 درصد رسیده است که امیدواریم آن را مدیریت کنیم چرا که هنوز تقاضا برای این محصول بالاست.»  حرف و حدیث‌ها درباره استانداردسازی و اعمال استانداردها در حالی در سال آینده مطرح می‌شود که بسیاری از خودروهای ساخت داخل، نمره قبولی در آزمون‌های استاندارد جهانی را دریافت نمی‌کنند. باید منتظر شد و دید که اضافه شدن به بندهای استانداردها و استانداردسازی تا چه حد می‌تواند بر ایمن کردن خودروهایی ایرانی مؤثر باشد؟

captcha
شماره‌های پیشین