439
چهارشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
15
گفت‌وگو با امام جمعه‌ای که متقاضی برگزاری کنسرت است

«روحانیت» رقبای سختی دارد

اتفاق جالبی بود. یک امام جمعه جوان در شمال کشور از اداره ارشاد استان گیلان درخواست کرده است که به مناسبت 13رجب میلاد امیرالمؤمنین (ع) با حفظ موازین شرعی و دینی اقدام به اجرای زنده موسیقی برای مردم شهر داشته باشد. تصویر این درخواست مکتوب هم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مشغول در حال دست به دست شدن است و استقبال زیادی هم از آن شده است. حجت‌الاسلام‌ اصغر جدایی سه سال است که امامت جمعه اسالم را در استان گیلان عهده‌دار شده است. متون فیلمسازی را خوانده و با عناصر فیلمسازی و عکاسی آشناست. این درخواست بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.

خبر

صبح نو

گفت‌وگو با امام جمعه‌ای که متقاضی برگزاری کنسرت است

«روحانیت» رقبای سختی دارد

اتفاق جالبی بود. یک امام جمعه جوان در شمال کشور از اداره ارشاد استان گیلان درخواست کرده است که به مناسبت 13رجب میلاد امیرالمؤمنین (ع) با حفظ موازین شرعی و دینی اقدام به اجرای زنده موسیقی برای مردم شهر داشته باشد. تصویر این درخواست مکتوب هم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مشغول در حال دست به دست شدن است و استقبال زیادی هم از آن شده است. حجت‌الاسلام‌ اصغر جدایی سه سال است که امامت جمعه اسالم را در استان گیلان عهده‌دار شده است. متون فیلمسازی را خوانده و با عناصر فیلمسازی و عکاسی آشناست. این درخواست بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.

حاج آقا! درخواستی که شما از مدیرکل ارشاد استان گیلان داشتید برای ما که در رسانه‌ها قرارداریم اتفاق جالبی بود. با توجه به شرایط و فضای دو قطبی که چندی است نسبت به موسیقی و کنسرت و امثالهم ایجاد شده، کار شما یک تجربه متفاوت است. از این تجربه برایمان بگویید.
من با توجه به حضوری که در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام دارم، این چیزی را که می‌گویید دیده‌ام که بعضی از دوستان با این موضوع مخالف هستند. دیدم فضای خیلی سنگینی علیه ائمه جمعه راه افتاده است.
با توجه به اینکه خودم هم سه سال تجربه شرکت در درس خارج موسیقی داشته‌ام، احساس کردم که ما می‌توانیم کار متفاوتی را انجام دهیم. از طرفی دیگر این موضوع هم هست که دوستان مداح ما در ایام شادی نمی‌توانند آن‌چنان که باید مردم را به شادی و نشاط دعوت کنند. بارها شده است که من با این دوستان صحبت و بعضاً حتی درگیری لفظی هم پیدا کرده‌ام و گفته‌ام که بعضی برنامه‌های شما در ایام شادی دینی هم مخاطب را یاد شب عاشورا می‌اندازد. چیزی که خودم به آن رسیدم این بود که این عزیزان نوعاً چون در دستگاه‌هایی می‌خوانند که آن دستگاه‌ها، نمی‌توانند فضای شادی و نشاط مورد نظر را خلق کنند و اصطلاحاً  شاد باشند.

به هر حال مداحی هم در عین ارزشمند بودن، مدیایی است که مخاطب خود را دارد و شاید نتواند مانند موسیقی یک هنر عام باشد.
درست است. به تعبیر شما حتی اگر ما عزیزِ مداحی را هم می‌آوردیم که مجلس شادی برگزار کند باز هم مخاطب این مجلس با مخاطب موسیقی متفاوت است. هر یک مخاطب خاص خود را دارند. ببینید حدود 50 سال قبل وقتی یک روحانی بالای منبر می‌رفت، رقیب چندانی نداشت. نه تلویزیون بود نه رادیو و نه هیچ رسانه دیگری. تنوع رسانه‌ای و فرهنگی به اندازه امروز نبود. امروز اما یک روحانی رقبای سرسختی دارد. روحانیون باید در این رقابت سنگین رسانه‌ای و فرهنگی پیشرو باشند و مخاطب خودشان را خلق کنند.

چه باید کرد؟ اینکه با این همه تنوع رسانه‌ای و فرهنگی رقابت کنیم و در عین حال، این فعالیت در چارچوب موازین دینی و شرعی هم باشد که شئون و موازین و اصول شرعی و دینی خودمان رعایت شود؟ کار سختی است؛ قبول دارید؟
بله! مقداری سخت به نظر می‌رسد. علتش شاید این باشد است که به دلیل اهمیت واقعه عاشورا و کربلا،
غم وجه پررنگ‌تری در فرهنگ دینی ما پیدا کرده است.
ما شاید در این زمینه الگوی زیادی که متناسب با شرایط روز باشد نداریم. فقط گزارشی از مراسم عروسی حضرت زهرا (س) داریم که طبق مقتضیات آن روز یک برنامه شاد بوده است. یکی دو مورد دیگر هم بوده. در شیوه اهل بیت به دلیل پررنگ شدن موضوع عاشورا و کربلا، سایر موارد در طول تاریخ به حاشیه رفته و چندان دیده نمی‌شوند. البته این به آن معنا نیست که اهل‌بیت (ع) مخالفتی با شادی دارند. چیزی که با فطرت انسان مخالف نباشد، اسلام هم با آن مخالفتی ندارد. شادی با فطرت انسان سازگار است و دین ما هم دین فطری محسوب می‌شود. کسانی که با آن شادی که در چارچوب اصول و موازین شرع تعریف شده مخالفند در واقع با فطرت مخالفت می‌کنند. ما دین فطری داریم نه سلیقه‌ای. احساس من این است که دین عرفی و سلیقه‌ای بر دین فطری غلبه کرده است. دلیل من هم این است که وقتی پیامبر گرامی اسلام (ص) مردم را به اسلام دعوت کردند، بیش از همه، جوانان به دعوت پیامبر اقبال نشان دادند ولی امروز را ببینید! چرا نماز جمعه‌های ما را اکثراً پیرمردان و میان‌سالان تشکیل داده‌اند و جوانان حضور کمتری دارند؟ ما اینجا در منطقه خودمان برنامه‌های شاد زیادی تا به‌حال اجرا کرده‌ایم. سین برنامه را هم طوری تنظیم می‌کنیم که همه جوانب رعایت شود. یک مقدار حق با شماست. سخت است. چون فرهنگ‌سازی نشده است ولی من می‌خواهم بگویم که این‌گونه نیست که بعضی‌ها فکر می‌کنند حتماً باید گناهی انجام شود تا شادی و نشاط پدید آید. ما می‌توانید شاد و با نشاط باشیم بدون اینکه به گناه بیفتیم. الان بعضی از برنامه‌های تلویزیونی را شما ببینید! مثلاً من خودم همین برنامه دورهمی آقای مهران مدیری را تماشا می‌کنم. گناه خاصی در آن نیست. جملات، شوخی‌ها، نحوه ادای آنها جذاب است. ما می‌توانیم از هنرمندانی استفاده کنیم که مردم را شاد کنند بدون اینکه گناهی صورت بپذیرد.
 
نگران این نیستید که این رفتارها برای شما و جایگاه‌تان هزینه داشته باشد؟
ما شهدای هسته‌ای و آتش‌نشان داریم، شهید شادی و نشاط هم داشته باشیم، چه ایرادی دارد؟(خنده)

شما چه اقداماتی کرده‌اید که بتوانید این دو را در کنار هم داشته باشید؟
من سه سال است که در اسالم حضور دارم و وارد سال چهارم شده‌ام. اگر صفحات مجازی ما را دنبال کرده باشد، از این قبیل مراسم زیاد داشته‌ایم. در همین مناسبت‌ها ما برنامه‌های خوبی داشته‌ایم. پنج همایش کتاب‌خوانی داشته‌ایم اعم از مهدوی، علوی و کودک! بچه‌ها آنقدر به دفتر من مراجعه می‌کنند که عزیزان بزرگ‌تر که می‌آیند تصور می‌کنند دفتر من مهدکودک است. با بچه‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده‌ام. در چند ماه گذشته حدود پنج، 6میلیون تومان کتاب برای آنها تهیه شده است.
کارهایی که در حال انجام هستم، عموماً کارهای جدید است. حتی نوع تزیین مسجد ما را اگر ببینید تصدیق می‌کنید. دکور نماز جمعه را هم متناسب با این احوالات متنوع طراحی می‌کنیم. مردم اینجا هم خوش‌شان می‌آید و استقبال کرده‌اند که بالاخره امام جمعه‌شان به این مسائل توجه دارند. از فضای هنر هم دور نیستم. به تعبیر مقام معظم رهبری که به مداح‌ها فرمودند گاهی ممکن است یک بیت شعر هنرمندانه تاثیرش از صدها ساعت سخنرانی بیشتر باشد. این‌ها را در زندگی خودم دیده‌ام.
همین الان موسیقی سریال امام علی (ع) را می‌شنوم اشک از چشمانم جاری می‌شود. معلوم است که چنین هنری با فطرت و درون انسان ارتباط دارد. متاسفانه نگاه‌هایی وجود دارد که بدون توجه به شرایط و واقعیات جامعه، امور را تحلیل می‌کنند. به هر حال شرایط و ذائقه‌ها تغییر کرده و متناسب با این تغییرات، علما و حوزه هم باید تغییر کنند. در آینده شاید نمونه‌های دیگر را خواهید دید. آموزش فعلی حوزه چندان متناسب با شرایط امروز نیست و طبعاً باید تغییراتی داشته باشد.
 ممنون از اینکه وقت‌تان را در اختیار ما قرار دادید.

 

captcha
شماره‌های پیشین