438
دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
7
گزارش «صبح‌نو» از آشفتگی مصوبه‌ای که عیار شورای شهر و مدیران شهری را نشان داد

طرح سردرگم در ترافیک بی تجربگی

طرح ترافیک جدید پیشنهادی شهرداری تهران ابتدا در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسید و برای تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک جدید مصوبه به هیات تطبیق فرمانداری تهران ارسال شد که پس از بررسی، پنج ایراد از این طرح گرفته و به شورا عودت داده شد که در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ، ایرادات مورد بررسی نمایندگان شورای شهر تهران قرار گرفت و پس از اصلاح به هیات ارسال شد.

به بهانه روز شهید

نام‌آوران بی نام و نشان

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از آشفتگی مصوبه‌ای که عیار شورای شهر و مدیران شهری را نشان داد

طرح سردرگم در ترافیک بی تجربگی

طرح ترافیک جدید پیشنهادی شهرداری تهران ابتدا در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسید و برای تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک جدید مصوبه به هیات تطبیق فرمانداری تهران ارسال شد که پس از بررسی، پنج ایراد از این طرح گرفته و به شورا عودت داده شد که در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ، ایرادات مورد بررسی نمایندگان شورای شهر تهران قرار گرفت و پس از اصلاح به هیات ارسال شد.

پس از اصلاح ایرادات مصوبه طرح ترافیک جدید باری دیگر در هیات تطبیق فرمانداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً آقای عیسی فرهادی فرماندار تهران گفت: «ایراداتی که هیات تطبیق فرمانداری گرفته بود، اصلاح شده است و به این ترتیب این طرح به تأیید رسیده است و می‌تواند از فروردین سال 1397 اجرایی شود.»
تأیید طرح در هیات تطبیق فرمانداری تهران و موافقت پلیس برای اجرای این طرح در شرایطی اتفاق می افتد که پیشتر پلیس راهنمایی و رانندگی و فرمانداری تهران ابهامات و دغدغه‌هایی را در اجرای آن مطرح می‌کردند اما ظاهراً با اصلاح ایرادات فرمانداری و تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های لازم در 7 روز مانده به پایان سال اجرای طرح برای سال آینده به پله آخر رسیده است.

سردرگمی در یک قدمی
آقای ابوالفضل قناعتی عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار روزنامه صبح نو با اشاره به سرنوشت طرح ترافیک سال 97 در شهر تهران اظهار داشت: «شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در جایگاه نظارتی به بحث طرح ترافیک توجه جدی‌تری داشته باشند.»
او اضافه کرد: «به رغم اینکه اعلام می‌کنند که دوربین‌ها نصب شده و زیرساخت‌ها آماده شده اما فکر می‌کنم که زمان برای اعلام به جامعه و تنوعی که در ثبت نام‌ها است، زمان اجرای طرح را باید از فصل تابستان آغاز کنند، شکل اجرای طرح ترافیک باید مانند گذشته باشد چراکه مردم با شکل جدید آشنایی ندارند و شیوه ثبت نام و کارها برای آنان جا نیفتاده و مردم کمی دچار سردرگمی می‌شوند.»
عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: «برای اینکه مردم دچار سردرگمی نشوند مسوولان مدیریت شهری باید اعلام کنند این سیستم قبلی ادامه دار است اما برای سال 97 مردم باید در مدت زمانی که وقت دارند با این فرآیندی که وجود دارد آشنا شوند.»
قناعتی تاکید کرد: «شهرداری تهران باید زیرساخت‌های طرح ترافیک را به صورت کامل آماده کند تا اگر نرم افزاری نیاز به تعریف شدن دارد به صورت جامع باشد. شرایط برای انجام کار باید به صورت جامع و کامل مهیا شود.»
او با بیان اینکه در حوزه درآمدها باید منتظر ماند و دید که در 6 ماهه اول سال 97 مردم چگونه با قیمت و زمان بندی‌ها از طرح ترافیک استفاده می‌کنند، گفت: «باید برآوردهایی در 6 ماهه اول سال آینده انجام داد تا مشخص شود که شکل آورده برای شهرداری چگونه خواهد بود.»
عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افزود: «گاهی در شهر ما مردم از گرانی بیشتر استقبال می‌کنند به همین منظور نمی‌توانیم بگوییم که در آینده سرنوشت این طرح چه خواهد شد. مردم که سبک زندگی خود را تغییر نمی‌دهند بلکه با افزایشی که مسوولان شروع کننده آن هستند آنها در این دومینو قرار می‌گیرند و از این فرآیند برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.»
قناعتی تاکید کرد: «تا چند روز پیش پلیس و فرمانداری این طرح را تأیید نمی‌کردند اما امروز شنیده‌ام که فرمانداری تهران تأیید کرده هرچند که فرمانداری به موضوع نرخ‌ها ورود پیدا کرده است، اما هنوز پلیس طرح را تأیید نکرده چراکه اعلام کرده دوربین‌های خروجی باید باشند تا من از زمان خروج اطلاع کسب کنم.»

برنامه ریزی پیش رونده
آقای سید سعید سادات نیا کارشناس حوزه شهری نیز درباره مشکلات طرح ترافیک جدید به روزنامه صبح نو می‌گوید: «واقعیت این است که طرح قبلی هم مشکلاتی داشت ولی طرح جایگزین یک ضرورت است اما باید کار کارشناسی زیادی روی آن انجام شود و کارشناسان حوزه‌های مختلف باید در باره این طرح نظر بدهند.»
او ادامه می‌دهد: «اقتصاددانان شهری باید درباره این طرح نظر می‌دادند، جایگزین کردن طرحی که سال‌ها کار می‌شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته بسیار دشوار است و تا جایی که خبر دارم این طرح ایرادهای جدی‌ای خواهد داشت، باید با نظر خواهی از مردم و متخصصان شهری و شهرساز و کارشناسان ترافیک انجام داد. البته این کار نیاز به آمارهای دقیق هم دارد.»
این کارشناس حوزه شهری اضافه می‌کند: «به‌دست آوردن آمار و اطلاعات شهری بسیار سخت است؛ یکی از مشکلات ما این است که مدیریت واحد شهری و اطلاعات یکپارچه درست اتفاق نیفتاده و یکی از موضوعات مهم انجام کارهای موازی به ویژه در شهرداری است که اثرات ضد هم دارد و باید مدیریت آن در خرد و کلان صورت بگیرد تا به مدیریت یکپارچه برسیم.»
سادات نیا تاکید می‌کند: «تغییر روند ترافیکی با توجه به وضعیت شهر باید اتفاق بیفتد ولی شخصاً معتقدم باید جلوی سوءاستفاده‌های سیاسی از این اتفاق گرفته شود و طرح بتواند درست اجرایی شود و به طرف درستی حرکت کند. هر طرحی که نتواند خودش را اصلاح کند زودتر از بین خواهد رفت و این موضوع می‌تواند سردرگمی زیادی برای مردم ایجاد کند و همین اتفاق باعث تشدید و گره‌های ترافیکی در آینده خواهد شد. مسلماً در جامعه و شهری پویا مثل تهران با حجم مشکلات شهری و ترافیک و خودرو، نبود تجربه در مدیران شهری برای برنامه‌ریزی با قابلیت رشد و تغییر می‌تواند مشکلات این شهر را بیشتر کند.»
یک هفته تا پایان سال زمان باقی است تا طرح ترافیک جدید به مرحله عملیاتی برسد.باید دید که عملیات اجرایی این طرح از جمله فراخوان ساکنان منطقه و ثبت‌ نام سهمیه ‌داران و تست دوربین‌ها و ... چگونه انجام می‌شود. در ماه‌های گذشته مدیران جدید شهری نشان دادند در برنامه ریزی شهری و رسیدگی به امورشهر چندان دقیق و متخصص نیستند و همین موضوع باعث سردرگمی مردم برای استفاده از خدمات شهری شده است.

 

captcha
شماره‌های پیشین