437
دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
8

خبر

«صبح نو» از یک بام و دو هوا درباره اپلیکیشن صهیونیستی گزارش می‌دهد

مسیریاب‌های ایرانی در بن‌بست؛ راه باز «ویز»

ماه‎هاست که درباره اپلیکیشن «ویز» حرف و حدیث‏های زیادی شنیده می‎شود. اپلیکیشنی که چند ماه پیش، توسط حکم قضایی فیلتر و از آن به‌عنوان اپلیکیشن ممنوعه نام برده شد. دلیل اصلی‌ای که باعث شد تا حکم قضایی، به فیلتر شدن ویز منجر شد، شرکت سازنده آن بود، شرکتی که صهیونیستی است. حال پس از گذشت چند ماه، با وجود تعیین جایگزین وطنی، اما‏ رفع فیلتر شده است. رفع فیلتری که البته به‌صورت ناقص، انجام شده. برخی از کاربران ویز، اجازه استفاده از آن را ندارند ولی بعضی دیگر، می‏توانند از مسیریاب صهیونیستی، استفاده کنند!

صبح نو

«صبح نو» از یک بام و دو هوا درباره اپلیکیشن صهیونیستی گزارش می‌دهد

مسیریاب‌های ایرانی در بن‌بست؛ راه باز «ویز»

ماه‎هاست که درباره اپلیکیشن «ویز» حرف و حدیث‏های زیادی شنیده می‎شود. اپلیکیشنی که چند ماه پیش، توسط حکم قضایی فیلتر و از آن به‌عنوان اپلیکیشن ممنوعه نام برده شد. دلیل اصلی‌ای که باعث شد تا حکم قضایی، به فیلتر شدن ویز منجر شد، شرکت سازنده آن بود، شرکتی که صهیونیستی است. حال پس از گذشت چند ماه، با وجود تعیین جایگزین وطنی، اما‏ رفع فیلتر شده است. رفع فیلتری که البته به‌صورت ناقص، انجام شده. برخی از کاربران ویز، اجازه استفاده از آن را ندارند ولی بعضی دیگر، می‏توانند از مسیریاب صهیونیستی، استفاده کنند!

 نخستین‌بار در اسفندماه 95سال گذشته بود که ویز فیلتر شد. فیلترها تا مهرماه امسال هم ادامه داشت تا اینکه نرم‏افزار جاسوسی، رفع فیلتر شد. همان زمان بود که زبان فارسی هم به زبان‏های آن اضافه شد. داستان فیلترینگ اما در روز آخر آبان‏ماه وارد مرحله جدیدی شد. درست در 30 آبان‏ماه بود که استفاده از اپلیکیشن ویز برای شرکت‎های تاکسیرانی ممنوع شد. حال بعد از گذشت حدود سه ماه، ویز برای کاربران عادی رفع فیلتر شده است. این در حالی است که رانندگان شرکت‌های تاکسیرانی هنوز نمی‏توانند از آن استفاده کنند. آنها تنها می‏توانند، از نسخه‏های ایرانی که در همان روزهای اولیه فیلترینگ ویز، به‌عنوان جایگزین معرفی شد، استفاده کنند.  نمونه‏ای که با عنوان «دال» شناخته می‎شود و توسط فارغ‏التحصیلان دانشگاه شریف برنامه‎نویسی شده است. اپلیکیشن وطنی که از نظر راننده‏ها به‌عنوان «نمونه بد» معرفی می‏شود. یکی از رانندگان شرکت تاکسیرانی درباره استفاده از «دال» به‌جای «ویز» عنوان می‏کند: «این دو به هیچ عنوان قابل قیاس نیستند. ویز کجا و دال کجا؟»

افتخار صهیونیست‌ها روی گوشی‌های ایرانی
 رفع فیلترینگ ویز در حالی برای کاربران ایرانی، صورت گرفته است که بارها مسوولان ایرانی به صهیونیستی بودن آن تأکید کرده‏اند. درست روز بعد از فیلترینگ، وزیر ارتباطات، آقای محمدجواد آذری جهرمی در شبکه اجتماعی خود، درباره فیلترینگ ویز نوشته بود: «حکم انسداد این برنامه یک سال پیش توسط یکی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم سهامداران صهیونیست آن هستند. نصب بیشتر این اپلیکیشن‌ها باعث افزایش ارزش سهام این شرکت می‌شود و بر همین مبنا حکم قضایی صادر شده است. اخیراً سهام این شرکت توسط گوگل خریداری شده و ظاهراً بخشی از سهام آن همچنان در اختیار شرکت اسراییلی است. با توجه به اینکه در قانون نقش مستقیم حمایت از تولید داخل بر عهده دستگاه قضایی نیست، بعید به نظر می‌رسد این دستور قضایی برای حمایت از آپ بومی باشد. اگر بیندیشیم که رشد شرکت‌های اسراییلی باعث رشد اقتصاد رژیمی خواهد شد که همواره علیه مردم ایران عمل کرده است، از تحریم‌ها گرفته تا اقدامات تروریستی، طبیعتاً در استفاده از این ابزار ملاحظات بیشتری
خواهیم کرد.»
او درباره شرکت‌های تاکسیرانی نوشته بود: «نحوه اقدام شرکت‌های تاکسیرانی آنلاین برای اعمال دستور قضایی جای بررسی دارد.»
اما ماجرا در روزهای آخر سال میلادی وارد جدیدی شد. درست در روزهای آخر سال 2017 و در جشن سال 2018 بود که بنیامین نتانیاهو در نطق خود، نموداری درباره شرکت‌های فناوری اسرائیلی و شرکت‌های خارجی که در فلسطین اشغالی تحقیق و توسعه دارند، گفت و به حاضران نشان داد که در آن نام اپلیکیشن مسیریاب ویز (Waze) نیز دیده می‌شود. با وجود اینکه اخبار از خرید سهام این شرکت توسط گوگل می‏گفت، اما هنوز بخشی از سهام، در اختیار شرکت اسرائیلی است. ادعای اخیر، نتانیاهو، این ادعا را به اثبات می‏رسد. حال اپلیکیشن ویز رفع فیلتر شده است و بسیاری از کاربران اجازه استفاده از آن را دارند، این در حالی است که رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل تاکسیرانی، هیچ‌گونه اجازه‏ای برای استفاده از آن را ندارند.
هرچند نظر عضو آگاه در انجمن صنفی کسب‌وکارهای رایانه‏ای در این‌باره متفاوت است: «دو شرکت معروف حمل و نقل تاکسی، موضع خاصی نگرفته‎اند و اپلیکیشن خود را حذف کرده‌اند.» اما تصمیم فیلترینگ برای رانندگان دردسرهای زیادی به‌وجود آورد، دردسرهایی که در روزهای اول فیلتریک آن، آنها را مجبور به اعتراض هم کرد.

راه دور زدن را فراهم کردیم
 آقای «جعفر محمدی» عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‏ای استان تهران، در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره رفع فیلتر شدن «ویز» و در حال اجازه ندادن به رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل تاکسی، می‏گوید: «اینکه بیگ دیتاها از کشور خارج می‌شوند، مساله‎ای است که وجود دارد. حالا فرقی ندارد این که شرکت اسرائیلی، آسیایی، اروپایی یا آمریکایی باشد. ما با این موضوع که بیگ دیتاهای ما خارج از مرزهای ایران باشد مخالفیم.» او درباره رفتارهای کاربران، در این باره می‏گوید: «زمانی که کاربری از سرویسی استفاده می‏کند، با نرم‏افزار یا اپلیکیشنی کار می‏کند که آن را بشناسد. این موضوع در حوزه نویگیشن (سیستم راهبری) اهمیت بیشتری دارد. چون موضوع بحث، مسیریابی است، روزانه، میلیون‏ها ساعت بر وقت کاربران
صرفه‏جویی کند.»
محمدی مثال می‏زند: «با مسیرهای ترافیکی که اپلیکیشن ارائه می‏دهد، با جلوگیری از اینکه رانندگانی که رانندگی می‏کنند، به‌صورت بهینه‎تر بتوانند، کار کنند، این موضوع برای کاربر مهم است و کار او را راحت کرده است؛ بنابراین ما نمی‏توانیم همین‌طور بگوییم که کاربر، از اپلیکیشنی که برای تو مناسب است، استفاده نکن.»
عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‏ای استان تهران، تنها راه‌حل این مشکل را این‌طور عنوان می‏کند: «باید جایگزینی برای این قضیه ارائه شود. اگر هم جایگزینی نداریم که بالغ نشده است، باید به دنبال راهکار بهتری بود.» او پیشنهاد می‏دهد: «ما باید در بازه زمانی مناسبی جایگزین پروری کنیم و آهسته‏آهسته کاربران را به سمت جایگزین مناسب هدایت کنیم. تجربه نشان داده است که با زور، دستور و با فیلتر نمی‏توان کاری را به پیش برد. ما نمی‏توانیم، امروز مسیریاب داخلی داشته باشیم و فردا این مسیریاب به وجود بیاید. نمی‏توانیم بگوییم که کاربر، از این مسیریاب استفاده نکن و فردا آن را استفاده نکند. باید راه درست را
 انتخاب کنیم.»
محمدی معتقد است که این تصمیم‌گیری‏ها باعث نافرمانی مدنی می‏شود: «زمانی که فیلتر می‏شود، مردم از فیلترشکن استفاده می‏کنند. اتفاقی که می‏افتد این است که شما می‏گویید که تاکسی‎ها از این نرم‎افزار استفاده نکنند، با این کار تاکسیران‏ها حقوق مدنی مردم را زیر پا می‏گذارند. منتها چند روز بعد راه دور زدن را پیدا می‎کنند. ما دوست داریم راه دور زدن را به مردم یاد دهیم. دوست داریم که مردم از قوانین و دستورعمل‌ها سرپیچی کنند به خاطر این که راه مناسب کار را بلد نیستیم.»  او عنوان می‌کند: «ظرفیت‏ها برای ایجاد اپلیکیشن‎ها ایجاد نشده، جایگزین‏ها انتخاب نشده است، بنابراین نتیجه این می‏شود که قانون دور زده می‏شود و راننده‏ها از فیلترشکن استفاده می‏کنند.»

روش حمایت درست
 فردای روزی که ویز فیلتر شد، نام اپلیکیشن جدیدی روی بورس آمد، اپلیکیشنی که نسخه ایرانی اپلیکیشن فیلتر شده بود، کاربران اما به آن روی خوش نشان ندادند. محمدی درباره توانایی‏های ما در ارائه اپلیکیشن‏های کاربردی می‏گوید: «برای سیستم‎هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است، دو نکته کاملاً متفاوت داریم. یک موضوع مباحث فنی و زیرساخت‎های یادگیری ماشین است و تا اندازه خوبی در ایران انجام شده است.
مساله دیگر این است که این اپلیکیشن و این سرویس، در آن قالب عمل کند و آرام یاد بگیرد. یادگیری بر اساس جمع‎آوری دیتا، ارائه بازخورد و جمع‏آوری رفتار کاربران انجام می‎شود.»
او توضیح می‏دهد: «نزدیک به 10 سال است که ویز این اطلاعات را جمع می‏کند، تحلیل می‏کند و بازخورد مشتری را می‏بیند. یک اپلیکیشن دیگر مانند «دال» یا اپلیکیشن دیگر، باید به اندازه کافی استفاده شود و دیتا جمع‏آوری کند. این کار یک روز و دو روز نیست. شما اگر میلیاردها دلار در «دال» بریزید اتفاقی نمی‏افتد، تا زمانی که اطلاعات کافی نداشته باشید، باید این اطلاعات جمع‏آوری شوند و خود این سیستم خود را بهبود دهد. باید زمان کافی برای مصرف وجود داشته باشد. در حال حاضر ما در فاز دوم، می‎لنگیم تا فاز اول‌مان.»
محمدی معتقد است که درباره اپلیکیشن‏های جایگزین در ایران البته زمان تنها کافی نیست و باید این اپلیکیشن‎ها مصرف هم شوند.

عضو کارگروه مصادیق مجرمانه: بی‌خبرم
متولی اصلی رسیدگی به فیلترینگ در فضای مجازی، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است. کارگروهی متشکل از برخی نمایندگان مجلس و نمایندگان دادستان کل کشور، سازمان صداوسیما و وزارتخانه‏های اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم تحقیقات و فناوری، آموزش‌وپرورش و نیروی انتظامی و سازمان‏های تبلیغات اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگ هستند. این در حالی است که نمایندگان آنها در گفت‌وگو با «صبح‌نو» ادعا کردند اطلاعی از موضوع نداشتند.
یک مقام مسوول در وزارت ارتباطات هم به «صبح‌نو» گفت:  «با وجود اینکه ما در کارگروه نماینده داریم، اما فیلترینگ زیر نظر قوه قضاییه، انجام می‏شود. شاید بهتر باشد با سازمان فناوری و ارتباطات صحبت کنید.» مقام مسوول دیگری در سازمان فناوری و ارتباطات هم از موضوع فیلترینگ اظهار بی‏اطلاعی کرد و به خبرنگار صبح نو اظهار داشت: «این نخستین‌بار است که من از موضوع فیلترینگ و رابطه آن با سازمان‌مان می‏شنوم. بحث فیلترینگ به ما ارتباطی
ندارد.»
یکی از نمایندگان مجلس که  عضو کارگروه هم است، از فیلترینگ ویز برای رانندگان شرکت‌های آنلاین تاکسیرانی اظهار بی‏اطلاعی کرد. او در گفت‌و گو با صبح‌نو توضیح داد: «موضوع فیلترینگ ویز و ممنوعیت آن برای رانندگان را نخستین‌بار است که می‏شنوم. این را از شما می‏‎شنوم. در این‌باره چیزی نمی‏دانم و نمی‏توانم درباره آن نظر کارشناسانه دهم، بنابراین از من نخواهید که چیزی از آن بگویم. تنها چیزی که می‏دانم این است که ویز صهیونیستی است و نباید ما از آن استفاده کنیم.»
 فیلترینگ دوره‏ای ویز و برداشتن فیلترها، تکرار می‏شود. هیچ یک از مسوولان ذی‏ربط هم پاسخ درستی برای برداشتن فیلترینگ ندارند. برخی حتی درباره فیلتر بودن آن چیزی نمی‏دانند. همه اما بر فیلتر شدن آن اتفاق نظر دارند، اما به نظر می‏رسد که بحث فیلتر کردن و نکردن اپلیکیشن جاسوسی و سرویس‎های جایگزین، همچنان ادامه داشته باشد. بدافزارهایی که باید از دسترس خارج شوند،
چرا که با این کار، اطلاعات ایرانی‏ها را به راحتی در اختیار دشمنان
قرار می‏دهند.

captcha
شماره‌های پیشین