437
دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
7
از 180 هواپیمای وعده داده شده تا به حال فقط 11فروند روی باند ایران نشسته است

رویای هوایی برجام

درحال‌حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کرده که به‌عنوان پسابرجام معروف و از این تعداد ۱۱ فروند تحویل گرفته شده است. در ابتدا کمپانی بوئینگ نسبت به امضای قرارداد با شرکت ایران ایر کمی مردد بود اما زمانی که متوجه شد ایرباس درحال نهایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای خود به ایران‌ایر است خیلی سریع اقدامات لازم را انجام داد و حتی قرارداد قطعی خود را زودتر از ایرباس با ایران ایر به امضا رساند؛ اگرچه باز هم این ایرباس بود که توانست نخستین هواپیمای خود را زودتر از بوئینگ به ایران تحول دهد.

سعیدی کیا نسبت به عملکرد 5 ساله‌اش در بنیاد مستضعفان به دانشجویان پاسخ داد

کسبه پلاسکو می‌توانندزمین را از بنیاد بخرند

صبح نو

از 180 هواپیمای وعده داده شده تا به حال فقط 11فروند روی باند ایران نشسته است

رویای هوایی برجام

درحال‌حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کرده که به‌عنوان پسابرجام معروف و از این تعداد ۱۱ فروند تحویل گرفته شده است. در ابتدا کمپانی بوئینگ نسبت به امضای قرارداد با شرکت ایران ایر کمی مردد بود اما زمانی که متوجه شد ایرباس درحال نهایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای خود به ایران‌ایر است خیلی سریع اقدامات لازم را انجام داد و حتی قرارداد قطعی خود را زودتر از ایرباس با ایران ایر به امضا رساند؛ اگرچه باز هم این ایرباس بود که توانست نخستین هواپیمای خود را زودتر از بوئینگ به ایران تحول دهد.

پس از اجرایی شدن برجام و قرارگرفتن بند لغو تحریم‌های هوایی ایران در این توافق بزرگ عملاً شرایط برای ایرلاین‌های ایرانی فراهم شد تا بتواند به‌طور مستقیم با هواپیماسازان بزرگ جهان مذاکره کند. بر اساس قراردادی که ایران ایر با 3 شرکت هواپیمایی ایرباس فرانسه(Airbus)، بوئینگ آمریکا(Boeing) و ای‌تی‌آر ایتالیا(ATR) به امضا رسانده است، مقرر شده تا در طی سالیان پیش رو این هواپیماها به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل گردد. شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است در مجموع 180 فروند هواپیما از دو شرکت بوئینگ و ایرباس خریداری شود؛ همچنین 20 فروند هواپیمای کوتاه‌برد مدرن نیز توسط ATR تحویل ایران خواهد شد که در صورت رضایت ایران‌ایر در ادامه 20 فروند دیگر از آن نیز خریداری خواهد شد.

انتظار از دشمن
فریدون احمدی نایب‌رییس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مشکلاتی که در تحویل هواپیماهای مورد قرارداد پس ازبرجام به روزنامه صبح نو می‌گوید: «این سادگی است که ما از دشمنان انتظار کمک، مردانگی و مروت داشته باشیم. این اتفاق فقط در صورتی می افتد که خیلی ساده باشیم، طبیعی بود که طرف غربی در اجرای قرارداد خود دچار بدعهدی شود.»
او با اشاره به اینکه دولت در حوزه صنعت هوایی اشتباه کرده است، ادامه می‌دهد: «در خرید هواپیما حضور دولت اشتباه بود، اگر الان مسیر را برای ایرلاین‌های داخلی باز بگذاریم خودشان می‌توانند با قیمت‌های بسیار مناسب‌تر و به صرفه‌تر و متناسب با نیازشان بخرند. وقتی این هواپیماها از سوی دولت خریداری شد شک و شبهه‌هایی هم مطرح شد.»

تصدی‌گری دولتی
نایب‌رییس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: «این‌ها جزو کارهای تصدی گری است، ایرلاین ها خودشان می‌دانند چطور باید هواپیما بخرند، لازم نیست دولت برای آنها قرارداد ببندد و کلی حرف و حدیث در کشور ایجاد کند. همین که مسیر را برای حضور ایرلاین ها در بازارهای خرید فراهم کند کافی است.»
او معتقد است: «دولت باید مانند خیلی از کشورها در قبال تسهیلاتی که در اختیار ایرلاین ها قرار می‌دهد هواپیما را وثیقه قبول کند و قول می‌دهم که ایرلاین‌های خصوصی سالانه 100 هواپیما بخرند منتهی اشکال از خودمان است و عرض کردم ورود دولت غلط بود و نباید ورود می‌کرد، هواپیماها را خریدند و در اختیار ایران‌ایر قرار دادند، شاید اگر سایر ایرلاین‌ها را تقویت می‌کردند اتفاقات بهتری
می‌افتاد.»

عقب‌نشینی
احمدی ادامه می‌دهد: «کارهای ایران‌ایر بیش از اندازه سنگین است، سیستم مالی و اداری و بروکراسی خیلی پیچیده است و در مجموع اقتصاد ایران‌ایر و هواپیمایی آسمان نمونه‌ای از اقتصاد دولتی در صنعت هواپیماست. دولت نباید در امور اقتصادی دخالت کند و این سادگی است که باور کنیم در برجام به هر آنچه گفته شده عمل شود. عقب‌نشینی در مقابل دشمن حدی ندارد و متاسفانه این موضوع جواب نداد و ساده‌لوحی است که فکر کنیم در این در این موضوع به جایی می‌رسیم.»
او می‌گوید: «اگر به جای انرژی‌ای که در این راه گذاشتند مسیر را برای ایرلاین‌های بخش خصوصی باز بگذارند نتیجه بهتری هم می‌گیرند، به واقع در موضوع هواپیماها برداشت سیاسی شده است و با وجود مخالفت مجلس در این فقره، اما دولت این اقدام را انجام داده است.»

تحریم چند‌باره
کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند مصوبه کنگره آمریکا و تحریم فروش هواپیما به ایران موضوع جدیدی در صنعت هوانوردی نیست و مدیریت یا سوء مدیریت است که آینده این صنعت را رقم خواهد زد، کنگره آمریکا در اقدامی عجیب در روز چهارشنبه 24 شهریور ماه به طرحی که یکی از اعضای جمهوری خواه در برابر اعتراض نمایندگان دموکرات کنگره، درباره متمم قانون بودجه ۲۰۱۸ این کشور تهیه کرده بود رأی مثبت داد و به این ترتیب دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) از اعطای مجوز فروش به هواپیماسازان آمریکایی (که در رأس آنها بوئینگ قرار دارد) یا هر شرکت هواپیماساز دیگری در دنیا که آمریکا در آن سهم دارد از قبیل ایرباس (فرانسه)، میتسوبیشی (ژاپن)، سوخو (روسیه)، بمباردیر (کانادا)، امبرائر (برزیل)، ای‌تی‌آر (ایتالیا ـ فرانسه) و چند شرکت هواپیماسازی دیگر منع شده است.

مصوبه کنگره نقض برجام است
از سوی دیگر دکتر علی اکبر ولایتی عضو هیات نظارت بر اجرای برجام 25 شهریور در جمع خبرنگاران گفت: ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نشانه دیگری است که نباید به آمریکا و متحدانش دل ببندیم، جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خود نیازی به آمریکایی‌ها ندارد و در طول سال‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد نیز هیچ‌گاه غربی‌ها به مردم ایران روی خوش نشان ندادند، بنابراین این کارشان غیرمنتظره نبود.
وی با بیان اینکه ایران به هواپیمای آمریکایی نیاز ندارد، گفت: هم در حوزه بین‌الملل و هم در حوزه داخلی می‌توانیم نیازهای ایران را بدون احتیاج به آمریکا تأمین کنیم، بنابراین هیچ نگرانی نداریم که آنها از اهرم فشار استفاده کنند، بنابراین اینها برای ما فشار نیست و فقط توهم آمریکایی‌هاست که به هیچ‌جا هم نمی‌رسند. این کار آمریکایی‌ها نقض برجام است و هر روز یک کار جدید در ارتباط با جمهوری اسلامی از سوی رییس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا یا مجلس آنها انجام می‌شود که این مسائل نشان می‌دهد ما نباید به آمریکا دل ببندیم و نیازی هم به آنها نداریم.

ATR در دنا افتاد، در باند نشست
شرکتATR  شاید فعال‌ترین طرف قرارداد ایران است که تا حالا هشت هواپیما به ایران داده است. با ورود دو فروند دیگر از این هواپیماها، اکنون هشت فروند هواپیمای ای‌تی‌آر وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده و این شرکت از این هواپیماها در مسیرهای کوتاه‌برد و فرودگاه‌های کم‌برخوردار استفاده می‌کند.
گفتنی است، در پی توافق هسته‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم صنعت هوانوردی ایران، قرارداد خرید 100 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه، 80 فروند با بوئینگ آمریکا و 20 فروند با شرکت ای‌تی‌آر به امضا رسید که تاکنون 8 فروند ای‌تی‌آر و 3 فروند هواپیمای ایرباس تحویل ایران ایر شده است که با رقم اصلی فاصله معناداری دارد و نشان می‌دهد
نه تنها سیاست‌های دولت در این زمینه موفق نبوده بلکه با پا پس کشیدن شرکت‌های طرف قرارداد میلیارد دلار از سرمایه کشور و شاید مهم‌تر اعتبار و آبروی مردم ایران و دولت به‌جای هواپیماهای نو، روی هوا
هستند.

 

captcha
شماره‌های پیشین