433
چهارشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
13
مسعود آب پرور در گفت و گو با «صبح نو»:

«ضدگلوله» اکشن ترین تولید تلویزیون است

نشست رسانه‌ای برنامه «ضد گلوله» با حضور کارگردان و تهیه کننده این برنامه و آقای مسعود آبپرور کارگردان مجموعه‌هایی چون «هوش سیاه» و... در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. تازگی رویکرد این برنامه، دشواری‌های ضبط مسابقه‌ای این چنینی و ... از مواردی بودند که در این نشست مطرح شدند.

خبر

صبح نو

مسعود آب پرور در گفت و گو با «صبح نو»:

«ضدگلوله» اکشن ترین تولید تلویزیون است

نشست رسانه‌ای برنامه «ضد گلوله» با حضور کارگردان و تهیه کننده این برنامه و آقای مسعود آبپرور کارگردان مجموعه‌هایی چون «هوش سیاه» و... در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. تازگی رویکرد این برنامه، دشواری‌های ضبط مسابقه‌ای این چنینی و ... از مواردی بودند که در این نشست مطرح شدند.

بین برنامه‌های مختلفی که هر روز در جعبه جادویی تولید می‌شوند و به روی آنتن می‌روند، برخی از برنامه‌ها با نگاه و شیوه‌ای شاید جدیدتر از بقیه شکل گرفته و مخاطبانی را به خود اختصاص می‌دهند.
یکی از این برنامه‌ها که در قالب مستند-مسابقه، مدتی است به کارگردانی آقای مهدی ماهان و تهیه‌کنندگی آقای حسین افشار در چند بخش به روی آنتن رفته، مسابقه «ضدگلوله» است که در فضایی نسبتاً جدید از شبکه‌های سیما پخش شده است. در نشست رسانه‌ای این مسابقه که روز گذشته، 14اسفندماه برگزار شد، ماهان و افشار به عنوان تیم تولید «ضد گلوله» از دشواری‌ها و البته جذابیت‌هایی گفتند که در طول این پروژه که ضبط آن حدود 1 سال زمان برد، تجربه کردند.

آب پرور: تقدم فرم بر محتوا
همچنین مسعود آبپرور نیز بعد از صحبت درباره تغییراتی که در رسانه‌ها برای تولید برنامه‌ها اتفاق افتاده، تمرکززدایی را رخدادی خواند که اغلب در بین تولیدات ما دیده می‌شود. وی همچنین به اهمیت فرم در تولید برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: امروزه گاهی حتی فرم به محتوا مقدم است و باید این موضوع را برای داشتن تولیداتی که مخاطب را جذب می‌کند، درنظر گرفت. رخدادی که در «ضدگلوله» نیز در کنار دیگر المان‌های لازم که به خوبی، خواسته یا ناخواسته، رعایت شده، دیده می‌شود.
ماهان: شروع کننده ژانر رئالیتی شو هستیم
در حاشیه این نشست نیز ماهان، به عنوان کارگردان مسابقه «ضدگلوله» در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح نو»، ابتدا درباره شکل گیری این مسابقه بیان کرد: ما در مجموعه‌ای با عنوان خانه مستند فعالیت‌هایی را در این حوزه داریم و تقریباً از
شروع کنندگان ژانر  رئالیتی شو ( واقع نما) در کشور هستیم، البته قبل از ما در برنامه‌ای مثل «سرزمین دانایی» کارهایی اتفاق افتاده بود، اما خیلی کمرنگ بودند. با این حال این ژانر در شبکه‌های تلویزیونی همه جای دنیا وجود و اهمیت دارد. یکی از شاخه‌های این ژانر مستند-مسابقه است که ما آن را ابتدا در مسابقه «فرمانده» اجرا کردیم و بعد با ایده‌پردازی از بخش‌های آن به «ضدگلوله» رسیدیم.

آن‌طور که باید به ما توجه نمی‌کنند
وجود مشکلاتی برای تولید برنامه‌ای با فضای متفاوت از آنچه اغلب در تلویزیون دیده می‌شود، موضوع دیگری بود که وی درباره آن گفت: در زمان تولید «فرمانده» از آن جایی که هیچ کس نمی‌دانست که ما قرار است چه چیزی بسازیم،
با این مسأله مواجه شدیم، چرا که تعریف اکثریت از یک مسابقه تلویزیونی استودیویی است که یک مجری با روحیه طنز دارد و اتفاقات ساده‌ای در آن رخ می‌دهد، اما باید بگویم که کار ما تفاوت عمده‌ای با این دست تولیدات دارد، چرا که در آن دیگر گروه آبی و قرمز با هم مسابقه نمی‌دهند، بلکه آدم‌هایی هستندکه طی اتفاقات واقعی باهم
 رقابت می‌کنند.
 البته بازهم این ژانر می‌تواند در گونه‌های مختلف مثل «خانه به خانه» که در قالب یک رقابت بین خانواده‌ها بود و موارد دیگر اتفاق بیفتد.
با این حال ما در ابتدا، مشکلات مختلفی مثل حمایتی، لجستیکی، مالی و... داشتیم، اما در مرحله بعد، برای «ضدگلوله» این درک وجود داشت، با این حال هنوز که هنوز است، چون این ژانر نوپاست، طبعاً آن نگاهی که به یک سریال دارند، به ما چه از نظر مالی و چه از نظر پخش، بازخورد و... وجود ندارد، به همین دلیل ما سختی‌هایی را داشتیم و داریم.
یک هفتم هزینه تولید سریال را داریم
وی ادامه داد: در این فضا هزینه‌ای که صرف تولید چنین مسابقه‌ای شده است، شاید اگر با ارزان‌ترین سریال هم آن را مقایسه کنیم، یک هفتم، هزینه ساخت آن باشد، در صورتی که 7 برابر سخت‌تر از یک سریال کار می‌کنیم. در این باره جا دارد با عدد بگویم که به عنوان مثال در برخی از صحنه‌های عملیات، ما با 31 دوربین و حدود 20 لاین صدابرداری جداگانه و همزمان تصویربرداری می‌کردیم، در ادامه هم که بحث تدوین آن وجود دارد. همچنین ما حدود 70 قسمت کار 40 تا 45 دقیقه‌ای را از ابتدای ایده‌پردازی تا پخش آن را در کمتر از یک‌سال و نیم انجام دادیم، یعنی فشردگی وجود داشت که در فضای باز و با وجود شرایط مختلف انجام شد.
ماهان با اشاره به فضای این مسابقه اضافه کرد: این پروژه یک کار اکشن است و از نظر فرمی من می‌توانم ادعا کنم که ما اکشن‌ترین کار را در تولیدات این سال‌های تلویزیون داشتیم، به همین دلیل در آن استانداردهایی را درنظر گرفتیم که می‌توانیم از آن دفاع کنیم.
انتخاب فضا و شرکت کنندگان نیز مورد دیگری بود که ماهان در خصوص آن گفت: از آن جایی که ما به پشتیبانی نظامی و مواردی مثل اسلحه، تانک و... نیاز داشتیم، از پادگان 20رمضان که نزدیک شهرک سینمایی است و خود این شهرک استفاده کردیم. درباره شرکت کنندگان نیز باید بگویم که یکی از سخت‌ترین اتفاقات را در این باره داشتیم، ما 10 سری 10 نفره را که در هر سری 5 قسمت پخش می‌شد به روی آنتن بردیم، برای این 100 نفر بعد از فراخوانی که منتشر کردیم، از هر یک ویدیوهایی را می‌گرفتیم و بعد هم گزینش و بقیه ماجرا، در حال حاضر نیز حدود 20هزار ثبت نامی داریم و پیش از پخش هم از بین 5هزار نفر، این 100 شرکت کننده را انتخاب کردیم، پروژه‌ای که در آن همه چیز از شخصیت‌ها، تیپ، لهجه و حتی نحوه چیدمان اسامی‌شان برایمان مهم بود و زمان زیادی را به خود اختصاص می‌داد.

جای خالی خانم‌ها در مسابقات
این کارگردان درباره جای خالی حضور و شرکت خانم‌ها در چنین مسابقات و فضاهایی عنوان کرد: من سر این موضوع همیشه متأسفم و شرمنده خانم‌های کشورم هستم، چرا که این مسأله و برخی از حقوقی که خانم‌ها از آن محروم هستند، واقعاً جای شرمندگی دارد، اما درباره این مسابقه هم باید بگویم که فرم برنامه ما نظامی است و بالطبع این اتفاق در حال حاضر ممکن نیست.
ولی به عقیده من راه‌های این رویداد نیز در حال باز شدن است و من خوشبین هستم که حتی در همین ژانر هم می‌توانیم شاهد حضور خانم‌ها باشیم، چرا که در گونه‌های دیگر مثل «خانه ما» این اتفاق را داریم و در آن هم می‌توانم بگویم که خط شکنی‌هایی در موارد مختلفی مثل موسیقی، محدوده روابط زن و مرد و .... داشتیم، اما در فضای نظامی این اتفاق سخت‌تر می‌شود، ولیکن من باز هم امید دارم که با توجه به بسترهایی مثل شبکه‌های اینترنتی و ... که وجود دارند، این دست برنامه‌ها نیز تولید می‌شوند.
ماهان در پایان با اشاره به پخش این مسابقه در ایام نوروز یادآور شد: لازم به ذکر است که مرحله نیمه نهایی و نهایی «ضدگلوله» نیز در حال حاضر آماده شده و در نوروز از 1 تا16 فروردین‌ماه هر شب از شبکه مستند و همزمان در یک شبکه دیگر که به احتمال زیاد شبکه نسیم است، روی آنتن می‌رود.

 

captcha
شماره‌های پیشین