431
یکشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
10

صِرف تعطیلی آزمون کمکی به کاهش اضطراب نخواهد کرد

برخلاف اظهار نظرهای مسوولان ایرانی مدارس استعداد درخشان در جهان فعال هستند

نخبه پروری آن ور آبی

دولت یازدهم و دوازدهم اصرار زیادی بر خصوصی سازی مدارس دارند. دو الگوی حمایت از تأسیس مدارس خصوصی و واگذاری مدیریت مدارس به بخش خصوصی سیاست‌هایی هستند که توسط دولت روحانی برای کاهش بار مالی آموزش و پرورش برای دولت دنبال می‌شود. البته الگوی واگذاری مدیریت مدارس به بخش خصوصی هم در مجلس نهم و هم در مجلس دهم با واکنش‌های شدیدی مواجه شد به گونه‌ای که در برنامه ششم توسعه در چند بند و ماده به صراحت پیگیری این سیاست ممنوع شده است اما شواهد نشان می‌دهد دولت روحانی چون سابق این سیاست را به صورت مخفیانه دنبال می‌کند.

صبح نو

برخلاف اظهار نظرهای مسوولان ایرانی مدارس استعداد درخشان در جهان فعال هستند

نخبه پروری آن ور آبی

دولت یازدهم و دوازدهم اصرار زیادی بر خصوصی سازی مدارس دارند. دو الگوی حمایت از تأسیس مدارس خصوصی و واگذاری مدیریت مدارس به بخش خصوصی سیاست‌هایی هستند که توسط دولت روحانی برای کاهش بار مالی آموزش و پرورش برای دولت دنبال می‌شود. البته الگوی واگذاری مدیریت مدارس به بخش خصوصی هم در مجلس نهم و هم در مجلس دهم با واکنش‌های شدیدی مواجه شد به گونه‌ای که در برنامه ششم توسعه در چند بند و ماده به صراحت پیگیری این سیاست ممنوع شده است اما شواهد نشان می‌دهد دولت روحانی چون سابق این سیاست را به صورت مخفیانه دنبال می‌کند.


حذف مدارس سمپاد اگرچه با توجیهاتی چون «کم‌کردن استرس دانش آموزان» و«کهنه شدن چنین مدارسی در جهان» و ...  صورت می‌گیرد اما در واقع تلاش برای از بین بردن مزیت‌های نسبی آموزش و پرورش دولتی و جا باز کردن بیشتر برای تاخت و تاز خصوصی سازی آموزش و پرورش است.
 در رده‌بندی پیرسون از نظام‌های آموزش و پرورش دنیا ۱۰ رتبه نخست به ترتیب به کشورهای کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، هنگ‌کنگ، فنلاند، انگلستان، کانادا، هلند، ایرلند و لهستان تعلق دارد. همان‌طور که اشاره شد رویکرد برخی از کشورهای این لیست به آموزش و پرورش استعدادهای درخشان گاه مبنای اظهار نظر مسوولان آموزش پرورش کشور قرار گرفته است که  مرور ساختار برخی از مدارس در این کشورها سست و بی بنیاد بودن چنین توجیهاتی را نشان می‌دهد

مدارس گرامر در انگلستان
مدارس گرامر یکی از اشکال متنوع مدارس در تاریخ آموزش و پرورش انگلستان هستند. در ابتدا، مدارس گرامر مدارسی بودند که در آنها زبان لاتین تدریس می‌شد، اما در دوران متأخر، عنوان مدارس گرامر برای مدارسی به کار می‌رود که در دوره متوسطه جهت‌گیری آکادمیکی را اتخاذ می‌کنند.در اواسط قرن بیستم (بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰) مدارس گرامر رفته رفته به قسمت تفکیکی (گزینشی) از یک ساختار سه‌گانه از مدارس تبدیل شدند که بودجه آنها توسط دولت تأمین می‌شد. با حرکت سیستم آموزشی بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به سمت مدارسی که فرآیند گزینش نداشتند، برخی از مدارس گرامر کاملاً مستقل شدند و با گرفتن شهریه از دانش‌آموزان به اداره خود پرداختند؛ اما بیشتر این مدارس یا به مدارس فراگیر تبدیل شدند یا با چنین مدارسی تلفیق شدند، هرچند که عنوان مدرسه گرامر را برای خود حفظ کردند. در حال حاضر ۱۶۴ مدرسه گرامر در انگلستان وجود دارند که سیاست‌های آنها بر اساس تصمیمات ناحیه‌ای تنظیم می‌شود، اما بودجه آنها به طور کامل توسط دولت تأمین می‌شود. در برخی از نواحی قوانین به گونه‌ای تنظیم شده است که حدود ۲۵ درصد از دانش‌آموزان بخت ثبت نام در این مدارس را دارند و در برخی دیگر از نواحی (مانند ناحیه گلوچسترشایر) مدارس گرامر گزینشی سختگیرانه دارند، به گونه‌ای که تنها ۲ درصد دانش‌آموزان پذیرفته می‌شوند. مدارس گرامر، به خصوص در جاهایی که گزینش سختگیرانه‌تر هستند، امکانات متناسب و بهترین عملکرد را دارند. معیار پذیرش در مدارس گرامر، عملکرد دانش‌آموزان در آزمون «به اضافه یازده» است. این آزمون در انتهای دوره دبستان برگزار می‌شود و برخی از دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند و وجه تسمیه آن هم شرکت دانش‌آموزان ۱۱ سال یا بیشتر در این آزمون است. آزمون بر مبنای توانایی دانش‌آموزان در حل مسائل از طریق روش‌های استدلال کلامی و غیرکلامی طراحی می‌شود و امروزه شامل آزمون تشریحی در ریاضیات و ادبیات هم می‌شود. هدف اولیه این بود که آزمون
«به اضافه یازده» ابزاری برای سنجش هوش و مشابه یک آزمون آیکیو باشد، اما رفته رفته بخشی برای سنجش پیشرفت تحصیلی هم به آن افزوده شد. این آزمون تعیین می‌کند که کدام یک از سه نوع مدرسه- مدرسه گرامر، مدرسه متوسطه مدرن یا مدرسه فنی- برای دانش‌آموز مناسب‌تر است.  هدف از اتخاذ این راهبرد، این سیاست کلی بود که استعدادها و توانایی‌های شخصی، در مقایسه با منابع مادی که در اختیار فرد قرار دارد، مبنای بهتری برای تعیین آموزشی است که برای دانش‌آموز مناسب است.
معمولاً دولت‌های محافظه‌کار از حفظ و گاه توسعه مدارس گرامر حمایت می‌کنند و دولت‌های حزب کارگر طرفدار تبدیل مدارس گرامر به مدارس فراگیر هستند.

آموزش و پرورش استعدادهای درخشان
 در کره جنوبی
در پی تصویب قانون حمایت از آموزش و پرورش استعدادهای درخشان در سال ۲۰۰۰  وزارت آموزش، علوم و فناوری کره جنوبی مرکز تحقیقات ملی آموزش و پرورش استعدادهای درخشان را در سال ۲۰۰۲ تأسیس کرد تا اتخاذ رویکردهای مؤثر و بهینه در تحقیقات، توسعه و سیاست‌گذاری حوزه آموزش و پرورش استعدادهای درخشان را تضمین کند.
این مرکز تحقیقاتی توسط موسسه توسعه آموزش و پرورش کره مدیریت می‌شود. در حال حاضر در ۲۵ دانشگاه در کره جنوبی تحقیقات در حوزه استعدادهای درخشان صورت می‌گیرد.
سابقه آموزش خاص برای استعدادهای درخشان در کره جنوبی به سال ۱۹۸۳ برمی‌گردد که دبیرستان علوم گیهاونگی توسط دولت تأسیس شد. با اضافه شدن سه مجموعه دیگر، یعنی آکادمی علوم کره، دبیرستان سئول و دبیرستان علوم دائهگو، حدود ۱۵۰۰نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی در کره جنوبی، یعنی ۸ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر، در این چهار آکادمی خاص مشغول به تحصیل هستند. تا سال ۲۰۰۸، حدود ۵۰ هزار دانش‌آموز دبستانی و دبیرستانی کره‌ای (یعنی یکی از هر ۱۴۰ دانش‌آموز) از آموزش‌های خاص برای استعدادهای درخشان بهره برده‌اند. در سال ۲۰۰۵ اجرای برنامهای آغاز شد که هدف آن شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در خانواده‌هایی بود که از لحاظ اقتصادی-اجتماعی کم برخوردار بودند. از زمان آغاز این برنامه بیش از ۱۸۰۰ دانش‌آموز از این برنامه بهره برده‌اند.
در طول زمان، هدف‌گیری آموزش‌های مدارس استعدادهای درخشان در کره جنوبی توسعه یافته است تا بتواند علوم کامپیوتر، هنر، تربیت بدنی، نویسندگی خلاق، علوم انسانی و علوم اجتماعی را هم در بر گیرد. این تحولات منجر به تأسیس موسسه ملی هنر تیزهوش شد که بودجه آن توسط دولت کره تأمین می‌شد. برای فراهم آوردن نیاز دولت به نیروی انسانی متخصص برای تربیت استعدادهای درخشان، معلمان کره‌ای یک دوره مقدماتی ۶۰ ساعته، یک دوره پیشرفته ۱۲۰ ساعته و یک دوره ۶۰ ساعته در کشورهای خارجی را می‌گذارنند تا توانمندی‌های لازم برای تعلیم و تربیت استعدادهای درخشان را به دست بیاورند.

دبیرستان گیهاونگی
پذیرش: فرآیند پذیرش در دبیرستان گیهاونگی از ۴ مرحله تشکیل شده است. در مرحله اول دانش‌آموزان پروندهای شامل معرفی‌نامه مدرسه، توصیه‌نامه و مدارکی دال بر استعداد دانش‌آموز تشکیل می‌دهند. در مرحله دوم در آزمون‌هایی که استعداد را می‌سنجند شرکت می‌کنند. در این مرحله ۲۰۰۰ دانش‌آموز انتخاب می‌شوند. در مرحله سوم این ۲۰۰۰ دانش‌آموز مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار می‌گیرند. ۱۲۰ نفر برای ورود به دبیرستان پذیرفته می‌شوند و سایر دانش‌آموزان در یک دوره (کمپ) آموزشی شرکت می‌کنند. برنامه درسی: برنامه تعلیم و تربیت دبیرستان گیهاونگی از ۱۳۹ واحد آموزشی و ۳۳ واحد فعالیت‌های پرورشی تشکیل شده است. دروس عمومی اجباری ۲۶ واحد و دروس عمومی انتخابی ۳۲ واحد این برنامه را تشکیل می‌دهند. ۴ واحد هنری، ۴۶ واحد تخصصی اجباری و ۳۱ واحد تخصصی انتخابی این برنامه را تکمیل می‌کند. پژوهشی توسط دانش‌آموز (۲۰ واحد) یک پژوهش میدانی(۸ واحد) و پژوهش فارغ‌التحصیلی (۵ واحد) بخش پژوهشی دوره را تشکیل می‌دهند.

captcha
شماره‌های پیشین