429
سه شنبه، ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
6
تعیین هزینه‌های جدید حمل‌و نقل در سال 97

دوباره شورای شهر دوباره گرانی

در جلسه رونمایی از یک مستند مطرح شد

روایتی جدید از بحران مدیریت بحران

جلسه رونمایی از مستند «بحران مدیریت بحران» با موضوع بررسی نحوه مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه با حضور آقایان علی‌نجات غلامی پژوهشگر حوزة فلسفه ، دکتر محسن بدره محقق و مترجم و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و محمد امین مهدی‌نژاد کارگردان مستند در پژوهشکدة فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.

صبح نو

تعیین هزینه‌های جدید حمل‌و نقل در سال 97

دوباره شورای شهر دوباره گرانی

شورای شهر تهران و مخصوصاً کمیسیون عمران شورا، روزهای پر جلسه‌ای را می‌گذارند. بعد از حواشی مطرح شده درباره طرح ترافیک در سال 97، بررسی مشکلات و درنهایت تعیین قیمت طرح پیشنهادی جدید و افزایش قیمت طرح ترافیک نسبت به امسال، حالا نوبت به تعیین قیمت سایر حمل‌ونقل‌های درون شهری
است.
افزایش قیمت بلیت‌های مترو، اولین گزینه انتخابی اعضای شورا بودند. در جلسه علنی روز گذشته، روز سه‌شنبه، شورای شهر تهران، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران پیشنهاد داد: «بلیت مترو تک سفره تهران- کرج، از هزار تومان به دو هزار تومان افزایش یابد.» بر همین اساس، لایحه قیمت بلیت مترو و اتوبوس بررسی شد و کمیسیون عمران افزایش قیمت بیش از قیمت‌های پیشنهادی شهرداری را مطرح کرد.
آقای «محمدعلیخانی» رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با مهر گفت: «بلیت تک سفره هزار تومان، تک سفره حومه دو هزار تومان و تک سفره برای فرودگاه امام 10 هزار تومان پیشنهاد می‌شود.» او توضیح داد: «هر بلیت مترو دو هزار و 300 تومان هزینه تمام شده‌اش است که تنها 500 تومان آن از سوی مسافر پرداخت می‌شود.
درآمد حاصل از فروش آن 20 میلیارد تومان است. در حالی که هزینه خالص آن 80 تا 90 میلیارد تومان است.» علیخانی توضیح داد: «در حال حاضر مترو 60-70 میلیارد تومان زیان می‌دهد.» رییس کمیسیون عمران شهر تهران، با اشاره به این که این میزان افزایش تنها 12 میلیارد تومان از این زیان‌ها را جبران می‌کند، گفت: «در ساعات غیر پیک، شهرداری می‌تواند 15 درصد و در روزهای تعطیل 30 درصد تخفیف دهد.
همچنین مسافرانی که از کارت بلیت استفاده می‌کنند بر اساس مسافت 66 درصد تخفیف می‌گیرند.» علیخانی درباره هزینه‌های زیان‌دهی متروی تهران نیز عنوان کرد: «ما در هر ماه 40 میلیون  مسافر داریم که درآمد حاصل از فروش بلیت آن 20 میلیارد تومان است اما هزینه ماهانه مترو 80 تا 90 میلیارد تومان است، یعنی 60 تا 70 میلیارد تومان مترو زیان می‌دهد.» او عنوان کرد: «این حداقل افزایشی بود که می‌توانستیم اعمال کنیم و تغییر بدهیم تا شاید بتواند بخشی از طلب ما را از دولت جبران کند.» البته لایحه افزایش قیمت، مخالفانی هم داشته است. آقای «احمد مسجد جامعی» در مخالفت با این طرح گفت: «این افزایش قیمت‌ها غیر متعارف است و اتفاقی غیر عادی است. باید در تعیین نرخ‌ها مسأله اجتماعی را در نظر بگیریم.» او تأکید کرد: «کسانی که در حومه تهران زندگی می‌کنند به خاطر هزینه‌های بالا به حومه رفته‌اند و نباید فشار زیادی به آنها وارد کنیم و یک‌باره 150 درصد افزایش قیمت بدهیم.»
مسجد جامعی توضیح داد: «اگر افزایش سال‌های گذشته را هم بررسی کنیم بر اساس تورم و شرایط اجتماعی نرخ‌ها تعیین می‌شد و این افزایش غیرعادی است و روال مترو، روند زیان‌دهی بوده است.» افزایش قیمت بلیت مترو در حالی مطرح می‌شود که به دلیل مناسب بودن، هزینه‌های بلیت مترو، بسیاری از شهروندان برای راحت‌تر تردد کردن، از آن استفاده می‌کنند، همین مسأله باعث شده تا در بسیاری از خیابان‌های شهر، ترافیک کمتری وجود داشته باشد، اصلی که همیشه در مدیریت شهری و توسعه خطوط مترو به آن توجه شده است.
بر اساس قانون، باید یک سوم هزینه تمام شده بلیت مترو توسط مردم، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط دولت پرداخت شود. با لایحه جدید اما به نظر می‌آید، تمام هزینه تمام شده را باید مسافران مترو پرداخت کنند. این‌ها همه در حالی است که در لایحه‌های پیشنهادی جدید از سوی نمایندگان شهر تهران، تمام منابع تأمینی شهری را باید با مردم پرداخت کنند. از پیشنهاد دریافت عوارض در بزرگراه‌های تهران گرفته تا پرداخت عوارض و ورود به محدوده طرح ترافیک، حتی برای ساکنانی که در حوزه طرح ترافیک ساکن هستند، قانون‌ها از پرداخت توسط مردم می‌گویند. به نظر می‌رسد که نمایندگان شورای شهر، یکی از منابع اولیه تأمین بودجه سال 97 شهر تهران را با نگاهی به جیب مردم،
تنظیم کرده‌اند.

 

captcha
شماره‌های پیشین