428
سه شنبه، ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
7
اختلاف معاون شهردار و شورا بر سر مصوبه جنجالی همچنان پابرجاست

مرغ یک‌پای طرح ترافیک

در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش نامه اعتراض فرمانداری تهران در مورد مصوبه طرح ترافیک جدید شهر تهران در حالی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با پیشنهاد رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و به‌رغم مخالفت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شورا تخفیف 90 درصدی طرح ترافیک را برای خبرنگاران به تصویب رساند تا اصلاحات جدید بار دیگر به تأیید فرمانداری تهران برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد

آمار عجیب مصرف مکمل توسط ایرانیان

صبح نو

اختلاف معاون شهردار و شورا بر سر مصوبه جنجالی همچنان پابرجاست

مرغ یک‌پای طرح ترافیک

در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش نامه اعتراض فرمانداری تهران در مورد مصوبه طرح ترافیک جدید شهر تهران در حالی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با پیشنهاد رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و به‌رغم مخالفت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شورا تخفیف 90 درصدی طرح ترافیک را برای خبرنگاران به تصویب رساند تا اصلاحات جدید بار دیگر به تأیید فرمانداری تهران برسد.

به‌رغم آنکه در جریان ارائه طرح ترافیک جدید شهر تهران و متعاقب آن تصویب آن در شورای شهر تهران همچنان آقای محسن پور سیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر این باور بود که با حذف تخفیف طرح ترافیک به خبرنگاران در مقابل یکی از رانت‌های بزرگ شهرداری تهران در این حوزه ایستاده است، اما بالاخره اعتراضات خبرنگاران به این تبعیض و نگاه خصمانه معاون شهردار تهران در شورا نتیجه داد و در جریان بررسی ایرادات 6 گانه طرح جدید ترافیک شهر تهران که از سوی فرمانداری تهران مطرح شده بود؛ با پیشنهاد آقای محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران میزان تخفیف طرح ترافیک خبرنگاران از
 50 درصد به 90 درصد رسید. هر چند افزایش قیمت تعرفه طرح ترافیک خبرنگاران جزو ایرادات فرمانداری تهران نبود، اما علیخانی بار دیگر با حمایت از صنف خبرنگاران به اعضای شورای شهر پیشنهاد داد تا میزان تخفیف طرح ترافیک به خبرنگاران بیشتر از 50 درصد باشد. پورسید آقایی در جریان بررسی ایرادات طرح ترافیک جدید شهر تهران در صحن علنی شورا گفت: «اصلاحاتی که فرمانداری پیشنهاد داده هیچ یک از اصلاحات مغایرت قانونی نداشته و هیچ مستندی نیز در این باره ارائه نشده است چراکه مصوبات شورا یک به یک قانونی بوده است.» او حتی در مورد افزایش تخفیف طرح ترافیک خبرنگاران ادامه داد: «اگر از سقف تعیین شده برای طرح جدید ترافیک خارج شویم دچار مشکلات اجرایی می‌شویم.»
هر چند اصلاح هزینه طرح ترافیک خبرنگاران در جلسه دیروز شورای شهر تهران شکاف بین معاون شهردار تهران با خبرنگاران را در شرایطی که مدعی بود برای اجرای عدالت اجتماعی آنها باید به مانند سایر مردم هزینه ورود به محدوده طرح را بپردازند؛ بیشتر می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد شورای شهر تهران در بررسی اعتراضات اخیر خبرنگاران به این تصمیم شهرداری تهران تصمیم گرفت تا با جانبداری از رسانه‌ها مهم‌ترین پایگاه اطلاع رسانی خود را با مردم از دست ندهد.

نظر مثبت
اعضای شورای شهر تهران با رأی اکثریت آراء به تخفیف 90 درصدی خبرنگاران در طرح ترافیک جدید رأی مثبت دادند. رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک با بیان اینکه به پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل عوارض تردد خبرنگاران به یک دهم کاهش می‌یابد، گفت: «این کاهش عوارض تردد تا سقف سه درصد و در حد سقف سهمیه بود. آیین نامه‌ای از سوی معاون حمل و نقل در حال تدوین است تا نحوه توزیع سهمیه مشخص شود. همچنین با گنجاندن تبصره‌ای به طرح ترافیک جدید پیشنهاد می‌شود تا به خبرنگارانی که از طرح ترافیک استفاده نمی‌کنند کارت بلیت یک ساله رایگان حمل ونقل عمومی داده شود که با کسب اکثریت آراء این تبصره نیز رأی آورد.» علیخانی با بیان اینکه شناسایی خبرنگاران راحت است، رسانه‌ها مشخص هستند و وزارت ارشاد می‌تواند در این زمینه کمک کند، ادامه داد: «به تمام خبرنگاران طرح ترافیک می‌دهیم و محدودیتی نداریم، نظارت می‌کنیم تا کسی با اصحاب رسانه تسویه حساب شخصی نکند.»

منزلت اصحاب رسانه به دادن طرح نیست
آقای حسن رسولی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه‌صبح‌نو با اشاره به علت مخالفت خود در خصوص تخفیف 90 درصدی طرح ترافیک به خبرنگاران می‌گوید: معتقد بوده و هستم که ما در بحث عوارض و تصویب بخشودگی‌ها که هر دو مورد مرتبط با حقوق شهروندان است به وکالت از مردم، مواردی که مجمع بالادستی مثل مجلس شورای اسلامی برای جانبازان و معلولان عزیز تعیین کرده، مناسب نیست که به صورت تبعیض آمیز امتیازاتی را در نظر بگیریم و گروه‌ها و اقشاری از جامعه را مستثنا کنیم از کل جامعه. امروز می‌دانیم که طبقات و اصناف مختلفی در جامعه زندگی می‌کنند که وجود هر یک لازمه حیات پویا در عرصه اجتماعی است. او ادامه می‌دهد: اگر یک لحظه تصور کنیم که جامعه از وجود مهندسان، پزشکان و کارگران و سایر طبقات صنفی اجتماعی محروم باشد، حتماً در چنین شرایطی حیات و بالندگی آن جامعه در معرض خطرات جدی قرار می‌گیرد. من به نقش و جایگاه تعیین کننده و بسیار والای اصحاب رسانه هم از منظر فرهنگی و هم از منظر فهمی که در ارتقای دانش اجتماعی و توسعه اطلاعات دارند کاملاً واقف هستم اما مخالفت من با این بند از پیشنهاد کمیسیون تخصصی به معنای عدم شناخت قدر و منزلت اجتماعی اصحاب رسانه نیست بلکه علت مخالفتم این است که سایر امتیازات را هم در صورتی می‌توانیم داشته باشیم که اراده قاطعی برای تحقق بیشتر عدالت اجتماعی نداشته و پذیرای برخی رانت‌ها باشیم. تداوم این روحیه باعث می‌شود که زمینه نارضایتی‌ها و شکاف بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌های عمومی کشور بین لایحه‌های مختلف جامعه، اضافه و به نابرابری اجتماعی
دامن زده شود.

تبعیض مشکل جدی ما در سیاست گذاری است
رسولی تصریح می‌کند: من از ابتدا مخالف بودم به خصوص با تبصره‌ای که ایراد فرمانداری نبود اما بعد به بندها اضافه شد که ما به اصحاب رسانه هم بلیت رایگان مترو و اتوبوس بدهیم. به نظر من قدر و منزلت اصحاب رسانه که از جنس چهره‌ها و شخصیت‌های متعالی فرهنگی هستند وراتر و والاتر از این است که ما برای قدردانی از زحمات این عزیزان متوسل شویم به چنین امتیازاتی که علاوه بر تبعیض آمیز بودن ما را در سیاست گذاری دراز مدت با مشکلات جدی مواجه می‌کند. عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش اضافه می‌کند: معتقدم حتماً در کوتاه مدت عده‌ای از دوستان اصحاب رسانه از چنین امتیاز ویژه‌ای خوشحال می‌شوند اما قطعاً از منظر جامعه شناختی چنین رویکردهایی در دراز مدت به نفع جامعه اطلاع‌رسانی کشور و نفع پارلمان شهری نیست، هرچند که این نظر در کنار نظرات دیگر همکاران رأی کافی و وافی را نیاورد و آنچه مورد عمل خواهد بود، خرد‌جمعی است. رودررویی برخی از نمایندگان مردم در شورای شهر تهران و همچنین معاونان شهرداری با اصحاب رسانه، موضوعی است که از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید شکل معناداری به خود گرفته است. شاید دادن طرح ترافیک به خبرنگاران به قول برخی از نمایندگان تبعیض باشد اما اگر قرار است همه در برابر قانون برابر باشند، این قانون برای همه به یک گونه اجرا شود.

 

captcha
شماره‌های پیشین