427
دوشنبه، ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
15
هنر و تجربه، انتقادها به حضور فیلم شهرام مکری در جایزه تدی را بی‌اساس خواند

دفاع یک گروه سینمایی از یک جایزه هم‌جنس‌گرایانه

گروه سینمایی هنر و تجربه با انتشار بیانیه‌ای، انتقادات به حضور فیلم شهرام مکری در جایزه تدی را بی‌اساس خواند.

سلبریتی و سیاست از مارلون براندو تا لیلا حاتمی

صبح نو

هنر و تجربه، انتقادها به حضور فیلم شهرام مکری در جایزه تدی را بی‌اساس خواند

دفاع یک گروه سینمایی از یک جایزه هم‌جنس‌گرایانه

گروه سینمایی هنر و تجربه با انتشار بیانیه‌ای، انتقادات به حضور فیلم شهرام مکری در جایزه تدی را بی‌اساس خواند.

«ماجرای کاندیداتوری فیلم هجوم، ساخته شهرام مکری برای دریافت جایزه تدی در جشنواره برلین از آن معرکه‌های مضحکی است که هر از گاهی مقداری وقت و انرژی از جامعه می‌گیرد و فقط کاربرد سیاسی دارد...» این‌ها بخش‌هایی از اعلامیه‌ای است که روز گذشته توسط گروه سینمایی هنر و تجربه در خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر شده است. بیانیه‌ای که صریحاً ادعای بعضی منتقدان درباره نامزد شدن فیلم مکری در جایزه حمایت از همجنس‌گرایان را در جشنواره فیلم برلین رد کرده و در ادامه، آشکارا وجود این جایزه را در این جشنواره نفی می‌کند. در بیانیه این گروه سینمایی اعلام شده است که جایزه تدی به فیلم‌هایی داده می‌شود که حاوی مفاهیمی چون مدارا، پذیرش، همبستگی و برابری در جامعه باشند.
روابط عمومی هنر و تجربه در ادامه با شاهد مثال آوردن از یک دیکشنری ادعا می‌کند که منتقدان در ترجمه عبارات انگلیسی دچار اعوجاج معنایی شده‌اند چرا که با این زبان آشنایی کافی نداشته‌اند: «خیلی‌هایی که با مقوله زبان آشنایی یا سروکار دارند، می‌دانند که زبان انگلیسی زبانی زنده و زایاست که مدام از دل آن، مفاهیم و کلمات و تعبیرهای تازه‌ای - حتی با رویکرد طنزآمیز و کنایی - به وجود می‌آید. (اتفاقی که در زبان فارسی هم می‌افتد.). Queer هم یکی از آن کلمات است که در برخی از مکالمات و متن‌ها به معنای همجنس‌خواهی از آن استفاده شده اما در بیانیه جایزه تدی اشاره‌ای به این کاربرد استفاده از چنین کلمه‌ای نشده است.»
اینکه آیا فیلم شهرام مکری مصداق درستی برای تمایلات همجنس‌خواهانه محسوب می‌شود یا نه موضوع بحث این گزارش نیست. صحبت آنجاست که گروه سینمایی دولتی هنر و تجربه برای ساکت‌کردن منتقدان و دفاع از فیلم فردی که در شورای سیاست گذاری این گروه حضور دارد، به دام انکار موضوعی افتاده است که در مجامع سینمایی غرب به عنوان یک موضوع مسلم، پذیرفته شده و از آن یاد می‌شود. در بخشی از اهداف جایزه تدی در مورد این جایزه آمده است: «حمایت و پشتیبانی از فیلم‌هایی با موضوع لزبین‌ها (همجنس‌گراهای مؤنث) و گی‌ها (هم‌جنس‌گراهای مذکر) که محتوا و اهداف آنها در جهت ایجاد و فهم موضوعات هم‌جنس‌گرایانه باشد.»
همچنین در توضیح و تبیین این جایزه آمده است: «جایزه فیلم لزبین-گی تدی که برای اولین مرتبه در سال 1987 داده شد، به‌عنوان یک جایزه رسمی جشنواره فیلم برلین است که به فیلم‌های این حوزه داده می‌شود.» در کنار اینها توضیح صفحه ویکی‌پدیای انگلیسی این جایزه هم در نوع خود جالب توجه است. در اولین جملاتی که در توضیح جایزه تدی در این صفحه آمده است می‌خوانیم: «جایزه تدی، یک جایزه بین‌المللی فیلم است که به آثاری با موضوعات هم‌جنس‌گرایانه داده می‌شود.» در ادامه هم ذکر شده است که این جایزه توسط یک هیأت داوری مستقل به‌عنوان یک جایزه رسمی جشنواره فیلم برلین به آثار اعطا می‌شود.
کنار همه این مطالب بد نیست گزارشی که نشریه هالیوود ریپورتر در مورد برنده این بخش منتشر کرده است هم مرور شود. هالیوود ریپورتر با ذکر نام برنده این فیلم، «برنده بخش ویژگی‌های هم‌جنس‌خواهانه» را در تیتر خود ذکر کرده است. نکته جالب‌تر آنکه اصولاً این جایزه توسط کسانی بنیان‌گذاری شده است که از فعالان هم‌جنس‌گرایانه در آلمان محسوب می‌شوند.
حال اینکه با چنین قرائن روشنی روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، سعی زیادی دارد تا با رجوع به دیکشنری‌های انگلیسی، معانی دیگری برای این جایزه تداعی کند در نوع خود جالب توجه می‌نماید.  شاید مرور بعضی عباراتی که در بیانیه رسانه‌ای این گروه سینمایی آن هم یک روز بعد از اختتامیه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، خالی از لطف نباشد:«queer film»حتی به معنای کنایی و مورد مناقشه اخیر، در متن‌های سینمای به فیلم‌هایی اطلاق می‌شود که حاوی داستان‌هایی درباره دوستی‌های مردانه (و گاهی زنانه) است.
با این تعبیر، مثلاً فیلم هندی «شعله» بسیاری از فیلم‌های ایرانی (از جمله فیلم‌هایی که آرتیسته و وردسته دارند یا حتی برخی از فیلم‌های دفاع مقدس که اصولاً فیلم‌هایی مردانه‌اند و دوستی‌های مردانه را به تصویر می‌کشند) یا بسیاری از فیلم‌های وسترن که روایت دوستی‌های مردانه‌اند (و چرا راه دور برویم؟ فیلم‌های مسعود کیمیایی) با این تعبیر queer film هستند.»
اشکالات و ایرادهای بیانیه مشوش هنر و تجربه‌ای‌ها که در دفاع از اثر عضو شورای سیاست‌گذاری خود به حذف صورت مسأله اصلی در جشنواره برلین پرداخته است محدود به این موارد نیست. این بیانیه در ادامه برای رقیق کردن مسأله اصلی، دو نمونه دیگر را مثال می‌زند که جایزه تدی جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرده و به ادعای نویسندگان این بیانیه، جایزه‌آنها در موزه سینما نگهداری می‌شود.
فیلم «شرایط» و «زهره و منوچهر» دو اثری هستند که هنر و تجربه برای دفاع از خود به آنها استناد می‌کند. فیلم‌هایی که یکی از آنها ناظر به مسائل مشخص هم‌جنس‌گرایانه در میان زنان و دختران ساخته شده(شرایط) و کارگردان ایرانی‌تبارش که ساکن آمریکاست به دلیل محتواهای صریح و بی‌پرده خود، آن را در لبنان تصویربرداری کرده است.
«شرایط» ناظر به هم‌جنس‌بازی دو دختر نوجوان ایرانی است. البته این فیلم به دلیل موضوع حساس خود در لبنان فیلمبرداری شده است. به غیر از جایزه همجنسگرایانه تدی که هنر و تجربه‌ای‌ها به آن اشاره کرده‌اند، این فیلم به دلیل محتوای صریح و عریان خود نسبت به موضوعات هم‌جنس‌گرایانه سال 2012 میلادی در جشنواره فیلم‌های هم‌جنس‌گرایانه لندن هم حضور داشته است. بی‌بی‌سی فارسی ضمن گزارشی ناظر به این بخش از فیلم نوشته است: « برخلاف بسیاری از فیلم‌هایی که در مورد روابط اجتماعی و خانوادگی ایرانیان ساخته می‌شود، مریم کشاورز از به تصویر کشیدن روابط عاشقانه-جنسی در شکل هالیوودی آن هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهد. صحنه‌های معاشقه دو دختر، به دریا رفتن، بوسیدن و ابراز کلامی تمایل به برقراری رابطه جنسی-عاشقانه از جمله این موارد است.»
جالب آنکه طبق ادعای بیانیه هنر و تجربه، جایزه تدیِ این فیلم که حاوی صحنه‌های غیراخلاقی میان دو دختر نوجوان است در موزه سینما نگهداری می‌شود. کاندیداتوری یک فیلم عضو شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه در جایزه تدی جشنواره فیلم فجر بحثی فرعی است، ولی کاش این گروه سینمایی در دفاع از فیلم مکری، برخی وقایع و حقایق روشن موجود در این زمینه را انکار نمی‌کرد.

 

captcha
شماره‌های پیشین