427
دوشنبه، ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
12

خبر

عضوشورای مرکزی کانون کارگردانان در گفت‌وگوبا«صبح‌نو»:

فعالیت صنفی،تندی‌ها را کم می‌کند

اعضای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران مشخص شدند تا این صنف مهم فعالیتش را در دوره جدید آغاز کند.

صبح نو

عضوشورای مرکزی کانون کارگردانان در گفت‌وگوبا«صبح‌نو»:

فعالیت صنفی،تندی‌ها را کم می‌کند

اعضای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران مشخص شدند تا این صنف مهم فعالیتش را در دوره جدید آغاز کند.

با برگزاری مجمع عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران، آقایان و خانم‌ها حمید نعمت‌الله، پوران درخشنده، رضادرمیشیان، محسن امیریوسفی، احمدامینی، مصطفی کیایی، فرهاد مهران‌فر، محمدعرب و خسرو معصومی به عنوان اعضای شورای مرکزی این کانون انتخاب شدند. درتعریف وظایف کانون کارگردانان سینمای ایران آمده است: کانون کارگردانان سینمای ایران تشکلی صنفی، مستقل و ناسودبر، متشکل از کارگردانان حرفه‌ای سینمای ایران است.
این کانون یکی از اصناف خانه سینمای ایران است. دفتر اصلی کانون در تهران است و هدف از تشکیل آن، حفظ و صیانت حقوق مادی و معنوی اعضا و کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران است. این کانون یکی از مهم‌ترین اصناف خانه سینماست که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی سینمای ایران و کمک به حل مشکلات معیشتی فیلمسازان داشته باشد. این کانون در دوره‌های مختلف دچار افت و خیزهای مختلفی شده و بعضاً حواشی آن، پررنگ‌تر از متن بوده است.
 آقای «احمد امینی» از منتخبان شورای مرکزی، به «صبح‌نو» گفت: من در دهه80 در چند دوره، تجربه این مسوولیت را داشته‌ام. پس با فعالیت صنفی در کانون بیگانه نیستم. البته حدود 10سالی بود که من از شورا جدا بودم ولی در جلسات شرکت می‌کردم.

تحت تأثیرجامعه‌ایم
امینی درباره نحوه فعالیت این کانون در گذشته بیان کرد: کانون کارگردانان یک جزیره جدا از جامعه نیست. طبیعی است که در مسیر فعالیت این مجموعه، پیرو شرایط سیاسی-اجتماعی جامعه تغییراتی به وجود بیاید. این کانون هم مانند دیگرنهادها تابع عوض شدن سیاست‌هاست. این کانون حتی از تغییر کابینه و وزیر ارشاد هم تأثیر می‌گیرد و نمی‌تواند کاملاً جدا باشد.
راه فراری از سیاست نیست
احمد امینی درباره فعالیت‌های سیاسی این کانون، توضیح داد: طبیعتاً در وهله اول تعریفی که برای کانون شده است، ازجنس فعالیت‌های صنفی است؛ اما به هرحال دراین کشور همه چیز سیاسی است. هیچکس نمی‌تواند بدون توجه به تفکرات سیاسی‌اش فعالیت کند. تشکل‌ها هم هرقدر که بخواهند فارغ از این موضوع باشند نهایتاً در همین مسیر قرار می‌گیرند. نه فقط کانون کارگردانان، بلکه سایر صنوف سینمایی هم در معرض این اتفاق هستند.

دوره‌شمقدری‌هدفمان‌تعامل‌بود
وی افزود: زمان دولت آقای احمدی‌نژاد من در شورای مرکزی کانون کارگردانان بودم. ما در آن دوره هیچ موضع‌گیری اولیه‌ای نداشتیم. به هرحال دولتی مستقر شده بود و وزیری روی کار آمده بود. وظیفه کانون این بود که برای حفظ منافع اعضا و کلیت سینمای ایران در مسیر مثبت با معاونت سینمایی وقت همکاری کند. البته من درسال‌های بعد دراین کانون نبودم و از جزئیات اختلافات احتمالی اطلاع دقیقی ندارم. مثلاً حوزه هنری که چند سالن سینما دراختیار دارد، برخی از فیلم‌ها را اکران نمی‌کند. موضع‌گیری دراین شرایط، سیاسی برداشت می‌شود. اگر کانون به سمت هر یک از طرفین اختلاف برود، به آن انگ طرفداری از یک جناح سیاسی زده می‌شود. درچنین شرایط آشفته‌ای، این که شما خود را از مسائل سیاسی مبرا نگه دارید و کاری کنید که دامن تان تر نشود، کار دشواری است.

برخی نشان‌دارند
عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به نشان‌دار بودن برخی از اعضای جدید به لحاظ سیاسی، بیان کرد: شاید برخی به لحاظ سیاسی، نشان‌دار و برخی نباشند، ترکیب امروز نتیجه رأی یک نشست عمومی است. مجمع عمومی اخیر کانون کارگردانان، شاید یکی از شلوغ‌ترین جلساتی بود که من در 20سال اخیر به یاد دارم. جلسه بسیار شلوغی بود.

معضل اصلی بیکاری است
احمد امینی درباره دغدغه‌های اصلی اعضای این کانون گفت: به نظر من دغدغه اصلی، اصلی و اصلی اکثریت قریب به اتفاق اعضای کانون کارگردانان سینمای ایران، مسأله اقتصادی و سرآمد آن بیکاری است. چیزی حدود 300یا400 کارگردان درکشور هستند که دریک سال حدود70 نفر از آن‌ها امکان فیلمسازی دارند. کانون کارگردانان و احتمالاً دیگر صنوف سینمایی با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی فراتر از سینما، شاید مشکل اصلی امروز کلیت کشورمان، مسأله بیکاری باشد. امینی با اشاره به طرح کارآفرینی که به نتیجه نرسید، بیان کرد: در دوره‌های قبل که من خودم عضو شورای مرکزی بودم، کارگردانان زیادی به کانون مراجعه می‌کردند و از مشکلات مالی خودشان می‌گفتند و حتی بودند کسانی که فرزندانشان به‌خاطر مشکلات مالی با مدرسه مشکل پیدا کرده بودند. نهایت کمک ما معرفی این دوستان به خانه سینما بود که آن به وام‌های جزیی منجر می‌شد.
 البته ماهیت این حرفه به گونه‌ای است که کارمندی نیست و نمی‌توان به صورت شغل به آن نگاه کرد. در دوره‌های قبل، وقتی مراجعات کارگردانان بابت مشکلات شغلی و بیکاری زیاد شد، با سیما فیلم وارد مذاکره شدیم. درخواست کردیم که درسال فرصت تولید حدود 50 فیلم تلویزیونی را به ما بدهند. درآن زمان بازار تولید فیلم تلویزیونی در کشور داغ بود. سیمافیلم به ما قول همکاری داد و از ما خواست که فیلمنامه ارائه کنیم و سپس فیلمسازان را به آنها معرفی کنیم. حتی ما در کانون فراخوان دادیم و تعدادی فیلمنامه و فیلمساز معرفی شدند؛ اما دوستان سیمافیلم در آن دوره هیچ همکاری نکردند و نهایتاً تلاش‌های ما به نتیجه نرسید. برخی از همکاران از ما گله‌مند شدند و فکر کردند که ما کم کاری کرده‌ایم، درصورتی که واقعاً اینطور نبود.

هنوزفرصت جلسه نداشته‌ایم
احمدامینی درباره حاشیه‌های احتمالی این شورا، گفت: زمان زیادی از انتخابات و مشخص شدن اعضای جدید نمی‌گذرد و ما هنوز فرصت جلسه پیدا نکرده‌ایم. حاشیه‌های حرفه‌ای معمولاً، تا جایی که تجربه به خود من ثابت کرده است، وقتی در مسیر فعالیت‌های صنفی قرار می‌گیرد، کم رنگ می‌شود. وقتی دوستان در جریان واقعیت‌های صنفی و مشکلات جدی‌تر قرار می‌گیرند، تند و تیزی‌ها کمتر می‌شود. باید سعی کنیم نگاهی روشن‌تر داشته باشیم.

 

captcha
شماره‌های پیشین