424
چهارشنبه، ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
6
تاکسی‌های اینترنتی داد تاکسی داران را درآوردند

اعتراض رانندگان آف لاین

مدت زیادی از راه اندازی تاکسی‌های اینترنتی نمی‌گذرد اما همین مدت اندک کافی بود تا با اقبال چشمگیر مردم در اقصی‌نقاط کشور مواجه شوند. کرایه‌های پایین‌تر مصوبه و جلب رضایت مشتری باعث شد تا رونق از بازار تاکسی‌های شهری و آژانس‌ها برود. همین موضوع کافی بود تا اتحادیه‌های تاکسی رانی در شهرهای مختلف و همچنین رانندگان دست به اعتصابات سراسری بزنند تا‌این سرویس اینترنتی را از دسترس خارج کنند.

آخرین جزییات از پرواز تهران - یاسوج

خبری از جعبه سیاه نیست

صبح نو

تاکسی‌های اینترنتی داد تاکسی داران را درآوردند

اعتراض رانندگان آف لاین

مدت زیادی از راه اندازی تاکسی‌های اینترنتی نمی‌گذرد اما همین مدت اندک کافی بود تا با اقبال چشمگیر مردم در اقصی‌نقاط کشور مواجه شوند. کرایه‌های پایین‌تر مصوبه و جلب رضایت مشتری باعث شد تا رونق از بازار تاکسی‌های شهری و آژانس‌ها برود. همین موضوع کافی بود تا اتحادیه‌های تاکسی رانی در شهرهای مختلف و همچنین رانندگان دست به اعتصابات سراسری بزنند تا‌این سرویس اینترنتی را از دسترس خارج کنند.

سرویس تاکسی اینترنتی به دلایل زیادی مورد توجه مردم قرار گرفت؛ کرایه منصفانه‌تر و همچنین دردسترس بودن و سریع بودن حضور در محل و موارد دیگر از جمله مواردی هستند که باعث موفقیت بیشتر و روز افزون آنها شدند اما در کنار این، رانندگانی هم بودند که نسبت به این موضوع معترض شده و این سرویس‌ها را رقیبی برای خود می‌دیدند.

صف مشهدی‌ها
جمعی از تاکسی‌رانان مشهدی دیروز در اعتراض به نحوه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مقابل استانداری تجمع کردند. آقای سیدمهدی علوی‌مقدم، مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد درباره تجمع تاکسی‌ران‌ها در مقابل استانداری گفته است: «دلیل تجمع امروز تاکسی‌ران‌ها  اعتراض به فعالیت شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی بوده‌است. فعالیت این شرکت‌ها وضعیت معیشتی تاکسی‌رانان را که سال‌ها مخارج زندگی خود را از این راه تأمین می‌کرده‌اند، تحت تأثیر قرارداده است. با توجه به قیمت‌های شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی، رقابت با آنها برای تاکسی‌رانان دشوار شده و وضعیت اقتصادی آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است. فعالیت شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی باید براساس ضوابط قانونی و مجوزهای لازم باشد.» او ادامه داد: «شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی در تمام دنیا وجود دارند و مواجه شدن با این مسأله اجتناب‌ناپذیر است، اما تبعات این موضوع باید کاهش‌یابد. باید راهکارهایی وجود داشته‌باشد که تاکسی‌رانان بتوانند مثل سابق به فعالیت خود ادامه بدهند.» علوی مقدم درباره درخواست‌های تاکسی‌رانان اضافه کرد: «شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی ابزاری است برای کمک به راحتی زندگی مردم اما باید در چارچوب قوانین فعالیت کنند. فعالیت تاکسی‌رانان در حوزه حمل و نقل مشمول قوانینی است که متأسفانه تاکسی‌های شرکت‌های اینترنتی زیر مجموعه این قوانین قرار نمی‌گیرند. در‌گذشته مشکلات ناشی از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را در جلسات متعدد با مسوولان مطرح کردیم. این مشکلات تنها مربوط به شهر مشهد نیست و دیگر تاکسی‌رانان هم در سایر شهرها با این معضل مواجه‌اند.»

تجمع اعتراضی در فرودگاه امام
گستره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی حتی رانندگان فرودگاه امام؟ره؟ را نیز به اعتصاب وا‌‌داشت. جمعی از رانندگان تاکسی‌های مستقر در فرودگاه امام؟ره؟  در اعتراض به فعالیت اسنپ و تپسی در فرودگاه‌های کشور، به تجمع مسالمت آمیز در مقابل سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای اقدام کرده و خواستار رسیدگی مسوولان به مشکلات خود در این زمینه شدند. این افراد در این تجمع بیانیه‌ای دادند تا اعتراض خود را اعلام کنند. رانندگان فرودگاه امام؟ره؟  ضمن غیرقانونی دانستن فعالیت و حمل مسافر توسط شرکت‌های موبایلی اینترنتی موجود از جمله اسنپ، تپسی و غیره در فرودگاه بین‌المللی امام؟ره؟  ، گفته بودند: «ما جمعی از رانندگان تاکسی‌های مستقر در فرودگاه حضرت امام‌خمینی ؟ره؟  هستیم که پیرو درخواست آن فرودگاه، نوسازی ناوگان کرده و خودروهای لوکس را جایگزین سمندهای چند سال کارکرد خود نموده‌ایم ولی متأسفانه در راستای انجام وظیفه و خدمت‌رسانی به مردم عزیزمان چندین ماه است با مشکلاتی که مسافرکش‌های شخصی و شرکت‌های موبایلی- اینترنتی به‌وجود آورده‌اند دست و پنجه نرم می‌کنیم.»

تجمع در یاسوج
صد نفر از رانندگان تاکسی در شهر یاسوج در اعتراض به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی روبه‌روی شورای شهر تجمع کردند. به گفته این رانندگان، برخی تاکسی‌های اینترنتی  بدون گذراندن مراحل قانونی و کسب مجوز از دستگاه‌های ذی ربط به جابه‌جایی مسافر با قیمت ارزان‌تر اقدام کرده‌اند. تجمع کنندگان اعلام کردند: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی منجر به بیکاری آنان شده به طوری که توان پرداخت قسط‌های تسهیلات بانکی را ندارند که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی دریافت کرده‌اند. آقای هدایت اکبری، رییس شورای اسلامی شهر یاسوج در جلسه فوری با این رانندگان با بیان اینکه در همه شهر‌های کشور تاکسی اینترنتی وجود دارد و تاکسی داران باید خود را با این شرایط وفق دهند، گفته بود: «استفاده از تاکسی‌های اینترنتی به دلیل ارزان‌تر بودن، به نفع مردم است و ما منافع عموم را ترجیح می‌دهیم. هر یک از رانندگان تاکسی‌های عمومی که متقاضی باشند، می‌توانند مراجعه کنند تا در ناوگان تاکسی اینترنتی به کار گرفته شوند.»

نگرانی تاکسی داران قزوینی
رانندگان تاکسی بی‌سیم شهرداری قزوین، نگران راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی هستند. این در شرایطی است که طرح تاکسی بی‌سیم شهرداری قزوین از اواخر مهرماه سال جاری به منظور رقابت با تاکسیرانی‌های اینترنتی راه‌اندازی شده و کاهش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی هزینه جابه‌جایی، سهولت دسترسی و امنیت مسافران از اهداف راه‌اندازی آن عنوان شده بود. روابط عمومی شهرداری قزوین درباره تهدید تاکسی‌های اینترنتی برای فعالیت رانندگان تاکسی بی‌سیم، با اشاره به گفته‌های ماه گذشته عبدالعلی دربندی‌زاده (مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین) در انتقاد از فعالیت‌های این شرکت‌ها تأکید کرد که شهرداری قزوین از شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی شکایت کرده است. راه‌اندازی تاکسی اینترنتی در قزوین، باعث کسادی کار آنان و بیکاری ده‌ها نفر در قزوین می‌شود.

شیراز نگران
مسافر در هر نقطه از شهر یا هر مکان تحت پوشش اسنپ، مبدأ و مقصد خود را روی گوشی مشخص و به شرکت مربوط اعلام می‌کند و اپلیکیشن به صورت خودکار نزدیک‌ترین راننده یا رانندگان را به مشتری معرفی و نرخ را نیز برای مسافر و راننده مشخص می‌کند. امکان ردیابی با جی پی اس(GPS) نیز فراهم است و امکانات دیگری مانند اعلام رضایت و شکایت نیز روی این اپلیکیشن نصب شده است. اسنپ در شیراز، مخالفانی دارد، برخی از مخالفان به نظر می‌رسد همچنان به روش‌های تثبیت شده و اصطلاحاً سنتی در زمینه مسافربری اعتقاد دارند. این گروه که عمدتاً از میان تاکسیرانان و رانندگان و دارندگان آژانس‌های تاکسی تلفنی هستند مواردی چون بازارشکنی اسنپ و نداشتن گواهی معتبر را دلیل مخالفت خود با اسنپ عنوان می‌کنند. جلوه‌ای از این مخالفت را رانندگان تاکسی یکشنبه پنجم شهریورماه 96 در یکی از چهار‌راه‌های شیراز به نمایش گذاشتند و با تجمع در این محل به فعالیت اسنپ همچنین مسافربران شخصی دراین شهر اعتراض کردند. آقای حمیدرضا ناصری، مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل مسافربر درون شهری شیراز گفته بود: «رانندگان تاکسی‌های اینترنتی(اسنپ) مجوز فعالیت از شهرداری ندارند اما برای این کار از اصناف کشورمجوزهایی دریافت کرده‌اند و شیوه آنها برای جذب مشتری، گرفتن نرخ پایین و خارج‌از عرف تعیین شده است. برخی از رانندگانی که دراسنپ فعالیت می‌کنند، گواهینامه معتبری برای جابه‌جایی مسافر درون شهری ندارند و هنگام تصادف مشکلات عدیده‌ای برای خود و مسافران به وجود می‌آورند.» او‌ادامه داد: «فعالیت‌های تاکسی‌های اینترنتی در همه کشورها دنیا وجود دارد، ما هم باید به سمت و سوی استفاده از این فناوری حرکت کنیم و مخالفتی هم با آن نداریم اما بر این باوریم که ساماندهی در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است.» اتحادیه‌های تاکسی رانی به جای به روز شدن دست به اعتصابات سراسری زدند و به دادسرا علیه فعالیت این استارتاپ‌های کارآفرین شکایت برده‌اند. شاید اگر اتحادیه‌های تاکسی رانی هم به فکر ایجاد زیرساخت‌هایی بر پایه استفاده از تکنولوژی بودند امروز شرایطی بهتر از اعتصاب داشتند.

captcha
شماره‌های پیشین