420
چهارشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
7
واردات خودرو به 1.2 میلیارد دلار رسید

کورس بی‌پایان مرزی

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در 10ماهه منتهی به دی‌ماه سال جاری 26700 خودرو با حجم موتور زیر 2000 سی‌سی وارد کشور شده است که ارزش ارزی آنها حدود 682 میلیون دلار بوده است. همچنین 19200 خودرو با حجم 2000 تا 2500 سی‌سی از گمرکات مختلف وارد کشور شده که ارزش آنها بیش از 520 میلیون دلار بوده است، به این ترتیب تنها در این دو مورد (به‌غیر از خودروهای هیبریدی) نزدیک به 46‌هزار خودرو وارد کشور شده است. در مدت مشابه سال قبل تنها 44 هزار خودرو از مدل‌های مذکور به کشور وارد شده بود.

رییس سازمان حج و زیارت خبر داد

از توافق عمره تا فرودگاه نجف

صبح نو

واردات خودرو به 1.2 میلیارد دلار رسید

کورس بی‌پایان مرزی

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در 10ماهه منتهی به دی‌ماه سال جاری 26700 خودرو با حجم موتور زیر 2000 سی‌سی وارد کشور شده است که ارزش ارزی آنها حدود 682 میلیون دلار بوده است. همچنین 19200 خودرو با حجم 2000 تا 2500 سی‌سی از گمرکات مختلف وارد کشور شده که ارزش آنها بیش از 520 میلیون دلار بوده است، به این ترتیب تنها در این دو مورد (به‌غیر از خودروهای هیبریدی) نزدیک به 46‌هزار خودرو وارد کشور شده است. در مدت مشابه سال قبل تنها 44 هزار خودرو از مدل‌های مذکور به کشور وارد شده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی برخی دستگاه‌های دولتی، به‌طور کلی در 10ماهه ابتدایی سال 58‌هزار خودرو وارد کشور شده است. دلیل اختلاف آمار واردات خودرو از سوی گمرک و سایر دستگاه‌های دولتی هنوز مشخص نشده است.

افزایش تعرفه واردات خودرو
آقای محسن قائمی نسب مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری درباره حکم دیوان عدالت اداری با موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو می‌گوید: دستور موقت توقف مصوبه هیات وزیران درباره افزایش تعرفه واردات خودرو بر اساس ماده 34 و 35 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر شده و طبق ماده 39 آیین دادرسی سازمان‌ها، ادارات و هیات‌ها و ماموران طرف شکایت پس از صدور و ابلاغ دستور موقت مکلفند طبق دستور عمل کنند.
او درباره صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه هنوز دستور موقت دیوان ابلاغ نشده و من ندیده‌ام، می‌افزاید: مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو مربوط به هیات وزیران است و طبعاً آراء و دستورهای دیوان عدالت اداری به مراجع مربوطه ابلاغ می‌شود که در این موضوع هم دستورموقت مبنی‌بر توقف عملیات اجرایی تعرفه واردات خودرو مصوب دی‌ماه هیات دولت به دفتر حقوقی هیات دولت ابلاغ شده است و اگر به دستور دیوان عدالت اداری عمل نکنند مستنکف محسوب می‌شوند که در این صورت طبعات قانونی دارد. آقای محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه نشست استانداران در وزارت کشور در مورد تغییر تعرفه خودروهای وارداتی، می‌گوید: رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اگر صادر شود، قانونی است ولی تغییر در نظام تعرفه گمرکی با توجه به بازتاب‌هایی که خواهد داشت فقط با رأی هیات عمومی دیوان قابل اجرا نیست، بنابراین همان مصوبات هیات وزیران ادامه خواهد داشت. او در پاسخ به این پرسش که آیا رأی دیوان اکنون جاری شده است؟ یادآور می‌شود: هنوز چیزی به ما در این زمینه ابلاغ نشده است و ما از طریق مطبوعات و رسانه‌ها در جریان این رأی قرار گرفته‌ایم اما رسماً چیزی به ما ابلاغ نشده است. مصوبات هیات وزیران با رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری قابل تغییر است اما هنوز رسماً چیزی دریافت نکردیم؛ بنابراین مصوبه هیات وزیران هنوز تغییری نکرده و تغییری در تعرفه‌ها اعمال نکرده‌ایم.

عدم تأمین انتظارت
سید ناصر موسوی لارگانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به کشور به روزنامه‌صبح نو می‌گوید: واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی ممنوع است و اگر هم وارداتی انجام می‌شود غیرقانونی است. واردات خودروهای زیر 2500 سی‌سی نیز تحت شرایط خاص و با پرداخت تعرفه بالا انجام می‌شود.
او با بیان اینکه معتقدم درصد اندکی از جامعه ما از خودروهای لوکس چند صد میلیونی استفاده می‌کنند، اضافه می‌کند: خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند که پاسخگوی همه سلیقه‌ها باشند و حتی در بعضی از مواقع نیز به دلیل اینکه خودروسازان داخلی کیفیت و استحکام مورد نیازی را که برای عده‌ای ملاک است در ساخت خودروها لحاظ نکردند لذا همین امر باعث شده که عده‌ای مشتاق واردات خودرو و خرید خودروهای خارجی باشند. او با بیان اینکه از خودروسازان داخلی حمایت‌های خوبی شده است، تصریح می‌کند: اگرچه آنها به واسطه ایجاد اشتغال از تولیدات داخلی حمایت می‌کنند اما تلاش نکرده‌اند که نواقص خود را در خصوص تولید خودروها برطرف کنند.

خیال راحت
نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم با اشاره به اینکه در مجلس هشتم تعرفه واردات خودرو از 90 درصد به 70 درصد کاهش داده شد، یادآور می‌شود: در آن زمان آنها معتقد بودند که با این امر خودروسازان نسبت به افزایش کیفیت خودروهای ترغیب می‌شوند اما چنین اتفاقی رخ نداد چراکه با توجه به حمایت ویژه‌ای که مقام معظم رهبری از خودروسازان داشتند این مصوبه مجدداً در مجلس به همان 90 درصد برگردانده شد و خودروسازان باز هم نسبت به بالا بردن کیفیت خودرو خود اقدام نکردند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار کشته‌های تصادفات ایران بسیار بالاست، تاکید می‌کند: همه ساله ما سرمایه‌های ارزشمندمان را از دست می‌دهیم چراکه خودروسازان ما به جای فکر کردن به جان مردم و برطرف کردن نیازهای آحاد مردم جامعه بیشتر به فکر درآمدزایی هستند و کیفیت و امنیت خودروهای خود را بالا نمی‌برند و حمایت‌ها را نادیده می‌گیرند.

ارز از دست رفته
موسوی لارگانی به اجازه خروج ارز از کشور اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: گاهی یک تصمیم اشتباه باعث می‌شود که ارز زیادی از کشور خارج شود و عده‌ای به یک‌باره سرمایه‌های چند هزار میلیاردی به جیب بزنند و کشورهای صادر‌کننده هم به‌دلیل تمایل ایران نسبت به افزایش قیمت‌ها، خودروهای خود را چند برابر کنند. گاهی به عده‌ای از قبل اعلام می‌شود که فلان موقع می‌خواهیم جلوی ثبت سفارش را بگیریم که همین موضوع هم باعث می‌شود که آنها شروع به واردات خودرو کنند اما آنها را به بازار ارائه ندهند. او ادامه می‌دهد: از تابستان امسال تاکنون در‌حالی‌که هیچ آپشن جدیدی هم به خودروهای خارجی اضافه نشده اما بسیاری از آنها بالغ بر 100 الی 150 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و علت آن هم تنها یک تصمیم اشتباه بوده است. باید واردات خودروهای چند‌صد میلیونی یا یک میلیاردی ممنوع شود تا ما شاهد خروج ارز زیادی از کشور نباشیم.

ترخیص نشدن پولساز
نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: امروزه با توجه به شرایط موجود کشور و نوسانات بازار ارز صاحبان و وارد کنندگان خودروها بیشترین سود را از ترخیص نکردن کالاهای خود از گمرک می‌برند چراکه به عده‌ای از آنها اعلام شده که قرار است مدتی ثبت سفارش ممنوع شود از ترخیص خودرو خودداری و با این کار از آشفته بازار استفاده‌های آن‌چنانی می‌کنند و درآمدهای تیلیاردی به جیب می‌زنند.
او ادامه می‌دهد: در خصوص بحث واردات اگر گمرک در این زمینه کوتاهی کرده باید با عوامل آن برخورد شود چراکه یا خودروها به صورت 100درصد قانونی وارد نشده  یا اینکه دلیل دیگری دارد اما معتقدم رانتی که در این خصوص وجود دارد باعث می‌شود عده‌ای گرفتار شوند و خودروهای وارداتی با افزایش چشم‌گیری مواجه و مصرف‌کننده نیز با ضرر و زیان بالایی روبه‌رو شوند.
نماینده مردم فلاورجان تاکید می‌کند: عده‌ای از نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی معمولاً خود با کشتی خودرو وارد می‌کنند و از نوسانات هم توسط بعضی افراد مطلع می‌شوند و از ترخیص خودروها خودداری می‌کنند. شرایط اقتصادی کشور به نفع عده‌ای خاص است و ارز در دستان همین دسته است. نوسانات بازار ارز درآمدهای میلیاردی است که حساب‌های بانکی عده‌ای را چاق‌تر می‌کند و دست آنها را برای وارد کردن لوکس‌ترین‌ها باز می‌گذارد.

 

captcha
شماره‌های پیشین