416
چهارشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
8

خبر

نگرانی‌ها از تعطیلی مدارس تیزهوشان افزایش یافت

خاموشی استعدادهای درخشان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان علمی جوان در مهرماه سال گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش فرمودند: «یک نکته دیگری که حالا وزیر محترم آموزش‌وپرورش هم اینجا حضور ندارند لکن به گوش ایشان باید برسد، [این است که] من از این مساله سمپاد، سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان، نگرانم. گزارش‌هایی که به من می‌رسد، گزارش‌های خرسندکننده‌ای نیست؛ این سمپاد خیلی مهم است. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، این کار خیلی مهمی است و آن نکته هم که اشاره کردند که یک تعداد زیادی مدرسه بر اساس این [طرح تأسیس شده] این متوقّف به این است که این سازمان خوب بچرخد و خوب اداره بشود؛ گزارش‌هایی که به ما می‌رسد در این جهت، گزارش‌های خرسندکننده‌ای نیست.»

صبح نو

نگرانی‌ها از تعطیلی مدارس تیزهوشان افزایش یافت

خاموشی استعدادهای درخشان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان علمی جوان در مهرماه سال گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش فرمودند: «یک نکته دیگری که حالا وزیر محترم آموزش‌وپرورش هم اینجا حضور ندارند لکن به گوش ایشان باید برسد، [این است که] من از این مساله سمپاد، سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان، نگرانم. گزارش‌هایی که به من می‌رسد، گزارش‌های خرسندکننده‌ای نیست؛ این سمپاد خیلی مهم است. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، این کار خیلی مهمی است و آن نکته هم که اشاره کردند که یک تعداد زیادی مدرسه بر اساس این [طرح تأسیس شده] این متوقّف به این است که این سازمان خوب بچرخد و خوب اداره بشود؛ گزارش‌هایی که به ما می‌رسد در این جهت، گزارش‌های خرسندکننده‌ای نیست.»

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که می‌تواند با شناسایی و رشد و استعدادهای درخشان به شکوفایی بیشتر کشور کمک کند؛ اما مشکلاتی که این سازمان در سال‌های گذشته تا امروز در پی نابسامانی‌های وزارت آموزش‌وپرورش داشته، نگرانی‌هایی را در سطوح مختلف کشور برانگیخته است.  نگرانی‌هایی که کارشناسان آموزشی و حتی مقام معظم رهبری از آن سخن گفته‌اند، خطر‌هایی بسیار جدی‌ای هستند که با آینده و سرنوشت نخبگان این کشور در ارتباط‌اند. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مدت‌هاست که در حاشیه وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش خاک می‌خورد که مصوبه شورای عالی آموزش آن را در صدر توجهات قرار داد.

احیاء مجدد
خانم فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفته است: احیای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) به همراه هیأت امنا، در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم این موضوع تحقق یابد. باید سازوکارهای خود را مورد بازبینی قرار دهیم تا این دانش‌آموزان پس از دریافت جوایز جهانی، رها نشوند. او ادامه داد: یکی از وظایف باشگاه دانش‌پژوهان جوان ایجاد جذابیت برای نخبگان است؛ البته ساز‌و کار ملی می‌خواهد، اما متولی اصلی آن این 2 باشگاه است. سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص «حمایت از دانش‌آموزان نخبه» اضافه کرد: به‌اندازه کافی ساز‌وکار اجرایی نداریم، اما پیرو نامه باشگاه دانش‌پژوهان به رهبر معظم انقلاب، ایشان دستور به احیای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) داده‌اند. مهاجرانی یادآور شد:‌ احیای این سازمان به همراه هیأت امنا در دستورکار قرار گرفته است که امیدواریم این موضوع تحقق یابد تا باشگاه پاتوقی برای علاقه‌مندان به علم باشد. سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان داشت: سند ملی نخبگان مسیر فعالیت را برای این مرکز مشخص کرده و بالاترین سند است و ما ملزم به اجرای آن هستیم؛ البته سازو کار کافی طراحی نشده است؛ ضمن اینکه بسیاری از این دانش‌آموزان در کشور حضور دارند و ما در حال طراحی ساز‌و کار برای بهتر کردن شرایط نخبگان هستیم.

آزمون‌های پررنگ
آقای محمدتقی رجبی، معاون آموزشی مرکز آموزش متوسط دوره اول مرکز علامه حلی  3 یکی از منتقدان جدی طرح حذف آزمون‌های مدارس سمپاد، به روزنامه صبح نو می‌گوید: «مبنای این مصوبه کاهش استرس دانش آموزان و افزایش نشاط بین آنها در دبستان و مدارس بوده که این ایده آل همه است و همه می‌خواهد با استفاده از ابزار موجود به این مهم دست یابند اما نکته قابل توجه این است که محصول مصوبه چه خواهد بود.» او ادامه می‌دهد: «2 هزار دانش آموز استعداد درخشان قرار بوده سال آینده جذب مدارس استعدادهای درخشان شوند این 2 هزار دانش آموز مجبورند در آزمون‌های مدارس غیردولتی شرکت کنند و عملاً اتفاقی که رخ داده این است، آزمون‌های ورودی مدارس غیر دولتی جدی‌تر و پررنگ‌تر برگزار می‌شود.»او می‌گوید: «این چیزی است که مؤسسات تجاری و بازاریابی که در آزمون ورودی‌ها فعال هستند، همین الان تبلیغات خود را شروع کرده‌اند که اگر استعداد درخشان نباشد باید در مدارس غیر دولتی آزمون بدهید. محصول این مصوبه حذف استرس نیست و این 2 هزار دانش آموزی که قرار بود در یک آزمون استعداد درخشان شرکت کنند، الان باید در آزمون‌های متعدد غیر دولتی شرکت کنند.»

مدارس صنعتی
معاون آموزشی مرکز آموزش متوسط دوره اول مرکز علامه حلی 3  اضافه می‌کند: «این طرح قطعاً برای حذف آزمون‌های مدارس غیردولتی ناکارآمد خواهد بود؛ از طرفی پروار شدن مدارس غیر دولتی صنعتی را خواهیم داشت. این مدارس حافظه محور هستند و بچه‌ها را به باد آزمون و تست و غیره می‌گیرند و هر روز کارنامه می‌دهند.  شورای عالی می‌خواسته با این مصوبه مهارت‌های زندگی را آموزش دهد و استرس را بکاهد اما سیستم‌های صنعتی بیشتر روی کار می‌آیند.» او ادامه می‌دهد: «این مدارس صنعتی شعبه‌های خود را در مهر 97 چندبرابر خواهند کرد. این تصمیم شورای عالی مستقیماً باعث افزایش استرس دانش آموزان می‌شود،
در حالی‌که تیم‌های کارشناسی مختلفی برای گزینش دانش آموز در مدارس استعدادهای درخشان پیشنهاد کرده‌اند تا استرس دانش آموز به حداقل برسدکه متاسفانه هیچ توجهی به این تیم‌های کارشناسی نکرده‌اند.»

دشمن استعدادهای درخشان
رجبی می‌گوید: «2 لایه در بدنه آموزش و پرورش هستند که با مدارس استعدادهای درخشان مشکل دارند، لایه اول مدارس غیر دولتی است و تبلیغشان براساس تابلویی است که از مدال‌های المپیاد و کنکور است که می‌سازند و برای اینها ورود مدرسه استعدادهای درخشان ضرر محض است چون مدارس استعدادهای درخشان قیمت و قدرت رقابت بیشتری دارد. از اوایل دهه 60 که مدارس استعدادهای درخشان تأسیس شدند، مدارس غیردولتی دشمنان اصلی آن بودند و سود اصلی را مدارس غیردولتی و به ویژه مدارس صنعتی می‌برند.»او اضافه می‌کند: «دومین لایه درگیر با این فضاها دشمن هستند، مسوولانی اند که فرزندانشان به هر دلیلی  دراین مدارس قبول نشده‌اند و نتوانسته‌اند با سفارش و پارتی دانش آموزان خود را به این مدارس تحمیل کنند. بنابراین در لایه‌های خود آموزش و پرورش و دیگر لایه‌ها مخالف چنین مدارسی هستند.»

بی‌ارتباط
خانم رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره اتفاقاتی که باعث کم‌رنگ‌تر شدن فعالیت‌های سازمان ملی استعدادهای درخشان در پی مصوبه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش مبنی بر حذف آزمون استعدادهای درخشان به روزنامه صبح نو می‌گوید: «من خیلی خیلی تعجب می‌کنم از اینکه مصوبه‌ای که در رابطه با حذف آزمون‌ها و استرس دانش‌آموزان در دوره ابتدایی است به سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ارتباط پیدا کرده و این 2 موضوع به هم پیوند خورده است، اما به هیچ‌وجه این‌گونه نیست و تصمیمی برای سازمان گرفته نشده است.» او ادامه می‌دهد: «این یک تصمیم اساسی است و بر‌این اساس به جای اینکه بچه‌ها را در سنین پایین و سنینی که از نظر آموزشی و روان‌شناسی درست نیست که درگیر آزمون‌های فکری و استرس شوند و به‌جای پرورش شخصیت، آن‌ها را درگیر تست زدن کنیم، تصمیم بر این شد تا در دوره دوم این آزمون را بدهند و پذیرش شوند.» او اضافه می‌کند: «بنابر این شد تا مدارس سمپاد در دوره دوم ارتقاء کیفیت یابد و شرایط بهتری برای دانش‌آموزان داشته باشد، به نظرم این موضوع به این معنا نیست که سازمان مورد تهدید قرار گرفته است و اتفاقی برای آن بیفتد. همانگونه مقام معظم رهبری فرمودند قطعاً آموزش‌وپرورش برای شناسایی استعدادهای تمام دانش‌آموزان تلاش می‌کند و از این طرح شهاب با جدیت و با قدرت بیشتری پیگیری خواهد شد ضمن اینکه معلمان هم آموزش می‌بینند.»

یک در 16
حکیم‌زاده تاکید می‌کند: «توجه به استعداد دانش‌آموزان هم در دوره ابتدایی و هم در دروه اول متوسطه از طریق طرح شهاب انجام خواهد شد، اما با‌توجه به آسیب‌هایی که این جریان داشت و متاسفانه مؤسسات سودجویی در این مورد وارد شده بودند و به بچه‌ها مانند کیسه پول نگاه می‌کردند، برای اینکه بتوانند دانش‌آموزان را برای ورود به مدارس آماده کنند اما نتوانستند، از هر 16 دانش‌آموزی که از طریق این مؤسسات در آزمون‌ها شرکت می‌کنند تنها یک نفر موفق می‌شد.» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان از دوره دوم متوسطه می‌توانند وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند؛ می‌گوید: «برای حذف این پروسه تنها راه این بود که آزمون‌ها در دوره دوم متوسطه این آزمون‌ها برگزار شود و این بحث‌ها که مطرح می‌شود برای تشویش اذهان عمومی است و این اقدام ارزشمند تربیتی که در شورای عالی آموزش‌وپرورش در دهه فجر برداشته شد، به نظرم نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.»

تحول بنیادین
او اضافه می‌کند: «مصوبه شورای عالی در این رابطه نجات تربیت و محور قرار دادن تربیت براساس طرح تحول بنیادین و آن نظامی که انقلاب اسلامی به دنبال آن بود، به شمار می‌رود. اینکه ما به اکثریت جامعه توجه داشته باشیم مد نظر انقلاب اسلامی بوده است، ما باید بتوانیم در شرایطی که استرس و اضطرابی برای دانش‌آموزان وجود ندارد استعداد‌شناسی آنها در طرح شهاب صورت بگیرد و کسانی که نخبه هستند از طریق آزمون در دوره دوم وارد مدارس سمپاد شوند.» حکیم زاده با بیان اینکه بنا نیست همه دانش‌آموزان در دوره اول در مدارس استعدادهای درخشان درس بخوانند، اضافه می‌کند: «دانش‌آموزان در دوره اول در مدارس سمپاد پذیرش نمی‌شوند، اما آزمون استعدادهای درخشان با کیفیت و دقت علمی بیشتر در دوره دوم برگزار می‌شود.»

غنای درسی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این سؤال که برداشته شدن آزمون چقدر در ایجاد فرصت برابر تحصیلی و رشد فکری تأثیر دارد، می‌گوید: «در تمام نظام‌های پیشرفته آموزشی در دنیا جداسازی استعداد در دوره آموزش عمومی ندارند و قطعاً جدانکردن استعدادها از دوره عمومی می‌تواند به غنای کلاس‌های درسی ما اضافه کند. ما با داشتن دانش‌آموزانی که در کلاس‌ها سرآمد و دستیار معلم باشند می‌توانند به دانش‌آموزان دیگر نیز کمک کنند.»او ادامه می‌دهد: «این کار می‌تواند تعلق خاطر  خیلی خوبی را ایجاد کند و به دانش‌آموزان دیگر این فرصت را بدهد که با حضور این دانش‌آموزان شرایط بهتری داشته باشند.»

طرح شهاب
پیش از تأسیس بنیاد ملی نخبگان، دانش‌آموز دارای استعداد برتر، تنها به فرد موفق در رقابت‌های تحصیلی گفته می‌شد که بتواند به مراکز خاص مانند مدارس تیزهوشان راه یابد که این نوع نگرش، منجر به ایجاد محدودیت برای عموم دانش‌آموزان می‌شد. مطابق با سیاست‌های نوین اتخاذ شده در بنیاد ملی نخبگان، دانش‌آموز دارای استعداد برتر، صرفاً فرد درسخوان و باهوش نیست، بلکه دانش‌آموزی است که توانایی برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف استعدادی از خود بروز دهد و از خلاقیت و پشتکار نیز بهره‌مند باشد.  حکیم‌زاده تاکید می‌کند: «در دبستان و از پایه چهارم و سال متوسطه اول طرح شهاب را اجرا می‌کنیم و معلمان آموزش دیده استعدادهای برتر دانش‌آموزان را شناسایی خواهند کرد و با هدایت درست تحصیلی برای موفقیت در دوران تحصلی‌شان آماده‌سازی خواهند شد.» وضعیت نابسامان سازمان ملی استعدادهای درخشان در سال‌های گذشته، از نگرانی‌هایی است که امروز گروه‌های مختلف از کاشناسان آموزشی گرفته تا خانواده‌ها دارند. استعدادهای زیادی در دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی و راهنمایی وجود دارد که شاید بیشترین آسیب را به واسطه نقص در سیستم آموزشی متحمل شوند. اینکه در آموزش‌وپرورش به کیفیت‌های جهانی برسیم از اتفاقات قابل تحسین نظام آموزشی است که در چندسال اخیر رخ داده است و برداشتن آزمون ورودی به مدارس استعدادهای درخشان یک کار درست در راستای حذف تصمیمی غلط بوده باشد، اما این موضوع را باید در نظر گرفت که خیلی از استعدادهای دانش‌آموزان هم ممکن است در سایه بی‌توجهی همان معلمانی که به گفته خانم معاون آموزش دیده‌اند، نادیده گرفته شود. شفاف‌سازی در برگزاری آزمون‌ها می‌تواند این شائبه را که سازمان ملی استعدادهای درخشان به پایان عمرش رسیده، از بین ببرد یا حداقل آن را کمرنگ‌تر
کند.

captcha
شماره‌های پیشین