413
یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
6
دعوای جایگاه داران با بانک ملت بر سر تأخیر تسویه حساب دستگاه‌های کارتخوان بالا گرفت

خطر سوخت کارت

شهرداری گامی دیگر برای گران شدن زندگی در شهر تهران برداشت

اوج‌گیری سرعت گرانی بلیت مترو

لایحه‌ای که شهرداری برای قیمت کرایه مترو پیش‌بینی کرده، شامل بندها و تبصره‌هایی است، درست مثل طرح ترافیک که در آن موضوع استفاده در ساعت‌های پیک و غیرپیک مطرح‌شده است. ارائه تخفیف برای سفر با مترو در ساعات غیرپیک یا ارائه تخفیف در روزهای تعطیل از جمله این بندها و تبصره‌هاست. مسائلی که البته هنوز تا تصویب در شورای شهر چند قدمی فاصله دارند، نکته جالب توجه در این لایحه افزایش 120 درصدی بعضی از سفرهاست. در این لایحه پیشنهاد شهرداری برای سفر حومه به تهران هم با افزایش 88 درصدی روبه‌رو بوده است.

صبح نو

دعوای جایگاه داران با بانک ملت بر سر تأخیر تسویه حساب دستگاه‌های کارتخوان بالا گرفت

خطر سوخت کارت

 حالا چند روزی می‌شود که موقع رفتن به جایگاه‌های سوخت، باید‌حتماً حواستان قبل از هرچیز به جیبتان باشد. چرا که پیام «لطفاً نقد پرداخت کنید» رو به روی شما خودنمایی می‌کند. این، نتیجه تصمیم مشترک جایگاه داران برای اعتراض به تأخیرهای بانک ملت برای تسویه حساب درآمد دستگاه‌های قرمز رنگ خودپرداز این بانک در جایگاه‌های سوخت است.
آقای «بیژن حاج محمدرضا» رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد مشکلی که بین اتحادیه جایگاه‌داران و بانک ملت پیش آمده، گفته است: «بانک ملت طرح کیف پول را اجرا نمی‌کند. در سال 1386 قرار بود این بانک لیتری دو تومان به جایگاه‌داران اضافه پرداخت کند، اما سال‌هاست این تعهد خود را فراموش کرده است. بانک ملت گاهی 20 روز بعد حساب جایگاه‌داران را تسویه می‌کند. این در حالی است که جایگاه‌ها باید هر 48 ساعت یک بار حساب خود را با شرکت ملی پخش تسویه کنند، در غیر این صورت بار جایگاه به صورت اتوماتیک قطع و
غیرفعال می‌شود.»
رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با بیان این‌که در صورتی که بانک ملت مشکل پیش آمده را برطرف نکند، مردم باید پول بنزین را به صورت نقد حساب کنند، اظهار کرد: «در حال مذاکره با بانک ملت در این مورد هستیم با سایر بانک‌ها مانند بانک ملی، بانک پاسارگاد و غیره مشکلی نداریم.» حاج محمدرضا با اشاره به احتمال حذف دستگاه‌های پوز از پمپ بنزین‌ها توضیح داد: «چنانچه مشکل اتحادیه با بانک ملت برطرف نشود احتمال حذف دستگاه‌های پوز وجود دارد. البته چنانچه مردم از کارت بانک‌های دیگری استفاده کنند، می‌توانند بنزین را از طریق کارت پرداخت کنند.» البته در‌پاسخ‌به سخنان حاج محمدرضا، مدیر امور فناوری بانک‌ملت، آقای «مرتضی تبریزی» در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: «بانک ملت متولی امور بانکی در جایگاه‌های سوخت است چرا که از سال 85 از طریق کیف‌پول و بعد از آن با نصب کارت‌خوان در جایگاه‌های سوخت، نقل و انتقال پول در پمپ‌بنزین‌ها را برای مردم و جایگاه‌داران تسهیل کرد. دستگاه‌هایی که از سال 85 در جایگاه‌های سوخت نصب شده از نظر فنی و ایمنی دقیقاً مشابه همان سیستمی است که در شعب بانکی فعال است.» مدیر امور فناوری بانک ملت با تأکید بر پرداخت امن، مطمئن و سریع در جایگاه‌های سوخت، توضیح داد: «در تمام این سال‌ها مشتریان به‌سرعت کارشان را از طریق سیستم‌های نصب‌شده در جایگاه‌های سوخت انجام داده‌اند. این دستگاه‌ها با همان سیاستی که از سوی بانک مرکزی و شاپرک ابلاغ می‌شود، کارشان را انجام می‌دهند. الآن پول جایگاه‌داران به‌صورت منظم و روزانه به حساب‌شان واریز می‌شود اما فقط یک بار در روز.» به‌گفته تبریزی، قبلاً تسویه با جایگاه‌داران سوخت طی 7‌- ‌6 نوبت در روز انجام می‌شد ولی با سیاست جدید این 7 نوبت در یک نوبت تجمیع و واریز انجام می‌شود. او گفت: «تاکنون حتی یک بار هم تراکنشی در این دستگاه‌ها گم نشده و حتی پولی هم کمتر به حساب جایگاه‌های سوخت واریز نشده است.» دعوای بین بانک‌ها و جایگاه‌های سوخت، واکنش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را هم در پی داشت.
خانم «فاطمه کاهی»، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد این موضوع اظهار کرد: «این یک مراوده مالی بین بانک و جایگاه دار است و ارتباطی به شرکت ملی پخش ندارد.» آقای‌«محمدرضا موسوی‌خواه» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم درباره اختلاف جایگاه داران و بانک ملت گفته است: «حدود یک هفته است که تغییراتی در سامانه شاپرک بانک مرکزی ایجاد شده است. در گذشته هر پولی که از طریق این سامانه پرداخت می‌شد، ظرف مدت دو تا سه ساعت در دسترس صاحب حساب قرار می‌گرفت، اما اکنون با تغییراتی که انجام شده، صاحب حساب حدود 24 ساعت بعد به پول خود دسترسی خواهد داشت که این موضوع با توجه به لزوم خرید فرآورده سوختی، برای جایگاه‌داران مشکلاتی ایجاد کرده است.»
حالا باید منتظر ماند و دید سرنوشت این اختلاف بانکی به کجا خواهد انجامید؟ اختلافی که دودش بیش از هرچیز به چشم مردم خواهد رفت و همه دردسرهای حاشیه‌ای پاک شده درباره پرداخت هزینه سوخت که تا پیش از این دستگاه‌ها، اسباب دردسر و حتی گاهی منجر به جدال‌های کلامی و درگیری می‌شد، حالا با رفتن این دستگاه‌ها دوباره بازخواهند گشت.

 

captcha
شماره‌های پیشین