411
چهارشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
7
آخوندی و نجفی در آزمون خدمت‌رسانی به مردم در بحران برفی رفوزه شدند

دوقلوهای افسانه‌ای

موج سنگین بارش برف که از ابتدای هفته در بخش‌های مختلف ایران آغاز شده بود، با وجود توقف نسبی بارش‌ها همچنان بحران‌هایی را به وجود آورده که مشخص نیست چه زمانی به پایان خواهد رسید. در طول روزهای گذشته مشکلات زیادی در مدیریت شهری وجود داشت و دارد که همچنان مردم با آن دست به گریبان هستند، اما اثرات برف زمستانی تنها به سوءمدیریت شهر تهران ختم نمی‌شود بلکه دو فرودگاه مهرآباد و امام‌خمینی (ره) به دلیل بارش برف، مسدود شدن باندها و پایین آمدن دید افقی خلبانان عملاً نتوانستند تعداد زیادی از پروازهای خود را عملیاتی کنند و همین موضوع باعث شد برای بعضی از مسافران این فرودگاه‌ها مشکلاتی جدی به وجود آید.

حاشیه نگاری حضور رحیم‌پور ازغدی میان مسافران مستأصل فرودگاه امام؟ره؟

مردم متلک‌های سنگین مسوولان را فراموش نمی‌کنند

صبح نو

آخوندی و نجفی در آزمون خدمت‌رسانی به مردم در بحران برفی رفوزه شدند

دوقلوهای افسانه‌ای

موج سنگین بارش برف که از ابتدای هفته در بخش‌های مختلف ایران آغاز شده بود، با وجود توقف نسبی بارش‌ها همچنان بحران‌هایی را به وجود آورده که مشخص نیست چه زمانی به پایان خواهد رسید. در طول روزهای گذشته مشکلات زیادی در مدیریت شهری وجود داشت و دارد که همچنان مردم با آن دست به گریبان هستند، اما اثرات برف زمستانی تنها به سوءمدیریت شهر تهران ختم نمی‌شود بلکه دو فرودگاه مهرآباد و امام‌خمینی (ره) به دلیل بارش برف، مسدود شدن باندها و پایین آمدن دید افقی خلبانان عملاً نتوانستند تعداد زیادی از پروازهای خود را عملیاتی کنند و همین موضوع باعث شد برای بعضی از مسافران این فرودگاه‌ها مشکلاتی جدی به وجود آید.

در سه روز گذشته برف و سرما به حدی مدیران شهری را غافلگیر کرده که به نظر می‌رسد راه اداره‌شان را هم گم کرده‌اند. در سه روز گذشته نه تنها مردم به خاطر نقص سیستم حمل و نقل عمومی، گم شدن تاکسی‌ها، عدم‌شن پاشی و برف روبی به موقع معابر و خیابان‌ها دچار مشکل شدند بلکه زباله‌ها هم جمع آوری نشده است.  در محله‌هایی که برف‌گیر تر بوده‌اند زباله‌ها سه روز است که روی زمین مانده و بوی بدی را ایجاد کرده‌اند. گویا پیمانکاران جمع‌آوری زباله هم به رسم شهردار تهران غافلگیر شده‌اند. شهردار جدید یکی از افرادی است که سال‌ها در سیستم مدیریتی کشور حضور داشته و تجربیات زیادی در امور مدیریتی دارد اما به نظر می‌رسد باید سال‌هایی را که مدیر بوده مورد بررسی قرار داد تا فهمید چه تجربیاتی داشته که تهران به این روز افتاده است. آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری در‌مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری از ناتوانی شهرداری تهران در تفکیک و بازیافت زباله پایتخت از مبدأ انتقاد کرده بود که همین موضوع موجب شد تا شهردار تهران مدعی شود که از زباله‌های تهران برق تولید می‌شود. خانم‌معصومه ابتکار در توییتر خود با تأیید سخنان جهانگیری مبنی بر تفکیک نشدن زباله‌های تهران از مبدأ، نوشت: «در پسماند هم نکته آقای جهانگیری درست بود، تفکیک از مبدأ در تهران پیش نرفته، زباله‌سوز فقط ۲۰۰ تن را پردازش می‌کند یعنی فقط 5 درصد زباله تهران که ۷ هزار تن (در روز) است.» حالا این مدیران سطح بالا کجا هستند که ببینند شهردار دست نشانده دولت حتی برای جمع آوری زباله هم اقدام نکرده و هنوز در حالت غافلگیری به سر می‌برد.

عنصر غافلگیری!
آقای سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره کمبود تجهیزات برف روبی در فرودگاه‌های کشور به روزنامه صبح نو می‌گوید: «فرودگاه‌ها باید به همه لوازم ایمنی مجهز باشند و چطور ممکن است فرودگاهی تجهیزات برف‌روبی نداشته باشد، بارش برف که موضوع عجیبی نیست.» او ادامه می‌دهد: «تمام فرودگاه‌های کشور باید به سیستم‌های ایمنی و تجهیزات زمینی و هوایی مورد نیاز و استاندارد مجهز شوند، اینکه در این فرودگاه‌ها سیستم برف‌روبی وجود ندارد قابل قبول نیست. ظاهراً مسوولان فرودگاه امام (ره) انتظاری نداشتند که چنین وضعیتی پیش بیاید و غافلگیر شده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «با تمام امکانات موجود اینکه روی باندهای فرودگاه تجهزات یخ زدا ندارند، باعث تعجب است. بالاخره همه این تجهیزات نیاز است و هرقدر هم که انتظار بارش برف و یخبندان را نداشته باشند باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.»

خسارت دهی
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که مردم چطور می‌توانند خسارت‌هایشان را دریافت کنند، این‌طور پاسخ می‌دهد: «طبق قانون حقوق مسافر خسارت‌های وارده به مسافران در زمان‌هایی که فرودگاه‌ها مقصر نیستند بر عهده آژانس‌های مسافربری است و می‌توانند حقشان را بگیرند.» او اضافه می‌کند: «فرودگاه نیز بر اساس قانون در زمان‌هایی که پروازها به دلیل قصور فرودگاه‌ها بیشتر از 2 ساعت تأخیر داشته باشد باید به مسافران خدمات بدهند.» بهادری با اشاره به اینکه فرودگاه‌ها از حساس‌ترین اماکن کشور محسوب می‌شوند، می‌گوید: «فرودگاه‌ها از مهم‌ترین پایگاه‌های حمل و نقل هستند و حتماً باید تجهیز شوند. البته در سال‌های اخیر هم تجهیزات خوبی برای وضعیت آب و هوایی برای فرودگاه‌ها داده شده است. به عنوان مثال برای شرایط مه گرفتگی اکثر فرودگاه‌ها تجهیزات لازم را خریداری کرده‌اند.»

ریسک
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید یکی از دلایلی که در این شرایط اجازه پرواز صادر نمی‌شود ناوگان فرسوده پروازی است، اضافه کرد: «هواپیماهای ما فرسوده‌اند و شاید یکی از دلایلی که مسوولان فرودگاه پروازها را به تأخیر انداخته‌اند همین موضوع باشد که نخواسته‌اند ریسک کنند تا اتفاقی نیفتد.» او ادامه می‌دهد: «مدیران فرودگاه امام (ره)   نخواسته‌اند از نظر مدیریتی خود را وارد ریسک کنند.»

جایگزین بودجه نفت
آقای علیم یارمحمدی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز درباره مشکلاتی که فرودگاه‌های امام؟ره؟  و مهرآباد برای مسافران پدید آورده‌اند، به‌روزنامه صبح نو می‌گوید: «مشکلات پیش آمده در فرودگاه‌ها فنی است و به نظرم استانداردسازی که باید در فرودگاه صورت می‌گرفت انجام نشده است.» او ادامه می‌دهد: «استانداردسازی فرودگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری، بودجه و اعتبار دارد و متأسفانه دولت‌ها نیز به این موضوع توجه ندارند و از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند. به نظرم درآمدهای فرودگاهی می‌تواند جایگزین بودجه نفت باشد و حتی به مراتب بیشتر. چرا‌زیرساخت‌های استفاده از این ظرفیت فراهم نمی‌شود؛ هواپیما که در خاکی نمی‌تواند بنشیند.» یارمحمدی اضافه می‌کند: «ما هر 10 یا 15 سال چنین بارشی داریم که باید برای این وضعیت آمادگی لازم پیش بینی می‌شد. شاکریم که چنین برفی بارید و مردم و برخی از مسوولان در وزارت نیرو شاد شدند که نگرانی زیادی بابت منابع آبی داشتند، اما باید برای چنین وضعیتی آماده باشیم. فرودگاه‌ها حساس‌ترین مکان‌ها در کشورند و حداقل فرودگاه مهرآباد و امام (ره)   برای چنین اوضاع و احوالی آماده می‌شدند.»

پیگیری در مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «کشورهای مختلف دنیا از جمله آلمان، سوئد و فرانسه را رفته‌ایم که بارش برف در این کشورها سالی چند ماه ادامه دارد اما هیچ مشکلی ندارند، متأسفانه با بارش 2‌روزه امورات کشور مختل و مسوولان فرودگاهی غافلگیر شدند و بسیاری از اتفاقاتی که نباید می‌افتاد، افتاد و بسیاری از مسافران دچار مشکل شدند.» او با اشاره به پیگیری موضوع مشکلاتی که در فرودگاه‌های امام (ره)  و مهرآباد برای مردم پیش آمده است، ادامه می‌دهد: «امروز مجلس درباره وقایع اخیر در فرودگاه‌ها تذکراتی را مطرح کرد و کمیسیون عمران هم برنامه‌ای چیده تا در نخستین فرصت با مسوولان جلسه‌ای داشته باشند تا دلایل بروز این مشکلات را که هم راه‌ها را درگیر کرد و هم فرودگاه‌ها را بررسی کند.»

وزیر نگران
البته آقای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلاتی که بارش شدید برف برای برخی مناطق ایجاد کرده عنوان کرده است: «از اینکه تا این حد دولت و مجلس دچار روزمرگی شده‌اند و تا این میزان توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را از دست داده‌اند، برای ایران نگرانم.» جناب وزیر نگرانی تنها کاری را پیش نمی‌برد و کاش این سؤال را از خودتان می‌پرسیدید که چرا نگران نیستید به عنوان وزیر، کاری برای رفع این مشکلات نکردید. سوءمدیریت و غافلگیری دو عنصری هستند که مدتی است دست روی شانه مدیران گذاشته و آنها را رها نمی‌کند. دوره جدید مدیران کشور دوران بی‌برنامگی و بی‌مسوولیتی است و باید خود خدا به داد مردم برسد تا بلکه تا خرخره در عواقب ندانم کاری آنها فرو نروند.

captcha
شماره‌های پیشین