409
دوشنبه، ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
8

خبر

بارش شادی آوری که بدون حاشیه و مشکل هم نبود

برفی آشفته می‌بارید

بعد از انتظاری طولانی، بالاخره تهران و بسیاری از شهرهای ایران سفیدپوش شدند. خوشحالی مردم و بسیاری از بچه‌هایی که تا به حال سفیدی برف را احساس نکردند، چهره یخ‌زده شهر را خندان کرد. خنده اما خیلی زود بر لبان مردم خشک شد. بسیاری از مردمی که شب هنگام از محل کار خود، به خانه می‌رفتند، نزدیک به 13 تا 14 ساعت در راه ماندند. بسیاری از بزرگ‌راه‌ها بسته شدند و مردم شب را در سرما و در ماشین خود و در جاده گذراندند.بارش شدید برف، پرواز فرودگاه بندرعباس، مهرآباد و امام‌خمینی تهران را به تعطیلی کشاند. این‌ها البته تنها تلفات برف زمستانی نبودند. بسیاری از درختان، زیر بار سنگینی برف کمر خم کردند و شکستند. بسته شدن خیابان‌ها با شاخه‌های شکسته شده، در همه خیابان‌های تهران دیده می‌شوند.

صبح نو

بارش شادی آوری که بدون حاشیه و مشکل هم نبود

برفی آشفته می‌بارید

بعد از انتظاری طولانی، بالاخره تهران و بسیاری از شهرهای ایران سفیدپوش شدند. خوشحالی مردم و بسیاری از بچه‌هایی که تا به حال سفیدی برف را احساس نکردند، چهره یخ‌زده شهر را خندان کرد. خنده اما خیلی زود بر لبان مردم خشک شد. بسیاری از مردمی که شب هنگام از محل کار خود، به خانه می‌رفتند، نزدیک به 13 تا 14 ساعت در راه ماندند. بسیاری از بزرگ‌راه‌ها بسته شدند و مردم شب را در سرما و در ماشین خود و در جاده گذراندند.بارش شدید برف، پرواز فرودگاه بندرعباس، مهرآباد و امام‌خمینی تهران را به تعطیلی کشاند. این‌ها البته تنها تلفات برف زمستانی نبودند. بسیاری از درختان، زیر بار سنگینی برف کمر خم کردند و شکستند. بسته شدن خیابان‌ها با شاخه‌های شکسته شده، در همه خیابان‌های تهران دیده می‌شوند.

سقوط داربست‌ها در خیابان‌ها از مشکلات دیگری بودند که برف ایجاد کردند. برف مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد تا همه به راحتی بتوانند در خیابان‌ها برف بازی کنند. ادارات شهر تهران به خاطر تردد سخت ماشین‌ها از ساعت 10 صبح مشغول به کار می‌شدند. اگر در سال‌های قبل، با هر بارش، کیسه‌های نمک در کنار جاده‌ها و خیابان‌ها قرار داشتند تا هر‌زمانی که بارش صورت گرفت، مرم با نمک راه را باز کنند، حال که برف 20 سانتی بر روی زمین نشسته است، اثری از نمک‌های شهرداری نیست. ماشین‌های راه بازکن که اغلب راه‌ها را باز می‌کردند، امروز اما دیده نمی‌شوند. به دلیل بسته شدن راه‌ها، بسیاری مردم دست به دامان حمل و نقل عمومی شدند. شلوغی بیش از اندازه در برخی از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌ها باعث شد که بسیاری مردم به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های اجاره تاکسی بروند. هر چند که با دو برابر شدن قیمت‌های تاکسی مواجه شدند. البته اتفاق نادری که روی داد، غیبت کارمندان کرجی در پشت میزهایشان بود، بسیاری از آ‌نها به دلیل بسته شدن خیابان‌ها مجبور شدند تا به اجبار، مرخصی رد کنند. با‌وجود اینکه هواشناسی بارش برف در تهران و بسیاری از شهرها را پیش‌بینی کرده بود و ادارات آب و فاضلاب تهران و گاز قبل از شروع برف، در حال آماده باش بودند، اما باز هم مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود آمد. به دلیل قطع کابل‌های برق، بسیاری از خانه‌ها خاموش شدند، آب بسیاری از خانه‌ها هم به دلیل یخ‌زدگی قطع شد. اما وضع در راه ماندگان از همه بدتر بود. بیش از 12 ساعت از بارش برف تهران می‌گذرد و هنوز هم بسیاری از مردم، در‌بزرگراه‌ها مانده‌اند. محورهای اولنگ- شاهرود گلستان و سمنان، دیزین- شمشک تهران و البرز، گنجنامه- تویسرکان همدان، یاسوج- پادنا کهگیلویه و بویراحمد، در استان گیلان محور پونل- خلخال، کرج - چالوس البرز و مازندران، قزوین-همدان، قزوین- زنجان، قزوین-رشت، زنجان- طارم، تهم- طارم و بوئین زهرا، رزن- قزوین همدان از محورهایی هستند که در زمان بارش مسدود شدند. شبی که باران بارید، بسیاری از مردم در راه ماندند و در اتومبیل‌های خود با باک خالی یا در مساجد و حرم
امام خمینی ؟ره؟ استراحت کردند. چشم بسیاری از در راه ماندگان به مه جاده سفیدپوشیده است تا شاید از گروه‌های امداد کمکی برسد، اتفاقی که البته روی نداد و درنهایت مردم شب را تا صبح در سرما به سر بردند. صبح‌در بعضی از راه‌ها گروه‌های امداد خود را نشان دادند. نکته جالب درباره در راه ماندگان، اما ماندن مدیر دفتر مدیران و نمایندگان مجلس بودند. آقای «محمدعلی ابطحی» رییس دفتر محمد خاتمی، از رییس جمهوران پیشین و آقای «حسینعلی حاجی دلیگانی» از نمایندگان مجلس از دولتی‌هایی هستند که همراه مردم در اتوبان تهران-قم ماندند.
بسیاری از راه‌ها را باز کردیم
آقای «یاسر خالدی»، سخنگوی سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی کشور، با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای ایران بارش باران صورت گرفته است، درباره محورهایی که تا ظهر روز گذشته (یکشنبه) مسدود بودند، در گفت‌وگو به «صبح نو» می‌گوید: «محور هراز، آزادراه قزوین-زنجان و بالعکس، آزادراه قزوین- رشت، محور ساوه- همدان، آزادراه تهران-قم و بالعکس و محور کرج-چالوس بسته هستند.» او با اشاره به مسدود بودن آزادراه تهران-کرج توضیح می‌دهد: «بیشترین در راه مانده در این آزادراه بود. در این آزادراه با توجه به اینکه در زمان شلوغی تردد ماشین‌ها یعنی از ساعت 4 بعدازظهر تا 9 شب همه روزه قرار داشت، این باعث شد که این شلوغی را داشته باشیم و بارش برف عملیات امدادرسانی را برای ما دچار مشکل کرد.» او البته توضیح می‌دهد که به گفته هواشناسی، راهداری عملیات امداد و کمک‌رسانی را شروع کرده‌اند: «قبل از شروع برف ما آزادراه تهران-کرج و بالعکس را عملیات نمک‌پاشی را انجام داده بودیم اما به دلیل این که هم‌وطنان در این مسیر از زنجیر چرخ استفاده نکرده بودند و به دلیل شیب طولی، ماشین‌ها نتوانسته بودند که مسیر را ادامه دهند.» خالدی توضیح می‌دهد که برای این مشکل راهداری، به راهکاری هم اندیشیده است: «اولین چیزی که به ذهن ما رسید، باز کردن گارد ریل‌های میانی بین دو آزادراه بود. با این کار توانستیم بخش اعظمی از ترافیک را به سمت تهران برگردانیم. در آزادراه تهران-قم با توجه به ترافیک سنگینی که وجود داشت، ما این ریسک را قبول کردیم تا ماشین‌های سنگین ما یعنی 10 ماشین، ماشین نمک‌پاش و برف‌روبی در خلاف جهت به سمت تهران حرکت کردند. این عملیات 7 تا 8 ساعت به طول انجامید. در بسیاری از موارد همکاران راهدار ما دانه دانه ماشین‌ها را هل دادند تا بتوانند به مسیر خود ادامه دهند.
در حال حاضر تردد در آزادراه تهران-کرج به صورت عادی در حال انجام است. آزادراه کرج-تهران نیز ترافیک روانی وجود دارد. در آزادراه تهران-ساوه به دلیل قیچی کردن یک دستگاه تریلی ما دچار ترافیک سنگین شدیم. تعدادی از هم‌وطنان در آزادراه تهران-قم درگیر هستند که ما در تلاشیم تا این آزادراه را هم باز کنیم.» سخنگوی سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی کشور درباره شروع امدادرسانی توضیح می‌دهد: «ما از ساعت 20 با شروع شدن بارش برف، مدیرکل راهداری استان البرز، معاونین و تمام کارکنان این بخش، مشغول به امدادرسانی شدند. » این‌ها همه در حالی است که ساعات زیادی از شبانه‌روز را مردم در راه ماندند. خالدی دلیل طولانی شدن امدادرسانی را این طور عنوان می‌کند: «با توجه به حجم بالای ماشین‌ها امدادرسانی با تأخیر همراه شد و تا 8 صبح این امدادرسانی به طول انجامید.» او با اشاره به بارش‌هایی که سازمان هواشناسی در روزهای آتی پیش‌بینی کرده است، می‌گوید: «در حال حاضر 9 محور در کشور بسته هستند، تنها 8 محور به دلیل بارش برف بسته شده‌اند. محورهای زنجان و قزوین به دلیل کولاک شدید و کاهش دید افقی، ایمنی در این محورها وجود ندارد. وزش باد و برودت هوا نیز کار ما را سخت کرده است. در قم هم شرایط به همین منوال در پیش است. اما ما تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم که حمل‌ونقل در جاده‌ها به روال عادی بازگردد.» خالدی درباره نیروهای راهداری که به مردم در زمینه کمک‌رسانی خدمات رسانده‌اند، می‌گوید: «در 24 ساعت گذشته در مجموع، 267 محور شریانی شامل بارش بوده‌اند. البته این‌ها به جز محورهای فرعی، یعنی 106 شریان فرعی، راه‌های کشور هستند. در مجموع 2188 ماشین راهداری در امدادرسانی کمک کردند. 3388 نفر نیروی راهدار در جاده‌ها کمک‌رسانی کردند. 31867 تن شن و نمک مصرف شده است. برف‌روبی 59997 تن در جاده‌ها انجام شده است. 153 نفر از هم‌وطنان ما توسط نیروهای امدادی راهور در راهور خانه‌ها اسکان پیدا کردند. 2017 دستگاه خودرو نیز که در راه مانده بودند، نجات پیدا کردند.» او به طور خاص درباره خدمات‌رسانی در آزادراه تهران-کرج توضیح می‌دهد: «مجموعه فعالیت 4540 تن شن و نمک مصرف، 254 راهدار درگیر بودند و 123  دستگاه ماشین‌آلات راهداری فعالیت کردند.» خالدی درباره آماده‌باش نیروهای راهداری و هشدارهای هواشناسی نیز می‌گوید: «تا پایان طرح زمستانی یعنی تا اواسط اسفندماه راهدارخانه‌ها و نیروهای راهداری در حال آماده‌باش هستند. تا دو روز آینده هم استان‌های شرقی، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی درگیر بارندگی می‌شوند و ما برای امدادرسانی باید توجه ویژه به این نواحی داشته باشیم.»

خودمان هم تعجب کردیم
 در عملیات در راه ماندن مردم در جاده‌ها بسیاری از ارگان‌ها درگیر شدند. یکی از این‌ها جمعیت هلال‌احمر و بخش امداد و نجات هلال بود. دکتر مرتضی سلیمی رییس امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره امدادرسانی که در 24 ساعت از شروع بارش برف در راه‌های کشور، روی داده است، در گفت‌وگو با «صبح نو» می‌گوید: «در مجموع 19 استان درگیر برف و باران بودند. برای افزایش سرعت دادن به عملیات امداد و نجات به آسیب‌دیدگان و در راه ماندگان احتمالی، 800 پایگاه امداد و نجات در نظر گرفته بودیم. در مجموع از آسیب دیدگان 123 محور، 3200 نفر از خدمات امداد و نجات هلال احمر استفاده کرده‌اند. 8400 پایگاه‌ها اسکان داده شدند. 22 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. 1489 خودرو توسط نیروهای امدادی از برف رهایی پیدا کردند. علاوه بر آن 800 پایگاه، 455 تیم نیز، تقویت شدند تا خدمات امدادی را مناسب‌تر ارائه دهند. در حال حاضر 13020 پتو در بین راه ماندگان توزیع شده است. 17600 بطری آب معدنی، 7000 قوطی کنسرو، 3100 کیلو خرما، 4000 قرص نان و 13600بسته نان در بین در راه ماندگان توزیع شده است.» سلیمی درباره انتقادی که به روند کند امدادرسانی وجود دارد نیز می‌گوید: «مشکل ما این بود که خود امدادگران هلال احمر هم در بخش‌هایی در راه مانده‌اند. اگر مسیری باز بوده است، ما سریع خدمت‌رسانی را انجام داده‌ایم. ما حتی در اتوبان قم که ساعت‌ها بسته بود و هنوز هم است، نیروهای امدادی‌مان در حال خدمت‌رسانی بودند. من خودم از دیشب در اتوبان قم و ساوه بودم. امدادرسانی این طور نبود که برای هر ماشین یک نیروی امدادی وجود داشته باشد، نه، ولی نیروهای امدادی در حال خدمات‌رسانی به هم‌وطنان بودند و هستند.» رییس امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به هشدارهای هواشناسی در روزهای آینده و احتمال یخ‌زدگی بسیاری از جاده‌ها نیز توضیح می‌دهد: «ما همان 800 پایگاه را خواهیم داشت. هرچند که در حال تقویت و افزایش اقلام موجود در آنها هستیم. البته خواهش ما از مردم این است که در مواقع ضروری اقدام به تردد در بین راه‌ها کنند. از مسیرهای بی‌راهه استفاده نکنند. با خود وسایل موردنیاز، پتو و مواد غذایی به همراه داشته باشند.» سلیمی با اشاره به سفرهای غیرضروری مردم نیز توضیح می‌دهد: «خود من فقط دو بار، خانم‌های پا به ماه، 8 ماه و چند هفته را در پراید دیدم، که بدون پتو و مواد غذایی در ماشین نشسته بودند که بعد توسط نیروهای امدادی ما با آمبولانس انتقال پیدا کردند. من خودم از دیدن این خانم‌ها با این شرایط تعجب کردم. اگر سفری نیاز نیست، بهتر است که انجام نشود. خانمی که پا به ماه است، نباید ریسک کند و با خودرویی که ایمن هم نیست، در این هوا به جاده بزند. مسلماً سفر برای او خطرناک خواهد بود. مردم هم باید به فکر باشند و به کمک ما بیایند. البته ما در هر شرایطی به کمک آنها می‌رویم.»
طبق پیش‌بینی هواشناسی بارش برف و باران در کشور ادامه خواهد داشت. این‌ها همه در حالی است که بسیاری از مردم هنوز در جاده‌ها مانده‌اند و از در راه ماندن سلفی می‌فرستند. به‌جز راه‌های بین شهری، خیابان‌های پایتخت هم در شرایط مساعدی نیستند. باید منتظر ماند و دید که مدیران شهری، نیز مانند مدیران کشوری، به کمک راه‌های بین شهری می‌روند و مردمی را  که در بی‌آبی و بی‌برقی در حال لرزیدن هستند نجات می‌دهند؟

 

captcha
شماره‌های پیشین