407
شنبه، ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
6
آزادراه جنجالی با توافق جدید بالاخره به انتها می‌رسد؟

دوباره چین؛ دوباره تهران-‌شمال

حاشیه‌های قانون جدید ورود به محدوده ترافیک جدید پایانی ندارد

طرحی که طرح نمی‌شود

ماجرای طرح ترافیک جدید از مهرماه و همان روزهای اولی که شهردار جدید و شورای شهر پنجم، روی کار آمدند، شروع شد، زمزمه‌های رونمایی از طرح ترافیکی که به فکر همه‌چیز، از آلودگی و ترافیک گرفته تا عدالت، است، از‌همان زمان شروع شد. موضوعی که همان روزهای اول رسانه‌ای شدنش مخالفان و موافقان زیادی داشت و هر روز کسی در حسن و نکوهش آن پشت تریبون می‌رفت.

صبح نو

آزادراه جنجالی با توافق جدید بالاخره به انتها می‌رسد؟

دوباره چین؛ دوباره تهران-‌شمال

تفاهم نامه‌ای بین بنیاد مستضعفان کشورمان و شرکت سی آر ای سی چین در جهت تأمین منابع مالی و مدیریت اجرای منطقه سه آزادراه تهران-شمال با رعایت قانون استفاده حداکثری از توان داخلی ایران به امضا رسید و مقرر شد ظرف ۵ ماه جزییات مربوطه بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در صورت توافق طرفین آماده امضای قرارداد نهایی شود.
آقای محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان در سفر به چین از مشارکت سه شرکت چینی در تأمین منابع و ساخت منطقه سه آزادراه تهران - شمال خبر داد و گفته است: «بهترین شرایط برای انجام این کار انتخاب می‌شود. استفاده از تجربیات چین و تبادل تجربیات در امر سرمایه‌گذاری مشترک در ایران برای انجام کار و صادرات از اهداف این سفر است.»
آقای منوچهر خواجه دلویی، معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان درباره اعتبارات مورد نیاز تکمیل این آزادراه گفته بود: «وضع اجرایی قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال امسال مشخص می‌شود. چهار قطعه در اجرای این پروژه پیش بینی شده که قطعه ۴ از سال ۹۴ از مرزن آباد تا کمربندی چالوس زیر بار ترافیک رفته است.»
وی ادامه داد: «قطعه اول این پروژه به عنوان مهم‌ترین بخش آن، تهران را به شهرستانک در شمال استان البرز متصل می‌کند ضمن آنکه مسیر تهران - چالوس تا حدود زیادی با گشایش این قطعه کوتاه می‌شود.» خواجه دلویی با بیان اینکه هزینه ساخت این قطعه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است اضافه کرد: «قطعه دوم آزاد راه
تهران-شمال از شهرستانک تا پل زنگوله ترسیم شده که اکنون شرکت‌های پیمانکار در حال انجام آن هستند.»
البته آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور شنبه ۳۰ دی‌ما9ه در حاشیه بازدید از آزادراه همت-کرج گفته بود:
«آزاد راه تهران- شمال به قدری طولانی شده که بین مردم به داستان دنبالهدار تبدیل شده است. در چند سال اخیر سرعت احداث آزادراه تهران-شمال بسیار خوب بوده و چند بار از آن بازدید کرده و تا پایان امسال نیز یک بار دیگر از آن بازدید خواهیم داشت.» وی اضافه کرد: «قرار بود امسال فاز اول تهران-شمال به بهره برداری برسد ولی تأخیر دارد با این حال آقای آخوندی اعلام کرد سرعت کار بالاست.»
پروژه آزادراه تهران-چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجراست. طرح اولیه آن سال ۱۳۵۶داده شد که پس از انقلاب سال ۵۷ مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیأتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.
در ضمن، در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها، که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمده‌ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

captcha
شماره‌های پیشین