404
دوشنبه، ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
2

خبر

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با «صبح‌نو» تشریح کرد

کار ویژه‌هیات عالی نظارت مجمع

در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با رأی اعضا، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب تشکیل و اعضای آن انتخاب شدند. براساس این رأی، علاوه بر رییس و دبیر، آقایان نبوی، ایروانی، مظفر، وحیدی، انصاری، مصباحی‌مقدم، میرسلیم، آقامحمدی، توکلی، باهنر، دانش‌جعفری، درّی نجف‌آبادی و رییسی به عنوان اعضای این هیأت نظارت انتخاب شدند.

قاب خبر

صبح نو

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با «صبح‌نو» تشریح کرد

کار ویژه‌هیات عالی نظارت مجمع

در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با رأی اعضا، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب تشکیل و اعضای آن انتخاب شدند. براساس این رأی، علاوه بر رییس و دبیر، آقایان نبوی، ایروانی، مظفر، وحیدی، انصاری، مصباحی‌مقدم، میرسلیم، آقامحمدی، توکلی، باهنر، دانش‌جعفری، درّی نجف‌آبادی و رییسی به عنوان اعضای این هیأت نظارت انتخاب شدند.


در 23 مردادماه سال جاری بود که رییس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی منصوب شدند تا دوره جدیدی از مصلحت‌اندیشی بزرگان در ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی آغاز شود و یکی از وظایف محوله به آن‌ها از تشکیل هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی بود.
آقای محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در 29 مهرماه از تشکیل هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به دستور رهبر انقلاب خبر داده و گفته بود: « ضوابط و شرایط تعیین اعضای این هیأت به تصویب رسید و ازاین‌رو هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی به دستور رهبر انقلاب تشکیل می‌شود. وظایفی که قبلاً در صحن مجمع انجام می‌شد به این هیأت منتقل می‌شود، بنابراین هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و ارزیابی و تهیه گزارش‌های مربوط به آن در دبیرخانه صورت می‌گیرد.»
وی تأکید کرده بود: «اینکه چقدر سیاست‌های کلی در قوای سه‌گانه اجرایی شده و اینکه چقدر برنامه‌ها از سیاست‌های کلی انحراف داشته، باکار کارشناسی در دبیرخانه، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های نظارتی بررسی می‌شود و گزارش‌های آن مورد بحث قرار می‌گیرد و برای اصلاح به قوای سه‌گانه ابلاغ
خواهد شد.»
حال با تعیین هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام سراغ آقای غلامرضا مصباحی مقدم یکی از اعضای این هیأت عالی رفته و درباره جزئیات عملکرد و وظایف هیأت نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به گفت وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به تشکیل هیأت عالی نظارت آیین‌نامه نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر خواهد کرد؟
حتماً تغییر می‌کند؛ دیگر به چه صورت باید دید مجمع برای آیین نامه شورای عالی نظارت چه کار جدیدی انجام می‌دهد و آن را باید رهبر معظم انقلاب تأیید کنند تا فعالیت داشته باشیم .

نظارت به چه صورت خواهد بود و کار ویژه اصلی هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟
کار ویژه اصلی این هیأت نظارت بر سیاست‌های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب یعنی سیاست‌هایی که
بر اساس اصل 110 قانون اساسی رهبری با مجمع مشورت کرده و مجمع نظر داده و ابلاغ فرموده‌اند. این سیاست‌ها نیاز به نظارت هم دارند؛ قبلاً کمیسیون نظارت تشکیل شده بود اما شاید رهبری نظام دیدند که آن کمیسیون از کارایی لازم برخوردار نیست و دستور دادند که شورای عالی نظارت تشکیل بشود. براین اساس همان کاری را که مجمع می‌بایست در مورد نظارت انجام می‌داد به این هیأت عالی نظارت تفویض شد.  بنابراین هیات درواقع جایگزین مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اعمال نظارت بر سیاست‌هایی می‌شود که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند.این انتظار است که کارآمدی هیأت عالی بسیار بیشتر از وضعیت گذشته باشد؛ از یک سو تعداد افراد کاهش پیدا کرده و افرادی هم انتخاب شده‌اند که زمان بیشتری برای فعالیت در این هیأت دارند و نظارت سریع‌تر به نتیجه می‌رسد. از سوی دیگر می‌بایست با استفاده از کمک همه دسته‌های نظارتی و کمک دبیرخانه، دبیرخانه مجمع تشخیص این وظیفه را به انجام برساند.

رهبرانقلاب در«آغاز دوره جدید» مجمع تشخیص مصلحت، خواهان «تغییرات در ساختار و محتوا»ی این نهاد مهم در ساختار حاکمیتی کشور شدند و پیرامون محورهای مدنظر این تغییرات نوشتند، مجمع چه کارهایی تا کنون برای عملی شدن این خواسته رهبری انجام داده است؟
بله همین هیأت عالی نظارت یکی از آن ساختارهای جدیدی است که بنا به تدبیر ایشان شکل گرفت.

 سامان بخشیدن به مجموعه سیاست‌های کلی و بازنگری در عناوین و نیز در فرایند تعیین و تنظیم آن و سازوکار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها از محورهای مدنظر رهبری بوده است، در این زمینه چه کارهایی انجام شده است؟
آن بخش اولی که اشاره کردید به دبیرخانه واگذار شده و اینکه دبیرخانه یک گزارشی از عملکرد اجرای سیاست‌ها تاکنون تهیه کرده و پیشنهاد بدهد که کدام سیاست‌ها نیاز به بازنگری ندارند و کدام سیاست‌ها نیاز به بازنگری دارند. الان دبیرخانه مجمع دارد این کار را انجام می‌دهد؛ وقتی که این کار را انجام داد به رهبر معظم انقلاب منتقل می‌شود و ایشان اولویت‌های بازنگری را برای مجمع تأیید می‌کنند.
آن دسته از سیاست‌هایی که باید بازنگری بشود و خصوصیاتی که در این دور جدید دنبال می‌شود این است که این سیاست‌ها نباید از نظر تعداد به این صورت انبوه دربیاید و تعدادش باید کاهش پیدا کند ثانیاً همپوشانی‌هایی در میان مجموع سیاست‌های ابلاغی قبلی بوده و این همپوشانی‌ها باید برطرف بشود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب وقتی سیاست‌های کلان گفته می‌شود این وصف کلان بودن در این سیاست‌ها باید به دقت مدنظر قرار
 بگیرد .

در زمینه چابک سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضرور چه کارهایی انجام شده است؟
بر اساس این چابک سازی ما یک دبیرخانه داشتیم یک مرکز تحقیقات استراتژیک؛ مرکز تحقیقات استراتژیک منحل و وظایف آن در دبیرخانه ادغام شد؛ علاوه بر این دفتر رییس مجمع تشخیص هم تشکیلات مفصلی داشت.
 آن تشکیلات مفصل بعد از ارتحال مرحوم آقای هاشمی جمع شد. الان دیگر دفتر رییس مجمع یک دفتر کوچک و جمع و جور است. دیگر یک هیأت مشاورانی ندارد؛ قبلاً رییس مجمع یک هیأت مشاورانی داشت که خود آنها تعداد قابل توجهی بودند و الان این را
 ندارد.
بنابراین سبک سازی صورت گرفته. علاوه بر این البته رهبری فرمودند خود اعضای حقیقی مجمع مسوولیت‌های کمیسیون‌های مجمع را بپذیرند؛ این کار هم در این دور انجام شده، حتماً خبرهایی هم شنیده‌اید که اعضا، رییس کمیسیون، نایب رییس کمیسیون و ... شده‌اند، از این جهت کمیسیون‌ها در اختیار خود اعضای حقیقی مجمع هم قرار گرفته است که اینها هم یک اثر گذاری بود در اینکه کارآمدی مجموعه را بالا ببرد.

ایجاد انسجام کامل در ساختار تشکیلاتی و مدیریتی و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آئین‌نامه مصوّب چطور؟
این‌ها دیگر بیشتر می‌رود در حوزه دبیرخانه و می‌بایست از جناب آقای رضایی بپرسید.

 

captcha
شماره‌های پیشین