397
شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۶
12

خبر

نگاهی به درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی

دست پیام‌رسان‌ها در جیب کیست

چگونه شرکت‌ها و اپلیکیشن‌هایی با میلیون‌ها نفر کاربر و صدها نفر کارمند و برنامه‌نویس هنوز روش مشخصی برای درآمدزایی ندارند یا حداقل مدل درآمدزایی آنها از بیرون چندان مشخص نیست؟ این پرسشی کلیدی است که افراد متخصص تا افراد عادی می‌پرسند آبونمان، تبلیغات، استیکر و آنالیز بیگ دیتا، از جمله مهم‌ترین شیوه‌های درآمدزایی در این اپلیکیشن‌هاست؛ با این حال استراتژی‌های خروج (EXIT) که اصطلاحاً برای به پول تبدیل کردن یک کسب‌وکار به کار می‌رود نیز در این شرکت‌ها مشابه سایر شرکت‌هاست.

صبح نو

خبر

نحوه اعطای وام ۱۵میلیونی
به تولیدکنندگان اپلیکیشن
در راستای حمایت از تولید نرم‌افزارهای کاربردی ایمن و محتوای چندرسانه‌ای موبایل، وزارت ارتباطات ۱۵میلیون تومان تسهیلات برای هر درخواست توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها درنظر گرفت.
به گزارش مهر، مطابق با دستورالعمل اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات که سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسیده است، حمایت از توسعه دهندگان حقیقی و حقوقی اپلیکیشن های ایمن و محتوای چندرسانه‌ای تلفن همراه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
براین اساس این وزارتخانه پیش از این تا پایان آبان ماه به توسعه دهندگان حقیقی و حقوقی نرم افزارهای کاربردی ایمن و محتوای چندرسانه‌ای تلفن‌همراه زمان داد تا درخواست خود را برای دریافت این تسهیلات اعلام کنند.
بررسی‌ها از این دستورالعمل نشان می‌دهد که سقف تسهیلات درنظر گرفته‌شده برای توسعه دهندگان حقیقی و حقوقی اپلیکیشن به ازای هر متقاضی مبلغ ۱۵ میلیون تومان است. برای درخواست بیش از ۱۵ میلیون تومان باید درخواست کنندگان از طریق ثبت نام در فراخوان طرح‌های فناورانه اقدام کنند.
ارائه این تسهیلات برای تولید یا توسعه اپلیکیشن های ارزشمند بر مبنای برنامه کسب وکار مشخصی است که باید به تأیید کارگروه ارزیابی این تسهیلات برسد. همچنین این تسهیلات به افرادی تعلق می‌گیرد که درگذشته حداقل یک اپلیکیشن با کیفیت موبایل تولید کرده باشند.

گلایه سروشی از دولت
مدیر پیام رسان سروش با اعلام اینکه پیام رسان‌های داخلی قابلیت رقابت با پیام رسان‌های خارجی را دارند، گفت: ولی سرویس خوب فنی از نظر زیرساخت به پیام رسان‌های داخلی داده نمی‌شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جعفر خورشاد افزود: ساز و کارهای مشخصی برای حمایت از پیام رسان‌های خارجی وجود ندارد اما با این وجود ما می‌توانیم با پیام رسان‌های خارجی رقابت کنیم.
رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشور هم در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: از 19 هزار صاحب کانال تلگرامی که برای کسب و کار تقاضایشان را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده‌اند 9 هزار کانال به این اتحادیه معرفی شده است.محمد کرمی افزود: اینکه بستر مناسب برای توسعه تلگرام را فراهم کنیم و بعد به یک‌باره آن را فیلتر کنیم اشتباه است.
وی گفت: این کار هیچ کمکی به پیام رسان‌های داخلی نکرده است و بسیاری از مردم برای باقی ماندن در فضای تلگرام به فیلترشکن‌ها روی آورده‌اند که این مسأله بسیار خطرناک است.

بازی‌سازان داخلی تریبون ندارند
یک بازی‌ساز با بیان اینکه در سال‌های گذشته بازی‌سازی در کشور به سمتی رفته که دیگر نمی‌توان بازی رایانه ی تولید کرد، گفت: به همین دلیل بازی‌سازان به سمت بازی‌های موبایلی روی آورده‌اند. مارکت‌های مطرح مانند کافه بازار در کشور وجود دارند که بازی‌های خانگی را به صورت فارسی‌شده در مارکت‌شان قرار می‌دهند. این مارکت‌ها حتی گاهی بازی‌های پرفروش را به‌صورت انحصاری منتشر کرده و به ناشران دیگر اجازه انتشار نمی‌دهند.
 این بازی‌های فارسی‌شده خیلی راحت وارد کشور شده و مارکت‌ها سود خوبی از آن‌ها می‌برند بدون آنکه عوارضی بپردازند.
حمزه آزاد در گفت وگو با ایسنا با بیان این‌که نظارتی روی انتشار بازی‌های موبایلی قبل از انتشار وجود ندارد افزود: زمانی که یک بازی منتشر می‌شود، اگر مشکلی داشته باشد، به آن‌ها تذکر داده شده و بازی را اصلاح می‌کنند اما این قانون که در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد به صورت مدون اجرایی نمی‌شود.
این بازی‌ساز با اشاره به طرح دریافت عوارض از بازی‌های خارجی اظهار کرد: این طرح باعث می‌شود عوارض از بازی‌های خارجی وارد صندوقی شده و به صنعت گیم ایران از لحاظ کارهای زیرساختی، صادرات و تبلیغات بازی‌ها کمک کند.
در حال حاضر بازی‌های ایرانی در شرایط نابرابری قرار دارند، آن‌ها تریبونی ندارد و حتی صداوسیما هم برای معرفی بازی‌ها پول دریافت کرده و سخت‌گیرانه برخورد می‌کند. در حالی که بازی خارجی خیلی راحت در ایران منتشر می‌شود، آن‌ها پرداخت ریالی دارند و در صداوسیما هم تبلیغ می‌شوند.

آمار رفتار کاربران ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین
بررسی رفتار کاربران ایرانی سیستم عامل اندروید در پاییز امسال نشان می‌دهد، برنامه‌های پرطرفدار دسته پیام‌رسان‌ها نسبت به دسته‌های دیگر بیشترین میانگین نصب فعال توسط کاربران را داشتند.
طبق آمار این گزارش، برنامه‌های پرطرفدار دسته پیام‌رسان‌ها نسبت به دسته‌های دیگر بیشترین میانگین نصب فعال را داشتند. ساعت اوج خرید برنامه‌ها 10 صبح و ساعت اوج خرید بازی‌ها 21 بود.
بیشترین رشد انتشار برنامه در دسته آشپزی و رستوران و بیشترین رشد نصب فعال در دسته‌های امور مالی و رفت و آمد بود.دسته‌های خرید و خانوادگی هم بیشترین درصد افزایش خریدار را به خود اختصاص دادند.

 

captcha
شماره‌های پیشین