395
سه شنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۶
10

خواب پریشان تربیت بدون آموزش

طرح تحول آموزش‌وپرورش با تغییر نام وزارتخانه محقق می‌شود؟

تربیت رسمی و عمومی پای تخته

وزارت آموزش‌وپرورش جزو نخستین وزارتخانه‌هایی است که با مردم سروکار دارد. 12 سال از زندگی دانش‌آموزان در ارتباط با آن می‌گذرد و مسلماً تصمیماتی که درباره این وزارتخانه گرفته می‌َشود، می‌تواند زندگی همه مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد. وزارتخانه‌ای که البته قرار است دیگر وزارت آموزش‌وپرورش نباشد و قرار است نامش تغییر پیدا کند و به وزارتخانه تربیتی تبدیل شود.

صبح نو

طرح تحول آموزش‌وپرورش با تغییر نام وزارتخانه محقق می‌شود؟

تربیت رسمی و عمومی پای تخته

وزارت آموزش‌وپرورش جزو نخستین وزارتخانه‌هایی است که با مردم سروکار دارد. 12 سال از زندگی دانش‌آموزان در ارتباط با آن می‌گذرد و مسلماً تصمیماتی که درباره این وزارتخانه گرفته می‌َشود، می‌تواند زندگی همه مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد. وزارتخانه‌ای که البته قرار است دیگر وزارت آموزش‌وپرورش نباشد و قرار است نامش تغییر پیدا کند و به وزارتخانه تربیتی تبدیل شود.


 امسال سال پر فراز و نشیبی برای وزارت آموزش‌و‌پرورش بود. از ماجرای سند 2030 گرفته تا طرح سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تا تغییراتی که برای این تحول در حال اجرا هستند. دیروز معاون وزیر آموزش‌وپرورش، آقای «علیرضا کاظمی» در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل ستادی و استانی در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، از تغییر نام وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد: «قرار است این وزارتخانه به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر نام دهد. این تغییر نام، در راستای رویکرد اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است.»

بی‌اطلاعی نمایندگان مجلس
 تغییر نام وزارت آموزش‌وپرورش در حالی مطرح می‌شود که برخی نمایندگان مجلس درباره این خبر اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. آقای «جبار کوچکی‌نژاد» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده رشت در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو، درباره این تغییر نام می‌گوید: «چه کسی گفته که قرار است در این وزارتخانه تغییر نام ایجاد شود؟» کوچکی‌نژاد اصل خبر را که می‌شنود، می‌گوید: «نه نشنیدم. ما باید کارهای دیگری برای وزارت آموزش‌وپرورش انجام دهیم، تغییر نام برای چه؟» او با اشاره به سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید: «این همه احکام در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وجود دارد، همه را ول کرده‌اند چسبیده‌اند به تغییر نام؟ ما چنین حکمی نداریم.»
 نماینده رشت در نهایت با گفتن این جملات به گفتارش پایان می‌دهد: «مجلس برای تغییر نام تصمیمی نگرفته است. چنین چیزی مطرح نیست.» اما کوچکی‌نژاد تنها کسی نیست که از این تغییر نام اطلاعی ندارد. آقای «کارن خانلری» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگو با روزنامه‌صبح نو درباره رابطه تغییر نام و تغییر سیاست‌های وزارتخانه توضیح می‌دهد: «با تغییر نام ممکن است که یک حرکت‌هایی پیش بیاید اما از نظر من آن‌قدر برنامه‌های سازمان‌دهی شده وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که با تغییر نام اتفاقی پیش بیاید.» او با اشاره به رویکرد اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش درباره تغییر نام می‌گوید: «من در این باره چیزی نمی‌دانم احتمالاً نکاتی را در نظر داشته‌اند که این تغییر نام را لازم دانسته‌اند. منتها من دلایلش را نمی‌دانم.» بی‌اطلاعی از تغییر نام و دلایل آن در حالی از سوی نمایندگان مجلس، مطرح می‌شود که کاظمی در رسانه‌ها از تغییر نام سخن می‌گوید.

با طرحی در دست
 کاظمی در این نشست، تمامی دلایل تغییر نام را سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش دانست: «مطابق این سند قرار است وزارت آموزش‌وپرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش‌وپرورش و چه در جامعه تغییر یابد.»
او توضیح داد: «طرح تدوین نظام جامع فعالیت‌های تربیتی و مدیریت مسائل تربیتی با استفاده از صاحب‌نظران علمی و ساختارهای قانونی از مهم‌ترین سیاست‌های ماست.»
معاون آموزش‌وپرورش با بیان اینکه قسمت‌های مهمی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است، از تعیین کارگروهی برای اجرای کامل مفاد این قانون در حوزه منابع انسانی، ساختار و محتوا خبر داد. کاظمی گفت: «باید به تربیت اخلاقی با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی و تأکید بر مهارت‌های 10‌گانه و عنصر نشاط در فعالیت‌های فرهنگی و هنری عنایت جدی شود. باید به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف پرورشی مخصوصاً در تأسیس اردوگاه‌ها، کانون‌ها و دارالقرآن‌های غیردولتی و حتی در برگزاری اردوهای درون و برون‌استانی توجه ویژه‌ای شود. یک کارگروه اقتصادی ویژه در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد. این کارگروه جهت بهره‌وری منابع مالی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود برای ایجاد منابع مالی پایدار، تحقق و تأمین منابع مالی حوزه پرورشی ایجاد می‌شود.»  معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش تمرکز بر برنامه‌های خرد اثربخش، کم‌هزینه، رفتار‌محور و مهارت محور، توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی، تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با رویکرد سطح مدرسه با توجه به سند تحول بنیادین و سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد. کاظمی توضیح داد: «تمرکز بر مدرسه به‌عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت یکی از رویکردهایی است که می‌توان بر اساس آن گام‌های مؤثری را در عرصه پرورشی و فرهنگی برداشت.»
او با بیان اینکه حرکت به سمت مدیریت فضای تربیتی در مدرسه با نگاه هدایتی و نظارتی به‌جای اجرای فعالیت‌های تربیتی در دستور کار ما قرار دارد، عنوان کرد: «تغییر رویکرد حوزه پرورشی و فرهنگی از نخبه‌گرایی صرف به عمومی‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی، قرآنی و دینی در سطح مدارس از دیگر رویکردهای معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش است. یکی دیگر از رویکردهای معاونت پرورشی و فرهنگی حاکمیت تمرکززدایی و تفویض اختیاردر تمامی فعالیت‌های تربیتی با نگاه چابک‌سازی و بازمهندسی ساختارها در فرایند فعالیت‌های تربیتی است.»
او کاهش فاصله ستاد و صف را به‌عنوان یکی از معضلات ادارات و بخش‌های مختلف از جمله دستور کارهای خود برشمرد و گفت: «کمیته کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های تربیتی تشکیل خواهد شد، همچنین از تجربه پیشکسوتان این عرصه در همه سطوح استفاده خواهیم کرد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: «این رویکردها و سیاست‌های اعلام‌شده را با جدیت دنبال خواهیم کرد. با تغییر رویکردها، اقدامات خوب و فعالیت‌های ارزشمند و اثربخشی را می‌توان در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام داد. فعالیت‌های پرورشی دو ویژگی منحصربه‌فرد دارند. این فعالیت‌ها را نمی‌توان با اعداد و ارقام سنجید. دیگر اینکه فعالیت‌های پرورشی کیفی و دیر بازده هستند.» کاظمی با اشاره به اینکه ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم، گفت: «حداقل ۵ ساعت از نظام تعلیم و تربیت باید مرتبط با فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی باشد و از همه مهم‌تر اینکه قرار است به‌جای معلم، مربی داشته باشیم.»
سال‌هاست که درباره تحولات نظام آموزشی کشور صحبت می‌شود، در عمر 12‌ساله بسیاری از دانش‌آموزان آزمایش‌های زیادی برای سیستم آموزشی انجام گرفته است. سیستم‌هایی که در نهایت تمامی کارشناسان نظام آموزشی درباره ایرادات آن صحبت می‌کنند. باید منتظر ماند و دید که تغییر نام می‌تواند واقعاً تحولی را در نظام آموزشی کشور ایجاد کند؟ تغییر نامی که البته هنوز نمایندگان مردمی از آن اطلاعی ندارند.

captcha
شماره‌های پیشین