394
دوشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۶
4

پیامدهای تیره شدن روابط واشنگتن و اسلام آباد

32 نفر در برخورد نفت‌کش ایرانی با کشتی چینی ناپدید شدند

درجست‌وجوی قایق نجات

یک فروند نفت‌کش تحت مدیریت شرکت ملی نفت‌کش ایران که حامل میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود، شنبه شب بر اثر برخورد با یک کشتی باری در شرق چین منفجر شد.

صبح نو

32 نفر در برخورد نفت‌کش ایرانی با کشتی چینی ناپدید شدند

درجست‌وجوی قایق نجات

یک فروند نفت‌کش تحت مدیریت شرکت ملی نفت‌کش ایران که حامل میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود، شنبه شب بر اثر برخورد با یک کشتی باری در شرق چین منفجر شد.

 

خبرگزاری شینهوای چین، با اعلام اینکه از وضعیت سرنشینان این کشتی هنوز خبری در دست نیست، نوشت: یک نفت‌کش با پرچم پاناما با کشتی باری متعلق به هنگ کنگ ساعت 20 شنبه در 160 مایلی شرق چین برخورد کردند و نفت‌کش تا صبح روز یکشنبه در حال سوختن بود و 32 تن از کارکنان آن شامل
30 ایرانی ناپدید شدند.
وزارت حمل و نقل چین گفت که کارکنان کشتی باری که با این نفت کش برخورد کرده است همگی چینی بودند، نجات یافته‌اند اما از وضعیت 32 سرنشین کشتی نفت کش خبری در دست نیست.
سایت شانا متعلق به وزارت نفت کشورمان با بیان اینکه این نفت‌کش حامل میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود، گزارش داد: این شرکت محموله خود را به روش فوب (FOB) از ایران خریداری کرده است. نفت‌کش مذکور در ۶۰ مایلی کره جنوبی تصادف کرده و دچار آتش سوزی شده است. ارتباط با نفت‌کش اکنون قطع است.
نفت‌کش ایرانی از سوی یک شرکت بیمه معتبر خارجی، بیمه بوده است. در قراردادهای فوب (FOB) تحویل کالا در عرشه کشتی در مبداست. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد، ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است.

قشقاوی: از وضعیت سرنشینان نفت‌کش ایرانی
خبری در دست نیست
«حسن قشقاوی» معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین وضعیت نفت‌کش ایرانی گفت: متأسفانه به‌رغم گسیل امکانات محلی برای خاموش کردن آتش، توفیقی حاصل نشده است.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه از وضعیت سرنشینان و خدمه این کشتی هنوز خبری در دست نیست، عنوان کرد: نفت‌کش ایرانی به نام «سانچی» که بنا بوده امروز در کره جنوبی بارگیری کند، در سواحل شرقی چین با یک کشتی باربری چینی برخورد کرده که به دلیل اینکه کشتی ایرانی حامل مواد نفتی بوده، اشتعال زیادی را موجب شده و متأسفانه دچار آتش‌سوزی شده است.
وی با بیان اینکه سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای همراه نماینده شرکت کشتیرانی در چین در حال پیگیری این قضیه هستند، عنوان کرد: به گفته سرکنسول ایران در شانگهای قرار بر این شد تا یک کشتی آتش‌نشان بزرگ‌تر به محل برسد تا با امکانات بیشتر بتواند آتش را مهار کند.
قشقاوی با ذکر این نکته که هنوز از سرنشینان این کشتی به علت شدت آتش سوزی و عدم مهار آتش خبری در دست نیست، بیان کرد: اکثر آنها ایرانی بودند. به دلیل اینکه کسی تا یک کیلومتری کشتی نمی‌تواند جلوتر برود، اطلاع از وضعیت سرنشینان و خدمه کشتی مشکل است و شرکت ملی نفت‌کش می‌تواند در این زمینه جزییات فنی بیشتری را ارائه دهد.
معاون وزیر خارجه بیان کرد: دستگاه دیپلماسی تمام تلاش خود را در مرکز صورت خواهد داد و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در شانگهای در ارتباط تنگاتنگ با مقامات چینی پیگیر این قضیه‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد با رسیدن این کشتی آتش‌نشان مهار آتش امکانپذیر و ابعاد قضیه روشن شود.

امیدواری کوچک
از سویی دیگر «سیروس کیان‌ارثی» مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش ایران ضمن ابراز تأسف از حادثه برخورد یک فروند کشتی فله‌بر چینی با یک فروند نفت‌کش با مالکیت خارجی تحت مدیریت این شرکت گفت: یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفت‌کش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت ۲۰ شامگاه شنبه (۱۶ دی‌ماه) به وقت محلی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد و آتش گرفت.
وی با بیان این‌که پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفت‌کش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‌رسانی‌های لازم به سازمان‌های ذی‌ربط دریانوردی و امداد و نجات بین‌المللی انجام شد، ادامه داد: مقام‌های دفتر شرکت ملی نفت‌کش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای، هماهنگی‌های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‌های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.
مدیر عامل شرکت ملی نفت‌کش گفت: یکی از قایق‌های نجات نفت‌کش حادثه دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این خود امیدواری کوچکی است مبنی بر اینکه احتمال زنده ماندن خدمه وجود دارد.
به گفته کیان ارثی، همچنین ۲ فروند از نفت‌کش‌های تحت مدیریت شرکت ملی نفت‌کش ایران، عبوری از منطقه نیز برای الحاق به تیم امداد و نجات به سرعت به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:
بالگردها نتوانستند آتش را مهار کنند
اما «اسدالله قره‌خانی» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه احتمال دارد که خدمه نفت‌کش ایرانی با قایق نجات از محل دور شده باشند، گفت: به نظر می‌رسد کشتی چینی برخورد شدیدی با نفت‌کش ایرانی داشته و به همین دلیل آتش‌سوزی مهیبی اتفاق افتاده و حجم آتش هم بسیار سنگین است که 32 نفر از پرسنل نفت‌کش ایرانی در حال حاضر مفقودند.
قره‌خانی در ادامه بیان کرد: بر اساس آنچه گفته شد، قایق نجاتی روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند اما با توجه به شدت آتش و شرایط آب و هوایی، بالگردها نتوانستند که به طور کامل برای مهار اقدام کنند لکن از سایر روش‌های دیگر اقداماتی انجام شده است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: آنچه برای ما اولویت دارد، نیروی انسانی است؛ البته کمیسیون انرژی مجلس پس از پایان کار گزارشی را از مسوولان مربوطه درخواست خواهد کرد.
در حالی که ۲۴ ساعت (تا ساعت 17 یکشنبه 17 دی‌ماه) از لحظه وقوع حادثه تصادم نفت‌کش ایرانی و کشتی فله بر چینی می‌گذرد، نفت‌کش ایرانی همچنان در آتش می‌سوزد.
با وجود آنکه کشورهای کره جنوبی و چین، کشتی‌های امدادی خود را از برای مهار آتش نفت‌کش ایرانی به محل حادثه اعزام کرده‌اند، در خصوص نحوه پیگیری عملیات اطفای حریق، اما سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، با همکاری شرکت ملی نفت‌کش ایران در دفتر این شرکت در چین مشغول بررسی جزئیات و علل حادثه هستند و ما از طریق مرکز MRCC بندر عباس با مرکز MRCC چین تماس گرفتیم و اطلاعات کشتی و اطفاء حریق را لحظه به لحظه دنبال می‌کنیم.

 

captcha
شماره‌های پیشین