391
چهارشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۶
15
واکنش«حمیدنعمت‌الله»به‌مصاحبه‌عضوهیأت‌انتخاب‌جشنواره

ساداتیـان کم‌ذوق و ناآگاه است

آقای سیدجمال ساداتیان از اعضای هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم فجر، در یک مصاحبه درباره فیلم‌های بخش مسابقه اظهارنظرکرد.

خبر

صبح نو

واکنش«حمیدنعمت‌الله»به‌مصاحبه‌عضوهیأت‌انتخاب‌جشنواره

ساداتیـان کم‌ذوق و ناآگاه است

آقای سیدجمال ساداتیان از اعضای هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم فجر، در یک مصاحبه درباره فیلم‌های بخش مسابقه اظهارنظرکرد.

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما و یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر باحضور در یک برنامه اینترنتی، نظر خود را درباره فیلم‌های سی‌و‌ششمین جشنواره فجر بیان کرد.
 
عبور از بی‌طرفی؟
 ساداتیان برخلاف روال مرسوم اعضای هیات انتخاب، که درباره فیلم‌ها اظهارنظر نمی‌کنند، درباره تمام آثار نظراتی ارائه داد. او به ترتیب درباره هریک از فیلم‌ها به شرح ذیل اظهار نظر کرد.
«اتاق تاریک»: به نظرم برای کارگردانش نسبت به کارهای قبلی، پیشرفت محسوب می‌شود و از پسِ روایت و ساختار خوب برآمده است.
«امپراتور جهنم»: آن‌قدر پیچیده موضوع را مطرح کرده است که شاید برای مخاطب عام خیلی قابل درک نباشد. «امیر»: کارگردان فیلم اولی است که فیلمش را خوب روایت و سعی کرده موضوع را شریف مطرح کند. مساله استیصال یک فرد را خوب روایت کرده بود که آیا با او صادقانه برخورد می‌شود یا از او سوء‌استفاده می‌کند. «بمب»: فیلم دفاع مقدسی است و فرازی به بحران‌های موشک باران را به تصویر کشیده است.  به نظرم آقای معادی نسبت به فیلم قبلی‌اش که با من کار کرده بود، به لحاظ کارگردانی پیشرفت داشت و قصه فیلم را خوب روایت کرده است و شرایط را خوب به تصویر کشیده چراکه برای افرادی که آن شرایط تلخ را دیدند این فیلم می‌تواند نوستالژیک باشد. «به وقت شام»: فیلم قابل قبول و خوبی است و برای تولیدش زحمت کشیدند ولی به سلیقه من شاید قصه‌اش می‌توانست طور دیگری روایت شود؛ اما سلیقه نویسنده و کارگردان این بوده است. تنها فیلمی است که به موضوع داعش پرداخته است و عملکرد داعش را روایت کرده است. دیدن فیلم مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» نشان می‌دهد که داعش با مردم چه کرده است و این دوربین مستند خیلی روایت روشنی از وضعیت دارد. فیلم آقای حاتمی کیا نیز  بخشی از گروه‌های تکفیری سوریه و داعش را به تصویر کشیده است و قابل قبول بود. «تنگه ابوغریب»: به نظرم پدیده جدیدی در سینمای ایران و ژانر دفاع مقدس است. این فیلم ژانر دفاع مقدس را احیا می‌کند. «جاده قدیم»: موضوع اجتماعی است و کارگردان از پسِ موضوعی که دستمایه قرار داده، برآمده است. «جشن دلتنگی»: شبکه‌های اجتماعی را دستمایه قرار داده که هم نکات مثبت و هم منفی دارد و کارگردان از پسِ کار برآمده است. «چهارراه استانبول»: داستان حادثه پلاسکو را دستمایه قرار داده و در کنار آن قصه‌ای را روایت می‌کند و قصه بدی نیست و قابل قبول است. «خجالت نکش»: طنز خیلی بامزه‌ای دارد و به نظرم خیلی نو بود و تکه‌های سیاسی داشت و با رییس‌جمهور قبلی مزاح کرده بود. طنز ملیح خوبی از آب درآمده است. «دارکوب»: یک موضوع اجتماعی با پس زمینه‌های اعتیاد را به تصویر کشیده که مادری به خاطر عشق رسیدن به فرزندش، اعتیادش را ترک می‌کند و عشق مادر فرزندی خیلی خوب تصویر شده است.
«سرو زیر آب»: این فیلم هم یکی از فیلم‌های خوبی است که دینش را به دفاع مقدس خوب ادا کرده است. «سوء‌تفاهم»: فیلم بدی نیست، بر اساس ذهنیت خودش یک موضوع را روایت می‌کند که معلوم نیست خواب است یا واقعیت. «شعله ور»: از آقای نعمت‌الله انتظار بیشتری داشتیم چون سروشکل فیلم‌های قبلی‌اش بهتر بود و روان‌تر روایت می‌کرد. نمی‌گویم که فیلم بدی است اما سلیس بودن فیلم‌های قبلی‌اش را ندارد. «عرق سرد»: یک موضوع اجتماعی است که در طرح موضوعش خوب بود و از پسِ آن برآمده است. «فیلشاه»: در حوزه انیمیشن پدیده محسوب می‌شود و استاندارد انیمیشن کشور را بهبود می‌دهد و خوشحال می‌شوم که در این حوزه توانسته‌ایم پیشرفت کنیم و به همین دلیل مستقل وارد بخش مسابقه شد. از بین انیمیشن‌هایی که دیدیم فیلشاه بیشتر جلب توجه کرد. «کار کثیف»: موضوعی اجتماعی دارد و برای تولیدش خیلی زحمت کشیده بودند و به نظرم کار خوبی بود که خیلی مورد توجه هیات قرار گرفت. «کامیون»: به داعش پرداخته و یک موضوع اجتماعی را دستمایه قرار داده است و کار قابل قبولی است. «لاتاری»: پیرنگ فیلم به شدت اجتماعی و موضوع فقر است و کار خوبی است. «مصادره»: به‌عنوان یک فیلم اولی به خوبی از پسِ روایت برآمده است. «مغزهای کوچک زنگ‌زده»: یک معضل اجتماعی را دستمایه قرار داده؛ وقتی فقر از جایی وارد شود دین از طرف دیگر خارج می‌شود. ریشه بسیاری از بدی‌ها را فقر می‌داند و تاثیرات تخریبی فقر را می‌توان دید. «هایلایت»: در حوزه اجتماعی است و خیلی قابل قبول است و مورد توجه بخش اعظمی از هیات قرار گرفت و به راحتی رأی آورد.

بدموقعی سؤال کردید!
باتوجه به نظر آقای سید جمال ساداتیان درباره فیلم «شعله‌ور» به کارگردانی آقای حمید نعمت‌الله، با این کارگردان گفت‌وگویی انجام دادیم. «حمید نعمت‌الله» پس از شنیدن جملات ساداتیان درباره فیلم‌ها به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: جدا آقای ساداتیان درباره آثار جشنواره این حرف‌ها را زده است؟
 این فیلمساز مشهور، پس از تأیید و شنیدن این جملات از خبرنگار «صبح‌نو» بیان کرد: عجیب است! ایشان را دست بالاتر از این حرف‌ها فرض می‌کردم؛ نه با این اشتیاق سطح پایین ژورنالیستی؛ نه با این دل کوچک و بی‌طاقت و راستش نه با این سطح ناآگاهی نسبت به رعایت آداب انتخاب فیلم در یک جشنواره رقابتی.
کارگردان بی‌پولی با اشاره به استفاده از واژه «سلیس» توسط ساداتیان، گفت: از طرف دیگر به نظرم تشخیص «سلیس» بودن یک فیلم از روی نسخه‌های نیم‌بندی که به هیات انتخاب تحویل داده شده، کاری خلاف ارزیابی هوشمندانه درباره آثار هنری است. بگذریم از این که واژه «سلیس» درباره یک فیلم، توصیفی من‌درآوردی است و برای هر شنونده، بیننده و خواننده‌ای، مفهوم دقیق و یکسانی درمورد فیلم را ندارد. پس آقای ساداتیان متاسفانه کم‌ذوق هم است (هنوز نگفته‌ام بی‌سواد!) جدا که تا مرد سخن نگفته باشد...
کارگردان فیلم بوتیک افزود: به گمانم ایشان تجربه لازم برای ارزیابی فیلم‌هایی که مراحل ساخت را به‌طور کامل نگذرانده‌اند، ندارند. اما یک موضوع باقی می‌ماند. فیلم «شعله‌ور» خوب است یا بد است؟ پاسخ این سؤال همان‌قدر مجهول است که درباره 21فیلم دیگر بخش مسابقه مجهول است.
لذا به تماشاگران فیلم‌های جشنواره توصیه می‌کنم، حرف‌های آقای ساداتیان را جدی نگیرند و بعد از نمایش فیلم‌ها در جشنواره، به ایشان به خاطر قضاوت‌هایشان گیر ندهند.
حمید نعمت‌الله در پایان گفت: الان یک ساعت است در ترافیکم. تشنه‌ام هستم. اعصابم هم خرد است. بدموقعی درباره آقای ساداتیان، از من سؤال کردید!

 

captcha
شماره‌های پیشین