388
یکشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۶
7
انتشار آمار خودروهای مردودی تست فنی دوباره نام خودروی آشنا را سر زبان‌ها انداخت

همان همیشگی؛ پراید

هر روز آمار جدیدی از تلفات جاده‌ای و تعداد نفراتی که در جاده‌های کشور می‌میرند، منتشر می‌شود. طبق بررسی‌هایی که انجام شده، یکی از مقصران اصلی مرگ و میر جاده‌ای خودروهای ناایمن هستند. خودروهایی که حتی در مراکز معاینه فنی هم نمره قبولی نمی‌آورند و اما باز به بازار عرضه و در جاده‌های کشور رانده می‌شوند و تلفات جانی عظیمی را به وجود می‌آورند.

زلزله در کجا رخ می‌دهد؟

صبح نو

انتشار آمار خودروهای مردودی تست فنی دوباره نام خودروی آشنا را سر زبان‌ها انداخت

همان همیشگی؛ پراید

هر روز آمار جدیدی از تلفات جاده‌ای و تعداد نفراتی که در جاده‌های کشور می‌میرند، منتشر می‌شود. طبق بررسی‌هایی که انجام شده، یکی از مقصران اصلی مرگ و میر جاده‌ای خودروهای ناایمن هستند. خودروهایی که حتی در مراکز معاینه فنی هم نمره قبولی نمی‌آورند و اما باز به بازار عرضه و در جاده‌های کشور رانده می‌شوند و تلفات جانی عظیمی را به وجود می‌آورند.


طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل در تیرماه امسال منتشر کرده است، خودروی پراید به عنوان بدترین خودرو عنوان شده است. در‌این گزارش آمده است: «در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا، خودرو پراید بدترین خودرو سواری شناخته شده است که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در خودرو باز می‌شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند. جلوی خودرو به شکلی جمع می‌شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می‌شود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز 2 ستاره از 5 ستاره را به خود اختصاص می‌دهد.»

استاندارد باید پیگیری کند
 آقای «سیدجواد  کیا» عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره رتبه پراید در تست‌های معاینه فنی توضیح می‌دهد: «شاید خودروی پراید به ضرورت موردی ناایمن باشد؛ اما در نهایت چک نهایی انجام می‌شود. قاعده این است که در خودروسازی کنترل نهایی انجام می‌شود و تا کنترل نهایی صورت نگیرد نباید خودرو خروج پیدا کند و عرضه شود و به دست مشتری برسد. اگر تخلفی صورت گرفته است، باید با آن مورد برخورد شود.»
او درباره ناایمنی خودروها و تولید نشدن آن‌ها توضیح می‌دهد: «تولید نشدن خودروها دو راهکار دارد، یکی این‌است که نظارت بیشتری در تولید و شماره‌گذاری باید انجام شود و دیگری این است که سازمان استاندارد باید نظارت کند. آن‌ها باید پای کار بیایند و نسبت به شرکت خودروساز نظارت کنند تا خودروی استاندارد را تحویل مشتری دهد.»  کیا البته معتقد است که مجلس هم در جایگاه خود البته باید فعالیت‌هایی را انجام دهد: «در جایگاه خود مجلس باید بحث نظارت را پیگیری کند ولی اصل قضیه این است که سازمان استاندارد رسالت دارد که بر این موضوع نظارت کند و خود پلیس هم همین‌طور باید
نظارت کند.»

قدغن است
 آقای «سعید باستانی» عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره تولید پراید توضیح می‌دهد: «بر‌اساس تصمیم مجلس قرار است که تا آخر امسال خط تولید پراید متوقف شود.» باستانی در حالی از توقف خط تولید پراید صحبت می‌کند که چند سالی است زمزمه‌های توقف آن شنیده می‌شود، اما اجرایی نمی‌شود. او معتقد است: «بر اساس مصوبه‌ای که وزارت معادن و صنایع داشت، باید پراید و بعضی از ماشین‌های دیگر از رده خارج می‌شدند. امسال که پیگیری کردیم قرار بر این شد که تا آخر امسال، دیگر پراید از تولید انبوه در شرکت‌های خودروسازی حذف شود و امسال آخرین سال است که تولید وجود دارد. از بررسی‌ای که از اول سال وجود داشته است، جلساتی که گذاشته شد و نتایجی که گرفته شدند، امسال آخرین سالی است که پراید تولید می‌شود. مجلس هم به شدت به دنبال عملی شدن این مصوبه است. امسال انشالله آخرین سالی است که تولید می‌شود.» اما پراید خودروی مورد قبول قشر متوسط جامعه است و بین بسیاری از جوانان هم طرفدار دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جایگزینی پراید تعریف می‌کند: «جایگزین‌های پراید و بقیه ماشین‌هایی که باید از چرخه تولید خارج شود، هم خودروسازی سایپا و هم خودروسازی ایران‌خودرو در دست تولید دارند و نه همین خودروسازان به تنهایی، بقیه 17 خودروساز هم در حال بررسی هستند به‌اضافه‌اینکه بعضی از خودروها توانایی این را دارند که جایگزین این خودروها شوند و مساله‌ای مهم این است که خودروها باید مصرفشان مشخص شود. قطعاً باید جایگزین داخلی این ابعاد قیمتی را داشته باشد.»

وانت خطرناک‌تر از پراید
 همه این اخبار از صحبت‌های اخیر مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران شروع شد. آقای «سید نواب‌حسینی‌منش» در‌گفت‌وگو با روزنامه صبح نو درباره ایمن نبودن پراید تعریف می‌کند: «ما به عنوان مرکز نظارتی یک سری آمارها را به عنوان نمره مردودی خودروهای مختلفی که در شهر تهران ثبت شده است اعلام می‌کنیم. طبق آمار ما، خودروی وانت زامیاد یا همان نیسان آبی‌رنگ، بیشترین آمار مردودی از ترمز و خودروی پراید بیشترین نمره مردودی را از انحراف فرمان دارد و همین طور خودروی پیکان بیشترین آمار مردودی از میزان آلایندگی را دارد. وظیفه ما تا همین جاست، تا اینجا که کدام خودرو در کدام قسمت عیب بیشتری دارد. حالا این که خودروهای تولیدکننده، اعمال می‌کنند یا نه، دیگر‌دست ما نیست. این اتفاق اغلب در کشور ما کمتر می‌افتد.» به جز مراکز معاینه فنی متولی دیگری که باید ایمن بودن خودروهای ساخت داخل را بررسی کند، سازمان استاندارد است.
تا زمانی که خودروهای داخلی از نظر ایمنی نمره قبولی نیاورند، باید منتظر آسیب‌های گوناگون بود.

captcha
شماره‌های پیشین