383
یکشنبه، ۰۳ دی ۱۳۹۶
2

واکنش دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای به طرح «انتشار فهرست دارایی‌های رهبر انقلاب» توسط کنگره آمریکا

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: دولت حاضر به اجرای قوانین عملی در زمینه سیاست خارجی نیست

طرح‌هایی که فقط مصرف داخلی دارند

آقای عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با سابقه 13 سال عضویت در شورای نگهبان در همایش ملی «نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری» نکاتی مهم را در مورد اشتباهات مجلس در قانون گذاری بیان کرد که مهم‌ترین بخش آن مربوط به مصوبات مجلس شورای اسلامی در حوزه سیاست خارجی بود.

صبح نو

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: دولت حاضر به اجرای قوانین عملی در زمینه سیاست خارجی نیست

طرح‌هایی که فقط مصرف داخلی دارند

آقای عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با سابقه 13 سال عضویت در شورای نگهبان در همایش ملی «نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری» نکاتی مهم را در مورد اشتباهات مجلس در قانون گذاری بیان کرد که مهم‌ترین بخش آن مربوط به مصوبات مجلس شورای اسلامی در حوزه سیاست خارجی بود.

وی معتقد بود، معمولاً مصوبات مجلس در حوزه سیاست خارجی، مشکلاتی را از جامعه حل نمی‌کند و راهکار اجرایی ندارد و در مرحله اجرا، تصویر روشنی از اجرای آن وجود ندارد.

طرح عملی آمریکا برای سرقت دو میلیاردی از اموال ایران
مجلس دهم شورای اسلامی 2 قانون برای مقابله با اقدامات آمریکا به تصویب رسانده است. اوایل
اردیبهشت ماه سایت مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار گزارشی از مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا خبر داد . براساس این گزارش 226 نماینده کنگره به برداشت 1.57 میلیارد دلار از حساب‌های بلوکه شده بانک مرکزی رأی دادند.
این مصوبه که به برداشت 2 میلیارد دلاری پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا معروف شد، موجی از مخالفت نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی کشور را به‌دنبال داشت که خواهان اقدام مقتضی از سوی دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی بودند.  
بلافاصله مجلس شورای اسلامی برای مقابله با اقدامات آمریکا قانون الزام دولت به پیگیری خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا را در10 بند و 4 ماده به تصویب رساند.
به موجب این قانون به منظور استیفای حقوق ملت ایران، دولت موظف شد خسارت‌های زیر را از آمریکا اخذ کند؛
1-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای 28 مرداد 1332.
2-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای نوژه.
3-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جنگ تحمیلی.
4-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 223000 نفر و 600000 نفر ایثارگر(جانباز و آزاده).
5-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 17000 شهید ترور.
6- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از حمله به سکوهای نفتی.
7-    خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جاسوسی علیه ایران توسط ایالات متحده یا با حمایت و نقش‌آفرینی ایالات متحده.
8 - خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از انسداد، مصادره یا تصرف در اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران، نهادها و مؤسسات دولتی یا عمومی جمهوری اسلامی ایران یا مقامات آن.
9-کلیه خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی که با حمایت یا نقش‌آفرینی آمریکا انجام پذیرفته یا می‌پذیرد.
10- کلیه خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از سایر اقدامات یا وقایعی که با حمایت یا نقش‌آفرینی ایالات متحده روی داده است یا در آینده روی خواهد داد.
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
پس از تصویب این قانون هیچ بر آوردی نسبت به اجرای آن انجام نداد.

طرح شعاری مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا
 مرداد ماه سال جاری طرح سیاه چاله‌های تحریمی به امضای رییس جمهور آمریکا رسید. در این طرح، رییس‌جمهور آمریکا موظف شده شرکت‌ها و افراد ایرانی را به بهانه مقابله با برنامه موشکی، تروریسم و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم قرار دهد.  این در حالی است که در دست‌کم سه بند از توافق هسته‌ای که سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد، واشنگتن از اعمال تحریم‌های جدید و سیاست‌هایی که مستقیماً با هدف فشار اقتصادی بر ایران طراحی شده، منع شده است.
 کارشناسان معتقد بودند که آمریکایی‌ها در تحریم‌های جدید دنبال قفل کردن همه فعالیت‌های اقتصادی ایران هستند به گونه‌ای که بازگشت تحریم‌های برداشته شده در توافق هسته‌ای تنها یکی از تبعات تحریم جدید آمریکا علیه ایران باشد. بعضی از تحلیل‌گران این تحریم را
«مادر تحریم‌ها» و «سیاه‌چاله تحریمی»  می‌دانستند.
پس از تصویب این تحریم‌ها طرحی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در راستای مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه به تصویب رسید. این طرح شامل  بخش‌های مهمی از جمله، حمایت آمریکا از تروریسم، نقض حقوق بشر توسط آمریکا، مجازات‌ها و اقدامات متقابل، مقابله با تحریم‌های اقتصادی وحمایت از اتباع ایران بود. بر اساس این طرح سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا و فرماندهان و مقامات ارشد که در تأمین مالی، اطلاعاتی، نظامی،‌ تسلیحاتی،‌ پشتیبانی و آموزشی از گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه از جمله داعش و جبهه النصره نقش مؤثر داشته‌اند و اشخاص آمریکایی که از تروریسم دولتی از قبیل آنچه توسط رژیم صهیونیستی
علیه مردم منطقه به‌خصوص فلسطین و لبنان انجام می‌شود حمایت کرده و نقش موثری در آن داشته‌اند، نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و مسوولانی که در نقض حقوق مردم آمریکا به خصوص مسلمانان نقش داشته‌اند، شامل مجازات‌هایی از قبیل، عدم صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، توقیف اموال این افراد، توقف تراکنش‌های مالی و حساب‌های بانکی، توقیف اموال این افراد در داخل قلمرو جمهوری اسلامی می‌شوند.
علاوه بر این، مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به طرح شکایت علیه نقض حقوق بشر توسط آمریکا در منطقه به سازمان ملل یا دیوان لاهه کرده است.
شاید تنها موادی از این طرح قابل اجرا بود و تاحدی نیز اجرا شد، مربوط به حمایت‌های مالی از سپاه قدس و برنامه موشکی ایران بود.

صفاری نطنزی: «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا » شعاری است
آقای صفاری نطنزی، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص با انتقاد از محتوای طرح تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌ها برای مقابله با اقدامات آمریکا و عدم تاثیرگذاری این طرح، گفت: باید به گونه‌ای اقدام کنیم که آمریکا نگران شود.
صفاری نطنزی درباره نقاط ضعف طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران»  گفت: اشکال کار این است که طرف مقابل ما یعنی آمریکا معمولاً با مطالعه و به صورت هدف‌دار، جاهایی را هدف تهاجم تحریمی قرار می‌دهد که به طور واقعی برمسائل کشور تأثیر می‌گذارد، ولی طرح‌هایی از این قبیل که در مجلس ما تهیه شده، عمدتاً شعاری و غیرتأثیرگذارند. وی تصریح کرد: مثلاً به نظر من باید وزارت امور خارجه و سازمان‌ها و نهادهای دیگری که در حوزه سیاست خارجی نقش‌آفرینی می‌کنند، بر نقاطی دست بگذارند که آمریکایی‌ها هم واقعاً نگران شوند.

دغدغه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی مصوبات «غیر عملیاتی»
آقای حسین نقوی حسینی، در گفت وگو با خبرنگار  روزنامه صبح نو گفت: کمیسیون امنیت ملی به جهت دغدغه‌ای که آقای کدخدایی مطرح کردند، یک سری جلسات را با حضور دستگاه‌های مختلفی که با اجرای مصوبات تکلیفی برای آنها مشخص شده است، تشکیل داد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:  سه موضوع را محور جلسات قرار دادیم: 1- احکام دائمی بودجه 2- طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا 3- احکام برنامه ششم توسعه.
نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار داشت: تا امروز با دو دستگاه تشکیل جلسه دادیم و بقیه جلسات را در دستور کار داریم. این دغدغه را داریم که اگر برخی از این مصوبات عملی نشده است یا اگر این قوانین قابل
اجرا شدن نیستند، لااقل دستگاه‌هایی که مکلف شده‌اند باید به کمیسیون اعلام کنند که این مواد قابل اجرا نیستند و مشکلاتی بدین شرح وجود دارند که کمیسیون مصوبات اجرایی تصویب کند. کمیسیون در حال پیگیری این موضوعات است و نتیجه را اعلام خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه برخی از طرح‌هایی که کمیسیون امنیت ملی تدوین و تصویب می‌کند، طرح‌هایی برای ارسال پیام سیاسی و مقابله‌ای هستند، گفت: در قانون اخیری که با عنوان مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا به تصویب رساندیم، در برخی موارد مانند اعتبارات دفاعی نیز عملیاتی شد ولی باید ارزیابی دقیقی در این خصوص صورت گیرد. وی ادامه داد: ما هم این نگرانی را داریم که آنچه تصویب شده است در حوزه عمل، عملیاتی نشده باشد یا به دلیل اینکه اراده‌ای برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد با اینکه مصوبات قابل عملکرد نیستند.گذشته از این قوانین شعاری که عملاً نگرانی برای آمریکا ایجاد نمی‌کند، دولت حاضر به اجرای قوانین عملی در زمینه سیاست خارجی نیز نیست و مجلس نیز با تساهل و تسامح در مقابل دولت جایگاه قانون گذاری و نظارتی خود را تقلیل می‌دهد.دولت عملاً قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران را در اجرای برجام که گام‌های عملی برای مقابله با نقض برجام در آن تعیین شده است هم اجرا نمی‌کند. طرح‌های مقابله‌ای مجلس با دولت آمریکا نیز طرح‌هایی با
مصرف داخلی و شعاری‌اند و عملاً با این طرح‌ها، در عمل همه طرف‌های اروپایی و آمریکایی می‌دانند جای کوچک‌ترین نگرانی با اجرای این طرح وجود ندارد.

 

captcha
شماره‌های پیشین