382
شنبه، ۰۲ دی ۱۳۹۶
12

خبر

شاگرد آیت‌الله حائری شیرازی در گفت‌وگو با «صبح نو»:

آیت‌الله حائری بزرگ‌تر از گروه‌های سیاسی بود

آیت‌الله حائری شیرازی از علما و فقهایی بود که علاوه‌بر تتبع علمی و سیر و سلوک عرفانی و مبارزات انقلابی و سیاسی گسترده، پرورش شاگرد و «تربیت نفوس» از خصلت‌های او بود که در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشتشان به آن اشاره شده است.

صبح نو

شاگرد آیت‌الله حائری شیرازی در گفت‌وگو با «صبح نو»:

آیت‌الله حائری بزرگ‌تر از گروه‌های سیاسی بود

آیت‌الله حائری شیرازی از علما و فقهایی بود که علاوه‌بر تتبع علمی و سیر و سلوک عرفانی و مبارزات انقلابی و سیاسی گسترده، پرورش شاگرد و «تربیت نفوس» از خصلت‌های او بود که در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشتشان به آن اشاره شده است.

 شاگردانی که در جلسات درس اخلاق، حافظ‌شناسی، انسان‌شناسی و... در شهر شیراز شرکت می‌کردند، بعدها هر کدامشان منشأ اثرات مختلف شدند. یکی از این شاگردان آقای «حجت‌الله طلایی» است که سابقاً مدیرکل صداوسیمای استان فارس بوده و اکنون هم در مرکز پویانمایی صبا مشغول به کار است. در مصاحبه با او درباره مشی فکری، فرهنگی و سیاسی آیت‌الله حائری شیرازی، گوشه‌هایی از منش و روش زندگی این عالم مبارز را بازخوانی کردیم. از نگاه طلایی همه رفتار و سکنات آیت‌الله حائری شیرازی درس عملی بود. او در این‌باره گفت: وقتی در مجلسی وارد می‌شدند، همان اول مجلس هر جا که خالی بود می‌نشستند. یادم می‌آید زمانی آشیخ حسین انصاریان به هیات محمدی شیراز دعوت شده بود و مردم به‌دلیل ازدحام جمعیت در پیاده‌رو و خیابان نشسته بودند و خود من هم در خیابان نشسته بودم، یک نفر آمد کف خیابان کنارم نشست، دیدم آیت‌الله حائری شیرازی است. در تاسوعا و عاشورا پای برهنه در خیابان در دسته‌های مختلف ظاهر می‌شدند.
طلایی درباره سجایای اخلاقی این عالم ربانی، به ساده‌زیستی و بی‌رغبتی به دنیا اشاره کرد و گفت: متاسفانه افراد بدگمان درباره ایشان، حرف‌های خلاف واقع می‌گفتند؛ حال آنکه ایشان حتی یک متر زمین در شیراز ندارند. زمینی از طریق ارث زمینی به ایشان رسید که ایشان ساختمانی با چندین اتاق ساختند. من هفته بعدش که به آن مکان آمدم دیدم کتیبه‌ای در حیاط نصب شده که در آن نوشته این مکان وقف زائران حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا ؟ع؟ و حضرت معصومه؟س؟ است. من هیچ دلبستگی به دنیا در ایشان ندیدم.
طلایی، مشی سیاسی آیت‌الله حائری را این‌گونه توصیف کرد:  ظرف ایشان بزرگتر از گروه‌های سیاسی بود و ایشان در هیچ گروه و جناحی جا نمی‌گرفت. حرف خودشان را می‌زدند. در اوج فتنه 88 که حتی بعضی بزرگان منتظر بودند که ببینند سرنوشت ماجرا چه می‌شود که بعد موضع‌گیری کنند ایشان یک نامه به رهبر معظم انقلاب نوشتند که یک نامه تاریخی و عرفانی محسوب می‌شود و باید آن را بازخوانی و رمزگشایی کنیم. در انتخابات خبرگان اخیر به دلایلی جامعه مدرسین نام ایشان را در لیست خودشان قرار نداد. بررسی‌های ما می‌گفت که اگر ایشان به صورت مستقل هم وارد شوند رأی می‌آورند. ایشان گفتند من اگر ورود کنم حتی به‌طور مستقل به‌نوعی رو‌ در روی جامعه مدرسین و استخوان‌داران نظام قرار می‌گیرم و لذا من برای حفظ دین و ارزش‌هایم، انصراف می‌دهم.
منظور طلایی نامه‌ای است که آیت‌الله حائری پس از نماز جمعه 29 خرداد پس از انتخابات به رهبری نوشت و در آن گفته بود: «خطبه این هفته شما در تعقیب حضور ۸۵ درصدی مردم در جمعه گذشته با آن آزادی مطلق و بالاتر از آن، آگاهی بی‌سابقه نشان از عبور امت با امام خود از مرحله‌ای و کلاسی به کلاس بالاتر است... مساله ، مساله گرفتن آتش در دست است و این ایام آخرالزمان است که ایمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سخت‌تر است. این همه شهدا سوختگی‌های دست امت است که آتش استکبار را نگهداشته و تا کنون از نگهداشتن آن خم به ابرو نیاورده است. این آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان‌طور که شاه و صدام سرد شدند.»
آیت‌الله حائری شیرازی یکی از علمای منتقد نظام بانکداری فعلی کشور بود و اظهارات و اقدامات متعددی در این زمینه داشت.
طلایی در این باره گفت: ایشان نظام بانکداری را برای ما نوعی «اکل‌میته» به حساب می‌آوردند اما معتقد بودند که این اکل میته، ادامه‌اش درست و به صلاح ما نیست. ایشان معتقد بود که باید بانک اسلامی و پول اسلامی ایجاد کنیم. ایشان در این زمینه تئوری‌پرداز بودند و حتی وقتی رییس مجلس، آقای لاریجانی،  همین اواخر به عیادتشان آمده بود، طرحی مکتوب را هم به او برای ایجاد بانک اسلامی و پول اسلامی پیشنهاد داده بودند. ایشان قرار بود از مهر امسال در حوزه علمیه قم، درس خارج فقه اقتصاد اسلامی را پایه‌گذاری کنند که متاسفانه بیماری و در نهایت رحلت ایشان مهلت را گرفت.
یکی از طرح‌هایی که آیت‌الله حائری در زمینه کار و تولید اجرا کرده بودند طرح «فلاحت در فراغت» بود. به این صورت که زمین‌های بایر را با همکاری منابع طبیعی می‌گرفتند و آن را به قطعات حدود 1000 متری تقسیم می‌کردند و درخت‌های مثمر مانند زیتون می‌کاشتند و آبیاری قطره‌ای می‌کردند.
این زمین‌ها به همین منظور به اهالی و کارمندان شهر واگذار می‌شد تا در ایام فراغت یا بازنشستگی به این فعالیت مفید ادامه دهند. به گفته طلایی حدود 14هزار قطعه زمین کوچک ایجاد شد که نزدیک به 100هزار خانواده نفر را مشغول کرد. طلایی درباره این طرح گفت: آیت‌الله حائری در اساسنامه این طرح آورده بودند که خودشان و بستگان درجه یک‌شان به هیچ وجه حق گرفتن این زمین‌ها را ندارند و خودشان و فرزندان‌شان یک متر از این زمین‌ها را نداشتند.
باهمین طرح زیتون‌کاری، استان فارس که ربطی به زیتون نداشت، سطح زیر کشت زیتونش مقام نخست کشور را دارد و زیتون‌های شیراز در رودبار هم معروف است و به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
او درباره نظر آیت‌الله حائری در زمینه علوم انسانی اسلامی، انسان‌شناسی را محور بحث دانست و گفت: ایشان معتقد بود کسی که خالق انسان است می‌تواند انسان را تعریف کند نه کسی مانند فروید و یونگ. چرا که محور علوم انسانی انسان است و باید ابتدا انسان را تعریف کنیم. ایشان برای استدلال در باب علوم انسانی اسلامی، نقل می‌کردند که شهید عراقی در دادگاه گفته بود آیا خداوندی که انسان را در کارخانه خودش آفریده نباید کاتالوگ آن را خود خداوند بدهد؟ این کاتالوگ همان دین است که در آن به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی تصریح شده است. ایشان معتقد بود که تمام مطالب مطرح شده در علوم انسانی غربی در واقع «نظریه» نه علم. علم چیزی است که تغییر نکند و محکم باشد اما نظریات رد می‌شوند و تغییر می‌کنند.

 

captcha
شماره‌های پیشین