367
چهارشنبه، ۰۸ آذر ۱۳۹۶
3
عبدالله ناصری در گفت و گو با «صبح نو»:

سخنان عارف دیدگاه شخصی بود

چند وقتی بود که معرفی اعضای فراکسیون امید در دستور کار هیأت رییسه این فراکسیون قرار گرفت اما در نهایت با تصمیم هیأت رییسه و در رأس آن آقای محمدرضا عارف، این مسأله ملغی شد. عارف درباره این موضوع گفت که ما «مراعات عده‌ای را کردیم » شاید بتوان منظور عارف را از «عده‌ای» فهمید. همان‌هایی که با تابلوی «امید» وارد مجلس شدند اما در بزنگاه‌های پارلمانی، از جمله انتخاب ریاست یا رأی اعتماد به وزرا، زیر پای عارف و یاران وی را در فراکسیون امید خالی‌کردند. سرنوشت این روزهای فراکسیون امید، مانند کودک بی مادری است که عده ای دلسوز به دنبال سرپرستی برای آن می‌گردند؛ اصلاح طلبان دلخور از عملکرد این فراکسیون نیز تلاش می کنند تا راهی رابرای نجات آن درنظر بگیرند اما واقعیت وضعیت کنونی این فراکسیون، بحرانی تر از آن است که با وجود سهم خواهان اصلاحات، سرنوشت امید ختم به خیر شود!

عقلانیت سیاسی

صبح نو

عبدالله ناصری در گفت و گو با «صبح نو»:

سخنان عارف دیدگاه شخصی بود

چند وقتی بود که معرفی اعضای فراکسیون امید در دستور کار هیأت رییسه این فراکسیون قرار گرفت اما در نهایت با تصمیم هیأت رییسه و در رأس آن آقای محمدرضا عارف، این مسأله ملغی شد. عارف درباره این موضوع گفت که ما «مراعات عده‌ای را کردیم » شاید بتوان منظور عارف را از «عده‌ای» فهمید. همان‌هایی که با تابلوی «امید» وارد مجلس شدند اما در بزنگاه‌های پارلمانی، از جمله انتخاب ریاست یا رأی اعتماد به وزرا، زیر پای عارف و یاران وی را در فراکسیون امید خالی‌کردند. سرنوشت این روزهای فراکسیون امید، مانند کودک بی مادری است که عده ای دلسوز به دنبال سرپرستی برای آن می‌گردند؛ اصلاح طلبان دلخور از عملکرد این فراکسیون نیز تلاش می کنند تا راهی رابرای نجات آن درنظر بگیرند اما واقعیت وضعیت کنونی این فراکسیون، بحرانی تر از آن است که با وجود سهم خواهان اصلاحات، سرنوشت امید ختم به خیر شود!


آقای عبدالله ناصری، تحلیلگر اصلاح طلب بر این باور است که اسامی اعضای فراکسیون امید باید به طور شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. ناصری معتقد است که برخی اعضای فراکسیون امید از این شفافیت نگرانی‌هایی دارند.
 قرار بود اعضای فراکسیون امید اعلام شوند اما در نهایت به مصلحت هیأت رییسه این فراکسیون، این کار انجام نشد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
به نظر من اسامی اعضای فراکسیون امید باید منتشر شود و در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. رییس فراکسیون، اعضای هیأت رییسه و سخنگوی فراکسیون امید باید برای این تصمیم گیری تا حدودی غیرمتعارف، دلایل قانع کننده‌ای داشته باشند.
 شما دلیل را در چه می‌دانید؟
من اطلاعی ندارم.
تحلیل خودتان چیست؟
تحلیل‌های زیادی در ذهن انسان می‌گذرد اما در مجموع این تحلیل‌ها مهم نیستند. ما وقتی صریحاً خواستار شفافیت اقتصادی هستیم، این شفافیت را باید در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی هم داشته باشیم. شکل‌گیری یک فراکسیون هم مانند شکل‌گیری هر نهاد مدنی دیگری است؛ همانطور که اعضای هیأت رییسه، هیأت مدیره یا هر رکن دیگر یک حزب به مسوولان ذی‌ربط آن معرفی می‌شود، درباره فراکسیون هم باید این کار انجام بگیرد.
البته در کنار این، من این تحلیل را می‌کنم که اعضای فراکسیون امید از بعضی جهات نگرانی‌هایی داشته باشند؛ اما در مجموع یکی از اصول کاری شفافیت است؛ شفافیتی که سلامت در اجرای مأموریت چهار ساله را با خود به همراه خواهد داشت.
شاید یک دلیل در اعلام نشدن اعضای فراکسیون امید، میل خود اصلاح طلبان باشد. یعنی اصلاح طلبان نمی‌خواهند اعضا مشخص شوند چون در این صورت، شمار فراکسیون امید کاهش یافته و در این صورت، حباب پیروزمندی اصلاح طلبان که در انتخابات مجلس دهم مشغول القای آن به جامعه بودند، بشکند.
خیر؛ شما باید به این نکته توجه داشته باشید که اصلاح‌طلبان بارها قبل از انتخابات مجلس اعلام کردند که ما یک مطالبه حداقلی و یک مطالبه حداکثری داریم. مطالبه حداکثری آن بود که حداکثر کرسی‌های مجلس را احراز کنند؛ اگرچه می‌دانستند که مجلس ششم دیگری تکرار نخواهد شد. مطالبه حداکثری این بود که بر اساس مصالح ملی تمام تلاش این باشد که مجلس نهم دیگری شکل نگیرد.
اینکه اصلاح طلبان هدف خود را در شکل نگرفتن مجلسی شبیه به مجلس نهم قرار داده بودند، باعث این نشد که جریان اصلاحات در انتخابات مجلس، تن به ائتلاف با جریانی(اصول‌گرایان و اعتدال‌گرایان) بدهد که سنخیتی با تفکراتش نداشت؟
خیر؛ اصلاح طلبان بنا بر تجربه هشت ساله‌شان از دولت آقای احمدی نژاد - که به قول دولت مردان کنونی، ویرانه‌ای از خود به جای گذاشت و امروز هم مدعی هزاران مسأله دیگر است - معتقد بودند که حضور اصول گرایان فهیم و غیر رادیکال در مجلس می‌تواند به نقش مؤثر مجلس - برخلاف مجالس هفتم تا نهم که صرفاً ابزاری بود و هیچ نقش نظارتی بر دولت نداشت - در امور مختلف کمک کند.
با همه این اوصاف، ما می‌بینیم که آقای عارف هر جا تریبونی نصیبش شده، نیش و نیشگونی از جریان اصول‌گرا و اعتدال‌گرای حاضر در فراکسیون امید گرفته است.
بله؛ بالاخره اصلاح طلبان در فرایند برنامه‌ریزی خود در انتخابات مجلس، چارچوب‌هایی را تعیین کرده بودند و اعتدالیون و به طور مشخص حزب اعتدال و توسعه که به این چارچوب پیوست و آن را امضا کرد اما بعد از انتخابات، مسیر خود را تا حدود بسیار زیادی عوض کرد. آقای عارف چون از سوی اصلاح طلبان نامزد ریاست مجلس بود، معتقد است که با این چرخش بازی حزب اعتدال و توسعه، به احراز کرسی ریاست نشد.
ما معتقدیم که این انسجام، امروز فراگیر شده و در انتخابات 96 به مراتب بزرگ‌تر شده است. اتفاق بزرگی میان سه جناح اصول گرایان معتدل، اعتدالیون یا هواداران دولت و اصلاح طلبان افتاد و حتماً هم نباید انکار کرد که این نقش تحولی در شبه رفراندوم 96 با اصلاح طلبان بوده است اما اصلاح طلبان در پی این نیستند که از به بازی گرفتن چهره‌های مقبول اصول گرایی در صحنه‌های حساس سیاسی غافل بمانند، چراکه شرایط کشور بسیار حساس و خطیر است.
اظهارات عارف علیه جریان اعتدالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آقای عارف شخصیت لطیف، اخلاقی و تشکیلاتی دارد و برخی اوقات ممکن است بنا به اقتضائات زمانه، صحبت‌هایی را مطرح کند. آن جمله‌ای که چند وقت پیش رسانه‌های چپ و راست به آن پرداختند که آقای عارف گفته بود در انتخابات 98 به هیچ وجه با اصول‌گرایان معتدل یا هواداران دولت ائتلاف نمی‌کنیم، جمله‌ای شخصی بود و تشکیلاتی نبود و عملاً با اصلاحی که اصلاح‌طلبان کردند، پس گرفته شد.
 آیا پایان ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان را در واقعیت عملی می‌دانید؟
اگر حاکمیت و نهادهای حکومتی رقابت برابر میان دو جناح سیاسی را در نظر بگیرند - چون شعارمان این بود که ما در انتخابات 92، 94 و 96 همواره پیروز رقابت‌های نابرابر بوده‌ایم - و رقابت اخلاقی و کاملاً متعادل و مساوی را برقرار کنند و برای خود، خط قرمزهای متوهمانه دور از واقعیت نکشند، معتقدم که دو جناح باید با هم رقابت کنند و هیچ ائتلافی هم با یکدیگر شکل ندهند؛ چون امروز دو جناح اصلی برای مردم به اندازه کافی شناخته شده هستند و ما باید اجازه بدهیم که مردم خودشان تصمیم بگیرند.
دلیل اینکه اصلاح‌طلبان به سمت دعوت از اصول‌گرایان رفته‌اند و اصول‌گرایان هم با طیب خاطر به سوی این دعوت آمده‌اند، مانند آقایان ناطق نوری و لاریجانی، این بود که شرایط کشور، شرایط خطیری بود که این جناح نوظهوری که اگرچه با حمایت خود اصول گرایان پدید آمده بود و کانون‌های مختلف قدرت از جمله قدرت اقتصادی را در اختیار داشت، ممکن است وضعیت کشور را به سمت وضعیت خطیری ببرد؛ لذا با هم ائتلاف کردند و من هم به صراحت اعلام می‌کنم که اصلاح طلبان راضی شدند کاندیدای تشکیلاتی خود یعنی آقای عارف را کنار بگذارند تا گفتمان آقای سعید جلیلی که در تداوم گفتمان آقای احمدی نژاد و یارانش بود، به عرصه قدرت ریاست جمهوری دست پیدا نکند.
تئوری جدیدی که در میان اصلاح طلبان مبنی بر مذاکره با شورای نگهبان ایجاد شده را در راستای همین ایجاد برابری سیاسی ارزیابی می‌کنید؟
خیر؛ من چنین مسأله‌ای را فراتر از این حرف‌ها می‌دانم. همان طور که گفت‌وگو در عرصه بین‌المللی میان ملت‌های مختلف با ادیان و فرهنگ‌های مختلف صورت می‌گیرد و از دید ما امری پذیرفته شده است، در عرصه ملی هم گفت‌وگو با مراکز تأثیرگذار با حوزه‌های سخت و نرم قدرت را بسیار ضروری و مفید می‌دانم. اصلاح‌طلبان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند؛ طرف مقابل هم باید به این جمع بندی برسد که چنین فضایی را برای گفت‌وگو ایجاد کند. این گفت‌وگو می‌تواند به ایجاد تفاهم مانند آنچه در دهه اول انقلاب میان دو جناح چپ و راست ایجاد شد، بینجامد؛ این دو جناح در دهه شصت با یکدیگر رقابت داشتند اما حضورشان در عرصه سیاسی همواره معنا و مفهوم داشت.
 اصلاح طلبان در گفت وگوهایی که با نهادهای قدرت خواهند داشت،آیا باید انتظارات انتخاباتی هم داشته باشند؟
چارچوب اصلی گفت‌وگوها باید انتظارات قانونی باشد. یعنی در گفت‌وگوها سهم‌خواهی انتخاباتی وجود نخواهد داشت. جریان رقیب که از قدرت تعیین کننده‌ای در فصل انتخابات برخوردار است، ابزاری که کاملاً مغایر با روح قانون اساسی است را در اختیار دارد.
اگر اعضای فراکسیون امید بار دیگر در لیست انتخابات مجلس آینده قرار بگیرند، آیا مورد حمایت نخبگان جریان اصلاح طلبی قرار خواهند گرفت؟
حداکثر اعضا این حمایت را خواهند داشت اما به نظرم اقلیتی از آن‌ها با توجه به عملکردی که داشته‌اند، بعید می‌دانم که بتوانند نظر جمع را به خود جلب کنند.
 این اقلیت قاعدتاً از میان نمایندگان هوادار دولت خواهند بود؟
خیر؛ اتفاقاً ممکن است که هواداران دولت تأییدیه را داشته باشند و چهره‌های با شناسنامه اصلاح‌طلبی به خاطر نوع عملکردشان در دو سال اخیر، نتوانند تأییدیه را بگیرند.

 

captcha
شماره‌های پیشین