sobhe-no.ir
366
سه شنبه، ۰۷ آذر ۱۳۹۶
11
سازندگان«رادیوشب»درگفت‌وگوبا«صبح‌نو»:

زردسازی، شأن‌ رسانه‌ملی‌نیست

برنامه «رادیوشب» به تهیه‌کنندگی وکارگــردانی آقـایــان منصــورضـابطیــان و محمدصوفی، پس از یک سال چالش، بالاخره به روی آنتن شبکه شما رفت.

مخاطبان‌رگ‌گردنی‌داریم

صبح نو

مخاطبان‌رگ‌گردنی‌داریم

آقای «محمدصوفی» دیگرتهیه‌کننده و کارگردان برنامه «رادیوشب» است. محمدصوفی به «صبح‌نو»گفت: درحال حاضر نگران تکراری شدن نیستیم. درپایان سال93 وقتی رادیوهفت تمام شد، درطول سالیان برنامه‌سازی، رادیوهفت برای ما یک استثنا حساب می‌شد. چه به لحاظ جریان‌سازی و چه به لحاظ میزان بیننده و زمان پخش، همگی از ویژگی‌های این برنامه بودند. بسیاری از برنامه‌ها پس از پخش فراموش می‌شوند ولی خداروشکر برای رادیوهفت این اتفاق نیفتاد. دراین سه سال فراموش نشدیم و تقریبا روزی نبود که مردم پیگیر پخش مجدد برنامه نشوند. صوفی با اشاره به مخاطبان ملی رادیوهفت، بیان کرد: مخاطبان ما به هیچ عنوان مختص به شهر خاصی مثل تهران نبودند. مهمترین ویژگی مخاطبان ما این بود که آن‌ها وقتی مارا در شبکه آموزش پیدا کردند، هیچ وقت این اتفاق براثر تبلیغات نبود. وقتی رادیوهفت شروع شد به شوخی می‌گفتیم، هروقت کسی بخواهد برنامه‌ای برای دیده نشدن بسازد باید برود کانال آخر و پایان وقت! کانال آخر آن زمان شبکه آموزش بود ولی ما این ریسک بزرگ را کردیم. من این مخاطبان را اصطلاحا رگ گردنی می‌نامم چون تعصب به برنامه دارند. راستش قرار بود برنامه «صدبرگ» هم به گونه دیگری ساخته شود ولی شرایط شبکه چهار خیلی برای این اتفاق مهیا نبود.وی افزود: درچندماه گذشته با خیل درخواست‌های مردمی درباره پخش رادیوهفت مواجه شدیم. به همین خاطر من نگرانی زیادی به لحاظ تکراری شدن ندارم. ما صرفا درباره یک برنامه تلویزیونی حرف نمی‌زنیم. ما درباره پدیده‌ای صحبت می‌کنیم که مردم از آن خاطره زیادی دارند. محمدصوفی با رد قالب روشنفکری برنامه، بیان کرد: نه قالب برنامه هیچ وقت روشنفکری نبوده است. اتفاقا در شروع رادیوهفت دچار خطای محاسباتی شدیم. در زمان تولید برنامه شاید فکر می‌کردیم این برنامه صرفا متعلق به یک طبقه تحصیلکرده متوسط جامعه است. ولی پس از چند ماه با پیام‌هایی تعجب‌آور از آدم‌های خاص مواجه شدیم. مثلا خانمی از یک روستا پیام داد و گفت گوسفندانش را به چرا می‌برد و شب برمی‌گردد که این برنامه را تماشا کند. یا سربازی در لب مرز یا پزشکی که مدعی بود با تجویز تماشای این برنامه، داروی بیمارانش را کاهش داده است. با مخاطبان گسترده‌ای همراه شدیم که اتفاقا آن‌ها هواداران رگ گردنی برنامه هستند.صوفی با تایید نگاه نادرست برخی از برنامه‌سازان به مخاطبان، ادامه داد: برخی از مدیران و برنامه‌سازان مخاطب را دست کم می‌گیرند. مخاطب باهوش است و برنامه خوب را پیدا می‌کند. مخاطب باید خودش را دربرنامه ببیند و این اتفاق منجر به موفقیت آن خواهد شد. یکی از دلایل موفقیت رادیوهفت همین بود که مردم خودشان را دربرنامه می‌دیدند. پس بازهم تاکید می‌کنم چون نیاز اولیه‌ای که دلیل تولید رادیوهفت شد و ایجاد آرامشی که هدف ما بود، هم‌چنان وجود دارد؛ این برنامه برای مخاطب تکراری نخواهد شد.وی ادامه داد: به دلیل مسائلی که مطرح کردم، تعمداً در ماه‌های ابتدایی، رادیوشب را با همان قالب و روش رادیوهفت پیش خواهیم گرفت. بعد از اینکه مخاطب دوباره مارا پیدا کرد و تثبیت شدیم، احتمالا تغییراتی داشته باشیم.محمدصوفی درباره توجه به استعدادهای جوان دراین برنامه گفت: توجه و معرفی استعدادها یکی از اصول برنامه بوده است. درتمام این سال‌ها جوانانی دربرنامه‌های ما مشغول بوده‌اند که مطمئنا امروز می‌توانند خودشان شخصا تهیه‌کننده باشند. وی درپایان افزود: به جرات می‌گویم، رادیوهفت تنها برنامه‌ای در تلویزیون بوده است که در حوزه نشر تولید کننده بوده است. از برنامه ما چند جلد کتاب منتشر شد. مجموعه‌ کتاب‌های شرمین نادری، کتاب‌های منصورضابطیان، کتاب‌های امیرعلی نبویان، کتاب‌های حسین کلهر و مجموعه قصه‌های آقای فیاضی از جمله این تولیدات بودند.

captcha
شماره‌های پیشین