365
یکشنبه، ۰۵ آذر ۱۳۹۶
6
حاشیه‌های پیرامون شرکت تاکسیرانی آنلاین ادامه دارد

این رانندگان معترض

«صبح نو» تأثیر لایحه تأمین امنیت زنان را بررسی می‏کند

چتری برای زنان

سال‏هاست که راهروی دادگاه‏های خانواده، پر از زنانی است که با دست و پاهای شکسته، صورت‏های کبود و گلگون شده، در انتظار رسیدگی به ظلمی‌اند که علیه‏شان اعمال شده است. تنظیم لایحه‏ای برای تأمین امنیت زنان، در قالب حقوقی برای اولین بار، می‏تواند بر صورت کبود زنانی که مورد خشونتی از طرف مشت‏های محکم مردانه قرارگرفته‎اند، لبخند بنشاند.

صبح نو

حاشیه‌های پیرامون شرکت تاکسیرانی آنلاین ادامه دارد

این رانندگان معترض

تا دیروز ماجرای منع رانندگان اسنپ چون دیگر تاکسی یاب‌ها از مسیریاب «ویز» خبر اول شبکه‌های اجتماعی بود تا این که دیروز خبر تجمع رانندگان معترض به کاهش کرایه‌های اسنپ هم به این خبرها اضافه شد تا حاشیه جدیدی برای این تاکسی یاب درست شود.
درست سه سال پیش بود که با پیشرفت استارت‌آپ‌ها و فرهنگ استفاده از اپلیکیشن‌ها سبک زندگی شهری به سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی رفت. اوج استفاده از استارت‌آپ‌ها به تولد پرسروصدای اسنپ برمی‌گردد. استارت‌آپی که از همان سه سال پیش و شروع کار، واکنش‌های زیادی را از طرف آژانس‌های تاکسیرانی و اتحادیه در پی داشت. در این سه سال هم همیشه شرکت تاکسیرانی آنلاین با جنجال‌های زیادی روبه‌رو بود. از ماشین‌های مدل بالا و لوکسی که برای مسافرانش می‌فرستاده تا هزینه‌های پایین نسبت به شرکت‌های دیگر؛ اما در این چند روزه، شرکت وارد فاز جدیدی از حاشیه‌ها شده است تا نشان دهد که حاشیه‌ها از اسنپ دست‌بردار نیستند. حاشیه از قتل یکی از مسافران توسط راننده‌ای که برای شرکت کار می‌کرد شروع شد. خبری که درنهایت باعث کاهش مسافران و حرف و حدیث‌ها برای جذب راننده و فیلترهای ورودی برای استخدام را پیش کشید. اتفاقی که البته باعث شد اسنپ قیمت‌هایش را پایین بیاورد، تا ریزش مسافرانی که به وجود آمده بود را جبران کند. حاشیه جدید اما بیش از پیش اسم شرکت را بر سر زبان‌ها انداخته است. استفاده از اپلیکیشن راهبری ویز و ممنوعیت استفاده از آن اتفاق جدیدی بود که برای اسنپ به وجود آمده است. مدیر ارشد فناوری اسنپ، آقای «حسین مرادقلی» در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره مسائلی که درباره ویز به وجود آمده است، توضیح داد: «ما صرفاً در نسخه اندروید به رانندگان هشدار عدم استفاده همزمان از ویز و اسنپ را دادیم، زیرا سیستم‌عامل اندروید برای در اختیار گذاشتن فهرست برنامه‌های موجود در گوشی نیاز به دسترسی خاصی ندارد، اما به‌هیچ‌عنوان به گالری و عکس‌های کاربران دسترسی نداریم.» دستگاه قضایی کشور کلیه سرویس‌های اینترنتی حمل‌ونقل را موظف کرد از ساعت ۲۴ روز ۳۰ آبان‌ماه از ارائه خدمات به رانندگانی که در سفرهای خود از مسیریاب ویز استفاده می‌کنند، خودداری کنند و این دستور شامل همه سرویس‌های اینترنتی درخواست خودرو می‌شود. این موضوع توسط تاکسی‌یاب‌های اینترنتی در توضیح مسدودسازی دسترسی آن‌ها از رانندگان بود که اپلیکیشن ویز را روی گوشی خود داشتند. این موضوع باعث اعتراض کاربران شد و برخی رفتار این سرویس‌ها را نقض حریم خصوصی دانستند. حسین مرادقلی درباره دلیل مسدود شدن دسترسی رانندگان به مسیریاب ویز توسط اسنپ، گفت: «حدود دو هفته پیش، دستور قضایی مسدودسازی ویز به ما ابلاغ شد و طبق آن ملزم شدیم به رانندگانی که ویز را روی گوشی‌شان نصب کرده‌اند اجازه استفاده از پلتفرم و اپلیکیشن اسنپ را ندهیم. دلیل مسدود شدن اپلیکیشن اسنپ برای رانندگان همین دستور دادگستری کل کشور بود.» نرم‌افزار ویز یک نرم‌افزار بر مبنای سامانه موقعیت‌یاب جهانی است که از سیستم ناوبری ترن‌بای‌ترن استفاده می‌کند. اپلیکیشن ویز بهترین مسیر را از مبدأ تا مقصد و همچنین نقاط پرترافیک و بسته شدن جاده‌ها را لحظه به لحظه به کاربران اطلاع می‌دهد. این نرم‌افزار توسط یک شرکت استارت‌آپ اسراییلی به نام ویز ایجاد شده است. مرادقلی درباره پیشینه جنجال‌های مربوط به ویز توضیح داد: «بحث عدم استفاده از ویز در ایران از حدود 6 ماه پیش شروع شد. در همان زمان ویز فیلتر شد، اما پس از انتقال سرورهای این سیستم به سرور ابری گوگل عملاً امکان فیلتر کردن آن وجود نداشت و به همین دلیل دستگاه قضایی چنین راه‌حلی را در پیش گرفت. ما جلسات متعددی با مقامات قضایی داشتیم و در این جلسات اعلام کردیم که این حرکت برای کاربران مشکلات جدی خواهد داشت و علاوه بر این هیچ جایگزین داخلی یا خارجی مناسبی برای ویز وجود ندارد. در این جلسات اطلاعات و آماری را با مقامات قضایی و دادگستری به اشتراک گذاشتیم. این آمار مربوط به رانندگانی بود که به طور مداوم از اپلیکیشن ویز استفاده نمی‌کردند و بر اساس آن تا 40 درصد زمان بیشتری را در هر سفر طی می‌کردند. این موضوع در واقع نسبت مستقیمی با افزایش میزان ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت دارد.» حال بعد از ممنوعیت استفاده از ویز برای رانندگان و افزایش 10 درصدی کرایه‌ها برای کاربران، رانندگان شرکت هم روز گذشته در مقابل ساختمان شرکت اسنپ در اعتراض به حذف برخی تسهیلات ارائه شده، تجمع کردند. به نظر می‌رسد که حرف و حدیث‌هایی که در اطراف این شرکت وجود دارد، تمامی ندارد. حال باید منتظر ماند و دید که حاشیه‌های پیش روی شرکت آنلاین چه تأثیری در عملکرد آن در آینده خواهد داشت.

 

captcha
شماره‌های پیشین