355
شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۶
7
ادامه محرومیت دانش آموزان خوزستانی

کلاس پارچه‌ای اندازه تن دانش آموزان نیست

در شمال استان خوزستان حدود ۱۵۰۰ روستا وجود دارد که اکثر مدارس آن کانکسی و چادری هستند یا اگر ساختمان دارند، فرسوده و نامناسب است. دانش‌آموزان دراین منطقه در محرومیت شدیدی قرار دارند و این شرایط نیازمند حمایت فوری نهادهای مسوول است.

عشقی که آیین آفرین است

می‌شود دقیقاً هزار و سیصد و هفتاد و هشت سال؛ این همه سال از عاشورا گذشته ولی جاذبه حسین بن علی (ع) چنان کارساز است که بعد از این همه سال، حالا بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ بشر در سالروز اربعین او برقرار می‌شود. مسیر نجف تا کربلا، این روزها شده رودخانه‌ای که از حرم مرتضی علی (ع) می‌جوشد و به سوی دریای محبت اباعبدالله (ع) سرازیر می‌شود. مردم دارند به کربلا می‌روند تا به کشتی نجات پناه ببرند و امان نامه بگیرند برای حفظ دین، تا ظهور پسر نهم حسین (ع) و مگر فرهنگ عاشورا، چیزی است جز آمادگی برای ظهور منجی (ع) این روزها شاید بهترین فرصت باشد برای نگاه دوباره به پدیده پیاده‌روی اربعین؛ پدیده‌ای که مقدمه حضور در جامعه مهدوی (عج) است.

صبح نو

عشقی که آیین آفرین است

می‌شود دقیقاً هزار و سیصد و هفتاد و هشت سال؛ این همه سال از عاشورا گذشته ولی جاذبه حسین بن علی (ع) چنان کارساز است که بعد از این همه سال، حالا بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ بشر در سالروز اربعین او برقرار می‌شود. مسیر نجف تا کربلا، این روزها شده رودخانه‌ای که از حرم مرتضی علی (ع) می‌جوشد و به سوی دریای محبت اباعبدالله (ع) سرازیر می‌شود. مردم دارند به کربلا می‌روند تا به کشتی نجات پناه ببرند و امان نامه بگیرند برای حفظ دین، تا ظهور پسر نهم حسین (ع) و مگر فرهنگ عاشورا، چیزی است جز آمادگی برای ظهور منجی (ع) این روزها شاید بهترین فرصت باشد برای نگاه دوباره به پدیده پیاده‌روی اربعین؛ پدیده‌ای که مقدمه حضور در جامعه مهدوی (عج) است.

حقیقت محبت امام حسین (ع) یک حقیقت نورانی است. اساساً محبت امام حسین و اهل بیت مکرم ؟عهم؟  آیین نیستند بلکه آیین‌آفرین هستند. به این معنا که مولدند و از دل آن فرهنگ‌ها و آیین‌هایی بروز می‌کنند که یکی از آنها حماسه پیاده روی اربعین است. سیاه پوشیدن و پرچم برافراشتن و هیات گرفتن و.... این‌ها تجلی‌های این محبت است.  بلکه اینها هم تنها تجلی‌های این محبت نیستند. این محبت سبک زندگی به انسان می‌دهد. زندگی همراه با ایثار و جهاد به انسان می‌دهد. دفاع مقدس و اساساً انقلاب اسلامی جلوه حقیقی محبت اباعبدالله است. پس ما اربعین را نتیجه رشد ارتباط‌مان با اولیای خدا می دانیم. ما وقتی صحبت از ولی خدا می‌کنیم، باید نگاه از مرزها و خط کشی‌ها برداریم. ولی خدا روی نفوس، فارغ از دین و آیین‌شان تأثیر دارد، کما اینکه عیسی مسیح روی نفوس مؤثر بود، امروز هم ولی خدا روی نفوس اهل عالم، فارغ از دین و آیین و سنت‌هایشان تاثیرگذار است و ما نباید ایشان را منحصر به شیعیان و بلکه مسلمانان بدانیم. همین است که بسیاری از مسیحیان، ارمنیان و... هم به این دستگاه ارادت قلبی می‌یابند. چرا که فطرت انسان قرین با محبت به ولی خداست.
در کنار این موضوع، اساساً فرهنگ عمومی و اندیشه به مرور زمان بالنده می‌شود و رشد می‌کند، فرهنگ محبت به ولی خدا هم از این قاعده مستثنا نیست و در این سال‌ها رشد کرده است لذا حماسه پیاده روی اربعین تجلی بالندگی و رشد محبت به ولی خداست.
اما بگذارید به این فکر کنیم که اساساً چه اتفاقاتی -فارغ از شعار- می‌تواند به نزدیکتر شدن ظهور و آماده شدن مقدمات فرج کمک کند. به این موضوع که بیندیشیم بعد می‌توانیم به این فکر کنیم که کدام یک از این عوامل در حماسه اربعین وجود دارد. آنگاه بحث ما یک مبحث زیربنایی و غیرشعاری خواهد بود.
اولین این اقدامات دعا برای تعجیل فرج است. کما اینکه تجربه تاریخی (مثلاً در قوم بنی اسرائیل) نشان داده که دعا برای فرج تا چه اندازه می‌تواند این مهم را زودتر فرا رساند.
دومینِ این عوامل پاکدستی، پاک بینی و در یک کلام تقواست. طبعاً اگر ما خوب باشیم ظهور حضرت هم تعجیل خواهد شد. سومین این  عوامل مبارزه با ظالمان است. ما اگر مبارزه با ظالمان نکنیم و به یاری مظلومان نشتابیم، بیراه گفته‌ایم اگر بگوییم منتظر واقعی هستیم. ما حتی تجربه مبارزه با ظلم را پیش از ظهور باید داشته باشیم تا برای مبارزه اصلی با ظلم در عصر ظهور آماده باشیم. اتفاقی که انقلاب اسلامی در منطقه به انجام رسانده.
دیگر نکته هم روشنگری و دعوت به حق و افشاگری علیه باطل است. خیلی وقت‌ها تبیین حقایق و افزایش آگاهی و تنویر افکار عمومی امری لازم برای جامعه است. اصلاً از این طریق است که می‌توان یک غربال جدی انجام داد. ما در روایات متعدد داریم که پیش از ظهور خوب‌ها از بدها جدا می‌شوند. اصلاح وضع جامعه هم نکته دیگری است که باید بدان متوجه باشیم. ما همیشه از 313 نفر برگزیده حضرت حرف می‌زنیم ولی نمی‌شود مسوولان جامعه خوب نباشند و جامعه به سمت خوبی پیش رود. جامعه ما البته به خود زیاد دیده که آدم‌های خوب و شهدای والامقام دیده، ولی خب به هرحال هنوز به عدد 313 آدم خوب و تراز ظهور نرسیده‌ایم. این موضوع البته از مردم می‌تواند به سوی مسوولان بیاید. چطور از یک امام جماعت توقع داریم که انسان خوبی باشد، به همین شکل باید بیش از هرکسی از مسوولان توقع داشته باشیم که پاک‌دست باشند و متاسفانه ما از این ناحیه کم ضربه نخورده‌ایم.
ششمین عامل تجمع و تعاون مؤمنی و ایجاد تشکیلات میان ایشان است. مومنان نباید معطل مسوولان بمانند تا وضع اصلاح شود. این سفارش قرآن کریم است که مومنان برای کمک به امام هم‌افزایی و کار تشکیلاتی کنند به این منظور. در جامعه امروز با این تعداد زیاد و پیچیدگی مدیریت، برای نظارت و هم افزایی چاره‌ای جز کار تشکیلاتی نداریم.

captcha
شماره‌های پیشین