354
چهارشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۶
16
گفت و گو «صبح نو» با تهیه کننده «نفس» درباره هـزار توی شبکه نمایش خانگی

فروشی ناچیز با وجود تبلیغاتی به وسعت یک کشور

در دنیای پرهیاهوی سینما بعد از آن که یک فیلم از هزارتوی دریافت پروانه ساخت، نمایش و ... عبور می‌کند و بالاخره به صف فیلم‌های روی پرده می‌پیوندد، نوبت به نمایش آن اثر در فضاهای دیگری چون سایت‌ها، شبکه‌های اینترنتی وشبکه نمایش خانگی می‌رسد. اتفاقی که مدتی است به واسطه گسترش فضاهای نمایشی، بیش از پیش رخ می‌دهد.

خبر

صبح نو

گفت و گو «صبح نو» با تهیه کننده «نفس» درباره هـزار توی شبکه نمایش خانگی

فروشی ناچیز با وجود تبلیغاتی به وسعت یک کشور

در دنیای پرهیاهوی سینما بعد از آن که یک فیلم از هزارتوی دریافت پروانه ساخت، نمایش و ... عبور می‌کند و بالاخره به صف فیلم‌های روی پرده می‌پیوندد، نوبت به نمایش آن اثر در فضاهای دیگری چون سایت‌ها، شبکه‌های اینترنتی وشبکه نمایش خانگی می‌رسد. اتفاقی که مدتی است به واسطه گسترش فضاهای نمایشی، بیش از پیش رخ می‌دهد.

در این فضا اغلب بعد از پایان اکران یک اثر، آن فیلم علاوه بر فضاهای اینترنتی، به شکل دی وی دی، توسط یک مرکز، در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.
این توزیع در سطح گسترده و به شکلی رخ می‌دهد و عموم کسانی که حتی به سینما نرفته‌اند، با پوسترها و بنرهایی که اغلب در سوپرمارکت‌ها و مراکز فروش رسانه‌های تصویری نصب می‌شوند، از وجود آن اثر مطلع شوند.
علاوه بر این‌ها توزیع فیلم‌ها و آثار قابل توجه باعث می‌شوند که در کنار فیلم‌هایی که به شانه تخم مرغی معروف شده‌اند، آثاری در دسترس قرار بگیرند که گاه از ارزش هنری و فرهنگی مطلوبی برخوردارند.
با این وجود، مساله ای که در این میان همیشه مطرح است، بحث قاچاق و انتشار کپی‌هایی از یک فیلم است، اتفاقی که موجب می‌شود تا گاهی حتی در حین اکران به اثر و گروه تولید آن لطمه وارد شود. با این حال همچنان فیلم‌ها با روند ثابتی بعد از اکران در فضای نمایش خانگی منتشر می‌شوند و در کنار همه فروش‌ها و دانلودهای غیرقانونی، تا حدی در این حوزه نیز فروش دارند.
مضاف بر ماجرای فروش، بحث دیگری که این شیوه انتشار باعث آن می‌شود، تبلیغات و یادآوری وجود فیلمی است که شاید در زمان اکرانش با مشکلاتی مواجه بوده یا حتی مورد توجه قرار گرفته است؛ اما درکل این مساله که کارهای ارائه شده در شبکه نمایش خانگی با وجود شرایطی که به آن اشاره شد، چه قدر مورد توجه قرار می‌گیرند و چه تاثیراتی را در بر دارند، ازمواردی است که جای سؤال دارد.
این مساله باعث شد تا ما هم در «صبح نو» کم و کیف انتشار یک فیلم سینمایی، در شبکه نمایش خانگی را از یکی از تهیه کنندگانی که در جریان این روال است؛ جویا شویم.
آقای  ابوذر پور محمدی، تهیه کننده فیلم‌هایی چون «شیار 143»، «نفس» و ... در این خصوص به «صبح نو» گفت: در کل، انتشار فیلم در شبکه نمایش خانگی، جزو اتفاقات خوبی است که می‌تواند برای یک کار رخ دهد؛ اما مهم ترین مشکل و دغدغه‌ای که در این حوزه است، تکثیر غیر مجاز سی دی‌هایی است که از یک فیلم به این شکل منتشر می‌شود؛ مساله ای که جدای از بحث دانلودهای غیرقانونی و سایت‌ها که همیشه به تولیدات لطمه می‌زنند، وجود دارد.
سایت‌هایی که هنوز که هنوز است درباره آن‌ها، دستور و تلاشی که التزام قانونی برای برخورد با آن‌ها باشد، اتفاق نیفتاده است.

یک تبلیغ وسیع
با انتشار در شبکه نمایش خانگی
وی ادامه داد: همان طور که گفتم جدا از بحث سایت‌ها، انتشار سی دی‌های کپی و تقلبی از رخدادهایی‌اند که جای کار دارد. به عنوان مثال برای فیلم شیار 143 نزدیک به 2 یا 3 برابر، سی دی کپی تکثیر و منتشر شد؛ نسخه‌های کپی که حتی خود ما در سوپرمارکت‌ها شاهد فروش آن‌ها بودیم و نمی‌توانستیم کاری کنیم.
 از همین رو در این راستا باید برخورد قاطعانه و قدرتمندانه‌تری صورت بگیرد، چرا که شبکه نمایش خانگی جزو فضاهای مؤثر برای هر فیلمی است که می‌تواند در دیده شدن آن تاثیرگذار باشد.
پورمحمدی با اشاره به ثمرات انتشار یک فیلم در فضای نمایش خانگی ادامه داد: زمانی که فیلمی در این شبکه منتشر می‌شود، در سطح گسترده و در دسترسی مثل سوپرمارکت‌ها قرار می‌گیرد.
فضایی که تقریباً کشور را در برمی گیرد، به همین دلیل به واسطه این انتشار کار به خوبی دیده می‌شود. یعنی حتی اگر کسی تلویزیون، ماهواره و در کل هیچ رسانه‌ای را نداشته باشد، بالاخره برای خرید به سوپرمارکت می‌رود و درآن جا هم تبلیغات فیلم را می‌بینید و هم خود دی وی دی را  و این یک تبلیغ است.

غیرقانونی های کمر شکن
فروش این فیلم‌ها در این فضا از مواردی بود که پورمحمدی درباره‌اش گفت: در واقع پخش یک فیلم در شبکه  نمایش خانگی جزو اتفاقاتی است که موجب تبلیغات گسترده‌ای برای آن اثر می‌شود و به جز مواردخاص، شاید فروش چندانی اتفاق نیفتد و در اصل روی فروش این بخش نمی‌توان چندان حساب کرد؛ اما اگر بحث فروش‌های غیرقانونی حل شود، آن وقت اتفاقات بهتری در این فضا از شبکه نمایش خانگی گرفته تا سایت‌های مجاز رخ می‌دهد. چون این فروش‌ها و انتشارهای غیرقانونی به گونه‌ای کمر تولیدکنندگان یک فیلم را شکسته است و باید زودتر جلو آن‌ها گرفته شود.

پخش کنندگان متفاوت
در شبکه نمایش خانگی
پورمحمدی همچنین درباره پخش کنندگان این حوزه و بهترین زمان برای انتشار در شبکه نمایش خانگی، یادآور شد: در این فضا پخش کنندگان متفاوتی وجود دارند و پخش مویرگی آثار توسط هر یک از این شرکت‌ها متفاوت است؛ به عنوان نمونه برخی‌ها گستردگی و قدرت بیشتری دارند و برخی دیگر ضعیف‌تر عمل می‌کنند.
به همین دلیل شیوه پخشی که در شبکه نمایش خانگی اتفاق می افتد هم جزو عوامل مؤثر بر فروش و دیده شدن کار است.
برای زمان انتشار اثر هم، فکر می‌کنم که هر کاری باید به طور معمول بلافاصله بعد از اتمام اکرانش منتشر شود، اتفاقی که کم وبیش رخ می‌دهد.
با این حال حداقل اگر جلوی دانلودهای غیرقانونی و کپی‌های غیرمجاز در این فضا تا حدی گرفته شود؛ می‌توان انتظار داشت که دنیای شبکه نمایش خانگی به عنوان یک بازار فروش مؤثر برای فیلم‌ها عمل کند، در غیر این صورت نمی‌توان به آن حداقل در حوزه مالی چندان اتکا کرد.

 

captcha
شماره‌های پیشین