354
چهارشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۶
14
در گفت‌وگو با عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما مطرح شد

اشتیاق لایک و فوروارد را کنترل کنیم

در بررسی علایق جوان امروزی، علاقه به فضای مجازی و بالتبع شبکه‌های اجتماعی انکارناپذیر است. حال آنچه در شبکه‌های اجتماعی بیش از همه خودنمایی می‌کند، شهوت لایک کردن و فوروارد کردن، بدون تأمل در متن و محتوای آن است.

سینمای کودک، امامزاده‌ای است که متولی ندارد

صبح نو

سینمای کودک، امامزاده‌ای است که متولی ندارد


دومین نشست از سلسله نشست‌های پدیدارشناسی سینمای ایران با موضوع «سینمای کودک در ایران» در سالن زنده یاد امیر حسین فردیِ حوزه هنری برگزار شد.آقای عزیزالله حاجی مشهدی، مدرس و منتقد سینما، در این نشست بیان کرد که سینمای کودک در ایران، با همت برخی جوانان علاقه‌مند در دهه 50 و 40 به مرکزیت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان شکل پیدا کرد و بعد از انقلاب در دهه 60 با آثاری مانند «علی کوچولو» یا «کودک و استثمار» تداوم یافت. حاجی مشهدی سینمای کودک را در وجوهی چون ماجراجویی، تخیل و سرگرمی با سینمای بزرگسالان دارای اشتراک دانست و تأکید کرد که با این حال، سینمای کودک چه در ایران و چه در جهان باید دارای وجه آموزشی و تعلیمی باشد و اهمیت این مسأله در ایران هم بیشتر است.او تأکید کرد راه برون رفت سینمای کودک از بحران این است که کلیه نهادهای حکومتی مرتبط با کودک و نوجوان حضور فعالانه‌ای در این عرصه داشته باشند و فیلمنامه‌هایی که در این عرصه نوشته می‌شوند، باید به ضرباهنگ داستان، طراحی تعلیق‌های مناسب و کشمکش‌های هیجان انگیز و به ویژه رعایت گزیده‌گویی و پرداخت هنرمندانه اثر توجه کنند.آقای جلال فاطمی، کارگردان و مدرس سینما، دیگر سخنران این نشست بود که با توضیح تجارب کشورهای جهان در زمینه سینمای کودک و نوجوان، تأکید کرد که خصوصی سازی یا نیمه خصوصی سازی سینمای کودک در وضع حاضر، یعنی تعطیل کردن سینمای کودک. او متذکر شد که سینمای کودک در حال حاضر از سویی نمی‌تواند بازگشت سرمایه را تضمین کند و بنابراین نیازمند حمایت جدی دولت است و از سوی دیگر برای رعایت ضوابط مد نظر دولت، باید همکاری نزدیک تری با آن صورت پذیرد.فاطمی تصریح کرد سینمای کودک نباید وجه سرگرم کنندگی و فانتزی خود را از دست بدهد و باید با استفاده از تجارب دیگر کشورها، آثاری که تولید می‌شوند برای کودک و نوجوان جذاب باشند.او همچنین یادآور شد باید ممیزی‌های سینمای کودک اصلاح و استاندارد شوند و نیز می‌توان در کنار سینمای کودک به گونه جدیدی از فیلم‌ها یعنی سینمای خانواده اندیشید که محصول تولید شده مناسب برای همه اعضای خانواده باشد.آقای سید مهدی ناظمی، مجری کارشناس این نشست‌ها در این جلسه بیان کرد: باید پرسید سینمای کودکی که در کانون پرورشی فکری و با هدایت کارگردانان صاحب نام متولد شد، آیا بیش از حد جدی و وجه فانتزی برنامه کودک را فراموش نکرده نبود؟ او همچنین ضمن انتقاد از برخی آثار تولید شده که مروج خشونت یا ترس هستند، تأکید کرد که نباید به خاطر تولید برنامه‌های کودک معطل آخرین تحولات سخت افزاری و نرم افزاری جهان ماند و می‌توان با همان سنت‌های قبلی هم آثار مناسبی تولید کرد.سلسله نشست‌های پدیدارشناسی سینمای ایران، هر دوشنبه در سالن فردی حوزه هنری برگزار می‌شود و نشست بعدی دوشنبه 22 آبان ماه با موضوع «سینمای دینی در ایران» و با حضور دکتر اسماعیل بنی اردلان و دکتر اصغر فهیمی فر در سالن فردی حوزه هنری واقع در انتهای خیابان سمیه برگزار خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین