354
چهارشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۶
12
عضوکمیسیون‌فرهنگی‌مجلس در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

«رگ‌خواب»زن را ضعیف‌نشان می‌دهد

خانم طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی از مسائل مختلف سینما و خصوصاً فعالیت‌های زنان گفت.

خبر

صبح نو

عضوکمیسیون‌فرهنگی‌مجلس در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

«رگ‌خواب»زن را ضعیف‌نشان می‌دهد

خانم طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی از مسائل مختلف سینما و خصوصاً فعالیت‌های زنان گفت.

 طیبه سیاوشی از نمایندگان فعال در امور فرهنگی و اجتماعی است. وی از اعضای فعال کمیسیون فرهنگی در امور مربوط به سینما، تئاتر و تلویزیون است و از سوی دیگر در فراکسیون زنان مجلس نیز حضوری پررنگ دارد.«طیبه سیاوشی» درباره مهمترین دغدغه‌های فیلمسازان زن در سینمای ایران، به «صبح نو» گفت: سینما یکی از حوزه‌های بسیار سخت برای فعالیت زنان است که دلایل متعددی دارد. البته با تمام این سختی‌ها، بانوان در این عرصه حضور دارند و یکی از نمونه‌های اخیر آن فیلم موفق «ویلایی‌ها» است. موانع مختلفی برای فیلمسازان زن وجود دارند که البته برخی از آن‌ها را صلاح نمی‌دانم عرض کنم.صرفاً به دلیل زن بودن، فعالیت در برخی حوزه‌ها سخت‌تر است. به همین دلیل در سینما، زنان کمی در بخش کارگردانی و تهیه‌کنندگی حضور داشته‌اند.

بررسی‌ورودزنان‌به‌سینما
سیاوشی با اشاره به روند رو به رشد ورود زنان به عرصه فیلمسازی، بیان کرد: هرچند که در موضوع فعالیت زنان درسینما، هنوز عقبیم و توازن درستی بین زنان و مردان دراین حوزه وجود ندارد اما به هرحال با همین سرعت کم نیز در حال رشد هستیم و سالی یک یا دو فیلمساز زن به سینما معرفی می‌شوند. دلیل این سرعت رشد کم، همان سختی‌هایی است که اشاره کردم. همراه همکارانم در پی این هستیم تا بررسی کنیم در چه دوره‌هایی فرصت بیشتری به زنان برای ورود به سینما داده شده است.تحلیل این موضوع به یک کار پژوهشی مستند نیازمند است. باید بررسی شود چرا در برخی دوره‌ها، ورود فیلمسازان زن به سینما افزایش و برخی دوره‌های دیگر کاهش داشته است.

بایدفرصت‌برابرایجادشود
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به شباهت همین روند در سینمای جهان، افزود: البته این روند نامتوازن صرفاً محدود به سینمای ما نیست و در سینمای جهان از جمله هالیوود هم دیده می‌شود. دلایل متعددی دراین روند تأثیرگذارند که برخی از آن‌ها قابل بیان نیستند. باید وزارت ارشاد مکانیزمی مهیاکند که فیلمسازان زن با استعداد را برای ورود به سینما حمایت و فرصت برابر ایجاد کند؛ البته نه صرفاً به دلیل زن بودن آن‌ها، بلکه به دلیل استعدادهای آن‌ها. طیبه سیاوشی درباره موضوعاتی که باید زنان در سینما به آن‌ها اولویت دهند، گفت: لزوماً فیلمساز زن نباید سراغ مشکلات و مسائل زنان برود. دیدگاه زنانه به مسائل، دیدگاه متفاوتی است. ممکن است نسبت به یک اتفاق مشترک، زن و مرد زاویه نگاه متفاوتی داشته باشند. وی درباره بیشترین مشکلات فیلمسازان در مراجعه به کمیسیون فرهنگی گفت: برخی در موضوع پروانه ساخت و نمایش مشکل دارند. برخی هم به دنبال کمک‌های مادی و حتی معنوی از مجلس هستند. خصوصاً بین فیلم اولی‌ها درخواست کمک معنوی زیاد مطرح می‌شود. البته برخی از دوستان هم هستند که ظاهراً از تمام این مسائل بی‌نیازند ولی گویا گمان می‌کنند بهتر است تا از سوی دستگاه فرهنگی بالادستی حمایت و بهتر دیده شوند.
 
سیاست‌عدم‌مداخله‌درسینما
سیاوشی درباره مرز ورود مجلس به مسائل سینما، افزود: در دوره‌های مختلف فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی عمدتاً به صورت ورودهای موردی بوده که اثر خوبی هم نداشته است. در دوره فعلی ترجیح دادیم به هیچ وجه در امور سینما دخالت نکنیم. حتی یک مورد فیلمی در کمیسیون با حضور فیلمسازش نمایش داده شد که همین برخی حواشی را درپی داشت. به نظرم در شرایط فعلی پیگیری سیاست عدم مداخله به صلاح باشد.
 البته امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم بسیاری از اهالی سینما به کمیسیون مراجعه دارند و درخواست کمک می‌کنند. دلیل این مراجعات این است که برخی گمان می‌کنند کمیسیون فرهنگی به عنوان یک مرجع بالاتر، اگر از آن‌ها حمایت کند، راه هموارتری خواهند داشت.
آقای‌پژمان‌فرسینمایی‌است
نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اشراف نمایندگان نسبت به مسائل سینما، بیان کرد: برخی از نمایندگان اشراف قابل قبولی دارند. برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس واقعاً علاقه مند این حوزه هستند. برای مثال برخی در حوزه کتاب و مطبوعات اشراف خوبی دارند و برخی هم در حوزه سینما پیگیرند. مثلاً آقای «پژمان‌فر» بسیار اهل سینما رفتن هستند. من خودم شخصاً بیشتر از سینما، تئاتری هستم و معمولاً ماهی دو نمایش را می‌بینم.

3فیلم‌موردعلاقه
طیبه سیاوشی با انتقاد از عدم تنوع ژانر در سینمای ایران، افزود: گاهی اوقات به سختی می‌توان فیلمی با موضوعی متفاوت پیدا کرد. این روند را دائماً در جلسات تخصصی مطرح می‌کنم و هشدار می‌دهم. اخیراً به رییس کمیسیون فرهنگی عرض کردم که من اصلاً کاری به جناح سیاسی ندارم، حرفم این است که سینما در بحث موضوعات یک دست نشود. این ماجرا مثل کتاب است که با یکسان سازی ممیزی‌ها، کتاب به کنار گذاشته شده است. مدعی سینمای اجتماعی هستیم ولی درواقع همان هم ناقص است. از فیلم‌های سال گذشته، به طور ویژه سه فیلم «ماجرای نیمروز»، «ابدویک روز» و «بدون تاریخ بدون امضا» را دوست داشتم.

رگ‌خواب‌تصویردرستی‌ندارد
عضو فراکسیون زنان مجلس با انتقاد به فیلم «رگ خواب» بیان کرد: رگ خواب فیلمی است که شاید موضوع جدیدی را بیان می‌کند ولی موقعیت شخصیت اصلی فیلم، شرایطی است که دائم در سینما درباره زنان تکرار می‌شود. یک زن وابسته که توانایی اداره زندگی‌اش را ندارد و دائم از کسی فریب می‌خورد و به مشکلاتش افزوده می‌شود. فیلم‌هایی امثال رگ خواب شاید برای ساعتی مخاطب را با خود همراه سازند ولی دستاورد فرهنگی خوبی ندارند. چهره زنی دراین فیلم و حتی بعضاً در رسانه ملی نمایش داده می‌شود که نوعی کلیشه هستند. این مسأله اصلاً بحث فمنیستی نیست. این‌ها ابعاد انسانی زندگی یک فردند.
وی با اشاره به اقداماتی درجهت اشراف بیشتر اعضای کمیسیون فرهنگی نسبت به سینما، ادامه داد: ما به طور ثابت اکران خصوصی داریم. برای مثال اخیراً فیلمی به تهیه‌کنندگی آقای نجفی را داشتیم که البته من فرصت نکردم حضور پیدا کنم.

 

captcha
شماره‌های پیشین