353
دوشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۶
7
هویت تهران زیر چرخ بولدوزرها

تهران، طهران را بلعید!

وضعیت خانه حسام لشگر، در آستانه دوازدهمین سالگرد ثبت در فهرست آثار‌ملی بسیار اسفناک است، این بنا متاسفانه حال خوشی ندارد و اخباری مبنی بر خروج از ثبت یا در شرف خروج از ثبت خانه حسام لشگر به‌گوش می‌رسد. خانه تاریخی حسام لشگر در آبان سال 84 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

سختی کشیدن برای منِ زائر اباعبدالله خوب است

می‌شود دقیقاً هزار و سیصد و هفتاد و هشت سال؛ این همه سال از عاشورا گذشته ولی جاذبه حسین بن علی (ع) چنان کارساز است که بعد از این همه سال، حالا بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ بشر در سال‌روز اربعین او برقرار می‌شود. مسیر نجف تا کربلا، این روزها شده رودخانه‌ای که از حرم مرتضی علی (ع) می‌جوشد و به سوی دریای محبت اباعبدالله (ع) سرازیر می‌شود. مردم دارند به کربلا می‌روند تا به کشتی نجات پناه ببرند و امان نامه بگیرند برای حفظ دین، تا ظهور پسر نهم حسین (ع) و مگر فرهنگ عاشورا، چیزی است جز آمادگی برای ظهور منجی (ع) این روزها شاید بهترین فرصت باشد برای نگاه دوباره به پدیده پیاده‌روی اربعین؛ پدیده‌ای که مقدمه حضور در جامعه مهدوی (عج) است.

صبح نو

سختی کشیدن برای منِ زائر اباعبدالله خوب است

می‌شود دقیقاً هزار و سیصد و هفتاد و هشت سال؛ این همه سال از عاشورا گذشته ولی جاذبه حسین بن علی (ع) چنان کارساز است که بعد از این همه سال، حالا بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ بشر در سال‌روز اربعین او برقرار می‌شود. مسیر نجف تا کربلا، این روزها شده رودخانه‌ای که از حرم مرتضی علی (ع) می‌جوشد و به سوی دریای محبت اباعبدالله (ع) سرازیر می‌شود. مردم دارند به کربلا می‌روند تا به کشتی نجات پناه ببرند و امان نامه بگیرند برای حفظ دین، تا ظهور پسر نهم حسین (ع) و مگر فرهنگ عاشورا، چیزی است جز آمادگی برای ظهور منجی (ع) این روزها شاید بهترین فرصت باشد برای نگاه دوباره به پدیده پیاده‌روی اربعین؛ پدیده‌ای که مقدمه حضور در جامعه مهدوی (عج) است.

پیش از ادامه نکات قبلی درباره اربعین، اجازه دهید درباره اتفاق دیگری سخن بگوییم. در خبرهای اربعین امسال به کرات می‌شنویم که وضعیت هم‌وطنانمان برای حضور در حماسه پیاده‌روی اربعین مساعد نبوده و سختی‌های فراوانی به ایشان وارد آمد. ولی خوب است نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به این موضوع بیاندیشند که کدام اقدام فرهنگی می‌تواند بیش از پیاده‌روی اربعین تاثیرگذاری مثبت فرهنگی در اجتماع ایجاد کند. واقعاً حل مشکلات عبور و مرور مردم در اربعین کار ناممکنی است؟ قطعاً این‌طور نیست. حل این مشکلات هم راه‌حل دارد و کافی است صرف این هزینه‌ها از محل این همه بودجه فرهنگی نهادها و ارگان‌ها صرف شود. متاسفانه پیاده‌روی اربعین مانند خود اباعبدالله غریب است. البته نمی‌خواهم گله‌گذاری کنم و هیچ خوب نیست که شاهد چنین مشکلاتی باشیم ولی من به شخصه با غربت کسانی که به این مشکلات گرفتار می‌شوند، همدردی می‌کنم. واقعیتش این غربت‌ها و سختی‌ها انسان را هم‌نوا می‌کند با غربت کاروان حسین بن علی ؟ع؟. این سختی کشیدن هر چند برای منِ زائر اباعبدالله از این منظر خوب است، ولی برای نهادهای تصمیم‌ساز فرهنگی و ارگان‌های حکومتی خوب نیست که درباره این مقوله‌ها تدبیری نیاندیشند. کافی است آثار عجیب و شگرف حضور در این پیاده‌روی در میان افراد حاضر در آن بررسی شود تا بفهمیم چقدر حیف است که افرادی از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر مسائل مالی نتوانند در این مراسم شرکت کنند. می‌خواهم بگویم مسوولانی که امروز به بهانه‌های مختلف از مردم پول می‌گیرند، مطمئناً فردایی می‌رسد که از این کار خود خوشحال نخواهند بود. و روزی می‌رسد که آنها هم پاسخ دهند. اما بگذارید برگردیم به سرفصل اصلی این گفتار. بگذارید به این فکر کنیم که اساساً چه اتفاقاتی –فارغ از شعار- می‌تواند به نزدیک‌تر شدن ظهور و آماده شدن مقدمات فرج کمک کند. به این موضوع بیاندیشیم بعد می‌توانیم به این فکر کنیم که کدام‌یک از این عوامل در حماسه اربعین وجود دارد. آنگاه بحث ما یک مبحث زیربنایی و غیرشعاری خواهد بود. نخستین این اقدام، دعا برای تعجیل فرج است. کما‌اینکه تجربه تاریخی (مثلاً در قوم بنی اسرائیل) نشان داده که دعا برای فرج تا چه اندازه می‌تواند این مهم را زودتر فرا رساند. دومینِ این عوامل پاک‌دستی، پاک‌بینی و در یک کلام تقواست. طبعاً اگر ما خوب باشیم ظهور حضرت هم تعجیل خواهد شد. این سومین عوامل مبارزه با ظالمان است. ما اگر مبارزه با ظالمان نکنیم و به یاری مظلومان نشتابیم، بیراه گفته‌ایم اگر بگوییم منتظر واقعی هستیم. ما حتی تجربه مبارزه با ظلم را پیش از ظهور باید داشته باشیم تا برای مبارزه اصلی با ظلم در عصر ظهور آماده باشیم؛ اتفاقی که انقلاب اسلامی در منطقه به انجام رسانده. دیگر نکته هم، روشنگری و دعوت به حق و افشاگری علیه باطل است. خیلی‌وقت‌ها تبیین حقایق و افزایش اگاهی و تنویر افکار عمومی امری لازم برای جامعه است. اصلاً از این طریق است که می‌توان یک غربال جدی انجام داد. ما در روایات متعدد داریم که پیش از ظهور، خوب‌ها از بدها جدا می‌شوند. اصلاح وضع جامعه هم نکته دیگری است که باید بدان متوجه باشیم. ما همیشه از 313 نفر برگزیده حضرت حرف می‌زنیم ولی نمی‌شود که مسوولان جامعه خوب نباشند و جامعه به سمت خوبی پیش رود. جامعه ما البته به خود  آدم‌های خوب و شهدای والامقام زیاد دیده، ولی خب به‌هرحال هنوز به عدد 313 آدم خوب و تراز ظهور نرسیده‌ایم. این موضوع البته از مردم می‌تواند به سوی مسوولان بیاید. چطور از یک امام جماعت توقع داریم که انسان خوبی باشد، به همین شکل باید بیش از هرکسی از مسوولان توقع داشته باشیم که پاک‌دست باشند و خوب و ما از این ناحیه کم ضربه نخورده‌ایم متاسفانه. ششمین عامل، تجمع و تعاون مؤمنی و ایجاد تشکیلات میان ایشان است. مومنان نباید معطل مسوولان بمانند تا وضع اصلاح شود. این سفارش قرآن کریم است که مومنان برای کمک به امام هم افزایی کنند و کار تشکیلاتی کنند به این منظور. در جامعه امروز با این تعداد زیاد و پیچیدگی مدیریت، برای نظارت و هم‌افزایی چاره‌ای جز کار تشکیلاتی نداریم.
حالا باید بررسی کنیم و ببینیم که کدام‌یک از عوامل در پیاده‌روی اربعین وجود دارد. مفصل است؛ بگذارید فردا بیشتر درباره‌اش صحبت کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین