352
دوشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۶
14

خبر

گزارشی از سخنرانی استاد رشاد در هم‌اندیشی فقه حکومتی

فقه حکومتی از موضوع‌شناسی جامعه‌شناسان بهره می‌گیرد

هفته گذشته در دومین نشست «هم‌اندیشی فقه حکومتی» در مسجد جمکران، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد خارج فقه و اصول، با ارائه بخشی از نظریه خود در باب فقه حکومتی، به تعریف و مفهوم‌شناسی فقه حکومتی پرداخت. مباحثی که پیش‌ازاین به‌صورت تفصیلی در کتاب «دموکراسی قدسی» و همچنین درس اصول فقه و خارج اصول این استاد مطرح شده بود.

صبح نو

خبر

مدح کسی که مستحق مدح نیست، حرام است
حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی در درس خارج فقه‌‌رسانه یکی از محرمات مقارن با پیام رسانه را تبلیغ و بزرگ‌نمایی بیش از حد اشخاصی که مستحق این مدح نباشند دانست و در بیان ادله آن گفت: روایتی در کتب حدیثی شیعه و سنی وجود دارد که در آن، عبد‌الله بن عباس از پیامبر اکرم (ص) درباره حرمت برخی از مدح‌ها نقل کرده است.
هر چند این روایت دارای مشکل سندی است، اما با تکیه بر شهرت فتوایی، می‌توان کاستی‌های سند این روایت را جبران کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، وی احادیثی در این رابطه خواند: پیامبر اکرم (ص): «کسی که صاحب دنیا را تعظیم کند و به خاطر طمع داشتن بر دنیا و رسیدن به مال و ثروت، چنین شخصی را دوست بدارد، خداوند همچون قارون بر او غضب خواهد کرد.»
 پیامبر اکرم (ص) در حدیث مفصل مناهی مسلمانان را از ارتکاب اعمالی نهی کرده‌ است که مدح سلطان جائر و کرنش در برابرش به‌خاطر رسیدن به مال دنیا از جمله موارد حرام شده در این حدیث به‌شمار می‌آید.
او افزود: رسول خدا (ص) در پایان حدیث مناهی با قرائت «وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النّارُ وَ قَالَ ع مَنْ وَلِیَ جَائِراً عَلَى جَوْرٍ كَانَ قَرِینَ هَامَانَ فِی جَهَنَّمَ» بر حرمت چنین عملی استشهاد می‌کند.

برگزاری نشست
 «چالش گذار از سنت به تجدد در نظام آموزشی دنیای اسلام»
پژوهشکده تاریخ اسلام با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نشست چالش گذار از سنت به تجدد در نظام آموزشی دنیای اسلام با تکیه بر تجربه دارالفنون در ایران، دارالفنون در عثمانی و مدرسه صادقیه در تونس را برگزار می‌کند.در این نشست آقایان علیرضا ملائی توانی، حسن حضرتی و عباس برومند اعلم سخنرانی می‌کنند.
این نشست روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی «اسلام و تمدن» برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش بین المللی سه روزه «اسلام و تمدن» با موضوع «نقش اسلام در پیشرفت تمدن جهانی» در روزهای 17- 19 نوامبر 2017 در دانشگاه محمدیه مالنگ در شهر مالنگ، دومین شهر پرجمعیت استان جاوه شرقی در اندونزی برگزار می‌شود.

 اهداف برگزاری این همایش به شرح زیر اعلام شده‌اند:
۱. معرفی اسلام صلح آمیز و بامدارا درراستای پیشرفت‌های بشری در سطح جهانی.
۲. ایجاد شبکه‌ای میان مسلمانان و علمای دینی در سطح بین‌المللی.
۳. تقویت تعهد در میان تحصیلات عالی و مسلکی اسلامی به کمک ترویج و روشن‌سازی  تمدن بشری در سرتاسر جهان.

 موضوعات ارائه شده برای مقالات شرکت‌کنندگان در این همایش شامل موارد زیر است:
1. مبانی الهیات دانش و تمدن اسلامی: نقش توحید به‌عنوان الگو
2. چشم‌انداز تاریخی تمدن اسلامی: مطالعه افتخارات گذشته برای پیش‌بینی آینده
3. اسلام و سیاست: نقش اسلام در هدایت جامعه جهانی در دوران دموکراسی
4. اسلام و اقتصاد: جست‌وجوی راه حل برای مشکلات اقتصادی جهانی
5. اندیشه اسلامی و جنبش‌ها در دوران معاصر چندفرهنگی کنونی
6. بازسازی آموزش مبتنی بر اسلام: آموزش اسلامی فلسفی و عملی برای تمدن آینده
7. آینده اسلام، علوم اسلامی و تمدن بشری.

اشتباه سید حسین نصر در ترجمه تفکر صدرایی به «حکمت الهی»
دکتر همایون همتی استاد دانشگاه و محقق ادیان و عرفان در نشست «فرقه‌های عرفانی عصر جدید» که در حسینیه ارشاد برگزار شد، گفت: مقصود از عصر جدید مدرنیته نیست. فرقه‌های عرفانی مربوط به سال ۱۹۷۰ به بعد معروف به فرقه‌های عصر جدید هستند که به آن عصر آکواریوس گفته می‌شود که به معنی سیالیت و نسبی شدن اخلاق است. در دهه ۱۹۸۰ بیش از ۸۰۰۰ فرقه عرفانی در آمریکا وجود داشته است. این‌گونه جریان‌های عرفانی امروز در جامعه ما نیز در حال شکل‌گیری است. متأسفانه در این بین عرفان اسلامی به‌صورت دقیق و جذاب ارائه نمی‌شود.به گزارش خبرگزاری مهر او بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این فرقه‌ها این است که آموزه‌های عرفانی را از ادیان مختلف گرفته‌اند و با هم مخلوط کرده‌اند و یک توده و انباشتی بی‌نظم و بی‌هدف درست کرده‌اند. به‌خصوص از ادیان شرقی تأثیر گرفته‌اند. از نجوم قدیم، کف‌بینی و طالع‌بینی، احضار روح، تکنیک‌های روان شناختی، تکنیک‌های یوگا، طب سنتی و‌... استفاده کرده‌اند و معجونی از فرقه‌های جدید را به‌وجود آورده‌اند. هدف غایی و نهایی این فرقه‌ها فقط لذت است. لذت از هر راهی و به هر طریقی بدون هیچ‌گونه خط قرمزی.
وی افزود: بنیان گذار این فرقه‌های عصر جدید ۴ نفر هستند. یعنی تمام این فرقه‌ها به نوعی از این ۴ نفر تغذیه شده‌اند و نام این‌ها را زیاد می‌برند. نفر نخست خانم هِلِنا بلاواتسکی است که بنیان‌گذار انجمن تِئوسوفی است که ترجمه آن می‌شود حکمت الهی. متأسفانه آقای نصر حکمت متعالیه ملاصدرا را با این لفظ ترجمه کرده است که غلط و گمراه‌کننده است.

 

captcha
شماره‌های پیشین