349
چهارشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۶
6
رییس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «صبح نو» از خدمات جمعیت می‌گوید

پیاده‌روی با 160 تن دارو

گروه‌های زیادی برای زائران و میزبانان کوچک اربعین، هدیه می‌گیرند

با محسن و زینب در راهپیمایی

عاشقان راهپیمایی اربعین، کودک، پیر و جوان نمی‌شناسد. این روزها همه به یاد عاشورای 1400 سال پیش، قدم درراه امام حسین (ع) می‌گذارند. در این میان بچه‌های کوچک هم به وسع خود پابه‌پای بزرگ‌ترها قدم می‌گذارند و از این راهپیمایی سهمی برمی‌دارند. شاید به این دلیل است که این روزها بسیاری از مردم، خودجوش و انجمن‌های خیریه زیادی برای این کودکان هدایایی تهیه‌کرده‌اند تا تشویقی برای آنان باشد.

صبح نو

گروه‌های زیادی برای زائران و میزبانان کوچک اربعین، هدیه می‌گیرند

با محسن و زینب در راهپیمایی

عاشقان راهپیمایی اربعین، کودک، پیر و جوان نمی‌شناسد. این روزها همه به یاد عاشورای 1400 سال پیش، قدم درراه امام حسین (ع) می‌گذارند. در این میان بچه‌های کوچک هم به وسع خود پابه‌پای بزرگ‌ترها قدم می‌گذارند و از این راهپیمایی سهمی برمی‌دارند. شاید به این دلیل است که این روزها بسیاری از مردم، خودجوش و انجمن‌های خیریه زیادی برای این کودکان هدایایی تهیه‌کرده‌اند تا تشویقی برای آنان باشد.


تنوع گروه‌هایی که قدم درراه تهیه هدایا گذاشته‌اند، زیاد است. از کسانی که تنها واسطه‌اند تا کسانی که خود تولیدکننده‌اند و هدیه‌ای را به‌صورت نماد اربعین در نظر گرفته‌اند.

واسطه‌گری
 آقای حسین شیرازی، رییس یکی از انجمن‌های خیریه است. او در گفت‌وگو با «صبح نو» توضیح می‌دهد: «انجمن ما بستری برای کارهای خیر است. کسانی که می‌خواهند کار خیر انجام دهند، افراد حقیقی و حقوقی که می‌خواهند کار خیر انجام دهند، خودشان نیازهایی را شناسایی می‌کنند و با ما درمیان می‌گذارند و هریک از اینها نیازهای یک کمپین است که با کمک خودشان آن را تبلیغ می‌کنیم تا این هدف‌گذاری و هزینه‌ای که موردنیاز است، تأمین شود. به‌واسطه خود خیران، پول را جمع‌آوری می‌کنیم و درواقع به آن خیریه می‌دهیم و ضمانت را می‌گیریم تا این پول در محل خودش خرج شود.» شیرازی و خیریه‌اش به کمک مردم در کمپینی که برای کودکان زائر هدیه تهیه می‌کند، شرکت می‌کنند. او درباره کمپین توضیح می‌دهد: «خیریه‌ای که ما به آن کمک می‌کنیم، هرسال در حوزه اربعین کار جدی می‌کند. با کمک موکب‌هایی که در مراسم اربعین حضور دارند، هدایا را تهیه می‌کنند. آن‌ها برای کودکانی که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، حتی با دادن یک شیرینی، جذابیت ایجاد می‌کنند. این پیاده‌روی برای بچه‌ها مراسم سختی است و ما برای این که این کار را برای آن‌ها شیرین کنیم، در ذهن‌شان بماند و در آینده آن‌ها خودشان ادامه‌دهنده این مسیر باشند، برایشان مقداری هدایا خریداری کرده‌ایم.» حسین توضیح می‌دهد: «هدایا بسته‌بندی می‌شوند، یک برچسب‌هایی تدارک دیده‌ایم و چاپ کرده‌ایم که روی آن نوشته‌شده است: «هدیه به بچه‌های حسینی ایرانی» به فارسی و به عربی هم نوشته‌شده است: «هدیه به بچه‌های حسینی عراقی». تا یک وجهه فرهنگی مثبتی هم در ذهن بچه‌های عراقی به وجود بیاید. در مسیر راهپیمایی هدایا را به بچه‌ها می‌دهیم. یک برآوردی در بازارهای عراقی توسط خیریه انجام و تعدادی کالا شناسایی شدند. میانگین سه هزار تومان برای هر هدیه را در نظر گرفته‌ایم.» شیرازی توضیح می‌دهد که تقریباً همه کارهای پخش و دسته‌بندی توسط موکب‌های عراقی انجام می‌شود: «چون مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند که میزبانی را از عراقی‌ها نگیرید؛ بنابراین ما بیشتر مسوولیت‌ها را به عهده آن‌ها سپرده‌ایم.» البته رییس انجمن توضیح می‌دهد: «شناسایی موکب‌ها، خریداری و پخش همه، در حوزه آن خیریه بانی است و ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم. آن‌ها خودشان دست‌اندرکار مراسم اربعین هستند و ارتباطات وسیعی در عراق دارند. ما تنها واسطه کمک‌رسانی به آن‌ها هستیم.»

از مشهد با عشق
 آقای سیدحامد معلمی، مسوول خیریه معروفی است که عروسک‌های اربعینی را درست می‌کند. او درباره عروسک‌های محسن و زینب که به‌صورت ویژه درباره اربعین تدارک، ساخته و تولید شده‌اند، در گفت‌وگو با «صبح نو» می‌گوید: «در بحث فرهنگی ما فکر کردیم که بحث زائر کودک در پیاده‌روی اربعین خیلی مهجور است بنابراین تصمیم گرفتیم که دراین‌باره کاری را انجام دهیم. ایده این عروسک‌ها به ذهن‌مان رسید. دوستان زیادی در تولید عروسک‌ها به ما کمک کردند. آقای محمدرضا دوست‌محمدی طراحی شخصیت ما را  خیلی دلی انجام داد . پانزده، شانزده تا شخصیت را طراحی کرد و از بین این‌ها ما این دو شخصیت را انتخاب کردیم. خانم کیانی نمونه‌سازی کرد و بعد عروسک‌ها برای تولید رفت. سال اول به‌زحمت در دقایق آخر توانستیم یک کارگاه را پیدا کنیم و تعدادی برای ما تولید کرد. عروسک‌ها خیلی باکیفیت نبودند ولی بازخوردها خوب بود و بچه‌ها از عروسک‌ها استقبال کردند. برای سال گذشته ما خودمان در مشهد یک کارگاه راه انداختیم. در حال حاضر خانم‌هایی در روستای ابرقو شاندیز عروسک‌ها را آماده می‌کنند.» همه اتفاق‌های تولید، ساخت و شخصیت‌پردازی عروسک‌ها در دوسال گذشته انجام شده است. معلمی توضیح می‌دهد: «ما خودمان در عراق یک موکب داریم و امسال برای ما خیلی خاص بود، خیلی از دوستان از ما عروسک‌هایی را تهیه کردند. تا پارسال ما خودمان این کار را تنها انجام می‌دادیم ولی امسال عروسک‌ها را از ما تهیه می‌کنند. اربعین دو سال قبل، با دوستانمان که همگی طلبه هستند، تصمیم گرفتیم که موکبی را برپا کنیم. برای سال گذشته ما خودمان عروسک‌ها را آماده کردیم و بردیم، خیلی هم دیده شد.» اما ساخت عروسک تنها کارهایی نیستند که در این مؤسسه خیریه انجام می‌شوند: «در راستای کار کودک، ما قبلاً هم کاری انجام دادیم. به این نتیجه رسیده بودیم که ما نیاز به قهرمان داریم. ما باید یک شخصیت‌هایی که هویت داشته باشند، محبوب باشند و بچه‌ها این‌ها را بشناسند و به پیوست این شخصیت‌ها، انواع محصولات تولید شوند. حالا عروسک باشد، کتاب یا انیمیشن باشد. یک سری از شخصیت‌های غربی که همه محصولات‌شان وجود دارد و بچه‌ها مشتری آن‌ها هستند. دنبال این قضیه بودیم. در این راستا دو- سه تا پژوهش انجام داده بودیم. شخصیت‌های خارجی را هم آنالیزکردیم ولی خب به این نتیجه رسیدیم که با انیمیشن شروع کنیم و چون وسع‌مان نمی‌رسید، این پروژه را معطل گذاشتیم و با عروسک‌ها کار را شروع کردیم.»

پیام‌رسانان اربعین
«بعد از دیدن بازخورد عروسک‌ها به این نتیجه رسیدیم که با این دو عروسک کار قهرمان سازی را شروع کنیم؛ بنابراین برایش اسم انتخاب کردیم. اسم‌شان را زینب و محسن گذاشتیم. الآن برایشان جعبه طراحی کرده‌ایم. استیکرهای تلگرامی دارند و حالا به فکر انیمیشن هستیم تا بیشتر گسترش پیدا کند. در حال حاضر با شرکتی صحبت کرده‌ایم تا انیمیشن آن را هم تولید کنیم.» بازخورد بچه‌های عراقی با دیدن عروسک‌های ایرانی جالب است. معلمی تعریف می‌کند: «عکس‌العمل بچه‌ها ما را مشتاق کرده تا این کار را ادامه دهیم. بچه‌ها ابتدا تعجب می‌کنند که همچنین هدیه‌ای را می‌گیرند. بچه‌های کوچک‌تر عروسک را می‌بوسند و بغل می‌کنند. ری‌اکشن‌های قشنگی دارند. در ایران هم واکنش‌ها خوب است. ما تبلیغ نداریم ولی در این دو ماه محرم و صفر بالغ بر چهار هزار عروسک به فروش رسیده‌اند.» معلمی توضیح می‌دهد، هدفشان این است که محسن و زینب را به قهرمانان اربعینی تبدیل کنند. او توضیح می‌دهد: «این‌ها شخصیت‌های بومی ایرانی هستند که زائر اربعین‌اند و به‌واسطه این شخصیت‌ها بچه‌های کشورمان با موضوع اربعین آشنا می‌شوند، کتاب و انیمیشنش را می‌بینند و با عروسک‌هایش بازی و به آن دل‌بستگی پیدا می‌کنند.» اما گستردگی این عروسک‌های محسن و زینب به کجا خواهید کشید. محمدحسین معلمی می‌گوید: «ما به دنبال این بودیم که یک حرکت فرهنگی ملی یا حتی فراملی انجام دهیم. حجم محصولات فرهنگی بیگانه در کشور خیلی زیاد است و ما دوست داشتیم که این خلأ نسبت به محصولات فرهنگی داخلی را از بین ببریم. برای این به گستردگی ملی و فراملی فکر کرده‌ایم. البته بضاعت ما محدود است و این سرعت ما را کُند می‌کند. اگر می‌خواستیم عروسکی را تولید و مخاطب ایجاد کنیم، این کار سخت است. از زمانی که اسم این عروسک‌ها به اربعین و امام حسین (ع) گره‌خورده، این اقبال به وجود آمده است. به نظرم به‌راحتی می‌توانند به نمادهای اربعین تبدیل شوند. اگر در محصولات بعدی مثل کتاب و انیمیشن خوب دنبال شوند، شاید حرکت‌های اجتماعی هم داشته‌باشد.»

captcha
شماره‌های پیشین