348
سه شنبه، ۰۹ آبان ۱۳۹۶
6
گره جدید در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

متهم گریخت

شهرداری ترمز خط7 را کشید

عمیق‌ترین خط متروی تهران در کُما

روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرده خط 7 متروی تهران به‌علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی، از روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه 1396 تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

صبح نو

شهرداری ترمز خط7 را کشید

عمیق‌ترین خط متروی تهران در کُما

روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرده خط 7 متروی تهران به‌علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی، از روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه 1396 تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

خط 7 متروی تهران که عمیق‌ترین خط متروی تهران است از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی-‌غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه متروی میدان محمدیه، از ایستگاه بریانک به سمت شمال متمایل می‌شود و در ایستگاه متروی شهید نواب صفوی با خط دو، در ایستگاه متروی توحید با خط چهار و در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس با خط ۶ تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب شده و در انتها به میدان کتاب در سعادت‌آباد می‌رسد. احداث این خط مترو با توجه به خلأیی که در برخی از مناطق شهر تهران وجود داشت، احداث شد اما نواقصی که برطرف نشده‌اند باعث شد تا این خط چند ماه بعد از افتتاح به تعطیلی کشیده شود. مشکلات این خط از سوی کارشناسان محرز شده و حالا شهرداری تهران و شورای شهر تصمیم گرفته‌اند تا با بستن این خط مترو، ایمن‌سازی لازم را انجام دهند.

تعطیلی 6ماهه
موضوع ناایمن بودن خط متروی تهران نخستین بار است که مطرح شده. طی سال‌های گذشته خط و ایستگاه‌های متروی زیادی در شهر تهران آماده خدمت‌رسانی شده‌اند اما خط 7 مترو گویا با مشکلات فنی روبه‌رو شده که در آن را 6ماه تخته می‌کنند.
آقای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، با اشاره به تعطیلی خط 7 مترو، گفته است: «از وقتی که این خط راه‌اندازی شد، بحث‌هایی درباره ناایمن بودن این خط از نظر سیگنالی، نبود تجهیزات، ریل و برخی کشنده‌ها و واگن‌ها مطرح شد.»  او با بیان اینکه باید زودتر از اینها این خط را تعطیل می‌کردیم، ادامه داد: «یک ماه و نیم قبل نیز وزارت کشور نامه‌ای درخصوص ناایمن بودن این خط ارائه کرد و توصیه به تعطیلی خط داشت، اما واقعیت این است که دلمان نمی‌خواست به‌دلیل استقبال مردم این خط را تعطیل کنیم، اما چندین جلسه با کارشناسان مختلف برگزار کرده و نهایتاً احساس کردیم جان مردم به خطر می‌افتد.»
شهردار تهران با بیان اینکه ایمن‌سازی این خط 6 ماه به طول می‌انجامد، اضافه کرد: «امیدواریم زودتر از موعد پیش‌بینی شده خط افتتاح شود تا بتوانیم تا قبل از نوروز این خط را در اختیار مردم قرار دهیم اما واقعیت این است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایمن‌سازی این خط 6 ماه طول می‌کشد.»

نقص فنی
یکی دیگر از مشکلات متروی تهران که همیشه وجود داشته کمبود واگن است؛ خط 7 مترو نیز از این قاعده مستثنی نبود. البته کمبود واگن مشکل اساسی این خط نیست بلکه به گفته روابط عمومی متروی تهران، نبود سامانه علامت‌دهی (سیگنالینگ) و سامانه کنترل حفاظت خودکار‌(ATP)، عدم نصب حتی یک هواکش در تونل‌ها که در تعارض با استانداردهای موجود است، نواقص سیستم برق‌رسانی و عدم راه‌اندازی سیستم کنترلی برق (اسکادا) و بالاخره نامه صریح مهندس مشاور که بهره‌برداری را تنها در سرفاصله زمانی 55 دقیقه تأیید می‌کند، مشکلات اساسی این خط عنوان شده است که عملاً به معنای نمایشی بودن استفاده از این خط متروست. آقای مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران با حضور در غرفه روزنامه «صبح نو» در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، درباره خط 7 متروی تهران، اینطور می‌گوید: «در زمان شروع به کار خط هفت مترو گفته شد که ضمن کمبود واگن قطار، برخی نقص‌هایی در مدار دوربین‌ها یا سوزن‌ها وجود دارد و عنوان کردند که می‌توان هر 15 دقیقه یک خط را فعال کرد و تا زمانی که این مسیر دو خطه شود، کمبودها هم رفع می‌شوند؛ اما اگر اکنون خطری در فعالیت یا کمبود واگن‌ها عنوان می‌شود، موضوعی تخصصی است که بررسی می‌کنند.» اما آقای محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل و عمران شورای شهر تهران معتقد است: «خط ۷ مترو نواقص ایمنی زیادی دارد و استفاده از آن خطر آفرین است. پنج‌شنبه هفته گذشته در مورد ایمنی خط ۷ مترو جلسه‌ای برگزار شد که با توجه به اینکه ایمن نبودن این خط توسط وزارت کشور نیز تأیید شده است، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز به این نتیجه رسید که این خط ایمن نیست.»

سلامت شهروندان
مهم‌ترین بخش احداث و بهره برداری مترو حفظ سلامت شهروندان و مسافرانی است که می‌خواهند از آن استفاده کنند. از این‌رو شرکت بهره‌برداری متروی تهران اضافه کرد که این تصمیم پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و با توجه به ضرورت حفظ ایمنی و سلامت شهروندان اتخاذ شده است. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شده که راه‌اندازی خط 7 مترو از ابتدا مغایر با استانداردهای ضروری و ناقض اصول ایمنی بهره‌برداری بوده است. دکتر پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در دستوری که برای تعطیلی این خط مترو صادر شد، تاکید کرده است: برای ما چیزی مهم‌تر از امنیت و سلامت مردم نیست. بنابراین از آنجا که سفرهای شهروندان با این خط مترو اکنون خارج از استاندارهای تضمین‌کننده است، تعطیلی فوری این خط در دستور کار قرار گرفته است. وی در این ابلاغ به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، گفته است:
« نواقص خط7 متروی تهران باید ظرف مدت 6ماه برطرف شده باشد تا خط 7 مجدداً آماده انتقال مسافر شود.» موضوع اشکالات خط 7 متروی تهران پیش از این هم از سوی برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و دوره اخیر مورد انتقاد قرار گرفته بود. این انتقادها و گزارش‌های موجود در بدنه کارشناسی شرکت موجب شد که تصمیم در این باره به نظر نهایی یک تیم کارشناسی محول شود که اکنون این گروه نظر نهایی خود را اعلام کرده‌است. با توجه به این موضوع، از ابتدا هم این خط حائز شرایط صحیح بهره‌برداری نبوده است.

captcha
شماره‌های پیشین